Vægten rykker sig ikke

Mette
Indlæg: 1296
Tilmeldt: 28. aug 2015, 11:43
Kort karma: 79
Likede indlæg: 1851

Re: Vægten rykker sig ikke

Indlægaf Mette » 11. okt 2022, 11:56

Grissebassen skrev:Tak for jeres svar. Jeg forsøger at gå så meget som muligt +10.000 skridt om dagen, men oftest mere. Men det kan godt være, at det ikke er nok. Må se om jeg kan forlænge mine gåture med et par km mere dagligt.

Jeg ved godt man ikke kan sammenligne, men gør det lige alligevel :D

Jeg er 165, stillesiddende arbejde og vejede 69kg.
Jeg tabte mig 0.4 kg om ugen ved 10.000 skridt om dagen og 11.900 kcal om ugen/1700 kcal om dagen. Ret vigtigt at øllene om fredagen og brylluppet om lørdagen bliver talt med.
0
avdotja
Indlæg: 4959
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 540
Likede indlæg: 14816

Re: Vægten rykker sig ikke

Indlægaf avdotja » 11. okt 2022, 12:14

Nu ved jeg ikke hvad du træner, men en gang om ugen er bestemt ikke meget. Selv ikke for folk der ikke forsøger at tabe sig.

Sundhedsstyrelsens anbefaling er, at der dyrkes motion med høj intensitet mindst 2 gange om ugen. Så hvis man ønsker at tabe sig, ville jeg selv gå efter 3 gange. Men du kan jo se om det gør en forskel “bare” at komme op på to?

Ligeledes med de 10.000 skridt. Det er noget man siger for “almindelige” mennesker. Hvis man forsøger at tabe sig, ville jeg gå efter feks 15.000 skridt
0
Mette
Indlæg: 1296
Tilmeldt: 28. aug 2015, 11:43
Kort karma: 79
Likede indlæg: 1851

Re: Vægten rykker sig ikke

Indlægaf Mette » 11. okt 2022, 12:21

avdotja skrev:Nu ved jeg ikke hvad du træner, men en gang om ugen er bestemt ikke meget. Selv ikke for folk der ikke forsøger at tabe sig.

Sundhedsstyrelsens anbefaling er, at der dyrkes motion med høj intensitet mindst 2 gange om ugen. Så hvis man ønsker at tabe sig, ville jeg selv gå efter 3 gange. Men du kan jo se om det gør en forskel “bare” at komme op på to?

Ligeledes med de 10.000 skridt. Det er noget man siger for “almindelige” mennesker. Hvis man forsøger at tabe sig, ville jeg gå efter feks 15.000 skridt

Der skal ret meget motion til, før det rykker på et vægttab.

3500 kcal underskud om ugen til ca 1/2 kgs vægttab. Der skal dælme motioneres ret meget, for at forbrænde 3500 kcal.
Det kan jo være fint for nogle. For andre er det bare dømt til at mislykkes.
3
JoyNips
Indlæg: 12123
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 34096

Re: Vægten rykker sig ikke

Indlægaf JoyNips » 11. okt 2022, 12:21

Grissebassen skrev:Tak for jeres svar. Jeg forsøger at gå så meget som muligt +10.000 skridt om dagen, men oftest mere. Men det kan godt være, at det ikke er nok. Må se om jeg kan forlænge mine gåture med et par km mere dagligt.


Hvordan kommer du på arbejde? Jeg tager fx det offentlige. Og hvis jeg i stedet for at tage s-toget fra stationen lige ved mit arbejde går til den næste station har jeg lige fundet de 2 km ekstra den dag. Og de 20 minutter ekstra motion kan man jo som regel godt finde tid til nogle gange ugentligt. Særligt med lydbog i ørerne.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
avdotja
Indlæg: 4959
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 540
Likede indlæg: 14816

Re: Vægten rykker sig ikke

Indlægaf avdotja » 11. okt 2022, 12:31

Mette skrev:
avdotja skrev:Nu ved jeg ikke hvad du træner, men en gang om ugen er bestemt ikke meget. Selv ikke for folk der ikke forsøger at tabe sig.

