Vaneændring og vægttab

Oak123
Indlæg: 2123
Tilmeldt: 26. okt 2018, 15:40
Kort karma: 105
Likede indlæg: 3977

Vaneændring og vægttab

Indlægaf Oak123 » 11. mar 2021, 22:17

Jeg har behov for min egen tråd omkring vægttab, vane-/tankeændringer og slut med forbudt. Så jeg kan samle mine tanker og metoder til at leve på denne anderledes måde end jeg ellers har gjort i mit liv, og få det ført til et varigt vægttab - forhåbentligt.

I over halvdelen af mit liv har jeg ligedelt været på kur og være ligeglad med hvad jeg indtog, så det har været tabe lidt - tage på - tabe lidt - tage endnu mere på.

Jeg har i et par år ish fulgt Katrine Gisiger på Facebook, og er på den måde stille og roligt kommet ind i denne på sin vis nye verden, hvor det er ok at være den man er og som man er, og kun skal ændre dette for ens egen skyld og på egne præmisser. Og hvor det er tilladt at spise alt!

Det tog for alvor fat da jeg begyndte at lytte til “Detox din hjerne”, hold da op hvor har der været mange gode ting oppe at vende i den podcast, jeg slugte den råt.
Jeg var meget forundret over, at nogen mennesker faktisk kan lade være med, at spise slik bare fordi de ikke har lyst. What! :forvirret2:
Altså for mig har der altid skullet forbud ind over eller “på fredag må du..” for at jeg måske kunne lade være. Men det har virkelig været en kamp og mange besøg i skuffer/skabe for hvis der nu var noget lækkert :boo:
Jeg har altid set frem til weekend, for så måtte jeg få slik mm.
Og fra december 2019 og næsten et år frem har jeg spist uanede mængder af slik :blush: og på sin vis givet mig lov til det og så alligevel ikke - samtidigt med at jeg til tider skammede mig over mængderne.

Haha lang beskrivelse, jeg er bare dårlig til at beskrive hvad jeg mener. Og det er nok heller ikke tydligt her :lol:

Mål:
Jeg vil gerne ændre mine vaner og tanker om mad, så min tanker ikke skal kredse om det hele tiden. Det er dog ikke så vigtigt hvad jeg spiser, men bare det er mig der styrer det og ikke omvendt.
Jeg vil gerne tabe mig
Jeg vil gerne finde en balance i mit liv, så jeg ikke skal blive ved med vægttab vs. vægtøgning, men mere kan holde det på et jævnt niveau
Senest rettet af Oak123 12. mar 2021, 13:32, rettet i alt 2 gange.
4
Oak123
Indlæg: 2123
Tilmeldt: 26. okt 2018, 15:40
Kort karma: 105
Likede indlæg: 3977

Re: Vaneændring og vægttab

Indlægaf Oak123 » 11. mar 2021, 22:17

Vaneændring

- Spiser hvad jeg har lyst til når jeg har lyst - men tænker lidt over mængderne
- P.t. fylder mad ikke meget hos mig, det er virkeligt gået fra at fylde meget til næsten ikke at fylde noget, kun når sulten banker på. Og sådan skal det gerne fortsætte.
- Jeg må drikke pepsi Max når jeg har lyst, da jeg har fundet ud af det mindsker mit slik indtag
Senest rettet af Oak123 12. mar 2021, 07:47, rettet i alt 3 gange.
1
Oak123
Indlæg: 2123
Tilmeldt: 26. okt 2018, 15:40
Kort karma: 105
Likede indlæg: 3977

Re: Vaneændring og vægttab

Indlægaf Oak123 » 11. mar 2021, 22:18

Vægttab

Startvægt: 92,6kg
Mål: 75kg

Muligvis kommer der delmål senere. Og ellers bliver vægt opdateret løbende.

