forbrug vs. overforbrug

Er UGG støvler stadig fede? Og hvad skal man købe til vinter? Del dine modetips her.
Allmost_Famous
Indlæg: 4178
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 746
Likede indlæg: 17190

Re: forbrug vs. overforbrug

Indlægaf Allmost_Famous » 26. okt 2017, 17:07

Chachacha skrev:Ej altså what, så hvis en kvinde bruger en masse penge på luksusvarer, så er din automattanke at hun er prostitueret? Fordi kvinder kan ikke selv have en forrygende karriere og tjene mere end nok til at købe den slags selv? :stoned:

Nårh ja, for det var jo det, jeg skrev? :rulle:
0
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: forbrug vs. overforbrug

Indlægaf Wizzze » 26. okt 2017, 17:13

Jeg ved godt det ligger lige for, fordi vi lige har shoppet igennem, at fokusere på os som eksempel. Men jeg synes faktisk at det er et interessant emne, og kunne være spændende med en mere generel debat om forbrug og overforbrug. Er luksusvarer / designer varer f.eks. altid overforbrug?
Den basale funktion at bære ting rundt i en taske kan jo løses for et par hundrede kroner, er det så overforbrug hvis man bruger mere?
Jysk sælger en box madras til under 1000kr. er det så overforbrug at bruge 50.000kr. på en seng fra Hästens ?

Eller går overforbrug mere på antal, end pris :gruble: Hvis der allerede hænger 5 kjoler i skabet, så er købet af nummer 6 = overforbrug?
Måske er det ikke nummer 6, men er det så nummer n, og hvad er i givet fald grænsen? :gruble:
1
Do as I say! :whip:
Allmost_Famous
Indlæg: 4178
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 746
Likede indlæg: 17190

Re: forbrug vs. overforbrug

Indlægaf Allmost_Famous » 26. okt 2017, 17:27

Det er ikke overforbrug at købe en lækker seng til en formue, hvis man har pengene. Men det er det, hvis man køber ti senge, som man jo så ikke rigtig får brugt.

Dyre varer kan ofte være en rigtig god investering, hvis de skal holde længe. For nylig var der en debattør, der snakkede om noget om en jakke til flere tusinde kroner. Det syntes jeg lød dyrt, men sådan noget er jo ikke overforbrug. Det er bare forskelligt hvad vil hver især bruger på et stykke tøj. Det er der jo intet galt i.

Jeg kan sagtens forstå, at der findes folk for hvem det er en investering at købe måske 2-3 par vildt dyre beklædningsgenstande, som skal bruges så ofte, at det skal sidde lige i skabet. Men 20 par sko på en måned? Nej vel...

Selvfølgelig skal I ikke forsvare jeres forbrug. Jeg ville da heller aldrig have bidt mærke i det, hvis det ikke var for den her tråd. Og her spørger du jo så ind til hvad man tænker, og jeg fik så en strøtanke, som nogen åbenbart har taget ilde op. Jeg havde da aldrig sagt noget, hvis der ikke var blevet spurgt, altså!
4
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46095

Re: forbrug vs. overforbrug

Indlægaf LadyFox » 26. okt 2017, 17:31

Wizzze skrev:Jeg ved godt det ligger lige for, fordi vi lige har shoppet igennem, at fokusere på os som eksempel. Men jeg synes faktisk at det er et interessant emne, og kunne være spændende med en mere generel debat om forbrug og overforbrug. Er luksusvarer / designer varer f.eks. altid overforbrug?
Den basale funktion at bære ting rundt i en taske kan jo løses for et par hundrede kroner, er det så overforbrug hvis man bruger mere?
Jysk sælger en box madras til under 1000kr. er det så overforbrug at bruge 50.000kr. på en seng fra Hästens ?

Eller går overforbrug mere på antal, end pris :gruble: Hvis der allerede hænger 5 kjoler i skabet, så er købet af nummer 6 = overforbrug?
Måske er det ikke nummer 6, men er det så nummer n, og hvad er i givet fald grænsen? :gruble:

For mig har det intet med prisen at gøre. 50 kjoler er 50 kjoler uanset prisen.
Jeg synes det er svært at sætte antal på, især fordi mine holdninger om overforbrug mest drejer sig om mig selv, så hvad andre har behov for er svært at vurdere, hvor jeg også tænker folk behov er forskellige - en person der kun går i kjoler har brug for flere kjoler end en der også går i bukser, går man til en del galla fester har man brug for flere gallalkjoler end mig der aldrig har været til en.

