Vægten rykker sig ikke

Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9132
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1023
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 22044

Re: Vægten rykker sig ikke

Indlægaf Purple Haze » 14. okt 2022, 03:46

Hvis ikke du kender den, så kan jeg anbefale podcasten detox din hjerne.
3
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4383

Re: Vægten rykker sig ikke

Indlægaf billiebean » 14. okt 2022, 05:46

Purple Haze skrev:
billiebean skrev:Jeg har samme oplevelse. Spiser 3 måltider og har i perioder på flere måneder været på kostplan med xx kcal + 2-3 gange højintens spinning+kettlebells. Jeg bliver stærkere, får mere energi, mere markerede muskler osv., men vægten rykker sig ikke.

Jeg har ikke knækket koden, men jeg har en mistanke om, at det er noget hormonelt, der er i udu (har været og er i IVF behandling).

Min tanke omkring next step var at høre min læge samt derefter evt kontakte en diætist for vejledning, for jeg kan ikke selv komme længere med almindelig vægttabslogik.

Det var ikke som sådan et råd ;) Men bare min oplevelse.


Håber det er OK jeg spørger.
Hvorfor er det overhoved interessant om vægten rykker sig?
Det vigtige er vel at man får det bedre og ser bedre ud?
Om man så vejer fx 60 eller 80 kg er vel ligegyldigt?


Det er faktisk et spørgsmål, der stikker lidt: Det er primært fordi vægt og chance for at blive gravid ved behandling hænger sammen.

Så der kan være nogle personlige årsager. Fx kan vægtøgningen også være en fysisk reminder om en rigtig trist periode i ens liv, og vægttabet et ønske om at lægge det bag sig og starte på en frisk. Eller det kan være pga bevægelsesfriheden i at smide de kg. Eller så meget andet legitimt.

Men ellers er jeg da enig. Man skal have en fornuftig tilgang til det og overveje sin motivation.
3
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8552
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1301
Likede indlæg: 15257

Re: Vægten rykker sig ikke

Indlægaf Zonta » 14. okt 2022, 19:49

Jeg lægger også enormt meget mærke til, at dit madfokus er gået i en forkert retning. Man skal ikke være bange for mad.

Jeg ville hive fat i en coach, der har med kost at gøre (kan godt anbefale et par stykker). Typisk skal man starte et andet sted end det man lige tror. Og jeg tænker også, at kosten er der, hvor der skal sættes ind. Det er svært at træne sig til et vægttab. Det lyder ærlig talt som en uholdbar sti du er på vej ned af.
1
J, juli 2018.
Brugeravatar
Contrast
Indlæg: 2082
Tilmeldt: 21. jan 2016, 18:24
Kort karma: 214
Likede indlæg: 6183

Re: Vægten rykker sig ikke

Indlægaf Contrast » 26. okt 2022, 16:57

Hvad med at gå low carb high fat? Det behøves ikke gøres ekstremt, men prøv evt. at eksperimentere lidt med hvor mange kulhydrater du indtager og gå stille og roligt ned, samtidig med at skrue stille og roligt op for protein. Det har virket ret effektivt for dem jeg kender, og så behøver du heller ikke gå så meget ned i kcal. Idéen er at protein sætter sig i højere grad som muskler og mætter længere.

Jeg kender et par stykker som har gjort det, og det har virkelig været effektivt. De tabte sig HURTIGT. Og man behøver ikke gå rundt og sulte imens. Jeg tør godt satse på at det ville virke for dig.

Hvis man har et medlemsskab i FW kan man få lavet kropsanalyser med en avanceret vægt, der måler muskelmasse og fedtmasse. Så selvom din vægt måske ikke rykker sig, kan det være, du i virkeligheden taber dig i fedtmasse, mens du tager på i muskler. Vægttallet siger ikke det store alene :)

Jeg faldt over en youtubevideo, som forklarer forskellige kropstyper, og ud fra hvilken kropstype man har, er det bedst at træne og spise forskelligt. Det, jeg tænker er relevant for di, er fra 8.00 i videoen. Jeg synes den forklarer det virkelig godt og konkret, hvilken slags træning og kost der passer til din situation (altså kropstypen "endomorphs", som har let ved at tage på i vægt og svært ved at tabe sig.)



