Vane ændringer (Slut med forbudt) - fælles tråd

D.itsen
Indlæg: 3293
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 561
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8892

Re: Vane ændringer (Slut med forbudt) - fælles tråd

Indlægaf D.itsen » 6. mar 2021, 06:41

Vi hentede bland selv slik i går, det har været en lyst ofte i USA og en af de ting vi skulle når vi kom hjem, men åbenbart først i går det gav mening. Spiste lidt mindre aftensmad for at gøre plads til mere slik, men endte med ikke at spise ret meget. Det var bare hurtigt for meget i både mund og mave. Spiste lidt efter at det egentligt gav rigtig nydelse, men pakkede det så væk, for det var jo tåbeligt, vil da hellere have det i dag og nyde det
3
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8526
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15156

Re: Vane ændringer (Slut med forbudt) - fælles tråd

Indlægaf Zonta » 6. mar 2021, 11:26

Jeg er igang med et forløb hos en vanecoach og jeg synes egentlig det er ret fint. Sidste gang lavede vi en øvelse, hvor vi sammen smagte på to ting. Den ene var en energidrik, som jeg har drukket pinligt mange af de seneste år og det andet var en chokoladebar med fyld. Vi kiggede på emballage, åbnede, duftede, smagte (og smagte rent faktisk på tingene), registrerede eftersmag osv. Og jeg fandt ud af, at den berygtede energidrik egentlig ikke smagte så godt som jeg fik den til i mit hoved. Så jeg hældte resten af den ud. Siden da (det er vel knap to uger siden) har jeg kun købt én energidrik og den drak jeg kun halvdelen af, fordi den ikke smagte mig - men jeg skulle jo liiiige prøve. Chokoladebaren har jeg heller ikke købt siden. Den var mest af alt bare lidt fedtet og blah.

I går lavede jeg så øvelsen selv med Snøfler. Og jeg spiste én, men så var det faktisk heller ikke mere fantastisk, så jeg har ikke rørt dem siden. Kæmpe skridt! Normalt ville jeg nemt have kunne kværnet pakken (5 stk.) uden at tænke meget mere over dét.

Og i går fik jeg, mens jeg var ude for at bytte nogle julegaver, afslag på et job, hvor jeg havde været til 2. samtale et par dage før. Og ALT i mig skreg på durum, soft ice, flødeboller, McD - ja, alt sødt/salt/snasket, som kunne være en trøst. Men jeg vidste godt, at det var pga. afslaget. Og jeg vidste også, at hvis jeg gav efter, så ville det være pga. følelser og ikke pga. reel lyst til den pågældende mad. Jeg vidste også, at jeg ville fortryde senere på dagen og at det med garanti ikke ville smage mig, fordi det netop var en handling i følelsernes vold. Og i dag er jeg vildt stolt over, at jeg formåede at lade være med at købe alt muligt junk og snask.

Og som sidste punkt (ja, der er sket lidt), er jeg begyndt at registrere kalorier. For mig er det et godt værktøj, fordi det tillader mig noget, men ikke alt. Jeg tager som udgangspunkt simpelthen bare bedre valg, når jeg tæller kalorier og jeg er ret bevidst om, at det ikke skal være for evigt - men det skal være en hjælp her til at starte med. Men jeg kan godt mærke, at mine tanker stadig kredser meget om mad - og det er uagtet om jeg tæller kalorier eller ej. Det er nok heller ikke det nemmeste at smide sådan bare lige.
7
J, juli 2018.
Oak123
Indlæg: 2123
Tilmeldt: 26. okt 2018, 15:40
Kort karma: 105
Likede indlæg: 3977

