Vægttab og stofskifte... et langt, sejt træk forude!

ajnaM
Indlæg: 10077
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1059
Likede indlæg: 27589

Re: Vægttab og stofskifte... et langt, sejt træk forude!

Indlægaf ajnaM » 6. sep 2022, 07:23

TinaW skrev:
ajnaM skrev:
D.itsen skrev:Har du været sådan nogenlunde aktiv det sidste stykke tid? Ellers kan 3 måneder til at komme op på 5 km på 30 min, godt være lidt rigeligt for led og sener. Bare skide ærgerligt at blive skadet

God arbejdslyst og fornøjelse. For det håber jeg også det bliver, i hvert fald ind i mellem


Altså, aktiv og aktiv. Ikke voldsomt aktiv, men med mange gå- og cykelture. Har dog lidt problemer med anklerne og musklerne i underbenene, som jeg skal være obs på, så er i forvejen opmærksom på ikke at overgøre det.

Jeg følger et løbeprogram til 5 km på 3 mdr - min ‘automatiske’ løbehastighed plejer at være nogenlunde på 5 km/30 min, men nu må vi se. Bliver det langsommere efter 3 mdr, går det også!


Hvis du har problemer med anklerne, er løb så en god ide?
De bliver jo belastet ret meget ved løb.

Men hepper på, at du kommer godt i gang. Jeg burde gøre det samme :lol:


Jeg har løbet meget tidligere - jeg skal ikke gå for hurtigt frem, men når jeg først er trænet op, er det ikke noget problem. Eller, det har det ikke været førhen, så det håber jeg, det heller ikke bliver nu.

Løb er helt klart den motionsform, der passer mig bedst. Det er nemt og kræver ikke noget, og jeg kan virkelig godt lide at løbe, når jeg først er dér, hvor jeg bare kan løbe en tur uden at tænke videre over skader/kondition/osv.
2
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 10077
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1059
Likede indlæg: 27589

Re: Vægttab og stofskifte... et langt, sejt træk forude!

Indlægaf ajnaM » 6. sep 2022, 07:25

Aquadorable skrev:Held og lykke! Jeg har selv smidt 27-28 kilo i år, og det har været med fokus på mere motion i hverdagen og sundere kost. Jeg er især lykkedes med at eliminere aftensnackeriet, og det har givet pote :)

Må jeg spørge, hvorfor du fik fjernet noget af skjoldbruskkirtlen?


Sejt med så stort vægttab! :gogo:

Jeg havde en relativt stor knude, der var godartet, men som voksede. Havde den i 10 år, før jeg valgte at få den fjernet her i foråret.
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 10077
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1059
Likede indlæg: 27589

Re: Vægttab og stofskifte... et langt, sejt træk forude!

Indlægaf ajnaM » 8. sep 2022, 05:08

Okay, det er måske lidt stenet at følge med i en afrapportering, når jeg ikke vejer mig. :lol:

Men det går godt indtil videre! Løb intervaller i går, for første gang i 100 år. Det var sg* hårdt. :genert: Godt at være i gang igen!
3
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
lillebjoern
Indlæg: 5398
Tilmeldt: 13. aug 2015, 15:39
Kort karma: 704
Likede indlæg: 10432

Re: Vægttab og stofskifte... et langt, sejt træk forude!

Indlægaf lillebjoern » 8. sep 2022, 07:00

Sejt! Jeg er selv kommet helt ud af løberutine henover sommeren, så er også så småt på vej i gang igen. Jegt har et Garmin-ur, hvor der er mulighed for at lægge personlige programmer baseret på ens nuværende præstation og hvad man gerne vil opnå - med fokus på, at man ikke får skader. Det passer virkelig godt til mig og er netop også intervalløb som jeg synes er nemmest i starten, når man lige skal igang. Bruger du nogen app eller har du lavet dit eget program?
0
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
ajnaM
Indlæg: 10077
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1059
Likede indlæg: 27589

Re: Vægttab og stofskifte... et langt, sejt træk forude!

Indlægaf ajnaM » 12. sep 2022, 14:47

lillebjoern skrev:Sejt! Jeg er selv kommet helt ud af løberutine henover sommeren, så er også så småt på vej i gang igen. Jegt har et Garmin-ur, hvor der er mulighed for at lægge personlige programmer baseret på ens nuværende præstation og hvad man gerne vil opnå - med fokus på, at man ikke får skader. Det passer virkelig godt til mig og er netop også intervalløb som jeg synes er nemmest i starten, når man lige skal igang. Bruger du nogen app eller har du lavet dit eget program?


Jeg bruger et program fra Sparta (det her - https://sparta.dk/loebeprogram-0-5-kilometer/), men jeg synes allerede, jeg kan mærke, at jeg skal gå langsommere frem end det. Er bange får, jeg får skinnebensbetændelse. :genert: Er på uge 3 nu og har løbet 4x4 minutter, og jeg kan mærke, at jeg har smerter helt foran på skinnebenet, nærmest hele vejen ned, hvis jeg trykker.

Har tidligere brugt det her med stor succes, selvom det går syyyygt langsomt de første uger - det tror jeg bare, jeg ska holde mig til. Hvis jeg sammenligner det med Sparta-programmet kan jeg også se, at det går markant langsommere... det har mine underben tilsyneladende bare brug for. Og der kommer jo bare intet godt ud af at starte ud med skader - det ved jeg virkelig af bitter erfaring.

Udklip.JPG
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 10077
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1059
Likede indlæg: 27589

Re: Vægttab og stofskifte... et langt, sejt træk forude!

