FrøkenM's vægttabstråd

Fledermäuslein
Indlæg: 2129
Tilmeldt: 28. aug 2015, 20:06
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6856

Re: FrøkenM's vægttabstråd

Indlægaf Fledermäuslein » 21. apr 2024, 11:34

FrøkenM skrev:82 kg :banan: :love:

Denne uge har jeg træning med PT mandag og onsdag. Jeg har opstart med Wegovy tirsdag eftermiddag hos min læge.

Fredag morgen flyver jeg til KBH frem til lørdag aften og så skal jeg til min fætters konfirmation om søndagen. Torsdag skal jeg på en eller anden måde fejre min farmors fødselsdag og hun har ønsket pizza. Hvilket jeg har nedstemt, da jeg endnu ikke har cykel til rådighed til at skulle hente. Jeg kan ikke lave mad og medbringe, så der skal lige findes et godt alternativ, som også glæder hende.

Jeg ved, at den kommende uge er en udfordring på madfronten, fordi det ofte er de hurtige løsninger og bunkevis af snacks på de lange ture og når dagene bliver lange. Samtidig frygter jeg lidt hvordan opstarten på medicin bliver, da det ikke just er en uge, hvor jeg har tid til at deale med mange bivirkninger.

Det skal nok blive en udfordrende uge :genert:


Jeg tror ikke du skal være så nervøs for hurtige løsninger og snacks, for du vil sandsynligvis ikke have lyst til at spise så meget som du plejer pga wegovy.
1
Brugeravatar
PaleSeptember
Indlæg: 11698
Tilmeldt: 16. dec 2015, 17:28
Kort karma: 921
Likede indlæg: 18864

Re: FrøkenM's vægttabstråd

Indlægaf PaleSeptember » 21. apr 2024, 12:01

Sejt, at det går den rigtige vej med vægttab :)

Mht. hurtige/nemme løsninger på mad, kunne det så være en ide, at lave noget til fryseren, så du har noget sundt, der kan tages op? Jeg har lige stået og lavet en masse kyllingefrikadeller, som ryger i fryseren, så der er til enten nem aftensmad eller madpakke. Jeg har også i sidste uge købt et kg kyllingefilet, som jeg skar i tern og krydrede godt, inden de blev stegt på panden. Derefter portionspakket til fryseren, så der er til en salat fx.
Derudover prioriterer jeg altid at have i køleskabet, så jeg hurtigt kan smide en lækker salat sammen: Grøn salat klar til brug fra pose, asparges, snackpeber, rødløg, små tomater, edamamebønner og grønne ærter i fryseren. Salaten kan varieres med fx hummus eller peberfrugtpesto i stedet for dressing.
1
Vejen til helvede er brolagt med gode intentioner
Brugeravatar
FrøkenM
Indlæg: 6761
Tilmeldt: 10. okt 2015, 09:05
Kort karma: 1210
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 9766

Re: FrøkenM's vægttabstråd

Indlægaf FrøkenM » 21. apr 2024, 12:52

Flora skrev:Et alternativ kunne være at lave pizzaen selv hos din farmor. Evt. med købedej, så det er nemt at have med at gøre. Så kan du også bedre vælge kalorielet fyld og lave den i en størrelse, der er mere passende end en pizzariapizza typisk er. Bare et forslag :)

Det ville være SÅ nemt men min farmor bor desværre på plejehjem uden mulighed for at lave mad. Derfor medbringer vi ofte alting selv for at kunne spise sammen med hende ved særlige lejligheder.
Jeg hælder til en Joe and the Juice løsning til hende (hendes favorit) og en salat til mig.
1
Volunteers are not paid - not because they are worthless, but because they are priceless! :dåne: :love: :lun:
Brugeravatar
FrøkenM
Indlæg: 6761
Tilmeldt: 10. okt 2015, 09:05
Kort karma: 1210
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 9766

Re: FrøkenM's vægttabstråd

Indlægaf FrøkenM » 21. apr 2024, 12:53

Fledermäuslein skrev:
FrøkenM skrev:82 kg :banan: :love:

Denne uge har jeg træning med PT mandag og onsdag. Jeg har opstart med Wegovy tirsdag eftermiddag hos min læge.

Fredag morgen flyver jeg til KBH frem til lørdag aften og så skal jeg til min fætters konfirmation om søndagen. Torsdag skal jeg på en eller anden måde fejre min farmors fødselsdag og hun har ønsket pizza. Hvilket jeg har nedstemt, da jeg endnu ikke har cykel til rådighed til at skulle hente. Jeg kan ikke lave mad og medbringe, så der skal lige findes et godt alternativ, som også glæder hende.