Re: Vane ændringer (Slut med forbudt) - fælles tråd

Indlægaf Oak123 » 7. mar 2021, 17:59

Zonta skrev:Jeg er igang med et forløb hos en vanecoach og jeg synes egentlig det er ret fint. Sidste gang lavede vi en øvelse, hvor vi sammen smagte på to ting. Den ene var en energidrik, som jeg har drukket pinligt mange af de seneste år og det andet var en chokoladebar med fyld. Vi kiggede på emballage, åbnede, duftede, smagte (og smagte rent faktisk på tingene), registrerede eftersmag osv. Og jeg fandt ud af, at den berygtede energidrik egentlig ikke smagte så godt som jeg fik den til i mit hoved. Så jeg hældte resten af den ud. Siden da (det er vel knap to uger siden) har jeg kun købt én energidrik og den drak jeg kun halvdelen af, fordi den ikke smagte mig - men jeg skulle jo liiiige prøve. Chokoladebaren har jeg heller ikke købt siden. Den var mest af alt bare lidt fedtet og blah.

I går lavede jeg så øvelsen selv med Snøfler. Og jeg spiste én, men så var det faktisk heller ikke mere fantastisk, så jeg har ikke rørt dem siden. Kæmpe skridt! Normalt ville jeg nemt have kunne kværnet pakken (5 stk.) uden at tænke meget mere over dét.

Og i går fik jeg, mens jeg var ude for at bytte nogle julegaver, afslag på et job, hvor jeg havde været til 2. samtale et par dage før. Og ALT i mig skreg på durum, soft ice, flødeboller, McD - ja, alt sødt/salt/snasket, som kunne være en trøst. Men jeg vidste godt, at det var pga. afslaget. Og jeg vidste også, at hvis jeg gav efter, så ville det være pga. følelser og ikke pga. reel lyst til den pågældende mad. Jeg vidste også, at jeg ville fortryde senere på dagen og at det med garanti ikke ville smage mig, fordi det netop var en handling i følelsernes vold. Og i dag er jeg vildt stolt over, at jeg formåede at lade være med at købe alt muligt junk og snask.

Og som sidste punkt (ja, der er sket lidt), er jeg begyndt at registrere kalorier. For mig er det et godt værktøj, fordi det tillader mig noget, men ikke alt. Jeg tager som udgangspunkt simpelthen bare bedre valg, når jeg tæller kalorier og jeg er ret bevidst om, at det ikke skal være for evigt - men det skal være en hjælp her til at starte med. Men jeg kan godt mærke, at mine tanker stadig kredser meget om mad - og det er uagtet om jeg tæller kalorier eller ej. Det er nok heller ikke det nemmeste at smide sådan bare lige.


Super fedt :klap:
Sejt du modstod din trang til usundt på grund af afslaget, og kunne resonere dig væk fra det, det var virkelig godt klaret.

Jeg har også overvejet at lave den der øvelse, altså jeg tror ikke jeg kender den til fulde - men de omtalte den og metoden til den i en podcast. Jeg tænker den er effektivt hvis der er noget bestemt man craver eller ikke kan lade være med at spise uanset.
Jeg må tage fat i den hvis det bliver aktuelt igen, for det lyder virkelig effektivt.

Ang. det med at tælle kalorier, så rammer du noget der, som jeg virkelig har overvejet. Og det er om man kan tabe sig på udelukkende at følge principperne uden at tælle kcal. Det afhænger selvfølgelig af hvor meget/lidt man spiser, men om vaneændringerne er nok.
Umiddelbart tænker jeg, at i starten hvor man ændre sine vaner og har succes med det vil man tabe dig (hvis man spiste for meget før), men på et tidspunkt så må det næsten være ens ligevægts indtag man rammer, også skal der andre midler i brug - er min teori :D
0
Oak123
Indlæg: 2123
Tilmeldt: 26. okt 2018, 15:40
Kort karma: 105
Likede indlæg: 3977

Re: Vane ændringer (Slut med forbudt) - fælles tråd

Indlægaf Oak123 » 7. mar 2021, 18:05

Her går det stadig i den samme god rille som tidligere på uge.
Jeg er stadig vildt overrasket over mig selv.
Jeg kan ikke helt forstå hvordan jeg er kommet fra at spise en masse slik og søge huset rundt efter lækkerier tit, til ikke rigtig at skænke mad/slik en tanke.
Det fylder p.t. tæt på 0% hos mig, og jeg kan ikke selv forstå hvordan det er sket.
På grund af fødselsdag har vi både lagkage og slik i køkkenet og jer skænker det ikke en tanke, har spist enkelte stykker slik i dag, men jeg skal ikke ud i køkkenet hvert øjeblik og hapse.

