Mariposas selvomsorgstråd - om mad, medicin og motion

Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17184
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3573
Likede indlæg: 41761

Mariposas selvomsorgstråd - om mad, medicin og motion

Indlægaf LaMariposa » 21. mar 2021, 12:57

Har brug for lidt mere struktur på min kost, og måske er en tråd her løsningen. Har i løbet af de sidste små tre år været igennem nogle strenge runder hormoner i forbindelse med vores fertilitetsbehandling. Sad lige og kiggede hele min historie igennem, og alene i løbet af det sidste halvandet år har jeg været på hormoner i omkring otte måneder. Det er, som min læge har sagt, ikke saftevand, jeg får, og det påvirker kroppen meget. De sidste syv måneder har været helt tossede med fire runder hormoner, en spontan abort og en hel del negative graviditetstests.

Det har været hård kost både fysisk og psykisk, og det manglende overskud har også gjort, at jeg ikke har kunnet tage mig særligt godt af mig selv rent kostmæssigt. Medicinen gør, at jeg ikke har lyst til at spise sundt, og hver gang en behandling går dårligt (og der har ikke været meget at råbe hurra for), så bliver der endnu mindre overskud til at spise ordentligt. Dårlige kostvalg påvirker mig fysisk (jeg bliver mere dårlig af hormonerne), så får jeg det værre psykisk og så kører møllen igen.

Foruden kosten er motion og træning en kilde til evig frustration. De fleste læger siger, at træning er okay mellem forsøg og til en vis grad også, når man er i gang (der er tidspunkter, hvor man skal afholde sig fra det). Andre mener, at motion er af det onde, og at man bør holde sig på maks fire timer med gåture om ugen. Jeg ELSKER motion og træning, jeg har ikke lyst til at undvære det, og det er min vigtigste kilde til overlevelse i det her kaos. Jeg følger selvfølgelig lægernes anvisninger, men fordi der har været så meget snak om det, så er motion og træning nu også forbundet med dårlig samvittighed - for hvad nu, hvis det skader?

Har ikke taget voldsomt meget på, men min krop har forandret sig, og det gør, at jeg føler mig meget fremmedgjort og fanget i en krop, som jeg ikke rigtigt kan kende længere. Jeg skal tage mig sammen LÆNGE for at gå på vægten og jeg har det ikke specielt godt med at se mig selv i hel figur i spejlet. Og det gavner mig på ingen måde, at min krop og jeg ikke er på samme hold.

Nu venter der en ny streng runde medicin (to måneder i træk denne gang), og nu er jeg simpelthen nødt til at have lidt fokus på min kost for at komme bedst muligt igennem det. Min krop kan ikke fungere med både medicin og dårlig kost.

Så jeg regner med, at jeg vil bruge denne tråd som en slags dagbog. Måske er det lettere at tage nogle gode valg og holde en balanceret kost, hvis jeg kan skrive om det her en gang imellem.

Tak, hvis du har læst med så langt :genert:
17
:lun: Be brave
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11296
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1792
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23356

Re: Mariposas selvomsorgstråd - om mad, medicin og motion

Indlægaf Mani » 21. mar 2021, 18:23

Puha, det er hårdt både hvad du har været igennem og hvad du skal igennem.
Jeg håber virkelig at du kan finde balance i mad, motion og selvomsorg.
1
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17184
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3573
Likede indlæg: 41761

Re: Mariposas selvomsorgstråd - om mad, medicin og motion

Indlægaf LaMariposa » 23. mar 2021, 14:39

Mandag var en god dag. Dejlig træning og fornuftig og velafbalanceret kost hele vejen igennem. Alligevel er jeg vågnet her til morgen med følelsen af, at min krop fra den ene dag til den anden er blevet fyldt med vand. Mine fingre er hævede, og jeg kan dårligt lukke de bukser, som passede fint for et par dage siden.

