Glad mave, regelmæssig styrketræning for hofter og stramme(re) triceps

Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17188
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3575
Likede indlæg: 41772

Re: Glad mave, regelmæssig styrketræning for hofter og stramme(re) triceps

Indlægaf LaMariposa » 7. jan 2020, 19:32

Nå, men her på dag to med low fodmap går det ganske fint. Kan ikke mærke det store på maven endnu, men det forventer jeg heller ikke. Den skal trods alt lige komme sig over flere ugers madbombardement i forbindelse med julen :D

Fastede i går, og kosten er god indtil videre. Det kræver noget tilvænning, at jeg ikke bare kan kværne to skiver rugbrød med avokado eller et helt hoved blomkål, hvis det er det, jeg har lyst til. Men det har også sine fordele, at man er nødt til at planlægge. For første gang i lang tid har vi købt ind til aftensmad til en hel uge, og det er SÅ rart.

Trænigen går også godt. Sidste uge var rigtig god, og den her uge er også startet godt. Har trænet triceps / hofter fire gange siden nytår (og selvom jeg ikke kan se noget endnu, så FØLES ømme lår og triceps altså bare strammere end når man ikke er øm) oven i det andet træning, som jeg også laver.

Så alt er fint indtil nu. Så skal jeg bare holde fast i de gode takter.
5
:lun: Be brave
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17188
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3575
Likede indlæg: 41772

Re: Glad mave, regelmæssig styrketræning for hofter og stramme(re) triceps

Indlægaf LaMariposa » 9. jan 2020, 06:16

Kunne godt bruge lidt sparring, hvis nogen ved noget :)

Synes overordnet, at kosten går godt. Er stadig forstoppet og har lidt uro i maven, men jeg tænker, at den lige skal vænne sig til det nye efter mange år, hvor den er blevet stresset af "forkerte" fødevarer.

Men jeg har svært ved at blive mæt. Har hentet to forskellige apps (den ene fik jeg anbefalet i podcasten), og i følge dem begge er der restriktioner på mængden af stort set alle varer. Har i hvert fald endnu ikke fundet noget, hvor der ikke står et max for antal gram, man må spise. Så hvis jeg vil lave stegte grøntsager, så må jeg højst få 75 gram af den ene slags, 75 gram af den anden slags osv. Det gør så også, at jeg skal tænke over, om jeg nu har spist samme slags grøntsager til frokost, så jeg dermed overskrider den anbefalede dosis til aftensmaden.

Et andet eksempel er, at jeg ifølge min app godt må spise f.eks. 50 gram grovvalsede, økologiske havregryn. Det er jo fint, og det mætter da i hvert fald godt og smager dejligt. Men de skal være ukogte. Da der også er restriktioner på mælk, selvom den er laktosefri (som man jo også af og til bruger i madlavningen), hvad gør man så? Havregryn med vand på?

Jeg mangler virkelig den der ting, som jeg bare kan spise af til jeg er ordentligt mæt.

Nogle input? :)
0
:lun: Be brave
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17188
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3575
Likede indlæg: 41772

Re: Glad mave, regelmæssig styrketræning for hofter og stramme(re) triceps

Indlægaf LaMariposa » 9. jan 2020, 06:19

TakeAChanceOnMe skrev:Jeg har været på Low FODMAP før uden de store forandringer i forhold til smerte, oppustethed og andre IBS symptomer. Dog har min gastroenterologist (han er en af de førende herovre og arbejder bl.a. med premier league fodboldklubber) sagt at 90% af alle med IBS kan spise sig ud af symptomerne. Med f.eks. Low FODMAP. Så jeg tænker at der nok er rimelig stor sandsynlighed for at du får en positiv effekt :) .

Ellers vil jeg klart anbefale at virkelig skære ned på kulhydrater de dage du ikke træner og så drikke 2-3 liter vand HVER dag. Vandet hjælper nemlig med at holde tarmene i gang.
Det hjalp virkelig meget på min oppustethed at jeg kun spiste kulhydrater på de dage hvor kroppen faktisk har brug for dem for.