Desuden kan jeg godt tænke lidt på, om den positive stime jeg nu er inde i pludselig forsvinde lige så hurtigt som den er kommet.

* Beklager hvis det lyder frelst på den ene eller anden måden, men jeg er virkelig i stor forundring over mig selv. Og krydser fingre for at det bliver ved.
4
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8526
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15156

Re: Vane ændringer (Slut med forbudt) - fælles tråd

Indlægaf Zonta » 7. mar 2021, 22:05

Oak123 skrev:
Zonta skrev:Jeg er igang med et forløb hos en vanecoach og jeg synes egentlig det er ret fint. Sidste gang lavede vi en øvelse, hvor vi sammen smagte på to ting. Den ene var en energidrik, som jeg har drukket pinligt mange af de seneste år og det andet var en chokoladebar med fyld. Vi kiggede på emballage, åbnede, duftede, smagte (og smagte rent faktisk på tingene), registrerede eftersmag osv. Og jeg fandt ud af, at den berygtede energidrik egentlig ikke smagte så godt som jeg fik den til i mit hoved. Så jeg hældte resten af den ud. Siden da (det er vel knap to uger siden) har jeg kun købt én energidrik og den drak jeg kun halvdelen af, fordi den ikke smagte mig - men jeg skulle jo liiiige prøve. Chokoladebaren har jeg heller ikke købt siden. Den var mest af alt bare lidt fedtet og blah.

I går lavede jeg så øvelsen selv med Snøfler. Og jeg spiste én, men så var det faktisk heller ikke mere fantastisk, så jeg har ikke rørt dem siden. Kæmpe skridt! Normalt ville jeg nemt have kunne kværnet pakken (5 stk.) uden at tænke meget mere over dét.

Og i går fik jeg, mens jeg var ude for at bytte nogle julegaver, afslag på et job, hvor jeg havde været til 2. samtale et par dage før. Og ALT i mig skreg på durum, soft ice, flødeboller, McD - ja, alt sødt/salt/snasket, som kunne være en trøst. Men jeg vidste godt, at det var pga. afslaget. Og jeg vidste også, at hvis jeg gav efter, så ville det være pga. følelser og ikke pga. reel lyst til den pågældende mad. Jeg vidste også, at jeg ville fortryde senere på dagen og at det med garanti ikke ville smage mig, fordi det netop var en handling i følelsernes vold. Og i dag er jeg vildt stolt over, at jeg formåede at lade være med at købe alt muligt junk og snask.

Og som sidste punkt (ja, der er sket lidt), er jeg begyndt at registrere kalorier. For mig er det et godt værktøj, fordi det tillader mig noget, men ikke alt. Jeg tager som udgangspunkt simpelthen bare bedre valg, når jeg tæller kalorier og jeg er ret bevidst om, at det ikke skal være for evigt - men det skal være en hjælp her til at starte med. Men jeg kan godt mærke, at mine tanker stadig kredser meget om mad - og det er uagtet om jeg tæller kalorier eller ej. Det er nok heller ikke det nemmeste at smide sådan bare lige.


Super fedt :klap:
Sejt du modstod din trang til usundt på grund af afslaget, og kunne resonere dig væk fra det, det var virkelig godt klaret.

Jeg har også overvejet at lave den der øvelse, altså jeg tror ikke jeg kender den til fulde - men de omtalte den og metoden til den i en podcast. Jeg tænker den er effektivt hvis der er noget bestemt man craver eller ikke kan lade være med at spise uanset.
Jeg må tage fat i den hvis det bliver aktuelt igen, for det lyder virkelig effektivt.

