forbrug vs. overforbrug

Er UGG støvler stadig fede? Og hvad skal man købe til vinter? Del dine modetips her.
Kakro05
Indlæg: 536
Tilmeldt: 7. sep 2015, 19:24
Kort karma: 71
Likede indlæg: 449

Re: forbrug vs. overforbrug

Indlægaf Kakro05 » 25. okt 2017, 12:14

De fleste i DK overforbruger (mig selv incl).
Jeg hader det og forsøger at skære ned (og købe kvalitet, når jeg køber). Vores dreng går 90% i brugt tøj og jeg forsøger også at finde brugt tøj til mig selv. Ikke fordi vi ikke fint har råd til nyt, men fordi jeg er træt af det forbrugsræs der er. Vi forsøger også at skære ned på kød og på ikke at smide mad ud osv.
Jeg har ikke set hvad der er skrevet, men jeg tænker der godt kan være lidt misundelse indeover (det er jo nogle lækre sager hun køber ;) ). For mig virker det voldsomt, men de fleste kvinder ejer nok flere sko end mig, så det forarger mig ikke.
2
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: forbrug vs. overforbrug

Indlægaf Akehurst2 » 25. okt 2017, 12:17

Nu var det jo mig, der bemærkede de 19 par sko (i en helt forkert sammenhæng - det har jeg undskyldt for), men jeg vil virkelig gerne have mig frabedt at blive kaldt ramt af jantelov og misundelse.

Jeg er fuldstændig enig med dem, der her i tråden skriver, at vi allesammen overforbruger, og det gør jeg bestemt også. Store dele af mit forbrug kunne undværes. Det betyder bare ikke, at jeg ikek har en grænse for, hvornår noget virker nærmest som forbrug for forbrugets skyld og hvor mængderne er så voldsomme at det for mig er meningsløst - fx 19 par sko inden for den samme måned.

Og der er helt bestemt andre, der vil kigge på mig som om jeg var var både dekadent og vanvittig, hvis jeg postede alle kulturelle indkøb, kunst, litteratur, kulturelle oplevelser herinde. For det ryger der rigtig mange penge på. Og selvom jeg kan undskylde mig med, at en førsteudgave af en flere hundrede år gammel bog i hvert fald ikke generer miljøet, så er det da nærmest definition af unødvendigt forbrug. Den skal ikke engang bruges til noget - jeg ville bare have den.

Og sådan har vi alle vores prioriteter og valg, men lige så lidt som jeg gider sige "æv-bæv du er bare misundelig" til en, der ikke gider betale for gode pladser i la Scala-operaen gider jeg blive hængt ud som jantelovstilhænger eller misundelig, fordi 19 designersko på en måned er over min grænse for rimeligt forbrug.
6
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: forbrug vs. overforbrug

Indlægaf Wizzze » 25. okt 2017, 12:29

Lykke skrev:
Angelina skrev:
Lykke skrev:Jeg ønsker ikke at blande mig i andres forbrug.
Jeg ønsker selv at forbruge meget mindre. Jeg vil gerne tage hensyn til miljøet. Køber brugt når det giver mening og køber sjældent nyt tøj.

Herhjemme bliver der spist mindre og mindre kød, da det ud fra et miljøhensyn ikke er godt. Når vi køber kød er det økologisk.

Jeg kan sagtens forstå glæden ved at købe nyt. Engang troede jeg at mit liv ville blive lidt federe hvis jeg købte et eller andet fancy make up eller tøj. Det bliver jeg bare ikke gladere af.
Jeg har bare endnu en ny ting og færre penge.


Og der er jo forskel på hvad vi bliver glade af, jeg bliver ekstremt glad når jeg køber fancy tøj - og rigtig glad hver gang jeg så bruger det ... det giver mig en lang tids lykke ... ligesom min store bil gør mig glad, når jeg trykker på speederen og den bare rykker - jeg elsker det.

Jeg tænker ikke jantelov ind i dette. Folk priotere jo sine penge.
Vi prioterer oplevelser, rejser, mad, kultur. Det kan folk også få ondt i røven over, og spørger om det er børnepengene vi bruger på det. For mig/os handler det om, at jeg hellere vil undvære 5 kjoler fra h&m, og istedet gå ud en aften, spise 10 retter med de bedste naturvine og dingle hjem sammen med manden og huske den aften som noget helt særligt og fantastisk.