Videoen foreslår 20% kulhydrater 35% fedt 45% protein. Prøv evt. at gå stille og roligt ind i det, da det nok kan være et chok for kroppen lige pludselig at skære så meget ned for kulhydrater.
0
Inge Færch Schott
Brugeravatar
Q-beben
Indlæg: 1244
Tilmeldt: 23. dec 2015, 11:23
Kort karma: 268
Likede indlæg: 4399

Re: Vægten rykker sig ikke

Indlægaf Q-beben » 18. nov 2022, 09:57

Jeg ved ikke, om tråden er blevet for gammel nu? Og måske er du allerede godt i gang med dit vægttab?

Men her kommer, hvad der har virket for mig. Og der er kun en måde for mig at tabe mig på (medmindre jeg ingenting spiser). Det der med at motionere, spise mange små måltider mm. virker ikke på mig.

Det, der virker, er, at jeg spiser skyr natural om morgenen og til frokost (det smager mega dårligt de første par dage, men herefter smager det fantastisk). Ikke noget oven på - måske lidt bær, men ikke noget andet.

Skyr mætter utroligt meget, så efter et par uger, spiser jeg det kun til middag. Har aldrig været fan af morgenmad.

Så spiser jeg pescetar mad (dvs. ingen kød). Pasta må jeg kun spise en gang om ugen. Rødvin i weekenden er ok.

Ingen mellemmåltider (jeg er heller ikke sulten pga. skyren) og ingen slik. Hvis jeg er sliksulten, spiser jeg is uden sukker.

Følger jeg det her, taber jeg mig 0,5 kg. om ugen.
0
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6399
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 767
Likede indlæg: 15158

Re: Vægten rykker sig ikke

Indlægaf Ata » 18. nov 2022, 10:33

Q-beben skrev:Jeg ved ikke, om tråden er blevet for gammel nu? Og måske er du allerede godt i gang med dit vægttab?

Men her kommer, hvad der har virket for mig. Og der er kun en måde for mig at tabe mig på (medmindre jeg ingenting spiser). Det der med at motionere, spise mange små måltider mm. virker ikke på mig.

Det, der virker, er, at jeg spiser skyr natural om morgenen og til frokost (det smager mega dårligt de første par dage, men herefter smager det fantastisk). Ikke noget oven på - måske lidt bær, men ikke noget andet.

Skyr mætter utroligt meget, så efter et par uger, spiser jeg det kun til middag. Har aldrig været fan af morgenmad.

Så spiser jeg pescetar mad (dvs. ingen kød). Pasta må jeg kun spise en gang om ugen. Rødvin i weekenden er ok.

Ingen mellemmåltider (jeg er heller ikke sulten pga. skyren) og ingen slik. Hvis jeg er sliksulten, spiser jeg is uden sukker.

Følger jeg det her, taber jeg mig 0,5 kg. om ugen.

Hvor meget skyr spiser du så? Hvis jeg kun spiser skyr uden noget ovenpå, synes jeg, at jeg er sulten en time efter... :gruble: Synes det lyder som en meget kalorierestriktiv kur, du beskriver der? Det må være nede under 1000 kcal på en dag?
2
Brugeravatar
Q-beben
Indlæg: 1244
Tilmeldt: 23. dec 2015, 11:23
Kort karma: 268
Likede indlæg: 4399

Re: Vægten rykker sig ikke

Indlægaf Q-beben » 18. nov 2022, 11:24

Ata skrev:Hvor meget skyr spiser du så? Hvis jeg kun spiser skyr uden noget ovenpå, synes jeg, at jeg er sulten en time efter... :gruble: Synes det lyder som en meget kalorierestriktiv kur, du beskriver der? Det må være nede under 1000 kcal på en dag?


Jeg tæller desværre ikke kalorier, men jeg kan garantere for, at jeg er mæt hele dagen. Jeg føler ikke nogen sult, hvilket jeg gjorde, før jeg begyndte at spise skyr.