Sundhedsstyrelsens anbefaling er, at der dyrkes motion med høj intensitet mindst 2 gange om ugen. Så hvis man ønsker at tabe sig, ville jeg selv gå efter 3 gange. Men du kan jo se om det gør en forskel “bare” at komme op på to?

Ligeledes med de 10.000 skridt. Det er noget man siger for “almindelige” mennesker. Hvis man forsøger at tabe sig, ville jeg gå efter feks 15.000 skridt

Der skal ret meget motion til, før det rykker på et vægttab.

3500 kcal underskud om ugen til ca 1/2 kgs vægttab. Der skal dælme motioneres ret meget, for at forbrænde 3500 kcal.
Det kan jo være fint for nogle. For andre er det bare dømt til at mislykkes.

Ja, men nu skrev hun selv at hun ikke mente at der var noget at komme efter mht maden, men at hun til gengæld ikke var specielt aktiv. Set i det lys, tænker jeg det er et forsøg værd.
1
Grissebassen
Indlæg: 1991
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 163
Likede indlæg: 3438

Re: Vægten rykker sig ikke

Indlægaf Grissebassen » 11. okt 2022, 15:13

JoyNips skrev:
Grissebassen skrev:Tak for jeres svar. Jeg forsøger at gå så meget som muligt +10.000 skridt om dagen, men oftest mere. Men det kan godt være, at det ikke er nok. Må se om jeg kan forlænge mine gåture med et par km mere dagligt.


Hvordan kommer du på arbejde? Jeg tager fx det offentlige. Og hvis jeg i stedet for at tage s-toget fra stationen lige ved mit arbejde går til den næste station har jeg lige fundet de 2 km ekstra den dag. Og de 20 minutter ekstra motion kan man jo som regel godt finde tid til nogle gange ugentligt. Særligt med lydbog i ørerne.

Jeg cykler. Der er vist 6 km hver vej. Det, plus de 10.000 plus skridt dagligt, gør, at jeg ikke rigtigt orker at presse mere motion ind, selvom jeg jo nok burde træne mere end den ene gang i ugen.
1
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4447
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 668
Likede indlæg: 7396

Re: Vægten rykker sig ikke

Indlægaf Neenah » 11. okt 2022, 15:59

Grissebassen skrev:
JoyNips skrev:
Grissebassen skrev:Tak for jeres svar. Jeg forsøger at gå så meget som muligt +10.000 skridt om dagen, men oftest mere. Men det kan godt være, at det ikke er nok. Må se om jeg kan forlænge mine gåture med et par km mere dagligt.


Hvordan kommer du på arbejde? Jeg tager fx det offentlige. Og hvis jeg i stedet for at tage s-toget fra stationen lige ved mit arbejde går til den næste station har jeg lige fundet de 2 km ekstra den dag. Og de 20 minutter ekstra motion kan man jo som regel godt finde tid til nogle gange ugentligt. Særligt med lydbog i ørerne.

Jeg cykler. Der er vist 6 km hver vej. Det, plus de 10.000 plus skridt dagligt, gør, at jeg ikke rigtigt orker at presse mere motion ind, selvom jeg jo nok burde træne mere end den ene gang i ugen.

Hvis du dyrker så meget motion synes jeg virkelig ikke 1500 kcal lyder af ret meget.
1
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4383

Re: Vægten rykker sig ikke

Indlægaf billiebean » 11. okt 2022, 16:45

Jeg har samme oplevelse. Spiser 3 måltider og har i perioder på flere måneder været på kostplan med xx kcal + 2-3 gange højintens spinning+kettlebells. Jeg bliver stærkere, får mere energi, mere markerede muskler osv., men vægten rykker sig ikke.