Indlægaf ajnaM » 29. sep 2022, 08:16

Alt godt her - bortset fra at jeg lige har været syg. Løbeprogrammet går (meget) stille og roligt fremad, men kan mærke, at det langsomme program passer bedre til mine hårdt prøvede underben. Det er især i den nederste lægmuskel, jeg bliver øm/spændt/tung - men så længe, jeg tager det stille og roligt, håber jeg, det er ok.

Jeg har i øvrigt været ved lægen og skal have tjekket op på stofskiftet igen. Det kunne åbenbart sagtens lade sig gøre uden om endokrinologien - så må vi se, om der også skal noget medicinering ind over.
3
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 10077
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1059
Likede indlæg: 27589

Re: Vægttab og stofskifte... et langt, sejt træk forude!

Indlægaf ajnaM » 8. okt 2022, 15:43

Nå, der skulle ikke medicin ind over - tværtimod så mine tal 'nærmest unaturligt gode ud', som lægen sagde. Han tog den helt store pakke med tjek på alt fra saltbalance og blodsukker til hormoner og stofskifte, og alt var fuldkommen perfekt. Lægen var decideret overrasket, når man tager i betragtning, at jeg har fået fjernet halvdelen af min skjoldbruskkirtel.

...så det vil sige, at det bare er mig, der spiser for meget og skal tabe mig på normale vilkår. :genert:


Jeg tror derfor, jeg er nødt til også at tænke på kosten. Jeg har overvejet at faste i intervaller - det har fungeret for mig tidligere, især fordi det holder mig fra at spise 100.000 kalorier om aftenen. Jeg spiser generelt nogenlunde normalt, men kan i perioder komme til at snacke og drikke for mange kalorier - især om aftenen, og især når jeg har travlt (hvilket jeg ofte har). Der kan faste-modellen sandsynligvis hjælpe ved at sætte en klar grænse.
4
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
achillaxedprune
Indlæg: 3669
Tilmeldt: 4. jan 2016, 18:38
Kort karma: 1204
Likede indlæg: 12189

Re: Vægttab og stofskifte... et langt, sejt træk forude!

Indlægaf achillaxedprune » 8. okt 2022, 16:19

ajnaM skrev:Nå, der skulle ikke medicin ind over - tværtimod så mine tal 'nærmest unaturligt gode ud', som lægen sagde. Han tog den helt store pakke med tjek på alt fra saltbalance og blodsukker til hormoner og stofskifte, og alt var fuldkommen perfekt. Lægen var decideret overrasket, når man tager i betragtning, at jeg har fået fjernet halvdelen af min skjoldbruskkirtel.

...så det vil sige, at det bare er mig, der spiser for meget og skal tabe mig på normale vilkår. :genert:


Jeg tror derfor, jeg er nødt til også at tænke på kosten. Jeg har overvejet at faste i intervaller - det har fungeret for mig tidligere, især fordi det holder mig fra at spise 100.000 kalorier om aftenen. Jeg spiser generelt nogenlunde normalt, men kan i perioder komme til at snacke og drikke for mange kalorier - især om aftenen, og især når jeg har travlt (hvilket jeg ofte har). Der kan faste-modellen sandsynligvis hjælpe ved at sætte en klar grænse.


Det er da så mega vildt godt, at dine tal er normale! Det er trods alt klart at foretrække, end at der var noget galt. :kys:

Du har gjort det før, din super seje reje. Jeg hepper på dig :pompom:
…men nu skal du ikke få en løbeskade, så vi ikke kan gå (dele af) halsninoen her i efterårsferien!
1
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
ajnaM
Indlæg: 10077
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1059
Likede indlæg: 27589

Re: Vægttab og stofskifte... et langt, sejt træk forude!

Indlægaf ajnaM » 8. okt 2022, 21:00

achillaxedprune skrev:
ajnaM skrev:Nå, der skulle ikke medicin ind over - tværtimod så mine tal 'nærmest unaturligt gode ud', som lægen sagde. Han tog den helt store pakke med tjek på alt fra saltbalance og blodsukker til hormoner og stofskifte, og alt var fuldkommen perfekt. Lægen var decideret overrasket, når man tager i betragtning, at jeg har fået fjernet halvdelen af min skjoldbruskkirtel.

...så det vil sige, at det bare er mig, der spiser for meget og skal tabe mig på normale vilkår. :genert:


Jeg tror derfor, jeg er nødt til også at tænke på kosten. Jeg har overvejet at faste i intervaller - det har fungeret for mig tidligere, især fordi det holder mig fra at spise 100.000 kalorier om aftenen. Jeg spiser generelt nogenlunde normalt, men kan i perioder komme til at snacke og drikke for mange kalorier - især om aftenen, og især når jeg har travlt (hvilket jeg ofte har). Der kan faste-modellen sandsynligvis hjælpe ved at sætte en klar grænse.


Det er da så mega vildt godt, at dine tal er normale! Det er trods alt klart at foretrække, end at der var noget galt. :kys:

Du har gjort det før, din super seje reje. Jeg hepper på dig :pompom:
…men nu skal du ikke få en løbeskade, så vi ikke kan gå (dele af) halsninoen her i efterårsferien!


Haha, ja, det er klart at foretrække! Selvom jeg så ikke har nogen undskyldning for at veje for meget. :D

Og jeg er lige pt. ikke i nærheden af en løbeskade - har åndssvagt travlt, skal undervise i Jylland fra i morgen aften til onsdag, og derefter skal S væk med arbejdet torsdag-søndag, så jeg når sandsynligvis heller ikke at få nogen løbeskade, før det pludselig er efterårsferie. :wink3: Glæææder mig til lang gåtur med dig! :love:
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…

Tilbage til "Sund og/eller slank"