Jeres forhold til sukker?

ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27064

Jeres forhold til sukker?

Indlægaf ajnaM » 25. jul 2018, 19:59

Jeg har ikke spist sukker siden begyndelsen af juni måned, og det går egentlig okay. Bedre og bedre i hvert fald, og selvom jeg nogle gange lige skal fortælle mig selv igen (og igen), at jeg ikke skal have den is eller spise med på drengenes fredagsslik, så bliver det nemmere og nemmere at tage beslutningen om ikke at falde i. Processen minder generelt meget om dengang, jeg stoppede med at ryge.

Men jeg skal jo ikke blive ved med ikke at spise sukker overhovedet. Det har i hvert fald ikke været min plan. Jeg vil bare gerne have et 'normalt' forhold til det, hvor jeg ikke spiser slik og kage hver dag, men hvor jeg stadig kan gøre det... en gang imellem? Til fødselsdage? Til fester? Undervejs er det måske gået op for mig, at jeg ikke helt ved, hvad et normalt forhold til sukker er.


Så derfor spørger jeg jer, fitte og sunde mennesker, hvad jeres forhold til sukker er? Spiser I det aldrig, er det noget, der foregår et par gange om året, månedligt eller ugentligt? I hvor store mængder? Siger I tit nej, når I får det tilbudt ude? Har I lyst til mere, end I spiser, eller har I det helt fint med den måde, det kører på?

Vil også meget gerne høre fra andre, der har skåret ned på sukkerforbruget og har fundet en god balance. :genert:
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Jeres forhold til sukker?

Indlægaf avdotja » 25. jul 2018, 20:13

Nå jamen det er så nok ikke mig du skal høre på, jeg indtager det vist (mindst!) på daglig basis :genert:
0
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9014
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21835

Re: Jeres forhold til sukker?

Indlægaf Purple Haze » 25. jul 2018, 20:21

Det tænker jeg slet ikke over.
Så vil nok betegne mit forhold til sukker som værende sundt.
4
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Bergen
Indlæg: 7286
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11891

Re: Jeres forhold til sukker?

Indlægaf Bergen » 25. jul 2018, 20:22

Jeg spiser ikke slik, kage og is. Hverken til hverdag eller fest.

Men tænker ikke over indholdet i frugt, mælk, brød med mere og det burde jeg nok - samlet set.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Jeres forhold til sukker?

Indlægaf DetSorteCirkus » 25. jul 2018, 20:24

Jeg er nok mest et eksempel på, at man godt kan have et fornuftigt forhold til sukker uden at være videre fit og sund.
Lad os lige slå det fast først.

I forbindelse med min fordøjelsesfokuserede kostomlægning har jeg skåret en masse ting væk med højt sukkerindhold. Ikke så meget på grund af sukkeret i sig selv , men forbi den type retter og produkter har det med at indeholde en masse andet, der ikke er godt for min sarte mave. Af den grund er fordelene ved at droppe sukkermad hurtigt blevet meget konkrete for mig og gjort det lettere at gøre de nye tiltag til vaner. Metoden har været at regulere og udforme mine måltider, så trangen til de pågældende ting sjældnere opstår. Jeg (min mave) er ikke meget for snacks, men jeg har udarbejdet et lille katalog med salt og sødt, som kan gå an, og så har jeg fundet ud af, at det fungerer bedre for mig at indtage sukkerfri sodavand, is og slik, hvis det endelig skal være. Det forstyrrer ikke mit blodsukker eller min sultfølelse. Sådan oplever jeg det i hvert fald. Hvis jeg spiste løs, ville sødemidlet helt sikkert drille min mave, men det føler jeg ikke trang til.

Siden midten af maj har jeg stort set ikke købt eller lavet decideret sukkermad, og mit forbrug "ude af huset" er også styrtdykket, så noget må jeg have gjort rigtig.