Jeg har ikke knækket koden, men jeg har en mistanke om, at det er noget hormonelt, der er i udu (har været og er i IVF behandling).

Min tanke omkring next step var at høre min læge samt derefter evt kontakte en diætist for vejledning, for jeg kan ikke selv komme længere med almindelig vægttabslogik.

Det var ikke som sådan et råd ;) Men bare min oplevelse.
1
Grissebassen
Indlæg: 1991
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 163
Likede indlæg: 3438

Re: Vægten rykker sig ikke

Indlægaf Grissebassen » 11. okt 2022, 17:26

billiebean skrev:Jeg har samme oplevelse. Spiser 3 måltider og har i perioder på flere måneder været på kostplan med xx kcal + 2-3 gange højintens spinning+kettlebells. Jeg bliver stærkere, får mere energi, mere markerede muskler osv., men vægten rykker sig ikke.

Jeg har ikke knækket koden, men jeg har en mistanke om, at det er noget hormonelt, der er i udu (har været og er i IVF behandling).

Min tanke omkring next step var at høre min læge samt derefter evt kontakte en diætist for vejledning, for jeg kan ikke selv komme længere med almindelig vægttabslogik.

Det var ikke som sådan et råd ;) Men bare min oplevelse.

Rart at høre, at det ikke kun er mig. Selvom det selvfølgelig ikke er fedt for dig. Kom gerne med en update, hvis du søger læge. Udu i hormonerne lyder sandsynligt.
0
Brugeravatar
Mangoness
Indlæg: 6537
Tilmeldt: 10. jan 2016, 18:04
Kort karma: 630
Likede indlæg: 14597

Re: Vægten rykker sig ikke

Indlægaf Mangoness » 11. okt 2022, 17:55

Kunne det måske være en ide at prøve at lave en recomposition? :gruble: (dvs. tage muskler på og tabe fedt samtidig, styrketræne 2-3 gange om ugen, spise omkring ligevægtsindtag og indtage mere protein)
0
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:


Cheese Billede
Grissebassen
Indlæg: 1991
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 163
Likede indlæg: 3438

Re: Vægten rykker sig ikke

Indlægaf Grissebassen » 11. okt 2022, 20:11

Mangoness skrev:Kunne det måske være en ide at prøve at lave en recomposition? :gruble: (dvs. tage muskler på og tabe fedt samtidig, styrketræne 2-3 gange om ugen, spise omkring ligevægtsindtag og indtage mere protein)

Det har jeg helt sikkert allerede gjort. Det første halve år styrketrænede jeg 2 gange ugentligt med daglige hjemmerøvelser. Og jeg kan klart se en forskel på min holdning, som er blevet meget bedre, og jeg kan mærke, at jeg er blevet ret stærk. Jeg gik siden hen til styrketræning en gang i ugen, fordi jeg kunne mærke, at jeg ikke kunne bevare motivationen ellers.
1
Brugeravatar
lillebjoern
Indlæg: 5398
Tilmeldt: 13. aug 2015, 15:39
Kort karma: 704
Likede indlæg: 10432

Re: Vægten rykker sig ikke

Indlægaf lillebjoern » 12. okt 2022, 07:40

Med fare for at blive upopulær: medmindre du har problemer med stofskiftet/hormoner er realiteten nok bare, at du ikke forbrænder mere end du indtager. Det er oftest den hårde sandhed. Det kan være, at du ikke får tastet den rigtige mængde mælk ind, hvis du putter det i kaffen, eller ikke vejer din mad, men gør det på "slump" fordi du tænker du efterhånden ved præcist hvor meget 150g skyr fylder i skålen. Det samme skete for mig, fordi jeg havde talt kalorier så længe at jeg tænkte, at jeg havde styr på det. Så tog jeg en uge hvor jeg vejede/målte hver ENESTE ting jeg indtog, og det var en kæmpe åbenbaring for mig – jeg tror jeg indtog omkring 250kcal mere end jeg troede, og det fylder jo hver dag.
7
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
Akehurst2
Indlæg: 14223
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1270
Likede indlæg: 40958

