Er vi blevet for skødesløse i vores beklædning?

Er UGG støvler stadig fede? Og hvad skal man købe til vinter? Del dine modetips her.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Er vi blevet for skødesløse i vores beklædning?

Indlægaf Wizzze » 24. jul 2017, 11:26

La Scala i Milano er blevet trætte af folk/turister der ankommer i lidt for afslappet tøj, de bliver sendt i H&M for at købe noget passende, ellers kommer de bare ikke ind.

http://politiken.dk/kultur/scene/art604 ... e-og-slips

I London, kommer du ikke ind til afternoon tea på The Ritz uden jakke og slips, og det samme gælder for f.eks. Michelinrestauranten Le Gavroche, og i USA og mange andre steder, har hoteller, restauranter mm. en politik om at jeans og sneakers er bandlyst.

Hvad synes I, er det for snobbet at kræve en dresscode af kunderne/gæsterne, eller er det OK at nogen steder stiller krav om en hvis fremtoning som en del af oplevelsen ved at komme der?

Er vi generelt blevet lidt for skødesløse i vores beklædning? og kunne vi godt gøre lidt mere ud af det, når vi går ud og spiser, ser en forestilling, eller deltager i events?? Med andre ord, skal der lidt mere rød løber i hverdagen, også selvom der ikke er en fysisk rød løber?
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9488
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7809

Re: Er vi blevet for skødesløse i vores beklædning?

Indlægaf Sophies-mor » 24. jul 2017, 11:38

Ja. Vi er for skødesløse.
Pæn påklædning skader ingen til særlige events.
At gå til bryllup eller teater i jeans er i mine øjne no-go.
4
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
twinkle
Indlæg: 3974
Tilmeldt: 14. aug 2015, 06:53
Kort karma: 328
Likede indlæg: 6360

Re: Er vi blevet for skødesløse i vores beklædning?

Indlægaf twinkle » 24. jul 2017, 11:46

Nogen gange synes jeg, ja. Jeg har kun oplevet ét sted hvor der var dresscode, og det var et hotel på Mallorca hvor det var absolut forbudt at komme i restauranten med bar overkrop/i badetøj, og hvor det var forventet at folk var pænt påklædt til aftensmad. Jeg synes det var rart og også en smule hyggeligt, at folk gjorde lidt ud af sig selv i stedet for at traske ind til morgenmad i badeshorts og klipklapper..

Jeg kan godt lige at gøre noget ekstra ud af mig selv når vi fx tager ud og spiser, det gør det lidt mere hyggeligt og specielt/"rød løber"-agtigt. Og så kan jeg bare godt lide at gøre mig pæn for min mand, når han inviterer mig ud og spiser - og jeg har den samme forventning til ham.
2
B - 20.01.18 :dåne:
O - 03.07.20 :lun:
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Er vi blevet for skødesløse i vores beklædning?

Indlægaf kidkomb » 24. jul 2017, 12:24

Jeg er selv fortaler for at man tænker over sin beklædning, men det er mest fordi jeg synes at man bør være opmærksom på hvilke "konsekvenser" ens påklædning kan have. Signalværdien. Og fordi jeg anser det for respektfuldt at være passende klædt. Respektfuldt overfor værten/omgivelserne.

Altså at man eksempelvis ikke kan få lov at se Peterskirken, hvis man er for let påklædt.
At folk glor hvis man har en flyverdragt på i 40 graders varme.
At nogle mennesker bliver sure, hvis man har pels på.
At nogle vil kigge skævt til at man bærer sort eller rødt til et bryllup.
Noget andet er om det er fair eller berettiget, men faktum er at det er sådan. Det er det jeg mener med konsekvenser.
At det er latterligt, gør det ikke mindre virkeligt eller anderledes.

Private forretningsdrivende må gudskelov selv bestemme hvordan gæster/kunder/ansatte (med begrænsninger desværre) skal være klædt.
Jeg synes overhovedet ikke det er snobbet at en restaurant eller lignende har dresscode.
Selve konceptet eller dresscoden i sig selv kan sagtens være snobbet. Men ikke det at have en dresscode i sig selv.
Synes jeg.
2
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Er vi blevet for skødesløse i vores beklædning?

Indlægaf Hunkat » 24. jul 2017, 13:59

Jeg synes måske ikke vi er blevet for skødesløse men nærmere for egoistiske i vores påklædning. Forstået på den måde at jeg synes det er helt fint at der er dresscodes, skrevne og uskrevne men det er jo kun et problem for de steder som har en dresscode fordi folk vil være "mig-mig-mig" og gøre som de har lyst til uanset hvad! JEG skal have ret til at gøre hvad jeg har lyst til uanset hvad jeg har på. Mine følelser om mit tøj (frem for andres følelser/regler) er sandheden og trumfer alt!

