forbrug vs. overforbrug

Er UGG støvler stadig fede? Og hvad skal man købe til vinter? Del dine modetips her.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29991

forbrug vs. overforbrug

Indlægaf Wizzze » 25. okt 2017, 08:10

Inde i "hvad har du sidst købt"-tråden, har især vores (kærestens) forbrug den sidste måned udløst nogle indlæg, som har delt vandene lidt. Og for at den tråd ikke bliver kapret, opretter jeg denne tråd i steder, for det er jo et interessant og validt emne. Hvad er et "normalt" forbrug, og hvornår bliver det overforbrug?

For hvad er normalt? er det dit normale, eller mit normale, for det afgøres vel i stor grad af vores individuelle situation i livet, som studerende på SU er det "normale" en ting, som uddannet karrieredyr er det "normale" en anden ting :gruble:

Og er overforbrug så alt der ligger udover det "normale"? eller skal der meget mere til?

Personligt har jeg altid forbundet overforbrug med noget man egentlig ikke har råd til, altså forbrug der sker for lånte midler i en eller anden forstand, om det så er at "låne" fra næste måned (leve af havregryn, eller skynde en regning), kassekreditten, kviklån eller som vi så før sidste krise, hvor folk lånte i deres mursten.

Men hvis vi siger at overforbrug er overdrevet forbrug, som i mere end man egentlig har brug for, hvorfor køber vi så mere end nødvendigt? :gruble:
På mad/fødevarerfronten, kommer man hurtigt hvor man bare ikke fysisk kan spise mere, så kan det være man skifter koteletten ud med en rød bøf, eller man køber den dyre øko. kylling, i stedet for den hurtigt opdrættede fabrikskylling. Men lige meget hvad, så sættes der en ret naturlig grænse for hvor meget vi kan forbruge/proppe i halsen. Helt sådan er det ikke når det gælder ting, som f.eks. tøj, sko, smykker, møbler osv. grænsen her er enten de fysiske rammer, eller selvjustits, og det sidste kan vi alle have besvær med, på hver vores måde
1
Do as I say! :whip:
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: forbrug vs. overforbrug

Indlægaf JoyNips » 25. okt 2017, 08:26

Jeg tænker dels at det er et overforbrug hvis man ikke har råd, men også hvis man køber blot for at købe og ikke for at bruge tingene.
5
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: forbrug vs. overforbrug

Indlægaf DetSorteCirkus » 25. okt 2017, 08:49

For mig kan overforbrug betyde to ting:
- Ikke at sætte tæring efter næring
- At forbruge på en miljøskadelig måde

Jeg synes ikke, at det gør noget, at vi alle er opmærksomme på begge dele. Det betyder ikke, at man partout skal leve som Bonderøven, men at man er sig sit forbrug bevidst og reflekterer over det. I den forbindelse finder jeg det indlysende, at definition 1 for de fleste er langt den mest konkrete, fordi konsekvenserne rammer hurtigt og personligt, mens definition 2 er mere flydende.

Udover kroner og ører og hensyn til miljøet vil jeg mene, at det her emne også handler om kultur, og hvad der i forskellige segmenter betragtes som prestigefyldt og "god smag". Mennesket er jo et socialt dyr, der spejler sig i og måler sig med andre, især dem fra samme stamme, så hvis en velhavende person vælger ikke at bruge mange penge på sko, dyre restauranter og gadgets, behøver det ikke at handle om miljøhensyn; det kan også primært være et spørgsmål om ikke at ville falde udenfor normen i dén lille kreds og blive anset som værende vulgær.
2
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46096

Re: forbrug vs. overforbrug

Indlægaf LadyFox » 25. okt 2017, 08:53

Jeg gider slet ikke at blande mig i hvad andre mennesker køber for deres penge.
Men jeg synes der bliver overforbrugt helt vildt her i den vestlige verden, og det synes jeg er synd og skam. Jeg overforbruger også selv, men jeg prøver virkelig også at begrænse det og være bevidst om hvad jeg egentlig har brug for og giver mig glæde i hverdagen, og hvad der bare er forbrug. Derudover køber jeg næsten alt tøj, og en del møbler brugt, fordi at jeg med mine værdier ikke kan stå inde for at købe alting nyt. Men jeg dømmer ikke folk der køber alt fra nyt som dårligere mennesker end mig.

