Mavebøjninger uden maskiner/ hjælp mm...

Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9488
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7809

Mavebøjninger uden maskiner/ hjælp mm...

Indlægaf Sophies-mor » 9. jan 2019, 21:00

Kom sådan til at tænke over mavebøjninger i dag til datterens karatetime.
Jeg har aldrig nogensinde - ever - kunne lave en mavebøjning, hvor man ligger fladt på ryggen, fødderne i gulvet og ingen holder / ingen fødder under en ribbe eller lignende. Det har altid være med netop én, der holder mine fødder/ fødderne under noget tungt, eller i en maskine i motionscenter.
I maskinen kan jeg nemt trække op mod 40-45 kilo, så jeg HAR mavemusklerne, men hvorfor pokker kan jeg så ikke uden...?
:gruble:
Det er såmænd bare en undren, for selv i skolen og ved CF-kolonnen (som delingsførerelev) med FUT, der har jeg haft massive problemer med lige netop den øvelse.

Er det en bestemt muskelgruppe, jeg ikke får fat på eller kan man på nogen måde træne sig op, uden at ødelægge ryggen?
For det har været problemet, når jeg laver alm. mavebøjninger uden "fodfæste", så får jeg så nederdrægtigt ondt i ryggen, der parentes jo også blev trænet godt ved CF.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
D.itsen
Indlæg: 3293
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 561
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8892

Re: Mavebøjninger uden maskiner/ hjælp mm...

Indlægaf D.itsen » 9. jan 2019, 21:12

Uden at være hundrede procent sikker, så vil jeg tro du bruger dine hoftebøjer mere end dine mavemuskler, når du sætter dig op med fødderne i spænd, men ikke kan uden. Så tror måske ikke du er stærk nok eller far svært ved at at få mavemusklerne aktiveret
Jeg har helt sikkert tage en million sit ups udem rigtigt at få aktiveret mavemusklerne, det var sjovt nok ikke særlig hårdt dengang, men det er det godt nok nu. Jeg tror jeg ville prøve mig frem med forskellige maveøvelser indtil jeg fandt en hvor mavemusklerne faktisk bliver aktiveret.
Jeg ved ikke hvordan jeg selv gjorde, tror bare jeg generelt fik en bedre kropskontrol gennem træning, og så kom mavemusklerne også med.
Jeg er glad for leg raise og roll outs, men det er ikke de nemmeste øvelser
0
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9488
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7809

Re: Mavebøjninger uden maskiner/ hjælp mm...

Indlægaf Sophies-mor » 9. jan 2019, 23:00

D.itsen skrev:Uden at være hundrede procent sikker, så vil jeg tro du bruger dine hoftebøjer mere end dine mavemuskler, når du sætter dig op med fødderne i spænd, men ikke kan uden. Så tror måske ikke du er stærk nok eller far svært ved at at få mavemusklerne aktiveret
Jeg har helt sikkert tage en million sit ups udem rigtigt at få aktiveret mavemusklerne, det var sjovt nok ikke særlig hårdt dengang, men det er det godt nok nu. Jeg tror jeg ville prøve mig frem med forskellige maveøvelser indtil jeg fandt en hvor mavemusklerne faktisk bliver aktiveret.
Jeg ved ikke hvordan jeg selv gjorde, tror bare jeg generelt fik en bedre kropskontrol gennem træning, og så kom mavemusklerne også med.
Jeg er glad for leg raise og roll outs, men det er ikke de nemmeste øvelser

Ud fra testen - jeg googlede hoftebøjer og der var et link til for stramme hoftebøjere, sådan tester du - så er mine hoftebøjere ikke for stramme, og burde derfor ikke være problemet..?
Men da jeg trænede fra marts sidste år, der kom maven også længere indad, så det er ikke fordi, jeg åbenbart ikke får fat.
:gruble:
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Mavebøjninger uden maskiner/ hjælp mm...

