forbrug vs. overforbrug

Er UGG støvler stadig fede? Og hvad skal man købe til vinter? Del dine modetips her.
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19042

Re: forbrug vs. overforbrug

Indlægaf Flora » 26. okt 2017, 20:52

At købe en buket blomster synes jeg ikke er anderledes end at købe en god middag på en restaurant. Begge dele er unødvendigt, men noget man nyder, mens det varer. Jeg forbinder ingen af delene med overforbrug. Personligt ville jeg nok vælge en noget billigere buket end den omtalte til 3-400 kr., men det er jo, hvad man er til.

Overforbrug er vel der, hvor man køber noget man ikke bruger. Altså køber for at købe, men ender med bare at have det liggende i skabet. Køb uden omtanke kan man vel sige. Hvis man bruger de ting man køber, synes jeg egentlig ikke det er overforbrug. Heller ikke selv om man har mange kjoler/jakkesæt/sko/tasker/ure/whatever. Der er jo ikke noget galt med at have noget at vælge imellem.
1
Allmost_Famous
Indlæg: 4178
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 746
Likede indlæg: 17190

Re: forbrug vs. overforbrug

Indlægaf Allmost_Famous » 26. okt 2017, 21:44

achillaxedprune skrev:
Allmost_Famous skrev:
Chachacha skrev:Ej altså what, så hvis en kvinde bruger en masse penge på luksusvarer, så er din automattanke at hun er prostitueret? Fordi kvinder kan ikke selv have en forrygende karriere og tjene mere end nok til at købe den slags selv? :stoned:

Nårh ja, for det var jo det, jeg skrev? :rulle:


Ja, det var det faktisk... Dit indlæg var ganske enkelt frygteligt. Eller med dine egne ord: Sådan lidt grænsende til at være ulækkert.

Så læser du mit indlæg som Fanden læser biblen.
0
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2531
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 128
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8488

Re: forbrug vs. overforbrug

Indlægaf Raenil » 27. okt 2017, 04:34

Allmost_Famous skrev:
Raenil skrev:Blomster holder vores ægteskab sammen. :)

Sørgeligt.


Nej, egentlig ikke. Vi kan godt lide at være gift. :love:
4
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: forbrug vs. overforbrug

Indlægaf fisken80 » 27. okt 2017, 05:52

Wizzze skrev:Hvad med f.eks. blomster, sådan en pæn buket koster 3-400kr. giver umiddelbar glæde, pynter måske en 4-5 dage i hjemmet, og smides så ud. Udover lidt glæde og midlertidig skønhed, tjener de jo ikke rigtigt noget formål. De samme 3-400kr. kunne være brugt på en kjole eller andet stykke tøj, der kunne bruges igen og igen, eller de kunne være brugt "fornuftigt" man kan få rigtig mange øko gulerødder eller blomkål for 3-400kr.
Er blomster så rent overforbrug? :gruble:


Jeg kunne aldrig drømme om at købe en buket til den pris medmindre det var til andre i en bestemt anledning. Men til mig selv - aldrig i livet.
Jeg køber blomster, både buketter, potteplanter og til mine krukker udenfor, men buketterne koster maks 30 kroner og potteplanter og krukkeblomster holder jo en evighed, hvis man passer dem ordentligt og behøves desuden ikke koste en formue.

Men en buket til mange hundrede kroner, det kommer aldrig til at ske.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: forbrug vs. overforbrug

Indlægaf fisken80 » 27. okt 2017, 05:56

Med hensyn til det tråden udsprang af, nemlig frk. Wizzes sko og tøj, så tænker jeg faktisk ikke overforbrug. Det er nemlig mit helt klare indtryk, at hendes indkøb i høj grad bliver brugt. Så kan det godt være, at skoene ikke bliver brugt dagligt, men kun nogle gange om måneden eller ved festlige lejligheder, men det synes jeg egentlig er underordnet. Jeg synes først det bliver åndsvagt, hvis man køber ting, der efterfølgende aldrig får prismærket af (altså enkelte fejlkøb kender alle til selvfølgelig, men i større stil) og bare hænger i skabet.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: forbrug vs. overforbrug

Indlægaf Akehurst2 » 27. okt 2017, 06:42

Wizzze skrev:Hvad med f.eks. blomster, sådan en pæn buket koster 3-400kr. giver umiddelbar glæde, pynter måske en 4-5 dage i hjemmet, og smides så ud. Udover lidt glæde og midlertidig skønhed, tjener de jo ikke rigtigt noget formål. De samme 3-400kr. kunne være brugt på en kjole eller andet stykke tøj, der kunne bruges igen og igen, eller de kunne være brugt "fornuftigt" man kan få rigtig mange øko gulerødder eller blomkål for 3-400kr.
Er blomster så rent overforbrug? :gruble:


Blomster er et godt eksempel på noget "overflødigt" - men de bringer samtidig glæde og at dyrke og sælge dem giver også arbejdspladser. men igen miljøbelastning - og så er det hele jo ikke så sort-hvidt igen.
0
Brugeravatar
Knirkemis
Indlæg: 1273
Tilmeldt: 20. apr 2016, 08:42
Kort karma: 313
Likede indlæg: 3587

Re: forbrug vs. overforbrug

Indlægaf Knirkemis » 27. okt 2017, 07:19

fisken80 skrev:Med hensyn til det tråden udsprang af, nemlig frk. Wizzes sko og tøj, så tænker jeg faktisk ikke overforbrug. Det er nemlig mit helt klare indtryk, at hendes indkøb i høj grad bliver brugt. Så kan det godt være, at skoene ikke bliver brugt dagligt, men kun nogle gange om måneden eller ved festlige lejligheder, men det synes jeg egentlig er underordnet. Jeg synes først det bliver åndsvagt, hvis man køber ting, der efterfølgende aldrig får prismærket af (altså enkelte fejlkøb kender alle til selvfølgelig, men i større stil) og bare hænger i skabet.

Enig. For mig er stilletter og andre fine sko til festbrug, og derfor ville 19 par nye, fine sko for mig nok være et overforbrug. Men har man et arbejde, hvor man går i den slags sko, så er det jo lige pludselig bare hverdagssko, selvom de måske har været en del dyrere end de Converse jeg render rundt i.
0

Tilbage til "Mode"