Jeg har selv været masser af steder med dresscode og et sted i London der blev en gruppe amerikanere i shorts og hawaiiskjorte sendt væk for at skifte til noget pænere. Halvdelen kom igen i pænt tøj og blev lukket ind, resten lavede en kæmpe scene og fik ikke lov til at komme ind da de kom igen i lidt pænere tøj.

Ja, jeg er splittet... folk var fandme classy i 50'erne i PamAir reklamerne men for pokker hvor har de stakkels kvinder fået ødelagt deres fødder og kroppe af korsetter og høje hæle hver dage i deres professionelle liv. På den måde synes jeg det er godt der er mere social frihed til at klæde sig som man ønsker.
5
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
mariannaa
Indlæg: 1083
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:11
Kort karma: 181
Likede indlæg: 2181

Re: Er vi blevet for skødesløse i vores beklædning?

Indlægaf mariannaa » 24. jul 2017, 14:14

Jeg synes at det er vildt snobbet. så længe man ikke krænker andre med sin påklædning ( fx. gennemsigtigt tøj, kommer i undertøj, er klædt i fastelavnstøj til en begravelse mm.) så kan jeg ikke se hvad ens påklædning kommer andre ved.
1
Brugeravatar
Fru Himmelblå
Indlæg: 2911
Tilmeldt: 20. dec 2015, 16:58
Kort karma: 275
Likede indlæg: 8234

Re: Er vi blevet for skødesløse i vores beklædning?

Indlægaf Fru Himmelblå » 24. jul 2017, 14:44

Jeg synes det er utroligt, at folk i dag ikke selv har pli nok til at klæde sig passende til lejligheden.

Jeg synes det er helt fint, at der er steder der håndhæver en finere dress gode.
1
Vir prudens non contra ventum mingit
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Er vi blevet for skødesløse i vores beklædning?

Indlægaf Animi » 24. jul 2017, 14:47

Jeg har intet problem med at restauranter og lignende indfører dresscode hvis de har lyst til det - bryder man sig ikke om det, kan man nok finde andre steder at spise :)
2
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Er vi blevet for skødesløse i vores beklædning?

Indlægaf Wizzze » 24. jul 2017, 15:19

Lemonella skrev:Så man må ikke nyde fin, lækker, dyr mad, hvis man ikke har det "rigtige" tøj på? Jamen fint nok. Jeg kan da heldigvis selv lave fin og lækker mad og servere det hjemme på spisebordet, hvor vi kan spise det, iført lige præcis den påklædning vi har lyst til. :D


Det behøver jo ikke nødvendigvis være fint eller dyrt mad eller oplevelser. Der findes efterhånden også mange tema restauranter eller events, hvor kunderne/deltagerne forventes at følge et tema/dresscode, fordi det er en del af oplevelsen.

På nogle krydstogter bliver man også bedt om at medbringe tøj, så man kan klæde om til middag nogle dage, fordi sådan en formal dinner, også er en del af krydstogt oplevelsen.

I sådanne situationer kan shorts og klipklappere være med til at bryde "illusionen" og ødelægge oplevelsen for andre, det er vel heller ikke fair? :gruble:

Men man skal også passe på, at det ikke bliver så snobbet, at "dresscoden" bliver kun de unge og smukke, den slags steder har jeg også oplevet og det var sgu nederen.
4
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15282
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25603

Re: Er vi blevet for skødesløse i vores beklædning?

Indlægaf Delfin » 24. jul 2017, 16:14

Det kommer an på, hvor fint, vi snakker om? Jeg er kvinde, så det er ikke slips, det handler om.
Der er jo forskel på en nusset t-shirt og klipklapper, et par pæne bukser med en pæn overdel, eller om vi snakker fine kjoler. Sidste ejer jeg ikke og føler mig ej heller godt tilpas i det - og jeg kan heller ikke bruge de sko, og med par håndsyede plader ser en kjole jo alligevel sjosket ud.
Men jeg tænker lidt at det passer sammen. Hvis jeg ikke føler mig godt tilpas i dresscoden, så føler jeg mig sikkert heller ikke specielt godt tilpas i omgivelserne.
0
14 11 14
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1959
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 419
Likede indlæg: 4816

Re: Er vi blevet for skødesløse i vores beklædning?

Indlægaf milisa » 24. jul 2017, 16:59

Jeg er meget med kidkomb og hunkat.

Jeg må indrømme, at jeg aldrig kan komme til at forstå, at nogen decideret kan få ødelagt deres restaurantbesøg af mit tøj. Og der er noget principielt forkert i, at *nogen* tror, de skal diktere, hvordan jeg går klædt. Ikke for nedringet, ikke i burka, ikke jeans til bryllup, men heller ikke galla til hverdag. Helt ærligt.