Re: Vægten rykker sig ikke

Indlægaf Akehurst2 » 12. okt 2022, 07:59

Hvor gammel er du? Jeg synes virkelig, der skete et eller andet, da jeg fyldte 40 - det hele sidder bare bedre fast end det gjorde før.
1
Hewlett
Indlæg: 1461
Tilmeldt: 30. apr 2016, 19:33
Kort karma: 99
Likede indlæg: 4389

Re: Vægten rykker sig ikke

Indlægaf Hewlett » 13. okt 2022, 19:01

Du skriver at du er kommet til et punkt hvor du er bange for at tage på og hvor mad skræmmer dig. Jeg ved ikke om du mener det alvorligt eller skriver det for at understrege at du er frustreret. Men, hvis du mener det alvorligt synes jeg, at du hurtigst muligt skal få søgt hjælp hos en dygtig og fornuftig kostvejleder! Spiseforstyrrelser har ingen alder og det kan nemt tage overhånd.

Jeg siger ikke, at du er ved at udvikle en spiseforstyrrelse, men jeg synes at du hurtigst muligt skal have professionel hjælp til at få ændret dit nuværende syn på mad. Det ville jeg sige var første skridt. Så skal kiloene nok komme også.

Dernæst vil jeg anbefale dig at blive mindre fokuseret på dine vejninger/målinger, for selvom det kan være fin måde at følge dit vægttab, så er det også oftest det som slår folk ud af kurs når der ikke sker nogen ændring på tallene, fordi ..... Øv! Så kan det hele også bare være ligemeget, ikke?

Men din krop forandrer sig, og det gør den hele livet. Det er jo virkelig fornuftigt at være opmærksom på hvis man har noget overvægt og virkelig beundringsværdigt når folk vælger at gøre noget ved det. Men det sker bare tit at folk ønsker og drømmer om at ende med at stå som de gjorde for 20 år og 2 graviditeter siden - og så kan de bruge resten af livet på at hade den krop de har nu.

Jeg vil stærkt anbefale at du finder dig til rette i en kostplan som ikke efterlader dig sulten hver evigt eneste dag og som samtidig tillader dig at drikke et glas vin og spise et stykke kage engang imellem. Det lyder søgt, men det er en ændring af din livsstil du skal arbejde dig hen imod. En livsstil med sjov træning og en kostplan som er til at holde for almindelige mennesker.

Men ja, professionel kostvejleder (se dig for, der findes mange "kvaksalvere" derude!), et mere afslappet og tilgivende forhold til din krop og så en ændring af din livsstil når det kommer til mad og træning, men som ikke er urealistisk for dig at overholde.
6
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9134
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1023
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 22052

Re: Vægten rykker sig ikke

Indlægaf Purple Haze » 14. okt 2022, 03:45

billiebean skrev:Jeg har samme oplevelse. Spiser 3 måltider og har i perioder på flere måneder været på kostplan med xx kcal + 2-3 gange højintens spinning+kettlebells. Jeg bliver stærkere, får mere energi, mere markerede muskler osv., men vægten rykker sig ikke.

Jeg har ikke knækket koden, men jeg har en mistanke om, at det er noget hormonelt, der er i udu (har været og er i IVF behandling).

Min tanke omkring next step var at høre min læge samt derefter evt kontakte en diætist for vejledning, for jeg kan ikke selv komme længere med almindelig vægttabslogik.

Det var ikke som sådan et råd ;) Men bare min oplevelse.


Håber det er OK jeg spørger.
Hvorfor er det overhoved interessant om vægten rykker sig?
Det vigtige er vel at man får det bedre og ser bedre ud?
Om man så vejer fx 60 eller 80 kg er vel ligegyldigt?
8
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.

Tilbage til "Sund og/eller slank"