Hvad mener du med ingen kulhydrater? Ingen brød, sukker, kartofler osv. eller går du længere end det?
0
:lun: Be brave
Undtagelsen
Indlæg: 2243
Tilmeldt: 17. aug 2015, 17:05
Kort karma: 221
Likede indlæg: 4589

Re: Glad mave, regelmæssig styrketræning for hofter og stramme(re) triceps

Indlægaf Undtagelsen » 9. jan 2020, 06:38

LaMariposa skrev:Kunne godt bruge lidt sparring, hvis nogen ved noget :)

Synes overordnet, at kosten går godt. Er stadig forstoppet og har lidt uro i maven, men jeg tænker, at den lige skal vænne sig til det nye efter mange år, hvor den er blevet stresset af "forkerte" fødevarer.

Men jeg har svært ved at blive mæt. Har hentet to forskellige apps (den ene fik jeg anbefalet i podcasten), og i følge dem begge er der restriktioner på mængden af stort set alle varer. Har i hvert fald endnu ikke fundet noget, hvor der ikke står et max for antal gram, man må spise. Så hvis jeg vil lave stegte grøntsager, så må jeg højst få 75 gram af den ene slags, 75 gram af den anden slags osv. Det gør så også, at jeg skal tænke over, om jeg nu har spist samme slags grøntsager til frokost, så jeg dermed overskrider den anbefalede dosis til aftensmaden.

Et andet eksempel er, at jeg ifølge min app godt må spise f.eks. 50 gram grovvalsede, økologiske havregryn. Det er jo fint, og det mætter da i hvert fald godt og smager dejligt. Men de skal være ukogte. Da der også er restriktioner på mælk, selvom den er laktosefri (som man jo også af og til bruger i madlavningen), hvad gør man så? Havregryn med vand på?

Jeg mangler virkelig den der ting, som jeg bare kan spise af til jeg er ordentligt mæt.

Nogle input? :)


Er der også restriktioner på havremælk eller andre alternative mælkeformer?
0
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17188
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3575
Likede indlæg: 41772

Re: Glad mave, regelmæssig styrketræning for hofter og stramme(re) triceps

Indlægaf LaMariposa » 9. jan 2020, 06:40

Undtagelsen skrev:
LaMariposa skrev:Kunne godt bruge lidt sparring, hvis nogen ved noget :)

Synes overordnet, at kosten går godt. Er stadig forstoppet og har lidt uro i maven, men jeg tænker, at den lige skal vænne sig til det nye efter mange år, hvor den er blevet stresset af "forkerte" fødevarer.

Men jeg har svært ved at blive mæt. Har hentet to forskellige apps (den ene fik jeg anbefalet i podcasten), og i følge dem begge er der restriktioner på mængden af stort set alle varer. Har i hvert fald endnu ikke fundet noget, hvor der ikke står et max for antal gram, man må spise. Så hvis jeg vil lave stegte grøntsager, så må jeg højst få 75 gram af den ene slags, 75 gram af den anden slags osv. Det gør så også, at jeg skal tænke over, om jeg nu har spist samme slags grøntsager til frokost, så jeg dermed overskrider den anbefalede dosis til aftensmaden.

Et andet eksempel er, at jeg ifølge min app godt må spise f.eks. 50 gram grovvalsede, økologiske havregryn. Det er jo fint, og det mætter da i hvert fald godt og smager dejligt. Men de skal være ukogte. Da der også er restriktioner på mælk, selvom den er laktosefri (som man jo også af og til bruger i madlavningen), hvad gør man så? Havregryn med vand på?

Jeg mangler virkelig den der ting, som jeg bare kan spise af til jeg er ordentligt mæt.