Men så igen, Hunkat siger det egentlig meget godt: Egoistisk påklædning. Hvis jeg nu VED, at bruden bliver hamrende fornærmet, hvis jeg tager jeans på til hendes bryllup, hvilket menneske er jeg så, hvis jeg insisterer på princippet lige der? Når jeg nu VED, at jeg fornærmer de religiøse i Jerusalem eller de katolske kirker, hvis jeg går med bare skuldre, skal jeg så tage kampen igen for princippets skyld? Jeg forstår ikke, man kan blive fornærmet af et stykke tøj, men behøver man virkelig forstå alt?

Så jeg er klart for dresscodes. Når man nu, som jeg, synes
det er sort snak med do's og don'ts ifm tøj, så er det så befriende rart at have en retningslinje. Og som Animi siger, hvis jeg ikke bryder mig om dresscoden, kan jeg jo bare blive væk.

Jeg sætter grænsen ved det diskriminerende. Hvis det KUN er kvinder eller KUN mænd, der skal klæde sig bestemt, så tager jeg kampen. Alle andre tilfælde er det med så meget andet: Jeg forstår det ikke nødvendigvis, men almindelig høflighed er at tage hensyn.
4
Tally-ho
Brugeravatar
Persnikedy
Indlæg: 12397
Tilmeldt: 1. sep 2015, 11:31
Kort karma: 1072
Likede indlæg: 18411

Re: Er vi blevet for skødesløse i vores beklædning?

Indlægaf Persnikedy » 24. jul 2017, 18:23

Så længe dresscodes ikke tvinger mig til sko med hæl så har jeg ingen problemer med dem.
Jeg går selv altid i kjole, og klær mig lidt pænt på når jeg skal ud, men fandme om jeg vil i det helvedsild som mange sko med hæl er. Mine fødder kan bare ikke klare sådan noget.
2
Santa skrev:Penis.
Altid penis.
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27057

Re: Er vi blevet for skødesløse i vores beklædning?

Indlægaf ajnaM » 24. jul 2017, 20:05

Jeg har det helt fint med dresscodes, og har det helt fint uden.

Jeg kommer alligevel sjældent steder, hvor folk har crocs på til middagen, hvis man kan sige det sådan, og jeg ser altid rimelig præsentabel ud, når jeg går ud af døren (med undtagelse af enkelte gange i min barsel, når jeg har hentet den store i børnehave i hvad der vist nærmest har været nattøj, morgenhår og klipklapper... :tie: :genert:)

Til gengæld kan jeg ikke helt forstå, hvorfor det er vigtigt på madsteder. Jeg er ret ligeglad med mine med-gæster, når jeg går ud at spise. Jeg kan forstå det i byen, hvor man jo gerne skal interagere med hinanden, men på restauranter har jeg svært ved at se, hvorfor det er relevant, hvad dem ved nabobordet har på.
3
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Er vi blevet for skødesløse i vores beklædning?

Indlægaf DetSorteCirkus » 24. jul 2017, 20:15

Hvis det i virkeligheden er et spørgsmål om at højne laveste fællesnævner og sige fra overfor direkte eller tæt på usoignerede kunder, ser jeg intet forkert i det, men jeg er arg modstander af, at andre skal diktere, hvad der fx. er korrekt såkaldt "pænt tøj".

Nu går jeg altid selv i nederdel eller kjole, men hvis en restaurant forlangte det af mig pga. mit biologiske køn, kunne stedet rende mig noget så grusomt.
5
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19608
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46087

Re: Er vi blevet for skødesløse i vores beklædning?

Indlægaf LadyFox » 24. jul 2017, 20:33

Jeg synes det er en rigtig god idé at være specifik hvis man har dresscode, de steder der bare skriver noget i stil med "pænt tøj" kan jeg ikke rigtig tage seriøst, da det jo bare handler om fortolkning.

Temafester er vel noget nærmest det eneste jeg deltager i med dresscode, og jeg elsker temafester. Generelt bryder jeg mig ikke om dresscodes, det er meget langt fra hvem jeg er som menneske, men det betyder jo også at jeg holder mig væk fra det - uden at jeg behøver at pålægge andre mine værdier. Det smarte ved dresscodes for mig er jo så også at jeg ved hvilke steder som jeg skal holde mig fra. Så egentlig er det jo win-win.

Men altså, jeg synes egentlig det er sært at sådan noget som et par sneakers på en fremmeds fødder kan ødelægge andres oplevelse.
1
...

Tilbage til "Mode"