Vægten rykker sig ikke

Grissebassen
Indlæg: 1991
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 163
Likede indlæg: 3438

Vægten rykker sig ikke

Indlægaf Grissebassen » 11. okt 2022, 06:52

Jeg har igennem det sidste års tid forsøgt ihærdigt at smide 10 kg. Problemet er, at vægten ikke rykker sig. Nu vejer jeg mig godt nok ikke, men bruger et målebånd.
Jeg har eksperimenteret med al mulig slags kost, men lige lidt sker der. Jeg tænkte, at kosten nok ikke var striks nok, så jeg forsøgte med et par måneder på 1100 kalorier dagligt, og tabte så også to cm i taljen. Men de røg på med det samme, jeg begyndte at spise 1500 kalorier igen. Jeg kunne slet ikke holde til 1100, jeg var sulten, manglede energi, og det begyndte at påvirke mit humør.

Kosten kan jeg altså ikke gøre så meget mere ved. Træning kunne jeg nok godt. Jeg træner en gang i ugen. Og så går eller cykler jeg mindst en time om dagen.

Jeg kan mærke, at min form er blevet ganske ok og jeg har fået en flottere holdning. Men jeg er uden tvivl for tyk og bør tabe mig. Ideelt set nok også mere end 10 kg. Men hvordan skal jeg gribe det an på en måde, hvor jeg stadig kan holde ud at eksistere? Hele mit mål var netop at gøre det på en bæredygtig måde, som jeg kunne holde ud på lang sigt. Jeg elsker at gå og cykle, og min kostplan på de 1500 kalorier fungerer også godt for mig. Jeg er bare nået til et punkt, hvor jeg er blevet bange for at tage på, og hvor mad skræmmer mig.

Har nogen lignende erfaringer? Og hvordan knækker man den her kurve?
0
Mette
Indlæg: 1296
Tilmeldt: 28. aug 2015, 11:43
Kort karma: 79
Likede indlæg: 1851

Re: Vægten rykker sig ikke

Indlægaf Mette » 11. okt 2022, 07:01

Spiser du 1500 kcal HVER dag?
0
Brugeravatar
Mivsen
Indlæg: 1171
Tilmeldt: 3. sep 2021, 07:39
Kort karma: 94
Likede indlæg: 1097

Re: Vægten rykker sig ikke

Indlægaf Mivsen » 11. okt 2022, 07:07

Efter min 3 graviditet havde jeg også svært ved at tabe mig. Jeg spiste sundt og trænede / løb ihvertfald 5 dage om ugen og tabte ikke så meget som et gram :gruble:
Jeg droppede det hele og tænkte så kunne det også bare være lige meget :lol: også begyndte jeg istedet at gå en tur hver morgen inden jeg skulle på arbejde. Altså inden morgenmad osv. Og vupti , så røg der faktisk ret mange kilo på kort tid. Jeg ved mange siger det ikke har noget at sige at dyrke motion på tom mave, men for mig virkede det altså :)
1
Grissebassen
Indlæg: 1991
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 163
Likede indlæg: 3438

Re: Vægten rykker sig ikke

Indlægaf Grissebassen » 11. okt 2022, 07:08

Mette skrev:Spiser du 1500 kcal HVER dag?

Ja. Selvfølgelig med enkelte undtagelser, hvis jeg fx er inviteret til et bryllup eller lignende.
0
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6684
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 872
Likede indlæg: 19059

Re: Vægten rykker sig ikke

Indlægaf Æble » 11. okt 2022, 07:20

Er du sikker på at du tæller kcal korrekt? Også når du tæller over 1-2 uger og ikke bare en dag. En enkelt “cheatday” kan betyde meget i ugeregnskabet. Jeg har selv før undervurderet mine mængder, og alt efter hvad du spiser kan det svinge meget. Kan du erstatte noget af eller alt dit stivelse med grønt? Andre skjulte kcal kan være mælk og sukker i kaffen, dressing og sovs, smage på maden mens man laver den, alkohol.