Nogle input? :)


Er der også restriktioner på havremælk eller andre alternative mælkeformer?


Umiddelbart ja. Har lige tjekket mandelmælk og havremælk, og der er restriktioner på begge slags.
0
:lun: Be brave
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17188
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3575
Likede indlæg: 41772

Re: Glad mave, regelmæssig styrketræning for hofter og stramme(re) triceps

Indlægaf LaMariposa » 9. jan 2020, 07:32

Nå, nu søgte jeg lidt videre og fandt en god hjemmeside hos en diætist, der skriver, at mængderne er pr. måltid. Det hjælper noget på planlægningen :)
0
:lun: Be brave
Brugeravatar
TakeAChanceOnMe
Indlæg: 5924
Tilmeldt: 6. aug 2017, 20:04
Kort karma: 833
Geografisk sted: United Kingdom
Likede indlæg: 14742

Re: Glad mave, regelmæssig styrketræning for hofter og stramme(re) triceps

Indlægaf TakeAChanceOnMe » 9. jan 2020, 08:00

LaMariposa skrev:
TakeAChanceOnMe skrev:Jeg har været på Low FODMAP før uden de store forandringer i forhold til smerte, oppustethed og andre IBS symptomer. Dog har min gastroenterologist (han er en af de førende herovre og arbejder bl.a. med premier league fodboldklubber) sagt at 90% af alle med IBS kan spise sig ud af symptomerne. Med f.eks. Low FODMAP. Så jeg tænker at der nok er rimelig stor sandsynlighed for at du får en positiv effekt :) .

Ellers vil jeg klart anbefale at virkelig skære ned på kulhydrater de dage du ikke træner og så drikke 2-3 liter vand HVER dag. Vandet hjælper nemlig med at holde tarmene i gang.
Det hjalp virkelig meget på min oppustethed at jeg kun spiste kulhydrater på de dage hvor kroppen faktisk har brug for dem for.


Hvad mener du med ingen kulhydrater? Ingen brød, sukker, kartofler osv. eller går du længere end det?


Jeg skar bare ned på de gængse kulhydrater. Ingen pasta, brød, ris, brød, kiks osv.
Så ikke fanatisk på nogen måde, men det hjalp bare SÅ meget på min oppustethed fra dag 1 af. Når jeg så trænede eller var ude ved hesten prøvede jeg at holde mig til mere komplekse kulhydrater.

Burde jeg egentlig starte på igen for det et nok det bedste jeg har haft det siden jeg blev diagnosticeret :genert:
1
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17188
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3575
Likede indlæg: 41772

Re: Glad mave, regelmæssig styrketræning for hofter og stramme(re) triceps

Indlægaf LaMariposa » 12. jan 2020, 08:46

TakeAChanceOnMe skrev:
LaMariposa skrev:
TakeAChanceOnMe skrev:Jeg har været på Low FODMAP før uden de store forandringer i forhold til smerte, oppustethed og andre IBS symptomer. Dog har min gastroenterologist (han er en af de førende herovre og arbejder bl.a. med premier league fodboldklubber) sagt at 90% af alle med IBS kan spise sig ud af symptomerne. Med f.eks. Low FODMAP. Så jeg tænker at der nok er rimelig stor sandsynlighed for at du får en positiv effekt :) .

Ellers vil jeg klart anbefale at virkelig skære ned på kulhydrater de dage du ikke træner og så drikke 2-3 liter vand HVER dag. Vandet hjælper nemlig med at holde tarmene i gang.
Det hjalp virkelig meget på min oppustethed at jeg kun spiste kulhydrater på de dage hvor kroppen faktisk har brug for dem for.


Hvad mener du med ingen kulhydrater? Ingen brød, sukker, kartofler osv. eller går du længere end det?