Vægt den:
06/03-21: 92,6 kg
12/03-21: 92,2 kg
20/03-21: 91,9 kg
08/05-21: 89,7 kg (-2,9 kg på 2 måneder)
10/09-21: 89,8 kg
25/10-21: 88,6 kg (-4 kg siden start)
Senest rettet af Oak123 26. okt 2021, 21:54, rettet i alt 8 gange.
1
Oak123
Indlæg: 2123
Tilmeldt: 26. okt 2018, 15:40
Kort karma: 105
Likede indlæg: 3977

Re: Vaneændring og vægttab

Indlægaf Oak123 » 11. mar 2021, 22:18

Da jeg for et par uger siden følte, at mad fra det ene øjeblik til det andet ikke længere fylder noget særlig for mig, blev jeg lettet og forundret på samme tid. Det var en helt mærkelig fornemmelse for mig. Ingen undertrykkelse af lyst, bare min hjerne der havde stoppet fokus på mad. Simpelthen for vildt.

Haha det lyder måske nok noget frelst eller specielt, at nogen kan blive så glad for det. Men når man som jeg har haft tanker, der altid har kredset om mand og i særdeleshed søde sager. Og skabe og skuffer er tjekket igennem flere gange dagligt, og jeg ofte har købt slik når jeg har handlet eller kørt fra job, så er det en kæmpe befrielse ikke at skulle bruge så meget tankevirksomhed på det :klap:
Jeg håber det fortsætter sådan og vil glædes mig over det, i stedet for at analysere for meget på hvorfor det kom nu.
Jeg var sikker på, jeg skulle arbejde mere med det, og tage små skridt for at nå herhen.

Nå jeg må se om det er kommet for at blive eller det er en midlertidig “tilstand”
Jeg ved der er meget andet at arbejde med, men jeg har nok hele tiden set denne del som nærmest umulig at overvinde, og derfor er det en kæmpe lettelse at være nået hertil.

Jeg tror umiddelbart at noget af det skyldes, at jeg giver mig selv lov til at drikke Pepsi Max når trangen byder sig, fordi jeg tidligere har tænkt at jeg højest skulle drikke en dåse om dage - også er jeg i stedet for gået andre steder hen og tilfredsstillet min trang til noget sødt.
Senest rettet af Oak123 12. mar 2021, 07:49, rettet i alt 1 gang.
4
Oak123
Indlæg: 2123
Tilmeldt: 26. okt 2018, 15:40
Kort karma: 105
Likede indlæg: 3977

Re: Vaneændring og vægttab

Indlægaf Oak123 » 11. mar 2021, 22:53

De sidste par dage har jeg talt kcal på det jeg har spist, fordi vaneændringerne gerne skulle ende med vægttab. Og da jeg er utålmodig er jeg begyndt lidt i det små :fløjt:
De sidste 3 dage har holdt sig under 1600kcal pr. Dag, som Lifesum app`en har regnet ud jeg må få.

Jeg vil tælle kcal indimellem for at tjekke maden, så jeg samtidigt kan tabe mig. Så må jeg finde en balance i det, så det ikke går for meget op i kalorier.
Vaneændringerne er hovedformålet, da det på sigt kan sikre mit forhold til mad forbliver godt og forhåbentlig derved også sikre en foreviget vægttab :kryds:
1
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4428
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 664
Likede indlæg: 7305

Re: Vaneændring og vægttab

Indlægaf Neenah » 12. mar 2021, 06:04

Jeg hepper :kys:
1
Oak123
Indlæg: 2123
Tilmeldt: 26. okt 2018, 15:40
Kort karma: 105
Likede indlæg: 3977

Re: Vaneændring og vægttab

Indlægaf Oak123 » 12. mar 2021, 08:03

Vægt i dag: 92,2 kg

Mad i går, 1480 kcal (Jeg ved godt kcal beregninger ikke er nøjagtig, men det giver mig alligevel en rettesnor):
Morgen:
2 x rugbrød med smør (altid kærgården let) og 1 stk. mørk pålægschokolade pr. rugbrød

Frokost:
2 x rugbrød med fedt og spegepølse
1 chailatte med mælk og chaipulver m sukker

Aftensmad:
2 rug sprød med smør og 1 stk. pålægschokolade på hver

Snack:
2 rug sprø med smør og 1 stk. pålægschokolade. Dette mætter nogenlunde og samtidigt så dækker det et behov for noget sødt og sprødt og måske salt