Synes egentlig at hvis du spiser fornuftigt og motionerer, at du skal tænke lidt mindre på vægten.
3
Mette
Indlæg: 1296
Tilmeldt: 28. aug 2015, 11:43
Kort karma: 79
Likede indlæg: 1851

Re: Vægten rykker sig ikke

Indlægaf Mette » 11. okt 2022, 07:28

Grissebassen skrev:
Mette skrev:Spiser du 1500 kcal HVER dag?

Ja. Selvfølgelig med enkelte undtagelser, hvis jeg fx er inviteret til et bryllup eller lignende.

Så burde du tabe dig ca 1/2 kg om ugen. Med mindre du er til bryllup hver weekend selvfølgelig :D

Jeg vil anbefale dig et forløb hos JonasCoaching.
Jeg tabte mig 10 kg på 6 mdr, uden at mangle noget som helst. Han har en helt anden tilgang til vægttab end mange andre. Man skal spise det man kan lide, man skal have så meget mad hver dag, at man ikke "falder i", men kan holde sig til planen i månedsvis.
Under forløbet havde jeg 3 uger, hvor der intet skete på vægten. Trods jeg gik ned i kalorier og op i motion. Han blev ved med at sige "fortsæt fortsæt, det kommer" Og pludselig røg de sidste kilo. Hurtigt. Så set over månedsbasis, tabte jeg mig det samme hver måned.

Kæmpe anbefaling, at få en prof med på sidelinjen. Så finder I hurtigt ud af sammen, hvad det er der gør, at du ikke taber dig.
5
Grissebassen
Indlæg: 1991
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 163
Likede indlæg: 3438

Re: Vægten rykker sig ikke

Indlægaf Grissebassen » 11. okt 2022, 07:32

Æble skrev:Er du sikker på at du tæller kcal korrekt? Også når du tæller over 1-2 uger og ikke bare en dag. En enkelt “cheatday” kan betyde meget i ugeregnskabet. Jeg har selv før undervurderet mine mængder, og alt efter hvad du spiser kan det svinge meget. Kan du erstatte noget af eller alt dit stivelse med grønt? Andre skjulte kcal kan være mælk og sukker i kaffen, dressing og sovs, smage på maden mens man laver den, alkohol.

Synes egentlig at hvis du spiser fornuftigt og motionerer, at du skal tænke lidt mindre på vægten.

Ja, jeg skulle mene, at jeg har styr på regnskabet. Jeg spiser kun tre måltider dagligt, så der skal regnes meget forkert, hvis det skal vælte hele regnskabet. Jeg runder som regel op til det nærmeste 100 for at være på den sikre side.
Jeg er gået væk fra at cutte stivelse totalt for nylig.
0
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4916
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 191
Likede indlæg: 6531

Re: Vægten rykker sig ikke

Indlægaf Stars » 11. okt 2022, 07:50

Har du fået målt dit stofskifte? Måske det er for lavt, hvis du tæller kalorierne rigtigt og ikke taber dig. Det er bare en blodprøve hos egen læge.
1
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Grissebassen
Indlæg: 1991
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 163
Likede indlæg: 3438

Re: Vægten rykker sig ikke

Indlægaf Grissebassen » 11. okt 2022, 08:04

Stars skrev:Har du fået målt dit stofskifte? Måske det er for lavt, hvis du tæller kalorierne rigtigt og ikke taber dig. Det er bare en blodprøve hos egen læge.

Det er mange år siden, jeg har fået målt det sidst. Men det har altid ligget på den nedre grænse for normalområdet. Jeg var under indtryk af, at men ikke rigtigt kunne ændre på det alligevel :/
0
Brugeravatar
Mangoness
Indlæg: 6537
Tilmeldt: 10. jan 2016, 18:04
Kort karma: 630
Likede indlæg: 14595

Re: Vægten rykker sig ikke

Indlægaf Mangoness » 11. okt 2022, 08:09

Må jeg høre, hvor høj du er, og hvilken type arbejde du har (fx kontorjob, butiksassistent eller lignende)? :)
0
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:


Cheese Billede
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4916
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 191
Likede indlæg: 6531

Re: Vægten rykker sig ikke

Indlægaf Stars » 11. okt 2022, 08:16

Grissebassen skrev:
Stars skrev:Har du fået målt dit stofskifte? Måske det er for lavt, hvis du tæller kalorierne rigtigt og ikke taber dig. Det er bare en blodprøve hos egen læge.