Ang. det med at tælle kalorier, så rammer du noget der, som jeg virkelig har overvejet. Og det er om man kan tabe sig på udelukkende at følge principperne uden at tælle kcal. Det afhænger selvfølgelig af hvor meget/lidt man spiser, men om vaneændringerne er nok.
Umiddelbart tænker jeg, at i starten hvor man ændre sine vaner og har succes med det vil man tabe dig (hvis man spiste for meget før), men på et tidspunkt så må det næsten være ens ligevægts indtag man rammer, også skal der andre midler i brug - er min teori :D

Tak for hep!

Altså hende coachen jeg er hos sagde, at det skulle være en madvare, som jeg måske gerne ville af med at snacke/spise. Det må ikke være creme de la creme dog. Tænker det har noget med nydelsen i madvaren at gøre.

Selvfølgelig kan man tabe sig uden at tælle kalorier. Jeg tror bare mit forhold til mængder og hyppighed af sukker/snacks krævede, at jeg tog lidt styring med det til en start. Og så vil jeg gerne se hurtige resultater :lol: Og det er altså ikke fordi jeg sulter mig eller noget.

I øvrigt sad min mand og jeg og regnede på ligevægtsindtag på hhv. ham og mig i går. Hans aktive job osv. gør, at hans ligevægtsindtag er ca. 1000 kcal højere end mit - om dagen. Og det er vel at mærke, nu her mens jeg er overvægtig. Og nu her hvor jeg så skal tabe mig, så har han omkring 1800 kcal mere end mig at bruge om dagen. Det er jo helt vildt meget :lol:
0
J, juli 2018.
Oak123
Indlæg: 2123
Tilmeldt: 26. okt 2018, 15:40
Kort karma: 105
Likede indlæg: 3977

Re: Vane ændringer (Slut med forbudt) - fælles tråd

Indlægaf Oak123 » 12. mar 2021, 20:52

Interessant artikel om hvordan forbud har ført til overspisning, ikke fordi der som sådan er noget nyt i det. Men det er interessant, synes jeg, fordi det er en elitesportsudøver der har haft sådan et problem. Og selvom der mæske er flere i den verden der kæmper med noget i den stil, så havde jeg ikke lige tænkt på det på den måde.

https://sport.tv2.dk/2021-03-11-han-var ... kcBaDK_7qs
0
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Vane ændringer (Slut med forbudt) - fælles tråd

Indlægaf avdotja » 12. mar 2021, 21:46

D.itsen skrev:Vi hentede bland selv slik i går, det har været en lyst ofte i USA og en af de ting vi skulle når vi kom hjem, men åbenbart først i går det gav mening. Spiste lidt mindre aftensmad for at gøre plads til mere slik, men endte med ikke at spise ret meget. Det var bare hurtigt for meget i både mund og mave. Spiste lidt efter at det egentligt gav rigtig nydelse, men pakkede det så væk, for det var jo tåbeligt, vil da hellere have det i dag og nyde det

Har de ikke bland-selv slik i USA? Eller er det fordi det smagte anderledes derover?
0
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4428
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 664
Likede indlæg: 7305

Re: Vane ændringer (Slut med forbudt) - fælles tråd

Indlægaf Neenah » 12. mar 2021, 21:51

avdotja skrev:
D.itsen skrev:Vi hentede bland selv slik i går, det har været en lyst ofte i USA og en af de ting vi skulle når vi kom hjem, men åbenbart først i går det gav mening. Spiste lidt mindre aftensmad for at gøre plads til mere slik, men endte med ikke at spise ret meget. Det var bare hurtigt for meget i både mund og mave. Spiste lidt efter at det egentligt gav rigtig nydelse, men pakkede det så væk, for det var jo tåbeligt, vil da hellere have det i dag og nyde det

Har de ikke bland-selv slik i USA? Eller er det fordi det smagte anderledes derover?