6 stk. slik fordelt over dagen

Et par stk. pålægschokolade over dagen

Bolcher


Og selvom man ikke kan se det på min mad, så er jeg faktisk voksen. Men her i starten eller hvor længe der skal til, så er maden blevet sådan for at jeg kan lade være med at spise slik. Senere skulle der gerne komme mere frugt/grønt og alm. mad til.
1
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4428
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 664
Likede indlæg: 7305

Re: Vaneændring og vægttab

Indlægaf Neenah » 12. mar 2021, 08:53

Skal det være et mål i sig selv at du kan lade være med at spise slik? Jeg tænker at nogle dage bare er "snack"agtige dage, og andre dage har man brug for noget andet, og har lyst til noget andet. Sådan er det i hvert fald for mig, at jeg virkelig kan have lyst til noget let og grøntsagsrigt nogle dage, og andre gider jeg ikke måltider og har mere lyst til at snacke hele dagen - og så er det også okay. For mig betyder madro i hvert fald at der også skal være plads til at spise som en 6-årig uden at det er pinligt, forkert eller i overgangen til noget andet.

Jeg ved ikke om du følger wobbly bits på instagram, men hendes måltider synes jeg faktisk er vildt fine at se på, netop fordi de ikke er typiske måltider, men sagtens kan være mange små dele i sammenhæng eller i løbet af en dag. Det sætter ligesom også fokus på hvad et måltid "er" - at det ikke nødvendigvis behøver være én del protein, en del grønt og en del kulhydrat.
1
Oak123
Indlæg: 2123
Tilmeldt: 26. okt 2018, 15:40
Kort karma: 105
Likede indlæg: 3977

Re: Vaneændring og vægttab

Indlægaf Oak123 » 12. mar 2021, 13:31

Neenah skrev:Skal det være et mål i sig selv at du kan lade være med at spise slik? Jeg tænker at nogle dage bare er "snack"agtige dage, og andre dage har man brug for noget andet, og har lyst til noget andet. Sådan er det i hvert fald for mig, at jeg virkelig kan have lyst til noget let og grøntsagsrigt nogle dage, og andre gider jeg ikke måltider og har mere lyst til at snacke hele dagen - og så er det også okay. For mig betyder madro i hvert fald at der også skal være plads til at spise som en 6-årig uden at det er pinligt, forkert eller i overgangen til noget andet.

Jeg ved ikke om du følger wobbly bits på instagram, men hendes måltider synes jeg faktisk er vildt fine at se på, netop fordi de ikke er typiske måltider, men sagtens kan være mange små dele i sammenhæng eller i løbet af en dag. Det sætter ligesom også fokus på hvad et måltid "er" - at det ikke nødvendigvis behøver være én del protein, en del grønt og en del kulhydrat.


Nej det skal det ikke. Det er helt sikkert en fejl at jeg har skrevet det så konkret. Jeg har vidt haft skyklapperne på da jeg skrev det, fordi slik har fyldt for meget for mig og det skal det ikke mere. Men jeg må stadig godt spise det når lysten melder sig, jeg skal bare kunne styre det og ikke det der skal styre mig :D

Og jeg er nok mest en der spiser flere gang om dagen end en der kun spiser 3 hovedmåltider. Men jeg spiser efter min sult og lyst, så det er ikke et mål for mig hvor mange eller få måltider det beløber sig til. Men bare jeg kan styre indtaget, så det ikke løber løbsk.

Tak hende må jeg prøve at følge.
0
Oak123
Indlæg: 2123
Tilmeldt: 26. okt 2018, 15:40
Kort karma: 105
Likede indlæg: 3977

Re: Vaneændring og vægttab

Indlægaf Oak123 » 18. mar 2021, 11:27

I tirsdags faldt jeg i Big time og formåede både at købe slik og kager (sådan en fra butiksbageren med 4 ens kager). Så det var da virkelig det modsatte af kontrol og mådehold :s

En ting var at jeg fik det købt, nogen andet var ligeledes at jeg formåede at spise en stor del af det på dagen... ARGH.