Flyrejser er jo noget af det der sviner aller mest ... så hvis man virkelig gerne vil tage hensyn til miljøet, så burde man blive hjemme ;)

Jeg kan da godt blive misundelig når folk omkring os køber nyt tøj til vinter, køber hus, bil, nye cykler, rejser sjældent og tager den store tur med all invlusive. Men jeg tager mig selv i det. For vi kunne godt priotere anderledes. Vi kunne sikkert godt købe den der bil. Men tanken om alle de udgifter og bekymringer om værkstedsregninger ønsker jeg ikke. Men i forhold til miljøet, så ønsker jeg at benytte det kollektive og min cykel, det er billigere, bedre for miljøet og min egen sundhed.


Og det er jo præcis det, prioriteringer. Jeg elsker også mine rejser - og mine biler (og jeg ville nærmest hellere skydes i hovedet end med kollektiv trafik / på cykel) ... tilgengæld ejer jeg ikke et hus, det ville jeg vildt gerne have, men har åbenbart svært ved at prioritere det højt nok til at få skrabet sammen til det.


Derfor flyver vi max en gang om året og prioterer at tage toget når det er muligt.
Men hvis jeg virkelig ville gå op i miljøet skulle jeg tage livet af mig selv. Det vælger jeg dog at lade være med.
Jeg mener det hele handler om balance. Vi er ikke perfekte, og kan altid gøre det bedre. Men for at vi kan leve, vil det påvirke miljøet i større eller mindre grad.


Måske lidt off-topic, men så længe DSB stadig kører med Diesel tog, og ikke el, så tror jeg ikke der er det store sparet i miljøregnskabet ved at tage toget :gruble:
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: forbrug vs. overforbrug

Indlægaf Wizzze » 25. okt 2017, 12:34

Angelina skrev:
zembra1986 skrev:
DetSorteCirkus skrev:
zembra1986 skrev:
Angelina skrev:Først og fremmest: Så er der jo sikkert lidt misundelse inde over, meget få mennesker har råd til et forbrug som jeres. Og så går der ind i mellem lidt jantelov i det - I burde helt ærligt om ikke andet skamme jer lidt over jeres økonomiske overskud og forsørge at gå lidt stille med dørrene!

Dernæst: Vi overforbruger alle sammen her i vesten, så kan det godt være at I overforbruger en del mere end gennemsnittet, men I overforbruger sikkert ikke i forhold til andre med samme økonomiske formåen. Og ja, selvfølgelig kunne I droppe de politisk ukorrekte ferier, der sviner enormt, I kunne også droppe shoppingen og sikkert have nok tøj og sko til resten af jeres levetid. Og så kunne I øvrigt nok købe et nedlagt landbrug, og så blive selvforsynende, et par griser, et par køer, lidt høns og en masse grønt, så er I godt kørende. Og naturligvis med egen vindmølle og solceller!

Frøken Wizzze har en hobby, og det er at købe dyre mærkevarer, hun har råd til det og det giver hende glæde, og det kan jeg vitterligt ikke få ondt i røven over. Det sviner mere at I rejser for at købe det, og der er trods alt ikke ret mange der bliver shamet for en charterferie ;)



Seriøst?!

Jeg er målløs! hvorfor skulle de dog det?


Det er ikke Angelina, der mener det :)


Ahh, det gik lige op for mig :genert: :gogo:

Beklager Angelina :kys: Kunne heller ikke lige få det til at passe på din person :P


Altså, jeg er bare lidt misundelig over Hr. Wizzze opgav sin stalking, og jeg ikke blev den næste Fru Wizzze ... for jeg kunne helt sikkert godt bruge lidt mere odiøst overforbrug... :D


Hvem siger jeg ikke stadig stalker? :devil:
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: forbrug vs. overforbrug

Indlægaf Wizzze » 25. okt 2017, 12:48

Angelina skrev:
Wizzze skrev:
Hvem siger jeg ikke stadig stalker? :devil:


Hvis du gør er du virkelig dårlig til det ... eller virkelig god? Det er i hvert fald mega meget i det skjulte... (ikke engang den pæne gave jeg modtog i mandags var fra dig ... ) :D

Billede


Du skulle bare vide hvad man kan se med en kikkert derude fra mørket, MUUUHAHAHA
0
Do as I say! :whip:
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: forbrug vs. overforbrug

Indlægaf JoyNips » 25. okt 2017, 15:10

Wizzze skrev:
JoyNips skrev:Jeg tænker dels at det er et overforbrug hvis man ikke har råd, men også hvis man køber blot for at købe og ikke for at bruge tingene.