Jeg har forresten ikke sukker (melis) i mit køkken og har faktisk ikke haft det i mange år. Jeg bruger ahornsirup og bananer i stedet.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Jeres forhold til sukker?

Indlægaf Slettet bruger » 25. jul 2018, 20:27

Førhen har mit forhold til sukker været at hvis jeg havde det, så spiste jeg det. Jeg har spist slik og kage hver dag siden jeg var barn, og det har ikke været et problem - i hvert fald ikke et tydeligt problem - fordi jeg aldrig har haft vægtproblemer. Men nu som jeg nærmer mig de 40, må jeg erkende at jeg alligevel vejer 10 kilo mere end da jeg nærmede mig de 30, og BMI'et er kun akkurat i underkanten af 25, så jeg er begyndt at give det lidt fokus.

Jeg kører med de regler der er for børnene: De får fredagsslik, så jeg får fredagsslik. Og det går overraskende fint. Vi handler slik i store mængder i Tyskland, så jeg har 15 kilo slik inden for umiddelbar rækkevidde, men vi har en aftale om at det kun er til om fredagen, og til min egen overraskelse har jeg ikke problemer med at overholde den. Hvis det kun var mig selv, ville jeg sikkert æde løs af det, men det ville bare føles lidt plat at begrænse ungernes adgang til slikken til fredag aften, og jeg så selv sad og mæskede mig onsdag eftermiddag.
0
D.itsen
Indlæg: 3293
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 561
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8892

Re: Jeres forhold til sukker?

Indlægaf D.itsen » 25. jul 2018, 20:31

Jeg prøver kun at spise det, når det er det værd for mig. Lige nu er sunlolly virkelig det værd for mig. I perioder er det hver dag jeg spiser slik og kage, i andre går der uger imellem. Jeg køber meget sjældent slik til mig selv, det er næsten altid i sociale sammenhæng eller fordi kæresten spiser det. Med kage prøver jeg at holde mig til ét stykke
Slik har det med at forsvinde meget hurtigt i min nærhed.

Jeg får bestemt også cravings, men for det meste er det sjældent og tydeligt hvad det udspringer af
Jeg tænker vist kun over det i de perioder hvor det bare ryger ned per automatik
0
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Jeres forhold til sukker?

Indlægaf Artem » 25. jul 2018, 20:50

Jeg er stoppet med at drikke cola for snart et år siden, efter at have trappet ned i flere år.
Men er på inden måde hysterisk med det, og drikker stadig gerne Cola til fester osv.

Med slik og kage, så er det ikke noget jeg normalt selv har i huset, men spiser det gerne ved andre, og når nogle giver kage på job osv.

Med mad går jeg på ingen måde op i om der sukker i eller ej. Er nok stadig lidt en sukkergris med ketchup som jeg bruger til mange ting.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27064

Re: Jeres forhold til sukker?

Indlægaf ajnaM » 26. jul 2018, 05:44

D.itsen skrev:Jeg prøver kun at spise det, når det er det værd for mig. Lige nu er sunlolly virkelig det værd for mig. I perioder er det hver dag jeg spiser slik og kage, i andre går der uger imellem. Jeg køber meget sjældent slik til mig selv, det er næsten altid i sociale sammenhæng eller fordi kæresten spiser det. Med kage prøver jeg at holde mig til ét stykke
Slik har det med at forsvinde meget hurtigt i min nærhed.

Jeg får bestemt også cravings, men for det meste er det sjældent og tydeligt hvad det udspringer af
Jeg tænker vist kun over det i de perioder hvor det bare ryger ned per automatik


Kommer du så ikke til netop at tænke meget over det? Altså, hvis du skal afveje, om det i det enkelte tilfælde er det værd? Jeg forstår godt tankegangen, men det lyder bare også til, at man hurtigt kommer til at bruge mere tid på at overveje, om man nu må eller ej.