Jeg ved, at den kommende uge er en udfordring på madfronten, fordi det ofte er de hurtige løsninger og bunkevis af snacks på de lange ture og når dagene bliver lange. Samtidig frygter jeg lidt hvordan opstarten på medicin bliver, da det ikke just er en uge, hvor jeg har tid til at deale med mange bivirkninger.

Det skal nok blive en udfordrende uge :genert:


Jeg tror ikke du skal være så nervøs for hurtige løsninger og snacks, for du vil sandsynligvis ikke have lyst til at spise så meget som du plejer pga wegovy.

Jeg er også ret spændt på hvor hurtigt, det virker og eventuelle bivirkninger, for hvis 0,25 dosis (som jeg starter på), gør det ved én, så er jeg faktisk heller ikke så bekymret.
0
Volunteers are not paid - not because they are worthless, but because they are priceless! :dåne: :love: :lun:
Brugeravatar
FrøkenM
Indlæg: 6761
Tilmeldt: 10. okt 2015, 09:05
Kort karma: 1210
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 9766

Re: FrøkenM's vægttabstråd

Indlægaf FrøkenM » 21. apr 2024, 12:56

PaleSeptember skrev:Sejt, at det går den rigtige vej med vægttab :)

Mht. hurtige/nemme løsninger på mad, kunne det så være en ide, at lave noget til fryseren, så du har noget sundt, der kan tages op? Jeg har lige stået og lavet en masse kyllingefrikadeller, som ryger i fryseren, så der er til enten nem aftensmad eller madpakke. Jeg har også i sidste uge købt et kg kyllingefilet, som jeg skar i tern og krydrede godt, inden de blev stegt på panden. Derefter portionspakket til fryseren, så der er til en salat fx.
Derudover prioriterer jeg altid at have i køleskabet, så jeg hurtigt kan smide en lækker salat sammen: Grøn salat klar til brug fra pose, asparges, snackpeber, rødløg, små tomater, edamamebønner og grønne ærter i fryseren. Salaten kan varieres med fx hummus eller peberfrugtpesto i stedet for dressing.

Det skal jeg klart have prioriteret at gøre. Har en masse kød i fryseren som skal forvandles til nem mad, men ikke lige tid til at gøre det før engang næste uge. Jeg tror netop det bliver et vigtigt værktøj, fordi jeg ofte er sent hjemme fra fys fx. Og det er bare der, jeg har haft en træls tendens til at ty til nemme løsninger.
1
Volunteers are not paid - not because they are worthless, but because they are priceless! :dåne: :love: :lun:
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4916
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 191
Likede indlæg: 6531

Re: FrøkenM's vægttabstråd

Indlægaf Stars » 21. apr 2024, 13:01

FrøkenM skrev:
Fledermäuslein skrev:
Jeg tror ikke du skal være så nervøs for hurtige løsninger og snacks, for du vil sandsynligvis ikke have lyst til at spise så meget som du plejer pga wegovy.

Jeg er også ret spændt på hvor hurtigt, det virker og eventuelle bivirkninger, for hvis 0,25 dosis (som jeg starter på), gør det ved én, så er jeg faktisk heller ikke så bekymret.


Det gjorde det ved mig (ozempic)

Den kebabrulle sønnen hentede til aftensmad en dag blev til aftensmad + morgenmad + frokost.

Jeg kunne stadig have lyst til snacks - men fra “noget lækkert - hvad som helst” gik det til “superpiratos - andet gider jeg ikke”. Og havde jeg lige nøjagtig den ENE ting, var det 2-3 stykker i stedet for en halv pose.

Min eneste bivirkning var manglende kræfter - men det var sandsynligvis ikke medicinen, men det stofskifte sygdom, jeg fik samtidig med at jeg startede op på ozempic.
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
FrøkenM
Indlæg: 6761
Tilmeldt: 10. okt 2015, 09:05
Kort karma: 1210
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 9766

Re: FrøkenM's vægttabstråd

Indlægaf FrøkenM » 21. apr 2024, 13:18

Stars skrev:
Det gjorde det ved mig (ozempic)

Den kebabrulle sønnen hentede til aftensmad en dag blev til aftensmad + morgenmad + frokost.

Jeg kunne stadig have lyst til snacks - men fra “noget lækkert - hvad som helst” gik det til “superpiratos - andet gider jeg ikke”. Og havde jeg lige nøjagtig den ENE ting, var det 2-3 stykker i stedet for en halv pose.