Jeg har selv punkter hvor jeg er et svin. Jeg kunne f.eks. godt spare mere på strømmen.
2
...
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29991

Re: forbrug vs. overforbrug

Indlægaf Wizzze » 25. okt 2017, 08:54

JoyNips skrev:Jeg tænker dels at det er et overforbrug hvis man ikke har råd, men også hvis man køber blot for at købe og ikke for at bruge tingene.


Men hvad så med meget af det man køber til hjemmet, det er jo mest bare for at stå og se ud :gruble:

Og hvis vi taler tøj og sko, er det vel meget "normalt" at købe tøj til fest, som kun kommer ud af skabet ved sjældne lejligheder?
Personligt har jeg da en tux og et par butterflys som nærmest kun kommer frem til nytår. Nødvendigt nej, nice to have ja.
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14706
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Re: forbrug vs. overforbrug

Indlægaf sigge » 25. okt 2017, 09:02

Jeg har en mandlig kollega fra Nordjylland, som lidt er arketypen på den påholdende jyde. Han skulle flytte sammen med sin kæreste kort efter, at han var begyndt at arbejde her. I den forbindelse var han helt måbende på grænsen til forarget over, at hun havde 5 (fem!) par sko. Han kunne slet ikke se, hvad man skulle med så mange. Selv havde han 3 par: Et par pæne sneakers, et par sandaler og et par vinterstøvler, og det var jo fuldt tilstrækkeligt til at dække hans behov på et år. Så jeg tør slet ikke tænke på, hvor meget i koma han ville gå, hvis hans kæreste i stedet havde frk. W's hang til sko. :lol:

Jeg har også selv flere sko, end jeg egentlig har brug for. Mine "tendenser" går så bare i en lidt billigere retning end Chanel, Louboutin og hvad har vi. Dels fordi, jeg ikke kan gå i sko med hæl, dels fordi jeg nok alligevel bliver lidt for meget nærig jyde, hvis jeg skal give mere end 2000 kr. for et par sko. Til gengæld er jeg nu oppe på 6 par Skechers og har givet mig selv forbud mod at købe flere, fordi jeg ikke får brugt dem alle sammen. Men jeg bliver tiltrukket af farver og design, så jeg har lyst til at have et par mere, selvom jeg ikke har brug for flere her og nu.
Jeg har også lige bestilt et par Ecco-støvler, fordi jeg havde skokrise ifm. med en kommende tur til Edinburgh, hvor jeg ikke synes, jeg har nogle sko, der egner sig til potentiel heldagsregn i 4 dage og samtidig er gode at gå i en hel dag. Der ville min nordjyske kollega nok godt kunne have fundet et eller andet i min skosamling, der kunne bruges evt. med en grundig imprægnering.

Jeg bruger også virkelig mange penge på BH'er (for min egen skyld, jeg er single og leder ikke). Jeg har nok min. 15, og ingen af dem er særligt "praktiske og hverdagsagtige". Jeg sværger så til et dyrt mærke, fordi det er det eneste, jeg har fundet, der sidder rigtigt godt på min ret store barm. Og de laver bare rigtigt mange fine ting i forskellige farver og mønstre. Så der bliver jeg også fristet til at købe mere, end jeg reelt har brug for. (Det er faktisk lidt skørt at tænke på, at jeg har BH'er for mere end 10.000 kr.)

Jeg kan godt se, at det fra et miljømæssigt synspunkt kan virke som et voldsomt overforbrug, men økonomisk har jeg jo fint råd til det, så der har jeg ingen skrupler. Jeg er nok bare ikke nået så langt i min miljøbevidsthed, at jeg er klar til at give afkald på pæne ting. Så vil jeg hellere købe rengøringsklude uden mikroplast, købe MSC-mærket fisk og bruge LED-pærer. Og jeg anser det ikke for sandsynligt, at jeg kommer til at skrue ned for mit forbrug af andet end økonomiske eller pladsmæssige årsager. Og mht. plads forsøger jeg at køre en hård "en ind, en ud"-linje overfor mig selv, når det kommer til mit klædeskab. Så der ryger jævnligt ting til genbrug, selvom jeg også har nogle trøjer, som er mere end 20 år gamle og ikke slidt op endnu, som jeg stadig bruger.

