Glad mave, regelmæssig styrketræning for hofter og stramme(re) triceps

Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17173
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3570
Likede indlæg: 41725

Glad mave, regelmæssig styrketræning for hofter og stramme(re) triceps

Indlægaf LaMariposa » 31. dec 2019, 09:52

Det her er ikke en slanketråd, men mere en tråd om at få styr på de (små)ting, der irriterer mig og har gjort det længe.

For det første, så har jeg haft massive maveproblemer de sidste 12 år som følge af en alvorlig infektion. Lægerne har undersøgt mig for længe siden og har givet mig skraldespandsdiagnosen IBS. Kan nogenlunde kontrollere det med kost, men det er stadig ikke helt godt.

Her i juleferien har jeg hørt en podcast omkring low fodmap, og jeg er blevet opmærksom på, at der faktisk er en del af de ting, som jeg spiser, som ikke er godt, hvis man har IBS. Fftersom podcasten siger, at man kun skal være restriktiv i 14 dage, for at kunne vurdere, om det virker, så har jeg besluttet mig for at prøve det af.

Derudover er mine triceps virkelig slatne og blævrende at se på til trods for slanke arme. Hader at træne arme, men jeg hader endnu mere at se på dem, når jeg f.eks. hopper under træning. Så nu skal jeg have gjort noget ved det :D

Endelig er der selvfølgelig mit evige kropstraume, som er mine brede hofter. Så her i januar vil jeg prøve at træne dem hver gang, jeg også træner triceps. Bare for at se, om de kan blive en lille smule smallere og mere faste.

Planen er:
- Low fodmap i januar måned (starter her efter nytår, men der er et par lejligheder, hvor det på grund af gæster/besøg hos andre ikke er muligt at spise korrekt, men jeg satser på, at jeg kan få 14 dage uden afbrydelser i slutningen af måneden).
- Styrketræning for triceps og hofter tre gange om ugen
- Derudover almindelig motion og træning (jeg dyrker en blanding af cardio og yoga)
- En fastedag om ugen

I første omgang er det planen at teste det hele af i januar og se, om det gør en forskel, når måneden er omme. Indrømmet, det bliver ikke let, for der ER mange ting, man ikke må på low fodmap, hvis man skal kunne vurdere, om det virker. Men jeg er alligevel nysgerrig efter at se, om det rent faktisk kan gøre en forskel.

Wish me luck :-D
Senest rettet af LaMariposa 1. jan 2020, 10:27, rettet i alt 1 gang.
5
:lun: Be brave
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11295
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1792
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23351

Re: Glad mave, regelmæssig styrketræning for hofter og stramme(re) triceps

Indlægaf Mani » 31. dec 2019, 10:54

:kryds: :kryds:
Det lyder hårdt med low foodmap - jeg er så elendig til kostrestriktioner - men ved også det kan være det værd. Jeg støtter gerne op og krydser fingre for dig :)
1
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17173
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3570
Likede indlæg: 41725

Re: Glad mave, regelmæssig styrketræning for hofter og stramme(re) triceps

Indlægaf LaMariposa » 31. dec 2019, 12:30

Mani skrev::kryds: :kryds:
Det lyder hårdt med low foodmap - jeg er så elendig til kostrestriktioner - men ved også det kan være det værd. Jeg støtter gerne op og krydser fingre for dig :)


Tak :kys:

Det er også derfor, at jeg ikke har gjort det for længst. Er i bund og grund ikke fan af at skulle leve mega restriktivt, men 14 dage bør jeg kunne klare :kryds:
0
:lun: Be brave
Brugeravatar
Mangoness
Indlæg: 6504
Tilmeldt: 10. jan 2016, 18:04
Kort karma: 630
Likede indlæg: 14436

Re: Glad mave, regelmæssig styrketræning for hofter og stramme(re) triceps

Indlægaf Mangoness » 31. dec 2019, 13:09

Jeg har tidligere været på low foodmap og for mig var det en hjælp at være tilmeldt diverse danske facebook grupper indenfor området. Så måske det kunne være en ide at tilmelde sig nogle af dem? :)
1
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:


Cheese Billede
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17173
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3570
Likede indlæg: 41725

Re: Glad mave, regelmæssig styrketræning for hofter og stramme(re) triceps

Indlægaf LaMariposa » 31. dec 2019, 13:41

Mangoness skrev:Jeg har tidligere været på low foodmap og for mig var det en hjælp at være tilmeldt diverse danske facebook grupper indenfor området. Så måske det kunne være en ide at tilmelde sig nogle af dem? :)


Fedt, tak for info :) Dem må jeg straks finde.
0
:lun: Be brave
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1265
Likede indlæg: 40711

Re: Glad mave, regelmæssig styrketræning for hofter og stramme(re) triceps

Indlægaf Akehurst2 » 31. dec 2019, 15:19

Jeg hepper :kys:

Hvordan træner man hofter smallere?
1
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17173
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3570
Likede indlæg: 41725

Re: Glad mave, regelmæssig styrketræning for hofter og stramme(re) triceps

Indlægaf LaMariposa » 31. dec 2019, 15:25

Akehurst2 skrev:Jeg hepper :kys:

Hvordan træner man hofter smallere?