Min eneste bivirkning var manglende kræfter - men det var sandsynligvis ikke medicinen, men det stofskifte sygdom, jeg fik samtidig med at jeg startede op på ozempic.

Tak fordi du vil dele din erfaring :)
Det er også det, jeg har hørt andre sige, men jeg var i tvivl om effekten af så lille en dosis.
Min læge har advaret mig særligt i forhold til kvalme, da det er én af bivirkningerne ved den medicin jeg allerede får - og som jo så antageligt vil være endnu værre når jeg begynder på Wegovy. Det bliver interessant.
0
Volunteers are not paid - not because they are worthless, but because they are priceless! :dåne: :love: :lun:
Fledermäuslein
Indlæg: 2129
Tilmeldt: 28. aug 2015, 20:06
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6856

Re: FrøkenM's vægttabstråd

Indlægaf Fledermäuslein » 21. apr 2024, 13:37

FrøkenM skrev:
Stars skrev:
Det gjorde det ved mig (ozempic)

Den kebabrulle sønnen hentede til aftensmad en dag blev til aftensmad + morgenmad + frokost.

Jeg kunne stadig have lyst til snacks - men fra “noget lækkert - hvad som helst” gik det til “superpiratos - andet gider jeg ikke”. Og havde jeg lige nøjagtig den ENE ting, var det 2-3 stykker i stedet for en halv pose.

Min eneste bivirkning var manglende kræfter - men det var sandsynligvis ikke medicinen, men det stofskifte sygdom, jeg fik samtidig med at jeg startede op på ozempic.

Tak fordi du vil dele din erfaring :)
Det er også det, jeg har hørt andre sige, men jeg var i tvivl om effekten af så lille en dosis.
Min læge har advaret mig særligt i forhold til kvalme, da det er én af bivirkningerne ved den medicin jeg allerede får - og som jo så antageligt vil være endnu værre når jeg begynder på Wegovy. Det bliver interessant.


Jeg havde ingen bivirkninger på 0,25, det kom først ved 1. Jeg tager håndkøbsmedicin mod mavesyre og det tager kvalmen. Mht maden havde jeg samme oplevelse som Stars, det er virkelig rart.
1
Brugeravatar
FrøkenM
Indlæg: 6761
Tilmeldt: 10. okt 2015, 09:05
Kort karma: 1210
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 9766

Re: FrøkenM's vægttabstråd

Indlægaf FrøkenM » 23. apr 2024, 18:23

Fledermäuslein skrev:
FrøkenM skrev:
Stars skrev:
Det gjorde det ved mig (ozempic)

Den kebabrulle sønnen hentede til aftensmad en dag blev til aftensmad + morgenmad + frokost.

Jeg kunne stadig have lyst til snacks - men fra “noget lækkert - hvad som helst” gik det til “superpiratos - andet gider jeg ikke”. Og havde jeg lige nøjagtig den ENE ting, var det 2-3 stykker i stedet for en halv pose.

Min eneste bivirkning var manglende kræfter - men det var sandsynligvis ikke medicinen, men det stofskifte sygdom, jeg fik samtidig med at jeg startede op på ozempic.

Tak fordi du vil dele din erfaring :)
Det er også det, jeg har hørt andre sige, men jeg var i tvivl om effekten af så lille en dosis.
Min læge har advaret mig særligt i forhold til kvalme, da det er én af bivirkningerne ved den medicin jeg allerede får - og som jo så antageligt vil være endnu værre når jeg begynder på Wegovy. Det bliver interessant.


Jeg havde ingen bivirkninger på 0,25, det kom først ved 1. Jeg tager håndkøbsmedicin mod mavesyre og det tager kvalmen. Mht maden havde jeg samme oplevelse som Stars, det er virkelig rart.

Tak :)
Jeg er startet på 0,25 i dag og min læge mener at jeg muligvis har gavn af at blive der to måneder, men nu må vi se. Det er heller ikke givet, at jeg skal på fuld dosis, men det afhænger igen virkelig meget af, hvilken effekt hver dosis giver mig.

So far er der ingen problemer her. Jeg er bare lidt lettet over at være i gang og over, at det faktisk lykkes at stikke selv (hvilket jeg var i tvivl om på forhånd).
2
Volunteers are not paid - not because they are worthless, but because they are priceless! :dåne: :love: :lun:
Brugeravatar
FrøkenM
Indlæg: 6761
Tilmeldt: 10. okt 2015, 09:05
Kort karma: 1210
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 9766

Re: FrøkenM's vægttabstråd

Indlægaf FrøkenM » 30. apr 2024, 11:30

Fik 2. stik her til morgen og i går var jeg lige umiddelbart ret sulten. I dag ligeså. Ellers synes jeg opstart på Wegovy går over al forventning og har ikke været nævneværdigt dårlig omend måltider tager længere tid og jeg skal drikke meget væske for ikke at blive dårlig (kvalme og svimmelhed).