Jeg skar bare ned på de gængse kulhydrater. Ingen pasta, brød, ris, brød, kiks osv.
Så ikke fanatisk på nogen måde, men det hjalp bare SÅ meget på min oppustethed fra dag 1 af. Når jeg så trænede eller var ude ved hesten prøvede jeg at holde mig til mere komplekse kulhydrater.

Burde jeg egentlig starte på igen for det et nok det bedste jeg har haft det siden jeg blev diagnosticeret :genert:


Tak for dit input og undskyld, at jeg aldrig fik svaret :genert: Det gør man jo egentlig i stor stil med low fodmap i og med, at man så vidt muligt skal holde sig fra brød (hvis det ikke er glutenfrit eller lavet af sigtet speltmel), så det giver rigtig god mening.
0
:lun: Be brave
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17188
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3575
Likede indlæg: 41772

Re: Glad mave, regelmæssig styrketræning for hofter og stramme(re) triceps

Indlægaf LaMariposa » 12. jan 2020, 08:50

Nå, men her efter en lille begynder jeg at kunne mærke en lille forskel. Det lyder underligt, men jeg synes overordnet ikke, at jeg føler mig så "blævrende" mere. Så måske har jeg fået mindre væske i kroppen? Og efter, at min mave rumlede virkelig meget i starten af ugen, er den nu stort set faldet til ro. Er stadig oppustet, men den har det helt klart bedre.

Til gengæld er jeg fortsat virkelig forstoppet. Det er frustrerende, men jeg håber, at min krop fortsat bare er i gang med at komme sig. Den har været SÅ meget i ubalance i efteråret, og efter julens madorgier, kan man nok ikke bebrejde den, at den ikke kan komme sig på en uge.

Så jeg tror, at jeg er godt på vej :)
1
:lun: Be brave
avdotja
Indlæg: 4945
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 538
Likede indlæg: 14771

Re: Glad mave, regelmæssig styrketræning for hofter og stramme(re) triceps

Indlægaf avdotja » 12. jan 2020, 11:32

Jeg læste på et tidspunkt "Sund mad til kloge tarme" af Michael Mosley og der kom han også ind på IBS og lignende ting i den afdeling. Bogen var letlæst, godt skrevet og gav et rigtigt fint indblik i hvilket betydning tarmen og dens bakterier har for os, så kan kun anbefale den: Sund mad til kloge tarme

Jeg synes også at "Sunde tarme : tag vare på din vægt, dit gode humør og dit helbred på lang sigt" skrevet af Justin Sonnenburg og Erica Sonnenburg (begge mikrobiologer) var interessant, men den er ikke helt så letlæst og brugervenlig (og havde et mere overordnet syn på bakterier): Sunde tarme

Måske kunne du få noget ud af de bøger?
2
Fynerfin82
Indlæg: 1483
Tilmeldt: 25. aug 2015, 06:23
Kort karma: 178
Likede indlæg: 4066

Re: Glad mave, regelmæssig styrketræning for hofter og stramme(re) triceps

Indlægaf Fynerfin82 » 12. jan 2020, 13:45

Faster du stadig? For måske skulle du så prøve at lade være indtil kroppen er samarbejdsvillig igen. Jeg har også prøvet 5:2 og måtte konstatere at min krop slet ikke trives med den livsstil. Jeg var konstant forstoppet og min menstruation blev virkelig uregelmæssig (den udeblev primært).
0
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17188
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3575
Likede indlæg: 41772

Re: Glad mave, regelmæssig styrketræning for hofter og stramme(re) triceps

Indlægaf LaMariposa » 12. jan 2020, 19:49

avdotja skrev:Jeg læste på et tidspunkt "Sund mad til kloge tarme" af Michael Mosley og der kom han også ind på IBS og lignende ting i den afdeling. Bogen var letlæst, godt skrevet og gav et rigtigt fint indblik i hvilket betydning tarmen og dens bakterier har for os, så kan kun anbefale den: Sund mad til kloge tarme

Jeg synes også at "Sunde tarme : tag vare på din vægt, dit gode humør og dit helbred på lang sigt" skrevet af Justin Sonnenburg og Erica Sonnenburg (begge mikrobiologer) var interessant, men den er ikke helt så letlæst og brugervenlig (og havde et mere overordnet syn på bakterier): Sunde tarme

Måske kunne du få noget ud af de bøger?