Jeg spiser vel 1,5-2 dl. skyr. Spiste du skyr natural eller den med smag (vanilie eller bær)? Min oplevelse er nemlig, at natural mætter på en helt helt anden måde end skyr-varianterne med smag.
1
Brugeravatar
Q-beben
Indlæg: 1244
Tilmeldt: 23. dec 2015, 11:23
Kort karma: 268
Likede indlæg: 4399

Re: Vægten rykker sig ikke

Indlægaf Q-beben » 18. nov 2022, 11:26

Glemte at sige, at jeg spiser aftensmad kl. 18, allersenest kl. 19, og jeg er dejligt sulten, når jeg skal spise :)
1
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6399
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 767
Likede indlæg: 15158

Re: Vægten rykker sig ikke

Indlægaf Ata » 18. nov 2022, 14:12

Q-beben skrev:
Ata skrev:Hvor meget skyr spiser du så? Hvis jeg kun spiser skyr uden noget ovenpå, synes jeg, at jeg er sulten en time efter... :gruble: Synes det lyder som en meget kalorierestriktiv kur, du beskriver der? Det må være nede under 1000 kcal på en dag?


Jeg tæller desværre ikke kalorier, men jeg kan garantere for, at jeg er mæt hele dagen. Jeg føler ikke nogen sult, hvilket jeg gjorde, før jeg begyndte at spise skyr.

Jeg spiser vel 1,5-2 dl. skyr. Spiste du skyr natural eller den med smag (vanilie eller bær)? Min oplevelse er nemlig, at natural mætter på en helt helt anden måde end skyr-varianterne med smag.

2 dl skyr svarer til 120 kcal. Det vil sige, at du får 240 kcal fra morgen og frem til aftensmad. Selv med en god aftensmad giver det under 1000 kcal. Så jeg kan godt forstå, at du taber dig. Jeg kan IKKE forstå, at det kan holde dig mæt! :forvirret:
5
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6399
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 767
Likede indlæg: 15158

Re: Vægten rykker sig ikke

Indlægaf Ata » 18. nov 2022, 15:04

kartoffelpizza skrev:
Q-beben skrev:
Ata skrev:Hvor meget skyr spiser du så? Hvis jeg kun spiser skyr uden noget ovenpå, synes jeg, at jeg er sulten en time efter... :gruble: Synes det lyder som en meget kalorierestriktiv kur, du beskriver der? Det må være nede under 1000 kcal på en dag?


Jeg tæller desværre ikke kalorier, men jeg kan garantere for, at jeg er mæt hele dagen. Jeg føler ikke nogen sult, hvilket jeg gjorde, før jeg begyndte at spise skyr.

Jeg spiser vel 1,5-2 dl. skyr. Spiste du skyr natural eller den med smag (vanilie eller bær)? Min oplevelse er nemlig, at natural mætter på en helt helt anden måde end skyr-varianterne med smag.


Jeg spiste i en lang periode natural skyr fordi jeg bedst kan lide det, og jeg bliver sulten efter Max en time af det.
Tror det er meget individuelt.

Også mig. Bliver helt grotesk sulten, hvis jeg ikke får noget med kulhydrater om morgenen. :genert:
1
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17384
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3595
Likede indlæg: 42410

Re: Vægten rykker sig ikke

Indlægaf LaMariposa » 18. nov 2022, 17:43

Mette skrev:
Grissebassen skrev:
Mette skrev:Spiser du 1500 kcal HVER dag?

Ja. Selvfølgelig med enkelte undtagelser, hvis jeg fx er inviteret til et bryllup eller lignende.

Så burde du tabe dig ca 1/2 kg om ugen. Med mindre du er til bryllup hver weekend selvfølgelig :D

Jeg vil anbefale dig et forløb hos JonasCoaching.
Jeg tabte mig 10 kg på 6 mdr, uden at mangle noget som helst. Han har en helt anden tilgang til vægttab end mange andre. Man skal spise det man kan lide, man skal have så meget mad hver dag, at man ikke "falder i", men kan holde sig til planen i månedsvis.
Under forløbet havde jeg 3 uger, hvor der intet skete på vægten. Trods jeg gik ned i kalorier og op i motion. Han blev ved med at sige "fortsæt fortsæt, det kommer" Og pludselig røg de sidste kilo. Hurtigt. Så set over månedsbasis, tabte jeg mig det samme hver måned.