Jeg kører på uge 3 med min PT og det er virkelig fedt :banan: :banan: :banan:

I kombination med træningen er jeg blevet langt bedre til at vælge de sunde alternativer og jeg er langt om lnge også retur på cykel og bruger den som primært transportmiddel.

Jeg føler virkelig at jeg er ved få styr på det her og det føles rart at kunne tage kontrollen.
7
Volunteers are not paid - not because they are worthless, but because they are priceless! :dåne: :love: :lun:
Brugeravatar
FrøkenM
Indlæg: 6761
Tilmeldt: 10. okt 2015, 09:05
Kort karma: 1210
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 9766

Re: FrøkenM's vægttabstråd

Indlægaf FrøkenM » 9. maj 2024, 07:22

3. uge på Wegovy og det går forrygende. Stabilt, men sikkert den rette vej :banan:
Jeg snakkede med sygeplejerske i går og vi er enige om at jeg skal op i dosis ved næste pen så 21/5 stiger jeg til 0,5, fordi jeg føler at jeg stadig skal være ret meget på vagt for det ikke tager overhånd to dage før næste stik. Det er gået uden de store bivirkninger så længe jeg drikker rigeligt vand.

Mit forløb med PT er forlænget fire uger mere og jeg elsker alt vd det :love:
I morgen eller lørdag skal jeg træne for første gang på egen hånd, for det er jeg klar til nu med et par justeringer af programmet. Det føles så godt at komme hertil. Hun har desuden et hold i tankerne, som det er målet at jeg skal kunne træne med på. Det havde jeg ikke i min vildeste fantasi tænkt, det skulle ende med.

Kostmæssigt er det hele ret stringent og godt. Indtil i går, hvor hele verden kollapsede. I sådanne situationer havde jeg før gået all-in på usunde snacks og takeaway. I går fik jeg 1/2 durum og fem fritter, og så var jeg færdig. Havde i øvrigt ikke spist hele dagen fordi tanken gav mig kvalme, så jeg tænker det går nogenlunde op.

Mentalt har det været en voldsom uge. Vi dealer (igen, igen) med alvorlig sygdom i min nærmeste familie, så lige nu virker alt andet voldsomt sekundært. Heldigvis har jeg et par gode, tætte veninder og én jeg ser, der udelukkende fokuserer på at være der for mig og som igen og igen fortæller mig, at det her er vigtigt, at alt nok skal gå og sørger for at få mig hevet ud af alle de der mørke tanker, der fylder. Selvfølgelig står vi også sammen i familien, men det er bare lidt noget andet, fordi de her mennesker kun har mit velbefindende for øje. Uden dem var jeg ret sikkert forsvundet ned i de dårlige vaner. Det duer bare ikke. Så nu har jeg besluttet at bruge træning til at få afledt opmærksomheden. Det burde da være muligt, tænker jeg.
5
Volunteers are not paid - not because they are worthless, but because they are priceless! :dåne: :love: :lun:
avdotja
Indlæg: 4959
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 540
Likede indlæg: 14816

Re: FrøkenM's vægttabstråd

Indlægaf avdotja » 9. maj 2024, 09:05

Hvor dejligt, at det går fremad med træning :) Jeg tror fuld og fast på, at træning er det absolut vigtigste, når det kommer til sundhed - både fysisk og mentalt!

Hvis du døjer med maden, kan du måske overveje at læse den her bog Glukoserevolutionen
- Få styr på dit blodsukker
. Jeg har netop været igennem den; den var letlæst og kom umiddelbart med nogle interessante betragtninger.

Som man måske kan fornemme ud fra titlen, så har den ret meget fokus på blodsukkeret :-D

Hendes udgangspunkt er, at hvis man kan holde blodsukkeret stabilt, så er man langt. Både i forhold til at styre sukkercravings og sult, men også helt generelt i forhold til sundhed.

De vigtigste pointer er:
- start ALTID med en portion grøntsager (salat, gulerødder, broccoli - jo flere fibre, desto bedre)
- fortsæt derefter med noget fedt og/eller protein
- slut med kulhydrater
- slut gerne af med motion (enten en rask gåtur eller 20 squats), da det også har en stabiliserende effekt på blodsukkeret.