Egentlig ved jeg godt hvad tricket det, nemlig at jeg har for mange opgaver på job, og for lidt tid, og oveni dette er nogle af dem opgaver der skal håndteres helt korrekt, så de ikke skaber mere røre i andedammen.
Øv de skal bare ud af verden.

Og jeg skal op på den der famøse hest igen :tie: :kryds:
0
Oak123
Indlæg: 2123
Tilmeldt: 26. okt 2018, 15:40
Kort karma: 105
Likede indlæg: 3977

Re: Vaneændring og vægttab

Indlægaf Oak123 » 20. mar 2021, 08:15

I dag siger vægten 300g mindre end sidste fredag. Så det er da altid noget. Dog tror jeg lidt det skyldes at min mave er mere tom i dag, hvert fald føles den meget sulten.
Men uanset hvad så er det da motiverende, at den er gået ned på trods af orgie tidligere på ugen :ninja:
0
Jegvilgerneheddenogetnyt
Indlæg: 1843
Tilmeldt: 26. dec 2015, 11:24
Kort karma: 92
Likede indlæg: 2192

Re: Vaneændring og vægttab

Indlægaf Jegvilgerneheddenogetnyt » 20. mar 2021, 14:45

Oak123 skrev:Vægt i dag: 92,2 kg

Mad i går, 1480 kcal (Jeg ved godt kcal beregninger ikke er nøjagtig, men det giver mig alligevel en rettesnor):
Morgen:
2 x rugbrød med smør (altid kærgården let) og 1 stk. mørk pålægschokolade pr. rugbrød

Frokost:
2 x rugbrød med fedt og spegepølse
1 chailatte med mælk og chaipulver m sukker

Aftensmad:
2 rug sprød med smør og 1 stk. pålægschokolade på hver

Snack:
2 rug sprø med smør og 1 stk. pålægschokolade. Dette mætter nogenlunde og samtidigt så dækker det et behov for noget sødt og sprødt og måske salt

6 stk. slik fordelt over dagen

Et par stk. pålægschokolade over dagen

Bolcher


Og selvom man ikke kan se det på min mad, så er jeg faktisk voksen. Men her i starten eller hvor længe der skal til, så er maden blevet sådan for at jeg kan lade være med at spise slik. Senere skulle der gerne komme mere frugt/grønt og alm. mad til.

Bliver du mæt når du spiser som den dag?
0
Brugeravatar
Kathain
Indlæg: 170
Tilmeldt: 1. jan 2016, 06:57
Kort karma: 9
Likede indlæg: 323

Re: Vaneændring og vægttab

Indlægaf Kathain » 20. mar 2021, 15:56

Oak123 skrev:I tirsdags faldt jeg i Big time og formåede både at købe slik og kager (sådan en fra butiksbageren med 4 ens kager). Så det var da virkelig det modsatte af kontrol og mådehold :s

En ting var at jeg fik det købt, nogen andet var ligeledes at jeg formåede at spise en stor del af det på dagen... ARGH.

Egentlig ved jeg godt hvad tricket det, nemlig at jeg har for mange opgaver på job, og for lidt tid, og oveni dette er nogle af dem opgaver der skal håndteres helt korrekt, så de ikke skaber mere røre i andedammen.
Øv de skal bare ud af verden.

Og jeg skal op på den der famøse hest igen :tie: :kryds:


Umiddelbart tænker jeg efter at have set din kost at en af dine trickere kan være at du ikke spiser særlig meget da din mad er mere kcal tæt. Hvis du supplerer op med grønt og evt fjerner en skive brød så får du større mæthed for de samme kcal. Derudover når du har de dage hvor du køber slik og kager så forsøg efter bedste evne at mærke efter hvor meget af det du reelt har lyst til og hvornår nydelsen af maden forsvinder. Tit afkobler vi hjernen og kører ind selvom det ikke smager særlig godt efter halvanden kage, men vi fortsætter fordi det er det vi altid har gjort.