Og så tror jeg i øvrigt, at en af grundene til, at mit overforbrug er fokuseret ret meget omkring (behagelige men pæne) sko og undertøj er, at jeg er overvægtig og har svært ved at finde tøj, jeg selv synes er pænt på mig. Så er det nemmere med sko og BH'er. Jeg har da oplevet at komme frustreret hjem fra en shoppingtur, hvor jeg ikke fandt det tøj, jeg ledte efter, og så "trøstet" mig selv med at købe endnu en fin, ny BH med blonder og broderi.
0
You can't spell awesome without me.
Lykke
Indlæg: 6931
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6455

Re: forbrug vs. overforbrug

Indlægaf Lykke » 25. okt 2017, 09:23

Jeg ønsker ikke at blande mig i andres forbrug.
Jeg ønsker selv at forbruge meget mindre. Jeg vil gerne tage hensyn til miljøet. Køber brugt når det giver mening og køber sjældent nyt tøj.

Herhjemme bliver der spist mindre og mindre kød, da det ud fra et miljøhensyn ikke er godt. Når vi køber kød er det økologisk.

Jeg kan sagtens forstå glæden ved at købe nyt. Engang troede jeg at mit liv ville blive lidt federe hvis jeg købte et eller andet fancy make up eller tøj. Det bliver jeg bare ikke gladere af.
Jeg har bare endnu en ny ting og færre penge.

Jeg tænker ikke jantelov ind i dette. Folk priotere jo sine penge.
Vi prioterer oplevelser, rejser, mad, kultur. Det kan folk også få ondt i røven over, og spørger om det er børnepengene vi bruger på det. For mig/os handler det om, at jeg hellere vil undvære 5 kjoler fra h&m, og istedet gå ud en aften, spise 10 retter med de bedste naturvine og dingle hjem sammen med manden og huske den aften som noget helt særligt og fantastisk.

Jeg kan da godt blive misundelig når folk omkring os køber nyt tøj til vinter, køber hus, bil, nye cykler, rejser sjældent og tager den store tur med all invlusive. Men jeg tager mig selv i det. For vi kunne godt priotere anderledes. Vi kunne sikkert godt købe den der bil. Men tanken om alle de udgifter og bekymringer om værkstedsregninger ønsker jeg ikke. Men i forhold til miljøet, så ønsker jeg at benytte det kollektive og min cykel, det er billigere, bedre for miljøet og min egen sundhed.

Vi lever jo i et kapitalistisk samfund. Så forbrug og gerne er overforbrug er på den måde det rigtige.
Jeg ønsker bare at vi skal gå en anden vej.
4
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 406
Likede indlæg: 5211

Re: forbrug vs. overforbrug

Indlægaf girl_beat » 25. okt 2017, 09:54

For mig hænger overforbrug lidt sammen med impuls(køb). Hvis man ikke har tænkt over, hvad man reelt mangler/har ønsket sig/har råd til, men bare hiver varer ned fra hylderne eller klikker hjem fordi "det skal jeg da ha'!", så er det i mine øjne unødvendigt overforbrug.
1
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9824
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1859
Likede indlæg: 9560

Re: forbrug vs. overforbrug

Indlægaf Spjaerten » 25. okt 2017, 10:06

Det rager ingen hvad jeg bruger mine penge på!

Og kunne ikke være mere ligeglad med hvad i andre bruger jeres penge på!

Jeg ved Frk W har solgt ud af en masse ting inden de her rejser, for at skabe plads til nyerhvervelser. Det lugter da af omtanke for miljøet, recycle osv.
3
Tryk på * :slem:
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: forbrug vs. overforbrug

Indlægaf avdotja » 25. okt 2017, 10:10

Nu er det blevet nævnt et par gange at flyrejser sviner meget. Det er også rigtig nok, men medmindre man flyver 5 gange om ugen, så er det kødindtaget og forbruget af tøj der skal kigges på hvis man virkelig vil gøre noget for miljøet.
4
Lykke
Indlæg: 6931
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6455

Re: forbrug vs. overforbrug

Indlægaf Lykke » 25. okt 2017, 10:22

Angelina skrev:
Lykke skrev:Jeg ønsker ikke at blande mig i andres forbrug.
Jeg ønsker selv at forbruge meget mindre. Jeg vil gerne tage hensyn til miljøet. Køber brugt når det giver mening og køber sjældent nyt tøj.

Herhjemme bliver der spist mindre og mindre kød, da det ud fra et miljøhensyn ikke er godt. Når vi køber kød er det økologisk.