Jeg vil selvfølgelig helst derhen, hvor jeg slet ikke tænker på det. Men det kan godt være, det er helt urealistisk. Jeg er nok påvirket af, at jeg det meste af mit liv har haft et fantastisk stofskifte og ikke har haft behov for at overveje, hvad jeg spiser - og derfor er det svært for mig at finde balancen, hvor jeg ikke tænker så meget over det og samtidig ikke spiser sindssygt usundt. :D
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Jeres forhold til sukker?

Indlægaf Wizzze » 26. jul 2018, 05:57

D.itsen skrev:Jeg prøver kun at spise det, når det er det værd for mig. Lige nu er sunlolly virkelig det værd for mig. I perioder er det hver dag jeg spiser slik og kage, i andre går der uger imellem. Jeg køber meget sjældent slik til mig selv, det er næsten altid i sociale sammenhæng eller fordi kæresten spiser det. Med kage prøver jeg at holde mig til ét stykke
Slik har det med at forsvinde meget hurtigt i min nærhed.

Jeg får bestemt også cravings, men for det meste er det sjældent og tydeligt hvad det udspringer af
Jeg tænker vist kun over det i de perioder hvor det bare ryger ned per automatik


Lidt samme tankegang. Prøver at undgå det "gemte" sukker, så helst ikke sukkersodavand, vælger produkter uden tilsat sukker osv.
Så kan jeg med lidt bedre samvittighed tillade mig det åbenlyse sukkerforbrug (is, slik, chokolade osv.) men den del kan godt tage lidt overhånd til tider :genert:
Så med mellemrum tager jeg en kold tyrker og lader helt være med at spise slik, men det er sjældent over 14 dage, så kommer der en pose i vejen :fløjt:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Alphilia
Indlæg: 3433
Tilmeldt: 22. dec 2015, 15:22
Kort karma: 272
Likede indlæg: 3060

Re: Jeres forhold til sukker?

Indlægaf Alphilia » 26. jul 2018, 07:26

Jeg følger lige med her for jeg har haft et virkeligt uhensigtsmæssigt sukkerindtag.
Jeg har siden midten af juni skåret al sukker fra min kost pga helbredsmæssige issues. Det betyder også, at jeg resten af livet skal være enormt obs på sukker, men jeg vil gerne derhen hvor jeg kan spise “med måde” hvilket for mig vil være til særlige lejligheder
0
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Jeres forhold til sukker?

Indlægaf JoyNips » 26. jul 2018, 07:35

Jeg elsker sukker :love:
3
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Jeres forhold til sukker?

Indlægaf DenBruneMunk » 26. jul 2018, 07:45

Hvad er målet med at undgå sukker i denne tråd?

Diabetes type 2? sundhed, det lyder da usundt? Eller mener man sukker er farligt? Man kan heller ikke leve uden siges der.

Som diabetes type 2 (patient) må jeg da mene, at kulhydrat forhold er bedre, end at sortere på sukker. Jeg vil da ikke undvære bananen :)
0
Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: Jeres forhold til sukker?

Indlægaf Lulu » 26. jul 2018, 07:55

Sukker og jeg er nok desværre best pals. Jeg har planer om en midlertidig detox, men forbereder mig stadig mentalt. Desuden kommer jeg næppe helt af med det, da jwg bruger sukker i min kaffe. Og selvom det kun er en kop dagligt (en sjælden gang 2), er der jo stadig et sukkerindtag lige der.
0
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 406
Likede indlæg: 5211

Re: Jeres forhold til sukker?

Indlægaf girl_beat » 26. jul 2018, 08:02

JoyNips skrev:Jeg elsker sukker :love:

Jeg hører også til hér :ninja:

Spiser flere gange om ugen sukker/slik/kage, men mængderne er begrænsede. Det handler ofte mere om at ‘tilfredsstille’ den søde tand nu og her, og det kan fint klares med et par stykker slik eller chokolade.
1
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D

Tilbage til "Sund og/eller slank"