Indlægaf Aima » 10. jan 2019, 01:29

Jeg kunne tidligere også snildt tage 200 mavebøjninger med fødderne fastlåst under en ribbe, men ikke en eneste uden. Da jeg begyndte at lægge armene over kors henover brystet ændrede det sig, det er af en eller anden grund nemmere at hive sig op med armene i den stilling, så da jeg først ændrede teknik kunne jeg stille og roligt træne mig op til mavebøjninger uden at fødderne var låst.

Så hvis du har armene langs siden, så prøv at ændre stilling så de krydser over brystet og du har en hånd på hver skulder.
1
I'll stick with hell no's and headphones...
Lys
Indlæg: 5807
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10456

Re: Mavebøjninger uden maskiner/ hjælp mm...

Indlægaf Lys » 10. jan 2019, 05:51

Sophies-mor skrev:
D.itsen skrev:Uden at være hundrede procent sikker, så vil jeg tro du bruger dine hoftebøjer mere end dine mavemuskler, når du sætter dig op med fødderne i spænd, men ikke kan uden. Så tror måske ikke du er stærk nok eller far svært ved at at få mavemusklerne aktiveret
Jeg har helt sikkert tage en million sit ups udem rigtigt at få aktiveret mavemusklerne, det var sjovt nok ikke særlig hårdt dengang, men det er det godt nok nu. Jeg tror jeg ville prøve mig frem med forskellige maveøvelser indtil jeg fandt en hvor mavemusklerne faktisk bliver aktiveret.
Jeg ved ikke hvordan jeg selv gjorde, tror bare jeg generelt fik en bedre kropskontrol gennem træning, og så kom mavemusklerne også med.
Jeg er glad for leg raise og roll outs, men det er ikke de nemmeste øvelser

Ud fra testen - jeg googlede hoftebøjer og der var et link til for stramme hoftebøjere, sådan tester du - så er mine hoftebøjere ikke for stramme, og burde derfor ikke være problemet..?
Men da jeg trænede fra marts sidste år, der kom maven også længere indad, så det er ikke fordi, jeg åbenbart ikke får fat.
:gruble:


Dine hoftebøjere behøver jo ikke at være for stramme, fordi de tager over fra maven. De er sikkert bare stærke. Det er jo heller ikke nødvendigvis sådan, at du slet ikke har brugt maven, men når du låser fødderne, så kan benene tage over.

Kroppen gør jo helst det “nemmeste”, og det er lettere at bruge de store muskler i benene end mavemusklerne, som heller ikke sidder hen over et led.

Jeg lærte at bruge mavemusklerne via pilates træning. Det kan anbefales.
3
Straniera
Indlæg: 901
Tilmeldt: 6. aug 2016, 21:46
Kort karma: 64
Likede indlæg: 2660

Re: Mavebøjninger uden maskiner/ hjælp mm...

Indlægaf Straniera » 10. jan 2019, 06:38

For at tage mavebøjninger og komme helt op at sidde, skal du bruge den dybe mavemuskel, transversus abdomminis.
Det er ikke sikkert, at den nødvendigvis er svag hos dig, måske har du bare ikke lært at aktivere den. Armene over hovedet gør det nemmere at komme op.

Det er muligt, at den maskine, du omtaler, mest træner de ydre mavemuskler, rectus abdomminis, også kendt som sixpacken.
1
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9488
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7809

Re: Mavebøjninger uden maskiner/ hjælp mm...

Indlægaf Sophies-mor » 10. jan 2019, 20:45

Straniera skrev:For at tage mavebøjninger og komme helt op at sidde, skal du bruge den dybe mavemuskel, transversus abdomminis.
Det er ikke sikkert, at den nødvendigvis er svag hos dig, måske har du bare ikke lært at aktivere den. Armene over hovedet gør det nemmere at komme op.

Det er muligt, at den maskine, du omtaler, mest træner de ydre mavemuskler, rectus abdomminis, også kendt som sixpacken.

Godt spørgsmål.
Med maskinen tænker jeg. Skal ud og træne i morgen, så der tjekker jeg.
0
Hæklerier på hjernen :cool:

Tilbage til "Sund og/eller slank"