Jeg ved det er svært. Jeg har selv BED og har arbejdet med en vanecoach i knap 3 år efterhånden og det er først det seneste halve år at jeg er begyndt at kunne mærke bedre efter behov og lyst til mad.
1
Oak123
Indlæg: 2123
Tilmeldt: 26. okt 2018, 15:40
Kort karma: 105
Likede indlæg: 3977

Re: Vaneændring og vægttab

Indlægaf Oak123 » 21. mar 2021, 13:13

Jegvilgerneheddenogetnyt skrev:
Oak123 skrev:Vægt i dag: 92,2 kg

Mad i går, 1480 kcal (Jeg ved godt kcal beregninger ikke er nøjagtig, men det giver mig alligevel en rettesnor):
Morgen:
2 x rugbrød med smør (altid kærgården let) og 1 stk. mørk pålægschokolade pr. rugbrød

Frokost:
2 x rugbrød med fedt og spegepølse
1 chailatte med mælk og chaipulver m sukker

Aftensmad:
2 rug sprød med smør og 1 stk. pålægschokolade på hver

Snack:
2 rug sprø med smør og 1 stk. pålægschokolade. Dette mætter nogenlunde og samtidigt så dækker det et behov for noget sødt og sprødt og måske salt

6 stk. slik fordelt over dagen

Et par stk. pålægschokolade over dagen

Bolcher


Og selvom man ikke kan se det på min mad, så er jeg faktisk voksen. Men her i starten eller hvor længe der skal til, så er maden blevet sådan for at jeg kan lade være med at spise slik. Senere skulle der gerne komme mere frugt/grønt og alm. mad til.

Bliver du mæt når du spiser som den dag?


Ja det gør jeg :).
Jeg kan ikke præcis huske den dag, men nogle dage har jeg været en smule sulten lige inden sengetid. Og nogle gange har jeg spist lidt og andre dage ikke.
1
Oak123
Indlæg: 2123
Tilmeldt: 26. okt 2018, 15:40
Kort karma: 105
Likede indlæg: 3977

Re: Vaneændring og vægttab

Indlægaf Oak123 » 21. mar 2021, 13:19

Kathain skrev:
Oak123 skrev:I tirsdags faldt jeg i Big time og formåede både at købe slik og kager (sådan en fra butiksbageren med 4 ens kager). Så det var da virkelig det modsatte af kontrol og mådehold :s

En ting var at jeg fik det købt, nogen andet var ligeledes at jeg formåede at spise en stor del af det på dagen... ARGH.

Egentlig ved jeg godt hvad tricket det, nemlig at jeg har for mange opgaver på job, og for lidt tid, og oveni dette er nogle af dem opgaver der skal håndteres helt korrekt, så de ikke skaber mere røre i andedammen.
Øv de skal bare ud af verden.

Og jeg skal op på den der famøse hest igen :tie: :kryds:


Umiddelbart tænker jeg efter at have set din kost at en af dine trickere kan være at du ikke spiser særlig meget da din mad er mere kcal tæt. Hvis du supplerer op med grønt og evt fjerner en skive brød så får du større mæthed for de samme kcal. Derudover når du har de dage hvor du køber slik og kager så forsøg efter bedste evne at mærke efter hvor meget af det du reelt har lyst til og hvornår nydelsen af maden forsvinder. Tit afkobler vi hjernen og kører ind selvom det ikke smager særlig godt efter halvanden kage, men vi fortsætter fordi det er det vi altid har gjort.

Jeg ved det er svært. Jeg har selv BED og har arbejdet med en vanecoach i knap 3 år efterhånden og det er først det seneste halve år at jeg er begyndt at kunne mærke bedre efter behov og lyst til mad.


På den lange bane er planen også at spise mere frugt/grønt. Ikke så meget for mæthedens skyld, men mere for at få en varieret kost, og fordi jeg forhåbentlig får et afslappet forhold til alle fødevarer :).

Og ja, for det første skal jeg slet ikke falde i og købe en masse kage mm. Og hvis jeg gør, skal jeg blive bedre til at mærke efter og stoppe når det ikke smager mig mere. Jeg kan dog afsløre at kagerne smagte god hele vejen igennem - sådan smagte det hvert fald :savl:
Men ind imellem har det lykkedes fint at stoppe i tide, andre dage har det ikke.
0

Tilbage til "Sund og/eller slank"