Det er mange år siden, jeg har fået målt det sidst. Men det har altid ligget på den nedre grænse for normalområdet. Jeg var under indtryk af, at men ikke rigtigt kunne ændre på det alligevel :/


Min mor (og en af mine kollegaer) har for lavt stofskifte og får medicin imod det.
Jeg har for højt stofskifte og får ligeledes medicin mod det (men en anden type, naturligvis)
1
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Grissebassen
Indlæg: 1991
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 163
Likede indlæg: 3438

Re: Vægten rykker sig ikke

Indlægaf Grissebassen » 11. okt 2022, 08:30

Mangoness skrev:Må jeg høre, hvor høj du er, og hvilken type arbejde du har (fx kontorjob, butiksassistent eller lignende)? :)

Jeg er 170 og har stillesiddende arbejde.
1
JoyNips
Indlæg: 12122
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 34090

Re: Vægten rykker sig ikke

Indlægaf JoyNips » 11. okt 2022, 08:44

Jeg forudsætter at du har styr på kosten.

Hvor meget tid har du til træning? Jeg er lidt inspireret af “fodgængeren” på Instagram som tabte 60-70 kg (!!!) blot ved at skære sukker ud af sin kost og gå. Hun går/gik 25-30 km om dagen. Og det tager jo lidt tid, sådan en 3-4 timer dagligt. Men mindre kan nok også gøre det.

Jeg har et ur, som en gang i timen vibrerer hvis jeg ikke har gået mindst 250 skridt. Når det gør det, så rejser jeg mig, uanset hvad jeg laver nærmest, og går. Er jeg hjemme går jeg en tur rundt om huset, er jeg på arbejde render jeg lige op til 2. sal og retur til skridtene er nået. Jeg parkerer altid længst væk fra indgangen til Føtex osv., så jeg få mest mulig bevægelse ind i min stillestående hverdag.
2
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Mette
Indlæg: 1296
Tilmeldt: 28. aug 2015, 11:43
Kort karma: 79
Likede indlæg: 1851

Re: Vægten rykker sig ikke

Indlægaf Mette » 11. okt 2022, 10:05

JoyNips skrev:Jeg forudsætter at du har styr på kosten.

Hvor meget tid har du til træning? Jeg er lidt inspireret af “fodgængeren” på Instagram som tabte 60-70 kg (!!!) blot ved at skære sukker ud af sin kost og gå. Hun går/gik 25-30 km om dagen. Og det tager jo lidt tid, sådan en 3-4 timer dagligt. Men mindre kan nok også gøre det.

Jeg har et ur, som en gang i timen vibrerer hvis jeg ikke har gået mindst 250 skridt. Når det gør det, så rejser jeg mig, uanset hvad jeg laver nærmest, og går. Er jeg hjemme går jeg en tur rundt om huset, er jeg på arbejde render jeg lige op til 2. sal og retur til skridtene er nået. Jeg parkerer altid længst væk fra indgangen til Føtex osv., så jeg få mest mulig bevægelse ind i min stillestående hverdag.

Sådan gør jeg også.
Hvis jeg tager bilen på arbejde (hvilket jeg ikke har gjort i 2 år, er gået i stedet :banan2: ) så parkerer jeg 10-15 min væk, tager en omvej når jeg skal op og handle osv. Alt tæller.
0
Grissebassen
Indlæg: 1991
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 163
Likede indlæg: 3438

Re: Vægten rykker sig ikke

Indlægaf Grissebassen » 11. okt 2022, 11:09

Tak for jeres svar. Jeg forsøger at gå så meget som muligt +10.000 skridt om dagen, men oftest mere. Men det kan godt være, at det ikke er nok. Må se om jeg kan forlænge mine gåture med et par km mere dagligt.
0

Tilbage til "Sund og/eller slank"