Men hvad så med meget af det man køber til hjemmet, det er jo mest bare for at stå og se ud :gruble:

Og hvis vi taler tøj og sko, er det vel meget "normalt" at købe tøj til fest, som kun kommer ud af skabet ved sjældne lejligheder?
Personligt har jeg da en tux og et par butterflys som nærmest kun kommer frem til nytår. Nødvendigt nej, nice to have ja.


Altså, hvis man køber 5-6 sofaer for at have dem opmagasineret et sted uden at have intentioner om at bruge dem, så vil jeg nok kalde det et overforbrug... :D
2
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
IrmaPigen
Indlæg: 7786
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: forbrug vs. overforbrug

Indlægaf IrmaPigen » 25. okt 2017, 15:36

Jeg prøver at være en bevidst forbruger.

Jeg vil gerne reparere om muligt og genbruge. Jeg prøver også at passe godt på mit tøj, og er generelt tilbageholdende med at købe noget der er stærkt præget at sæsonens modedille. Jeg prøver som oftest at købe noget i lidt klassisk snit, som jeg ved kan bruges mere end sæsonen ud.

Omvendt har jeg også et job, hvor jeg skal se nogenlunde præsentabel ud.

For mig handler det om at passe på jordens ressourcer og ikke misbruge det. Det forurener f.eks helt vildt meget bare at producere et par jeans, blev jeg opmærksom på forleden.

For mig handler det altså ikke om penge. Men om at passe på vores jord.
1
Brugeravatar
Chachacha
Indlæg: 705
Tilmeldt: 3. sep 2015, 00:51
Kort karma: 104
Likede indlæg: 2116

Re: forbrug vs. overforbrug

Indlægaf Chachacha » 25. okt 2017, 16:05

Det er vist ikke mere overforbrug at købe 19 par Louboutin sko end at købe 19 random high street ting. Folk får bare mere ondt et vist sted over det første ;)

Og egentlig sjovt som tøj/sko/tasker stadig er udskældt, mens flyrejser i stakkevis, røde bøffer og kunst-køb er helt ok.
9
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: forbrug vs. overforbrug

Indlægaf Slettet bruger » 25. okt 2017, 16:31

avdotja skrev:Nu er det blevet nævnt et par gange at flyrejser sviner meget. Det er også rigtig nok, men medmindre man flyver 5 gange om ugen, så er det kødindtaget og forbruget af tøj der skal kigges på hvis man virkelig vil gøre noget for miljøet.


1 enkelt rejse over atlanten skulle svare til kødforbruget i et helt vestligt gennemsnits-liv mht. CO2-udledningen.

En person der er vegan fra man bliver født til man dør, men rejser 1 gang over atlanten, svarer CO2-mæsigt til en person der spiser kød men dropper den transatlantiske flyvetur.
1
Brugeravatar
Panton
Indlæg: 4496
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:50
Kort karma: 941
Likede indlæg: 4728

Re: forbrug vs. overforbrug

Indlægaf Panton » 25. okt 2017, 17:40

Overforbrug for mig er når man køber for penge man ikke har. Dvs lånte penge!
0
You Think you’re in shape, until you try boxing// Tough times don't last, tough people do

Winners never quit
Quitters never win
TomKah
Indlæg: 4189
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: forbrug vs. overforbrug

Indlægaf TomKah » 25. okt 2017, 17:55

Alt er overforbrug. Vi bor jo også i kæmpe kasser ift vores reelle og en bil pr person osv. Når jeg ser de 19 par sko, tænker jeg primært at Wizzes kæreste og jeg har meget lidt til fælles ift interesser. Jeg forstår slet ikke at man gider at bruge alt den tid (og penge) på noget så inderligt ligegyldigt. Jeg får stress at gå ind i en tøjbutik så jeg køber bare tøj på zalando samme mærke som jeg plejer så jeg er nogenlunde sikker at det passer.

Jeg er ligeglad med hvad andre gør, men jeg er bevidst om at man sender signaler til andre med sine indkøb eller mangel på samme. Og det er ikke alle der får samme signal - feks kender jeg ikke halvdelen af de mærker frk Wizze køber, så jeg ville ikke ane om de var high street, discount eller design. Derfor modtager jeg ikke samme signal som andre måske ville gøre.
0
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: forbrug vs. overforbrug

Indlægaf vibbsen » 25. okt 2017, 17:57

Forbrug = Det man bruger de penge man har på

Overforbrug = Det man bruger de penge man ikke har på

Hvad andre vælger at bruge de penge de har på, det rager ikke mig. Om de så vil have 300 par sko. Så kunne jeg simpelthen ikke være mere ligeglad.