Kæmpe anbefaling, at få en prof med på sidelinjen. Så finder I hurtigt ud af sammen, hvad det er der gør, at du ikke taber dig.


Ville bare lige bakke op om det her. Er startet på et forløb med ham, og han er virkelig cool og har så meget fokus på, at man skal have en plan, der fungerer i lang tid.
4
:lun: Be brave
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8552
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1301
Likede indlæg: 15257

Re: Vægten rykker sig ikke

Indlægaf Zonta » 22. nov 2022, 20:39

Q-beben skrev:
Ata skrev:Hvor meget skyr spiser du så? Hvis jeg kun spiser skyr uden noget ovenpå, synes jeg, at jeg er sulten en time efter... :gruble: Synes det lyder som en meget kalorierestriktiv kur, du beskriver der? Det må være nede under 1000 kcal på en dag?


Jeg tæller desværre ikke kalorier, men jeg kan garantere for, at jeg er mæt hele dagen. Jeg føler ikke nogen sult, hvilket jeg gjorde, før jeg begyndte at spise skyr.

Jeg spiser vel 1,5-2 dl. skyr. Spiste du skyr natural eller den med smag (vanilie eller bær)? Min oplevelse er nemlig, at natural mætter på en helt helt anden måde end skyr-varianterne med smag.

Der er faktisk en lille variation i Cheasys skyrvarianter i forhold til protein. 11 g pr. 100 g for naturel og mellem 9,1 og 9,6 g pr. 100 g for varianterne med bær/vanilje osv.
I Stay Strongs varianter er der ikke samme forskel på naturel og de varianter med smag.

Når det så er sagt, så skal man have ca. 1 gram protein pr. kg kropsvægt om dagen. Lad os sige 60 gram for en der vejer 60 kg. Og man spiser ca. 400 gram skyr om dagen. Så er det reelt set højest 8 gram proteins forskel - måske en del mindre. Jeg ved ikke om det er nok til at gøre en forskel. Til gengæld synes jeg naturel-varianterne smager... Ik' så godt. Og slet ikke uden noget på :lol:
1
J, juli 2018.
Brugeravatar
Q-beben
Indlæg: 1244
Tilmeldt: 23. dec 2015, 11:23
Kort karma: 268
Likede indlæg: 4399

Re: Vægten rykker sig ikke

Indlægaf Q-beben » 9. dec 2022, 09:06

Ata skrev:
Q-beben skrev:
Ata skrev:Hvor meget skyr spiser du så? Hvis jeg kun spiser skyr uden noget ovenpå, synes jeg, at jeg er sulten en time efter... :gruble: Synes det lyder som en meget kalorierestriktiv kur, du beskriver der? Det må være nede under 1000 kcal på en dag?


Jeg tæller desværre ikke kalorier, men jeg kan garantere for, at jeg er mæt hele dagen. Jeg føler ikke nogen sult, hvilket jeg gjorde, før jeg begyndte at spise skyr.

Jeg spiser vel 1,5-2 dl. skyr. Spiste du skyr natural eller den med smag (vanilie eller bær)? Min oplevelse er nemlig, at natural mætter på en helt helt anden måde end skyr-varianterne med smag.

2 dl skyr svarer til 120 kcal. Det vil sige, at du får 240 kcal fra morgen og frem til aftensmad. Selv med en god aftensmad giver det under 1000 kcal. Så jeg kan godt forstå, at du taber dig. Jeg kan IKKE forstå, at det kan holde dig mæt! :forvirret:


Jeg tæller ikke kalorier, så jeg kan ikke svare dig på, hvor mange kalorier det giver. Jeg putter også müsli oven på skyr'en... Og jeg spiser, når jeg er sulten... og i de mængder, som skal til for at gøre mig mæt. Så jeg måler ikke op.

Skyr naturel smager forfærdeligt de første par dage, men når man først har vænnet sig til den friske og lidt bedske smag, så smager det fantastisk.
0

Tilbage til "Sund og/eller slank"