Næsten alt mit tøj er som sagt genbrug, og der kan jeg godt forsvare at have flere vinterjakker end en, mere end et par festkjoler, men skulle jeg købe nyt så ville jeg have færre festlkjoler end jeg har nu, igen i forhold til hvor meget jeg fester. Men med det sagt så har jeg ikke vanvittigt meget tøj.

Men for mig handler det ikke om at moralisere overfor andre, det må folk selv om - men jeg synes man må tage stilling konsekvenserne ved ens handlinger, hvis man har taget stilling vil jeg ikke rase over at man vælger at ens forbrug er det værd. Som sagt er der jo også ting hvor jeg vælger at være mindre miljøvenlig end jeg kunne have været, hvor jeg så bare prøver at spare andre steder.
F.eks. har mine fugle lys når jeg ikke er hjemme om aftenen. Jeg sover til fjernsyn. Jeg spiser kød flere gange om ugen og nogle gange flyver jeg også.
0
...
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15290
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25613

Re: forbrug vs. overforbrug

Indlægaf Delfin » 26. okt 2017, 17:47

Det må man jo selv om, men jeg fatter ikke, hvad man skal bruge så meget til. Det må jo nærmest kræve 30 kvm walk in :lol:
Jeg har lige siddet og tænkt mit klædeskab igennem. Der hænger hverdagstøj, som er mindst 5 år gammelt, og jeg bruger det stadig, men jeg køber da også nyt af og til. Sko begrænser sig selv, idet jeg hovedsageligt bruger specialfodtøj, men jeg drømmer ikke om at eje så mange. Meget dyre mærkevarer synes jeg også er frås, men det er jo bare mig. Jeg forventer ikke, at andre skal tænke som jeg.
0
14 11 14
Brugeravatar
Knirkemis
Indlæg: 1273
Tilmeldt: 20. apr 2016, 08:42
Kort karma: 313
Likede indlæg: 3587

Re: forbrug vs. overforbrug

Indlægaf Knirkemis » 26. okt 2017, 18:02

Wizzze skrev:Jeg ved godt det ligger lige for, fordi vi lige har shoppet igennem, at fokusere på os som eksempel. Men jeg synes faktisk at det er et interessant emne, og kunne være spændende med en mere generel debat om forbrug og overforbrug. Er luksusvarer / designer varer f.eks. altid overforbrug?
Den basale funktion at bære ting rundt i en taske kan jo løses for et par hundrede kroner, er det så overforbrug hvis man bruger mere?
Jysk sælger en box madras til under 1000kr. er det så overforbrug at bruge 50.000kr. på en seng fra Hästens ?

Eller går overforbrug mere på antal, end pris :gruble: Hvis der allerede hænger 5 kjoler i skabet, så er købet af nummer 6 = overforbrug?
Måske er det ikke nummer 6, men er det så nummer n, og hvad er i givet fald grænsen? :gruble:

I virkeligheden kunne man også bære sine ting rundt i en Netto-pose. Men sådan en bliver slidt, og skal skiftes ud, og det belaster også miljøet.

Spørgsmålet et også, om diskussionen handler om need to have versus nice to have, eller om hvor stort et aftryk man efterlader på miljøet. For mig at se, hænger de to ting nemlig ikke nødvendigvis sammen. En jakke fra Rick Owens er måske ikke need to have, men den er til gengæld heller ikke lavet af et barn, på en fabrik i Bangladesh. Så jeg synes godt, man kan have et stort og dyrt forbrug, uden at være et miljøsvin. Og omvendt.

I bund og grund, tror jeg egentlig kun, jeg synes at ting man ikke bruger, er et overforbrug. Hvis man er glad for sine ting og bruger dem (uanset hvor ofte), så er det jo brug. Der er jo den gode gamle med, at regne ud, hvad tingene har kostet pr gang, man har brugt dem, i forhold til købsprisen. Hvis man kan leve med det beløb, ser jeg ingen ko på isen, og så må andre jo mene hvad de vil om det.
4
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1778
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2237

Re: forbrug vs. overforbrug

Indlægaf lulu-p » 26. okt 2017, 18:13

Overforbrug er i mine øjne at købe ting man ikke har behov for eller får brugt. Og så kan behov jo gradbøjes..og så er der folk som er samlere.

Jeg er ret funktionelt indrettet. Jeg køber ikke ting som ikke har en funktion. Møbler skal bruges og tøj skal bruges. Prisen er underordnet, men god kvalitet er vigtigt for tingene bliver brugt rigtig meget.

At købe ting som ikke bliver brugt eller har en funktion er overforbrug i mine øjne.