Jeg giver lige input :-D Jeg har aldrig set det derovre - kun i specialforretninger, og da er det typisk pakket ind, som fx fudge. Og så er sådan noget som haribo lidt en anden smag end herhjemme, synes jeg.
1
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Vane ændringer (Slut med forbudt) - fælles tråd

Indlægaf avdotja » 12. mar 2021, 22:12

Neenah skrev:
avdotja skrev:
D.itsen skrev:Vi hentede bland selv slik i går, det har været en lyst ofte i USA og en af de ting vi skulle når vi kom hjem, men åbenbart først i går det gav mening. Spiste lidt mindre aftensmad for at gøre plads til mere slik, men endte med ikke at spise ret meget. Det var bare hurtigt for meget i både mund og mave. Spiste lidt efter at det egentligt gav rigtig nydelse, men pakkede det så væk, for det var jo tåbeligt, vil da hellere have det i dag og nyde det

Har de ikke bland-selv slik i USA? Eller er det fordi det smagte anderledes derover?

Jeg giver lige input :-D Jeg har aldrig set det derovre - kun i specialforretninger, og da er det typisk pakket ind, som fx fudge. Og så er sådan noget som haribo lidt en anden smag end herhjemme, synes jeg.

Havde ellers forestillet mig at der ville være GIGANTISKE bland-selv slikbutikker i et land som USA :genert: Men ja, smagen kan være tricky. Selv i et land som Tyskland smager det anderledes (læs: dårligere), så tør næsten slet ikke tænke på hvordan det ville have smagt i USA :gisp:
1
Brugeravatar
MyIdea
Indlæg: 354
Tilmeldt: 2. jan 2016, 09:47
Kort karma: 46
Geografisk sted: Bronx
Likede indlæg: 822

Re: Vane ændringer (Slut med forbudt) - fælles tråd

Indlægaf MyIdea » 15. mar 2021, 16:45

Igår stoppede jeg med at spise af aftensmaden, da jeg var mæt, men det smagte heller ikke overdrevet godt, så det var nemt nok. I dag har jeg været nødt til at stille tallerkenen med resten ud i køkkenet, for det smager virkelig af at spise videre, selvom jeg er mæt nu :blush:
Og det er dobbelt op på følelsen af selvpineri at skulæe smide mad ud, der smager så godt :ninja:
2
You're never fully dressed until you wear a smile
Lipisepe
Indlæg: 28
Tilmeldt: 8. aug 2016, 12:02
Kort karma: 0
Likede indlæg: 25

Re: Vane ændringer (Slut med forbudt) - fælles tråd

Indlægaf Lipisepe » 19. mar 2021, 06:27

Jeg synes det er svært for tiden :genert:

Jeg snacker meget og tit og får helt sikkert for mange kalorier.
Jeg synes ellers lige jeg var på sporet og var begyndt at tænke gode tanker om mad og snacks og øvede mig i at mærke efter.. Men nu bliver jeg ramt af dårlig samvittighed og dårlige madvalg. Og snacking på autopilot.

Jeg ved at det er fordi jeg har for meget om ørerne for tiden. Altså spisen på følelser, træthed osv.

Nu har jeg snart lidt mere luft i planen, mon ikke det giver lidt mere ro på det hele.

Det gode er at jeg får gået nogle gode ture med hunden og det kan jeg mærke er skide godt! Især de dage hvor solen er fremme og foråret kan mærkes :love2:
0
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4428
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 664
Likede indlæg: 7305

Re: Vane ændringer (Slut med forbudt) - fælles tråd

Indlægaf Neenah » 19. mar 2021, 07:47

Lipisepe skrev:Jeg synes det er svært for tiden :genert:

Jeg snacker meget og tit og får helt sikkert for mange kalorier.
Jeg synes ellers lige jeg var på sporet og var begyndt at tænke gode tanker om mad og snacks og øvede mig i at mærke efter.. Men nu bliver jeg ramt af dårlig samvittighed og dårlige madvalg. Og snacking på autopilot.