Så groft sagt, så siger hun (og jeg antager der er rigtigt, det er jo meget let at måle…) at det er meget sundere for ens blodsukker, at spise en dekomponeret sandwich, hvor man først spiser det grønne, så spiser kødet og til sidst spiser brødet.

Lige som at en is til dessert, efter et måltid bestående af (først) grove grøntsager og (derefter) kød, har en meget mindre effekt på blodsukkeret (og dermed belaster kroppen mindre) end en is spist alene, som snack.

Hun kalder det “at klæde kulhydraterne på”.

Jeg har aldrig før skænket blodsukkeret en tanke, men det tror jeg at jeg vil til (det er jo også det man gør med diabetespatienter, så mere hokus-pokus er det heller ikke).

Min eneste “anke” i forhold til hendes principper er, at hun ikke virker særlig vild med frugt, som hun vist reelt betragter som kulhydrater/sukker omgivet af en lille bitte smule fibre. Personligt hælder jeg til at vitaminer mm stadigvæk opvejer det, selvom broccoli og spinat da sikkert er sundere end en banan :)

Bogen findes på biblioteket/eReolen.
2
Brugeravatar
FrøkenM
Indlæg: 6761
Tilmeldt: 10. okt 2015, 09:05
Kort karma: 1210
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 9766

Re: FrøkenM's vægttabstråd

Indlægaf FrøkenM » 9. maj 2024, 09:56

avdotja skrev:Hvor dejligt, at det går fremad med træning :) Jeg tror fuld og fast på, at træning er det absolut vigtigste, når det kommer til sundhed - både fysisk og mentalt!

Hvis du døjer med maden, kan du måske overveje at læse den her bog Glukoserevolutionen
- Få styr på dit blodsukker
. Jeg har netop været igennem den; den var letlæst og kom umiddelbart med nogle interessante betragtninger.

Som man måske kan fornemme ud fra titlen, så har den ret meget fokus på blodsukkeret :-D

Hendes udgangspunkt er, at hvis man kan holde blodsukkeret stabilt, så er man langt. Både i forhold til at styre sukkercravings og sult, men også helt generelt i forhold til sundhed.

De vigtigste pointer er:
- start ALTID med en portion grøntsager (salat, gulerødder, broccoli - jo flere fibre, desto bedre)
- fortsæt derefter med noget fedt og/eller protein
- slut med kulhydrater
- slut gerne af med motion (enten en rask gåtur eller 20 squats), da det også har en stabiliserende effekt på blodsukkeret.

Så groft sagt, så siger hun (og jeg antager der er rigtigt, det er jo meget let at måle…) at det er meget sundere for ens blodsukker, at spise en dekomponeret sandwich, hvor man først spiser det grønne, så spiser kødet og til sidst spiser brødet.

Lige som at en is til dessert, efter et måltid bestående af (først) grove grøntsager og (derefter) kød, har en meget mindre effekt på blodsukkeret (og dermed belaster kroppen mindre) end en is spist alene, som snack.

Hun kalder det “at klæde kulhydraterne på”.

Jeg har aldrig før skænket blodsukkeret en tanke, men det tror jeg at jeg vil til (det er jo også det man gør med diabetespatienter, så mere hokus-pokus er det heller ikke).

Min eneste “anke” i forhold til hendes principper er, at hun ikke virker særlig vild med frugt, som hun vist reelt betragter som kulhydrater/sukker omgivet af en lille bitte smule fibre. Personligt hælder jeg til at vitaminer mm stadigvæk opvejer det, selvom broccoli og spinat da sikkert er sundere end en banan :)

Bogen findes på biblioteket/eReolen.

Tak for tip. Den skal jeg helt sikkert læse :)

Jeg tænker at kvalme og lidt let madlede skyldes medicin i kombination med Wegovy, men jeg forsøger ret meget på at få salat og kød til samtlige aftensmåltider og eventuelt også i løbet af dagen. Det går en del bedre med sukkertrang, men jeg skal særligt hive mig selv i nakken for at få morgenmad inden træning. Det er jeg simpelthen en klovn til at huske.

Mit indtag af sodavand er også faldet drastisk og selvom i går var sådan en af de dage, hvor jeg normalt ville have fyldt mig selv med alt det, jeg før fandt trøst i, skete det heldigvis ikke.
0
Volunteers are not paid - not because they are worthless, but because they are priceless! :dåne: :love: :lun:

Tilbage til "Sund og/eller slank"