Jeg kan sagtens forstå glæden ved at købe nyt. Engang troede jeg at mit liv ville blive lidt federe hvis jeg købte et eller andet fancy make up eller tøj. Det bliver jeg bare ikke gladere af.
Jeg har bare endnu en ny ting og færre penge.


Og der er jo forskel på hvad vi bliver glade af, jeg bliver ekstremt glad når jeg køber fancy tøj - og rigtig glad hver gang jeg så bruger det ... det giver mig en lang tids lykke ... ligesom min store bil gør mig glad, når jeg trykker på speederen og den bare rykker - jeg elsker det.

Jeg tænker ikke jantelov ind i dette. Folk priotere jo sine penge.
Vi prioterer oplevelser, rejser, mad, kultur. Det kan folk også få ondt i røven over, og spørger om det er børnepengene vi bruger på det. For mig/os handler det om, at jeg hellere vil undvære 5 kjoler fra h&m, og istedet gå ud en aften, spise 10 retter med de bedste naturvine og dingle hjem sammen med manden og huske den aften som noget helt særligt og fantastisk.


Flyrejser er jo noget af det der sviner aller mest ... så hvis man virkelig gerne vil tage hensyn til miljøet, så burde man blive hjemme ;)

Jeg kan da godt blive misundelig når folk omkring os køber nyt tøj til vinter, køber hus, bil, nye cykler, rejser sjældent og tager den store tur med all invlusive. Men jeg tager mig selv i det. For vi kunne godt priotere anderledes. Vi kunne sikkert godt købe den der bil. Men tanken om alle de udgifter og bekymringer om værkstedsregninger ønsker jeg ikke. Men i forhold til miljøet, så ønsker jeg at benytte det kollektive og min cykel, det er billigere, bedre for miljøet og min egen sundhed.


Og det er jo præcis det, prioriteringer. Jeg elsker også mine rejser - og mine biler (og jeg ville nærmest hellere skydes i hovedet end med kollektiv trafik / på cykel) ... tilgengæld ejer jeg ikke et hus, det ville jeg vildt gerne have, men har åbenbart svært ved at prioritere det højt nok til at få skrabet sammen til det.


Derfor flyver vi max en gang om året og prioterer at tage toget når det er muligt.
Men hvis jeg virkelig ville gå op i miljøet skulle jeg tage livet af mig selv. Det vælger jeg dog at lade være med.
Jeg mener det hele handler om balance. Vi er ikke perfekte, og kan altid gøre det bedre. Men for at vi kan leve, vil det påvirke miljøet i større eller mindre grad.
1
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: forbrug vs. overforbrug

Indlægaf zembra1986 » 25. okt 2017, 11:38

Altså jeg har da også studset lidt over Fr. Wizze's indkøb (uden fordømmelse vel og mærke!) fordi hendes forbrug ligger så langt fra mig selv :D Men jeg synes slet ikke det er i orden at folk herinde fordømmer hende og begynder at snakke om klima belastning og hvad ved jeg! Den debat hører slet ikke hjemme i "mode, stil og shopping" efter min mening. Hvis man vil debattere overforbrug findes der andre forums herinde hvor, man fint kan oprette en sådan debat hvis man føler behov for det.

Som jeg skrev i "hvad har du sidst køb" Fr. Wizze er vel en voksen, fornuftig kvinde som godt selv kan styre sit eget forbrug :)

Og jeg er helt enig I hvad du skrev i den anden tråd Wizze, at alt over et par jeans og nogle få bluser er overforbrug. Ret beset har ingen af os brug for mere end 2-3 bukser, og nogle få bluser/strik.....og jeg vil gætte på laaaangt størstedelen af alle kvinder i DK har mere end det, så de færreste af os kan sige sig helt fri for overforbrug, nogle's foverforbrug er bare større end andre's, men overforbrug, det er det!
3
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: forbrug vs. overforbrug

Indlægaf zembra1986 » 25. okt 2017, 11:49

Angelina skrev:Først og fremmest: Så er der jo sikkert lidt misundelse inde over, meget få mennesker har råd til et forbrug som jeres. Og så går der ind i mellem lidt jantelov i det - I burde helt ærligt om ikke andet skamme jer lidt over jeres økonomiske overskud og forsørge at gå lidt stille med dørrene!