At bruge flere penge end man har tænker jeg ikke nødvendigvis som overforbrug i gængs forstand. Det kan sagtens være nødvendige ting man køber, selvom man ikke har råd. Det er bare dumt.
0
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: forbrug vs. overforbrug

Indlægaf Wizzze » 26. okt 2017, 19:13

Hvad med f.eks. blomster, sådan en pæn buket koster 3-400kr. giver umiddelbar glæde, pynter måske en 4-5 dage i hjemmet, og smides så ud. Udover lidt glæde og midlertidig skønhed, tjener de jo ikke rigtigt noget formål. De samme 3-400kr. kunne være brugt på en kjole eller andet stykke tøj, der kunne bruges igen og igen, eller de kunne være brugt "fornuftigt" man kan få rigtig mange øko gulerødder eller blomkål for 3-400kr.
Er blomster så rent overforbrug? :gruble:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46095

Re: forbrug vs. overforbrug

Indlægaf LadyFox » 26. okt 2017, 19:16

Wizzze skrev:Hvad med f.eks. blomster, sådan en pæn buket koster 3-400kr. giver umiddelbar glæde, pynter måske en 4-5 dage i hjemmet, og smides så ud. Udover lidt glæde og midlertidig skønhed, tjener de jo ikke rigtigt noget formål. De samme 3-400kr. kunne være brugt på en kjole eller andet stykke tøj, der kunne bruges igen og igen, eller de kunne være brugt "fornuftigt" man kan få rigtig mange øko gulerødder eller blomkål for 3-400kr.
Er blomster så rent overforbrug? :gruble:

Buketter synes jeg, ja. Men altså, der er jo nogle der er glade for at få blomster og så er det vel fint.
0
...
Allmost_Famous
Indlæg: 4178
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 746
Likede indlæg: 17190

Re: forbrug vs. overforbrug

Indlægaf Allmost_Famous » 26. okt 2017, 19:55

Wizzze skrev:Hvad med f.eks. blomster, sådan en pæn buket koster 3-400kr. giver umiddelbar glæde, pynter måske en 4-5 dage i hjemmet, og smides så ud. Udover lidt glæde og midlertidig skønhed, tjener de jo ikke rigtigt noget formål. De samme 3-400kr. kunne være brugt på en kjole eller andet stykke tøj, der kunne bruges igen og igen, eller de kunne være brugt "fornuftigt" man kan få rigtig mange øko gulerødder eller blomkål for 3-400kr.
Er blomster så rent overforbrug? :gruble:

Det kan man så absolut godt argumentere for! Blomster (til buketter) masseproduceres alene med det formål, at de efter en yderst begrænset levetid, skal kasseres.

Det er dæleme da også skørt.
0
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2531
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 128
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8488

Re: forbrug vs. overforbrug

Indlægaf Raenil » 26. okt 2017, 19:58

Blomster holder vores ægteskab sammen. :)
0
Allmost_Famous
Indlæg: 4178
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 746
Likede indlæg: 17190

Re: forbrug vs. overforbrug

Indlægaf Allmost_Famous » 26. okt 2017, 20:01

Raenil skrev:Blomster holder vores ægteskab sammen. :)

Sørgeligt.
1
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: forbrug vs. overforbrug

Indlægaf Wizzze » 26. okt 2017, 20:05

Meget god timing :D
DR har lige startet ny serie om Luksus, der er et par ret interessante pointer.

https://www.dr.dk/tv/se/lyst-til-luksus ... luksus-1-5
2
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: forbrug vs. overforbrug

Indlægaf paint » 26. okt 2017, 20:27

Jeg synes at noget af det, som bliver diskuteret her i tråden - på sæt og vis, ifølge min personlige opfattelse af ordene, måske mere er noget i retning af frås(fråds) eller ødselhed. Altså et overdådigt eller umådeholdent forbrug af 'noget'.

Jeg kan ikke rigtig få det til at rime med 'overforbrug'. Og skal det give mening at diskuterer det, skal man nok være enige om, hvad det er man diskuterer?
3
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
achillaxedprune
Indlæg: 3665
Tilmeldt: 4. jan 2016, 18:38
Kort karma: 1203
Likede indlæg: 12178

Re: forbrug vs. overforbrug

Indlægaf achillaxedprune » 26. okt 2017, 20:30

Allmost_Famous skrev:
Chachacha skrev:Ej altså what, så hvis en kvinde bruger en masse penge på luksusvarer, så er din automattanke at hun er prostitueret? Fordi kvinder kan ikke selv have en forrygende karriere og tjene mere end nok til at købe den slags selv? :stoned:

Nårh ja, for det var jo det, jeg skrev? :rulle:


Ja, det var det faktisk... Dit indlæg var ganske enkelt frygteligt. Eller med dine egne ord: Sådan lidt grænsende til at være ulækkert.
11
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.

Tilbage til "Mode"