Ved ikke, om man kan :-D Men det er tidligere lykkes mig at barbere et par cm af ved at have fokus på kosten og lave styrketræning for benene (leg press osv.). Men det er hårdt arbejde. Min krop mener, at alt overflødigt skal sidde på hofterne :stoned:
0
:lun: Be brave
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17173
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3570
Likede indlæg: 41725

Re: Glad mave, regelmæssig styrketræning for hofter og stramme(re) triceps

Indlægaf LaMariposa » 1. jan 2020, 08:17

Nå, men tråden her skal også hjælpe lidt med at holde styr på madplaner osv., for jeg kan ikke spise i kantinen. Planen er at lave rigelig aftensmad, så der er rester til dagen efter. Jeg er ikke god til madpakker (hverken at spise dem eller logistikken omkring at få købt ind til det), så jeg tænker, at løsningen med rester må være det, der kan fungere bedst :)

Min krop er (totalt selvforskyldt) helt smadret efter juleugens ædeorgier, så i morgen tager jeg en fastedag for at give kroppen lidt ro. Derefter bliver det lidt la-la henover weekenden, fordi jeg skal en masse socialt, så jeg går først sådan rigtigt i gang på mandag.

Kan mærke, at jeg faktisk er ret nysgerrig efter se se, om det her low fodmap kan noget. Da jeg for et par år siden undersøgte det, skulle man være helt restriktiv i seks uger for at kunne vurdere effekten, og derfor tabte jeg lidt modet. To uger er noget mere spiseligt, og så er det da i det mindste prøvet.
0
:lun: Be brave
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11295
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1792
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23351

Re: Glad mave, regelmæssig styrketræning for hofter og stramme(re) triceps

Indlægaf Mani » 1. jan 2020, 08:46

Godt nytår :)
Min mave er også helt i hegnet oven på julemad mv. Så jeg glæder mig til almindelig mad. Og uden mælk - også de laktosefrie varianter - det trænger min mave til.

Jeg må lige prøve at Google low foodmap, for jeg ved faktisk ikke hvad det dækker over, kun at det er restriktivt. Jeg prøvede at spise glutenfrit før jeg fandt ud af det var laktose, som jeg har intolerance overfor. Det var et cirkus. Specielt fordi min største svaghed er godt brød :blush:

14 dage er klart mere overskueligt end 6 uger. Og så burde du vel kunne mærke om det gør en forskel? Jeg havde i al fald 14 dage uden gluten.
1
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
D.itsen
Indlæg: 3325
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 563
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8983

Re: Glad mave, regelmæssig styrketræning for hofter og stramme(re) triceps

Indlægaf D.itsen » 1. jan 2020, 09:04

Er du vant til at faste? Ellers tror jeg ikke jeg ville gøre det, når du tester low foodmap, for ikke at have for mange faktorer du piller på på en gang
2
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17173
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3570
Likede indlæg: 41725

Re: Glad mave, regelmæssig styrketræning for hofter og stramme(re) triceps

Indlægaf LaMariposa » 1. jan 2020, 09:12

D.itsen skrev:Er du vant til at faste? Ellers tror jeg ikke jeg ville gøre det, når du tester low foodmap, for ikke at have for mange faktorer du piller på på en gang


Yes, jeg er vant til det, har gjort det tidligere og i denne omgang fra midten af november. Faster dog kun en gang om ugen, da to gange er lige voldsomt nok for mig. Det har hidtil været den mest effektive måde at give min mave lidt ro.
1
:lun: Be brave
D.itsen
Indlæg: 3325
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 563
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8983

Re: Glad mave, regelmæssig styrketræning for hofter og stramme(re) triceps

Indlægaf D.itsen » 1. jan 2020, 09:14

LaMariposa skrev:
D.itsen skrev:Er du vant til at faste? Ellers tror jeg ikke jeg ville gøre det, når du tester low foodmap, for ikke at have for mange faktorer du piller på på en gang


Yes, jeg er vant til det, har gjort det tidligere og i denne omgang fra midten af november. Faster dog kun en gang om ugen, da to gange er lige voldsomt nok for mig. Det har hidtil været den mest effektive måde at give min mave lidt ro.

Så er der jo helt styr på det. God fornøjelse, synes jeg har hørt om mange der har haft god effekt af low foodmap
1
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17173
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3570
Likede indlæg: 41725

Re: Glad mave, regelmæssig styrketræning for hofter og stramme(re) triceps

Indlægaf LaMariposa » 1. jan 2020, 09:19

D.itsen skrev:
LaMariposa skrev:
D.itsen skrev:Er du vant til at faste? Ellers tror jeg ikke jeg ville gøre det, når du tester low foodmap, for ikke at have for mange faktorer du piller på på en gang


Yes, jeg er vant til det, har gjort det tidligere og i denne omgang fra midten af november. Faster dog kun en gang om ugen, da to gange er lige voldsomt nok for mig. Det har hidtil været den mest effektive måde at give min mave lidt ro.

Så er der jo helt styr på det. God fornøjelse, synes jeg har hørt om mange der har haft god effekt af low foodmap


Det er også, hvad jeg har hørt :)
0
:lun: Be brave
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17173
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3570
Likede indlæg: 41725

Re: Glad mave, regelmæssig styrketræning for hofter og stramme(re) triceps

Indlægaf LaMariposa » 1. jan 2020, 09:29

Det er i øvrigt den her podcast, jeg har hørt.

https://www.listennotes.com/podcasts/fi ... 4nqogvze5/
0
:lun: Be brave
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1963
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 421
Likede indlæg: 4834

Re: Glad mave, regelmæssig styrketræning for hofter og stramme(re) triceps

Indlægaf milisa » 1. jan 2020, 10:07

Jeg har kun hørt godt om low fodmap og glæder mig meget til at følge din tråd. Jeg har nemlig også syntes det var alt for restriktivt til, jeg kunne overskue det....
1
Tally-ho

Tilbage til "Sund og/eller slank"