Tak for dine anbefalinger. Vil helt sikkert tjekke den første ud. Let læste bøger er skønt til sådan noget her. Fik en meget tung og videnskabelig bog om maveproblemer for nogle år siden, og jeg blev helt træt bare af at åbne den :genert:
0
:lun: Be brave
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17188
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3575
Likede indlæg: 41772

Re: Glad mave, regelmæssig styrketræning for hofter og stramme(re) triceps

Indlægaf LaMariposa » 12. jan 2020, 19:55

Fynerfin82 skrev:Faster du stadig? For måske skulle du så prøve at lade være indtil kroppen er samarbejdsvillig igen. Jeg har også prøvet 5:2 og måtte konstatere at min krop slet ikke trives med den livsstil. Jeg var konstant forstoppet og min menstruation blev virkelig uregelmæssig (den udeblev primært).


Jeg faster, men holder det til en gang om ugen, da to gange er lidt for meget for mig. Min mave begynder ofte at virke igen efter en fastedag, så jeg tænker, at det er godt for min krop at få lidt ro en gang imellem.
0
:lun: Be brave
avdotja
Indlæg: 4945
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 538
Likede indlæg: 14771

Re: Glad mave, regelmæssig styrketræning for hofter og stramme(re) triceps

Indlægaf avdotja » 12. jan 2020, 20:03

LaMariposa skrev:
avdotja skrev:Jeg læste på et tidspunkt "Sund mad til kloge tarme" af Michael Mosley og der kom han også ind på IBS og lignende ting i den afdeling. Bogen var letlæst, godt skrevet og gav et rigtigt fint indblik i hvilket betydning tarmen og dens bakterier har for os, så kan kun anbefale den: Sund mad til kloge tarme

Jeg synes også at "Sunde tarme : tag vare på din vægt, dit gode humør og dit helbred på lang sigt" skrevet af Justin Sonnenburg og Erica Sonnenburg (begge mikrobiologer) var interessant, men den er ikke helt så letlæst og brugervenlig (og havde et mere overordnet syn på bakterier): Sunde tarme

Måske kunne du få noget ud af de bøger?


Tak for dine anbefalinger. Vil helt sikkert tjekke den første ud. Let læste bøger er skønt til sådan noget her. Fik en meget tung og videnskabelig bog om maveproblemer for nogle år siden, og jeg blev helt træt bare af at åbne den :genert:

Så kan du roligt kaste dig over Michael Mosley :D Han er uddannet læge, men har vist altid arbejdet som journalist/formidler og det kan man godt mærke; han er en virkelig god og interessant fortæller (alternativt har han en dygtig ghostwriter :lol:).

Han er også med på fastedillen og har skrevet flere bøger om det (tror muligvis han var en af første foretalere for det i den brede offentlighed :gruble:). Det er noget jeg let og elegant er gåetudenom, men har bemærket at han i dag nævner at de 500 kcal er lidt tilfældigt valgt og at han nu anbefaler en grænse på 800 kcal. Så den bog kan du også overveje, hvis du har problemer med at overholde de 500 kcal på din fastedag :)
0
D.itsen
Indlæg: 3326
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 563
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8986

Re: Glad mave, regelmæssig styrketræning for hofter og stramme(re) triceps

Indlægaf D.itsen » 13. jan 2020, 00:37

Jeg opdagede lige at fitness m/k har et program omkring low fodmap, vist det sidste program i 2019. Jeg har ikke hørt det endnu, men Nedergaard plejer at være videnskabelige og ret underholdende.
1
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:

Tilbage til "Sund og/eller slank"