Og det rammer fuldstændigt hovedet på sømmet i hele den her problematik. Min krop har sit eget liv, og jeg kan aldrig rigtigt forudse, hvad der sker og hvornår. Og det er nok bare sådan det er, men hold nu op, hvor er det svært at affinde sig med. Jeg ved godt, at væsken forsvinder igen, men jeg hader følelsen af, at min krop fra den ene dag til den anden bare bliver underlig.
0
:lun: Be brave
Brugeravatar
Musenmor
Indlæg: 1693
Tilmeldt: 11. apr 2018, 18:07
Kort karma: 286
Likede indlæg: 2468

Re: Mariposas selvomsorgstråd - om mad, medicin og motion

Indlægaf Musenmor » 24. mar 2021, 14:06

Jeg håber, du finder en balance, der passer til dig. Det lyder rigtig hårdt, men jeg synes, du er så sej.
1
"All you need is faith, trust and a little pixie dust." - :preggo1:
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17184
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3573
Likede indlæg: 41761

Re: Mariposas selvomsorgstråd - om mad, medicin og motion

Indlægaf LaMariposa » 24. mar 2021, 14:07

I dag virker det hele til at være normalt igen. Jeg fatter ikke en bjælde :D

Har ikke spist sukker siden søndag, og det er ret fint efter en længere periode, hvor jeg haft flere dage med sukker end uden. Er mindre oppustet og føler mig lidt mere i balance. Det kører også godt med motionen, og lige for tiden har jeg ikke så dårlig samvittighed over trænigen.

Men det er en kamp at acceptere min krop hver eneste dag. Ville sådan ønske, at jeg bare kunne acceptere, at sådan er det bare lige nu. Men min hjerne er simpelthen ikke indstillet på det.
1
:lun: Be brave
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17184
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3573
Likede indlæg: 41761

Re: Mariposas selvomsorgstråd - om mad, medicin og motion

Indlægaf LaMariposa » 24. mar 2021, 14:50

Musenmor skrev:Jeg håber, du finder en balance, der passer til dig. Det lyder rigtig hårdt, men jeg synes, du er så sej.


Tusind tak :)
0
:lun: Be brave
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4383

Re: Mariposas selvomsorgstråd - om mad, medicin og motion

Indlægaf billiebean » 24. mar 2021, 15:12

Kan så meget kende det. Specielt det med, at det er en umulighed at lægge en plan og holde sig til den, fordi det hele er så omskifteligt i behandling. Håber tråden her giver dig den støtte du har brug for :)
1
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17184
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3573
Likede indlæg: 41761

Re: Mariposas selvomsorgstråd - om mad, medicin og motion

Indlægaf LaMariposa » 24. mar 2021, 15:19

billiebean skrev:Kan så meget kende det. Specielt det med, at det er en umulighed at lægge en plan og holde sig til den, fordi det hele er så omskifteligt i behandling. Håber tråden her giver dig den støtte du har brug for :)


Præcis. Nogle gange er der bare ikke krudt til at lave ordentlig mad, når man er helt færdig på grund af hormonerne. Min krop kan ligesom ikke rumme både at skulle være på hormoner og bruge krudt på arbejde, og så kommer jeg nemt til at vælge de lette løsninger.

Og tak :)
0
:lun: Be brave
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17184
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3573
Likede indlæg: 41761

Re: Mariposas selvomsorgstråd - om mad, medicin og motion

Indlægaf LaMariposa » 31. mar 2021, 10:01

Det går okay med kosten. Det stak lidt af i weekenden, uden at det dog gik helt amok. Det betalte jeg i den grad for mandag og tirsdag, hvor jeg virkelig havde det dårligt fysisk.

I dag går det bedre, men min krop er stadig ude af balance, og den føles som ubagt bolledej. Vægten er på det højeste, som den nogensinde har været.

Føler mig lidt lost, men det tager nok lidt tid at få den på ret kurs igen efter medicinen.
3
:lun: Be brave

Tilbage til "Sund og/eller slank"