Hvad er der på menuen? Lad os inspirere hinanden

Smiling_Goat
Indlæg: 2723
Tilmeldt: 25. aug 2015, 16:29
Kort karma: 1282
Likede indlæg: 12254

Hvad er der på menuen? Lad os inspirere hinanden

Indlægaf Smiling_Goat » 25. sep 2022, 14:43

Jeg har lovet mig selv, at jeg vil kunne iføre mig en af mine favoritkjoler til nytår OG føle mig pæn. Det kræver, at jeg taber mig lidt, så nu skal der ses lidt på kosten - jeg er bare helt idéforladt.

Jeg ved godt, det er sådan noget med grøntsager og gerne fisk, men det er kombinationen, jeg godt kunne bruge lidt inspiration til. Derfor lægger jeg også tråden herinde, for jeg kunne forestille mig, at vi er flere der forsøger at skære ned på kalorierne, så i stedet for at vi alle opfinder hver vores dybe tallerken, kunne vi måske drage fordel af hinandens opdagelser.

Så med andre ord: vil du dele dine bedste kalorielette opskrifter?

Jeg skal også nok selv dele, når jeg begynder at få nogle ideer. Det er lidt trægt lige nu...
0
Mette
Indlæg: 1285
Tilmeldt: 28. aug 2015, 11:43
Kort karma: 78
Likede indlæg: 1847

Re: Hvad er der på menuen? Lad os inspirere hinanden

Indlægaf Mette » 25. sep 2022, 18:20

Jeg laver alm mad, og gør det så kalorielet som muligt.
Ingen olie, smør osv.
4% fløde i stedet for madfløde.
Kyllingeinderfilet og hvis fisk, i stedet for hel kylling og laks, osv osv.
Der kan man spare en del kalorier.

Så ingen deciderede opskrifter, bare helt alm familien Danmark mad, gjort mere kalorielet :D
1
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11341
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1796
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23475

Re: Hvad er der på menuen? Lad os inspirere hinanden

Indlægaf Mani » 25. sep 2022, 18:40

Jeg spiser også bare den mad vi ellers ville have lavet, men mindre af kød, fisk, sauce etc og mere af det grønne. Aftalen er at der altid skal være en solid salat eller andet grønt tilbehør, hvis vi ikke spiser vegetarisk.

Vi spiser i forvejen rimelig sundt, da min mand er diabetiker. Næste uges madplan ser sådan ud.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
1
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17261
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3582
Likede indlæg: 42124

Re: Hvad er der på menuen? Lad os inspirere hinanden

Indlægaf LaMariposa » 25. sep 2022, 18:51

Du kan overveje at skifte pasta og ris ud med grøntsager. Det gør jeg ofte, og det er en god måde at få masser af grøntsager på. Det behøver ikke at være blomkålsris - du kan også bage græskar i ovnen, lave broccolimos osv.
1
:lun: Be brave
Mette
Indlæg: 1285
Tilmeldt: 28. aug 2015, 11:43
Kort karma: 78
Likede indlæg: 1847

Re: Hvad er der på menuen? Lad os inspirere hinanden

Indlægaf Mette » 25. sep 2022, 19:06

Her står den på:
- Mexicanske pandekager. Resten af familien spiser pandekager med fyld, jeg spiser de forskellige grøntsager med kød ovenpå, salsa og creme fraiche.
- Rugbrød med spejlæg
- Kylling i tomatsauce med pasta og salat
- Kylling I karry med ris og salat
1
Fynerfin82
Indlæg: 1484
Tilmeldt: 25. aug 2015, 06:23
Kort karma: 178
Likede indlæg: 4066

Re: Hvad er der på menuen? Lad os inspirere hinanden

Indlægaf Fynerfin82 » 28. sep 2022, 14:54

For mig fungerer det bedst, at kigge på de øvrige måltider og så spise nogenlunde almindelig aftensmad.

Jeg spiser hver morgen 30 g musli opblødt i vand og derefter rørt sammen med 200 g skyr. Ovenpå det kommer jeg lidt frisk frugt (primært granatæble pt) og 20 g hakket mørk chokolade.

Formiddag: 1 banan og 15 mandler

Frokost: 3 stykker rugbrød med magert pålæg f.eks. Hamburgerryg eller kyllingepølse. Hertil lidt grønt.

Eftermiddag: muslibar eller riskiks ca 100 kacl.

Aften: forsøger at spise 1/3 protein, 1/3 ris/pasta eller kartofler og 1/3 grønt. Det er ikke ret ofte jeg rammer den fordeling særlig godt.

De uger jeg er god til at følge planen taber jeg mig ca 0,5 kg om ugen. Jeg spiser temmelig ofte ude og derfor fungerer det beds for mig at have fokus på de øvrige måltider.
1

Tilbage til "Sund og/eller slank"