Og hvad jeg vælger at bruge de penge jeg har på. Det rager ikke andre. Hvis jeg vil have 300 par sko. Så er det min sag. Og jeg føler mig ærlig talt ikke den mindste smule forpligtet til at holde igen, købe brugt eller tænke på miljøet i den anledning. Fair nok hvis andre vil redde jorden 1 par brugte sko af gange. Jeg gider ikke.....
1
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
TomKah
Indlæg: 4189
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: forbrug vs. overforbrug

Indlægaf TomKah » 25. okt 2017, 18:02

kartoffelpizza skrev:
Chachacha skrev:Det er vist ikke mere overforbrug at købe 19 par Louboutin sko end at købe 19 random high street ting. Folk får bare mere ondt et vist sted over det første ;)

Og egentlig sjovt som tøj/sko/tasker stadig er udskældt, mens flyrejser i stakkevis, røde bøffer og kunst-køb er helt ok.

Vi er blevet MEGA-shamet for vores luksus-resort-ferie i år. "Overforbrug". Af mennesker der rejser 5-7 havde om året blot billigere.. det giver ingen mening.


Kan du forklare hvordan I blev shamet?
0
TomKah
Indlæg: 4189
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: forbrug vs. overforbrug

Indlægaf TomKah » 25. okt 2017, 19:31

kartoffelpizza skrev:
TomKah skrev:
kartoffelpizza skrev:
Chachacha skrev:Det er vist ikke mere overforbrug at købe 19 par Louboutin sko end at købe 19 random high street ting. Folk får bare mere ondt et vist sted over det første ;)

Og egentlig sjovt som tøj/sko/tasker stadig er udskældt, mens flyrejser i stakkevis, røde bøffer og kunst-køb er helt ok.

Vi er blevet MEGA-shamet for vores luksus-resort-ferie i år. "Overforbrug". Af mennesker der rejser 5-7 havde om året blot billigere.. det giver ingen mening.


Kan du forklare hvordan I blev shamet?

Ja...
eksempel 1: "det er et kæmpe ressourcespild med sådan et resort, I burde tænke mere på miljøet".
Eksempel 2: "I burde kun tage på ferier tættere på, det er bedre for miljøet" (Grækenland)
Og så alle kommentarerne om at for så kedelig en ferie var det et stort ressourcespild - det tænker jeg jo er smag og behag.


Okay, det synes jeg alligevel lyder ret vildt. Nu ved jeg jo ikke hvad det præcis er for en ferie i har været på, men hvis man bare kigger i Star Tour kataloget, så er der da masser af resort rejser, så det er da helt normalt.

Måske handler det meget om hvem man omgås, som jeg tidligere skrev. Jeg har aldrig oplevet den slags - men halvdelen af min omgangskreds har alligevel været på resortferie 10+ timers flyvning fra København, så det havde nok været rimelig meget fej-for-egen-dør-agtigt.
0
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: forbrug vs. overforbrug

Indlægaf avdotja » 25. okt 2017, 20:40

eks-Maupassant skrev:
avdotja skrev:Nu er det blevet nævnt et par gange at flyrejser sviner meget. Det er også rigtig nok, men medmindre man flyver 5 gange om ugen, så er det kødindtaget og forbruget af tøj der skal kigges på hvis man virkelig vil gøre noget for miljøet.


1 enkelt rejse over atlanten skulle svare til kødforbruget i et helt vestligt gennemsnits-liv mht. CO2-udledningen.

En person der er vegan fra man bliver født til man dør, men rejser 1 gang over atlanten, svarer CO2-mæsigt til en person der spiser kød men dropper den transatlantiske flyvetur.

Nej.

I Danmark, e den samlede miljøpåvirkning fra kødindustrien langt større end fra transportsektoren (inkl flyrejser): https://ing.dk/artikel/danskernes-mad-o ... ort-158313

En af grundene er selvfølgelig at de fleste oftere spiser en bøf end rejser til Thailand. En tur som tilsyneladende koster 7 års vegetarisme: https://www.information.dk/2015/04/saad ... -groennere
0

Tilbage til "Mode"