Jeg ved at det er fordi jeg har for meget om ørerne for tiden. Altså spisen på følelser, træthed osv.

Nu har jeg snart lidt mere luft i planen, mon ikke det giver lidt mere ro på det hele.

Det gode er at jeg får gået nogle gode ture med hunden og det kan jeg mærke er skide godt! Især de dage hvor solen er fremme og foråret kan mærkes :love2:


Det er jo det svære i det her at det ikke er noget som kan gøres "godt" eller "dårligt", for så bliver det bare en ny form for kur eller restriktion. Den dårlige samvittighed fører til snacking på autopilot fordi "så kan det bare være ligemeget". Det er virkelig noget jeg selv øver mig i, at jeg ikke kan være "på sporet" eller "af sporet", for så bliver det igen til noget hvor kontrol er i centrum, og det er det komplet modsatte af hele madro-tanken.

Ville det hjælpe for dig at prøve at bringe tankerne i en retning af at det ikke handler om vægttab men om at du skal være god ved dig selv? Eller at prøve at være nysgerrig på dig selv i stedet for dømmende? (gad vide hvorfor jeg har brug for at gå i snackskabet hele tiden i dag vs. jeg burde også holde mig fra snackskabet nu, jeg har ikke godt af det)

Det er helt okay at spise på følelser og træthed :kys: Det er bare vigtigt at være bevidst om at man gør det, så det på et tidspunkt kan blive et tilvalg i stedet for en automatreaktion (selvom det sikkert stadig vil ske som automatreaktion fra tid til anden).
2
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4428
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 664
Likede indlæg: 7305

Re: Vane ændringer (Slut med forbudt) - fælles tråd

Indlægaf Neenah » 19. mar 2021, 07:55

Jeg har haft første nattevagt på mit arbejde efter genåbning - jeg var på arbejde i knap halvandet døgn i streg. Det har været virkelig hårdt, og det kunne især mærkes i går, hvor jeg var i vores snackskab 4-5 gange inden puttetid. Jeg havde virkelig intet overskud og jeg var så træt. Men så den sidste gang jeg skulle til at åbne det igen kunne jeg alligevel sige til mig selv "ej, du får jo ikke mere overskud af det der" og så valgte jeg i stedet at tage min dyne med ind, da jeg skulle putte min datter, så det kunne blive rart for mig også, og jeg måske kunne falde lidt i søvn på gulvet. Det skete så også :-D

Ellers er jeg egentlig ret glad for hvordan det er gået. Jeg mærkede efter til stort set alle måltider, og selvom jeg fik købt og kværnet et par muslibar i min pause fordi jeg allerede der var meget træt, så vidste jeg at det var det jeg gjorde. Det betød så at jeg heller ikke spiste ret meget af den aftensmad, der var umiddelbart bagefter, og jeg kunne mærke det var fordi jeg var mæt. I retrospekt skulle jeg nok bare have lagt mig til at sove i stedet for at spise muslibar - det havde jeg mere brug for. Jeg levnede også lidt af min frokost i går fordi jeg kunne mærke min mæthed :banan:
3
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4428
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 664
Likede indlæg: 7305

Re: Vane ændringer (Slut med forbudt) - fælles tråd

Indlægaf Neenah » 22. mar 2021, 05:46

Okay, i går, ikke? Der spiste jeg en halv magnum, men opdagede at jeg ikke havde lyst til mere, så jeg pakkede resten ind igen og lagde den tilbage i fryseren :lol:
4
D.itsen
Indlæg: 3293
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 561
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8892

Re: Vane ændringer (Slut med forbudt) - fælles tråd

Indlægaf D.itsen » 22. mar 2021, 05:50

Neenah skrev:Okay, i går, ikke? Der spiste jeg en halv magnum, men opdagede at jeg ikke havde lyst til mere, så jeg pakkede resten ind igen og lagde den tilbage i fryseren :lol:

:banan2: :banan: (alt i den sammenhæng kan siges med bananer)
1
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:

Tilbage til "Sund og/eller slank"