Dernæst: Vi overforbruger alle sammen her i vesten, så kan det godt være at I overforbruger en del mere end gennemsnittet, men I overforbruger sikkert ikke i forhold til andre med samme økonomiske formåen. Og ja, selvfølgelig kunne I droppe de politisk ukorrekte ferier, der sviner enormt, I kunne også droppe shoppingen og sikkert have nok tøj og sko til resten af jeres levetid. Og så kunne I øvrigt nok købe et nedlagt landbrug, og så blive selvforsynende, et par griser, et par køer, lidt høns og en masse grønt, så er I godt kørende. Og naturligvis med egen vindmølle og solceller!

Frøken Wizzze har en hobby, og det er at købe dyre mærkevarer, hun har råd til det og det giver hende glæde, og det kan jeg vitterligt ikke få ondt i røven over. Det sviner mere at I rejser for at købe det, og der er trods alt ikke ret mange der bliver shamet for en charterferie ;)



Seriøst?!

Jeg er målløs! hvorfor skulle de dog det?
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: forbrug vs. overforbrug

Indlægaf DetSorteCirkus » 25. okt 2017, 12:02

zembra1986 skrev:
Angelina skrev:Først og fremmest: Så er der jo sikkert lidt misundelse inde over, meget få mennesker har råd til et forbrug som jeres. Og så går der ind i mellem lidt jantelov i det - I burde helt ærligt om ikke andet skamme jer lidt over jeres økonomiske overskud og forsørge at gå lidt stille med dørrene!

Dernæst: Vi overforbruger alle sammen her i vesten, så kan det godt være at I overforbruger en del mere end gennemsnittet, men I overforbruger sikkert ikke i forhold til andre med samme økonomiske formåen. Og ja, selvfølgelig kunne I droppe de politisk ukorrekte ferier, der sviner enormt, I kunne også droppe shoppingen og sikkert have nok tøj og sko til resten af jeres levetid. Og så kunne I øvrigt nok købe et nedlagt landbrug, og så blive selvforsynende, et par griser, et par køer, lidt høns og en masse grønt, så er I godt kørende. Og naturligvis med egen vindmølle og solceller!

Frøken Wizzze har en hobby, og det er at købe dyre mærkevarer, hun har råd til det og det giver hende glæde, og det kan jeg vitterligt ikke få ondt i røven over. Det sviner mere at I rejser for at købe det, og der er trods alt ikke ret mange der bliver shamet for en charterferie ;)



Seriøst?!

Jeg er målløs! hvorfor skulle de dog det?


Det er ikke Angelina, der mener det :)
2
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: forbrug vs. overforbrug

Indlægaf zembra1986 » 25. okt 2017, 12:03

DetSorteCirkus skrev:
zembra1986 skrev:
Angelina skrev:Først og fremmest: Så er der jo sikkert lidt misundelse inde over, meget få mennesker har råd til et forbrug som jeres. Og så går der ind i mellem lidt jantelov i det - I burde helt ærligt om ikke andet skamme jer lidt over jeres økonomiske overskud og forsørge at gå lidt stille med dørrene!

Dernæst: Vi overforbruger alle sammen her i vesten, så kan det godt være at I overforbruger en del mere end gennemsnittet, men I overforbruger sikkert ikke i forhold til andre med samme økonomiske formåen. Og ja, selvfølgelig kunne I droppe de politisk ukorrekte ferier, der sviner enormt, I kunne også droppe shoppingen og sikkert have nok tøj og sko til resten af jeres levetid. Og så kunne I øvrigt nok købe et nedlagt landbrug, og så blive selvforsynende, et par griser, et par køer, lidt høns og en masse grønt, så er I godt kørende. Og naturligvis med egen vindmølle og solceller!

Frøken Wizzze har en hobby, og det er at købe dyre mærkevarer, hun har råd til det og det giver hende glæde, og det kan jeg vitterligt ikke få ondt i røven over. Det sviner mere at I rejser for at købe det, og der er trods alt ikke ret mange der bliver shamet for en charterferie ;)



Seriøst?!

Jeg er målløs! hvorfor skulle de dog det?


Det er ikke Angelina, der mener det :)


Ahh, det gik lige op for mig :genert: :gogo:

Beklager Angelina :kys: Kunne heller ikke lige få det til at passe på din person :P
0

Tilbage til "Mode"