Hvornår er man plus size?

Er UGG støvler stadig fede? Og hvad skal man købe til vinter? Del dine modetips her.
Akehurst2
Indlæg: 14143
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40577

Hvornår er man plus size?

Indlægaf Akehurst2 » 21. mar 2017, 09:22

Ja, hvornår er man egentlig det?

Jeg synes, det er en interessant diskussion i modeblog-tråden, men den passer nok bedre i sin egen tråd.

Umiddelbart ville jeg nok svare, at man skal være en art overvægtig for at være plus size, men betyder det "plus" i forhold til normalvægt, eller er det "plus" i forhold til konventionelle modeller, der jo ligger i den (meget) lave ende vægtmæssigt, for så starter plus size jo noget lavere.

Jeg ville selv betegne mig som helt almindelig. 167 cm, 65 kg. Hverken overvægtig eller slank, men bare helt almindelig str. 38/medium. I forhold til en model er jeg jo klart plus size, men køber tøj i helt almindelige butikker - så det er måske ikke så ligetil.

Det kan jo let være et betændt emne. Man vil ikke have bodyshaming af helt normalvægtige, sunde kvinder med kvindelige former - men man skal jo heller ikke promovere overvægt som idealet (heller ikke selvom overvægtig måske er ved at være det nye normalvægtig) med følgende bodyshaming af normalvægtige/slanke/spinkle.

Googler man "when are you plus size" kommer der mange links. Og de er heller ikke enige :)

Den her er interessant: http://www.mirror.co.uk/news/world-news ... uk-7612695 Jeg er en UK str. 10-12, og synes bestemt at UK str. 14 er plus size for mig (men jeg er heller ikke så høj igen og vil være ret overvægtig før jeg skal i en UK str. 14). Men tøjstørrelser er måske heller ikke den bedste måde at definere det på, for der er jo også noget med tall og petit og højde og barm/hofter og pasform.

Denne her var også tankevækkende: http://www.nydailynews.com/entertainmen ... =1.2151107 Hun defineres som plus size, fordi hun er over sædvanlige modelmål, hvilket jo giver god mening i og med, hun er model. Samtidig ser hun veltrænet ud uden deller og folder og bestemt ikke overvægtig. Det tankevækkende er, at billedteksten flere steder fokuserer på, at hun er lækker og smuk alligevel. Ja, siden hvornår skulle plus size betyde, at man ikke var pæn?

Men hvad mener I andre?
Senest rettet af Akehurst2 21. mar 2017, 11:11, rettet i alt 2 gange.
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19607
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46087

Re: Hvornår er man plus size?

Indlægaf LadyFox » 21. mar 2017, 10:01

Jeg synes det er svært. For der kan være andre ting der spiller ind. Egentlig synes jeg 42 er plus size, men jeg er ikke selv plus size, men køber alligevel noget tøj i 42 pga. Noget tøj sidder bedre i en str. 42 fordi jeg har ret store bryster.
Jeg tænker det samme kan gøre sig gældende for folk med brede skuldre, meget eller brede hofter, eller hvis man er meget pumpet.
0
...
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Hvornår er man plus size?

Indlægaf Animi » 21. mar 2017, 10:28

Jeg læste denne her artikel i går ifm den anden tråd, som egentlig er ret tankevækkende http://livsstil.tv2.dk/kropogsundhed/20 ... et-problem

For det er jo rigtig nok at det er os der tillægger ordet plus size al mulig værdi, der måske reelt ikke ligger i det.
Jeg forbinder personligt selv ordet plus size med en der er større i volumen, og ville ikke betegne hende i artiklen som plus size. Men hvis plus size i hendes modebureau betegner str 40 som en plus size, så er hun vel en plus size hos dem.

Det er også derfor at jeg stejler lidt når man betragter hende her som plus size:

Billede

og det er fordi at jeg personliger lægger tyk/buttet/større volumenmæssigt i ordet plus size.

Som jeg skrev i den anden tråd, tror jeg at det netop er derfor at der er så meget debat i det - fordi mange har en bestemt type krop de forbinder med plussize. Og hvis man står med en høj og tynd veninde der pga sin højde og bredde skuldrer er plussize, så kan man stå som tykkere end veninden, men overhovedet ikke tyk, og tænke "er jeg så enorm?"

I en ideel verden ville tøjstørrelse være fuldkommen ligemeget. Det er jo bare et nr på en mærkat. Men i vores verden ligenu, hvor der er så meget fokus på krop og vægt, og stadigvæk en del bodyshaming både på tykke og tynde, så betyder det noget.
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Hvornår er man plus size?

Indlægaf Animi » 21. mar 2017, 10:29

Og for at svare på spørgsmålet :P Så tror jeg mere at jeg kigger på kroppen end selve størrelsen i tøjet.
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Akehurst2
Indlæg: 14143
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40577

Re: Hvornår er man plus size?

Indlægaf Akehurst2 » 21. mar 2017, 11:05

Dikus skrev:De almindelige tøjstørrelser går til 42. Alt ud over det er plus size. Jeg forstår ikke, man kan have en anden opfattelse af det ord.



Det forstår jeg nu godt.

Noget tyder på, at der bruges to forskellige definitioner - plus size ift. modelstørrelse og plus size ift. normal/gennmsnitsvægt.

Med den første defintion er str. 38/40 jo plus size, hvor det ikke er det i den anden definition - der skal man nok snarere op i str. 44 eller deromkring.

(Og selvfølgelig forbehold for højde og kropsbygning mv., men nu taler vi jo gennemsnitligt.)
Senest rettet af Akehurst2 21. mar 2017, 11:14, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 406
Likede indlæg: 5211

Re: Hvornår er man plus size?

Indlægaf girl_beat » 21. mar 2017, 11:10

Dikus skrev:De almindelige tøjstørrelser går til 42. Alt ud over det er plus size. Jeg forstår ikke, man kan have en anden opfattelse af det ord.

Så kan man være tyk... både inde og uden for tøjstørrelserne. Det har bare ikke rigtigt noget med tøjstørrelser at gøre

Uden egentlig at have tænkt over emnet før, så opfatter jeg også str. 44 og opefter som plus size. Altså når man er over de gængse tøjstørrelser :)
1
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8938
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18165

Re: Hvornår er man plus size?

Indlægaf Mi55y » 21. mar 2017, 12:10

Jeg vil også sige, at min opfattelse går fra og med størrelse 44. Og at plus-size = overvægtig.

Jeg er selv overvægtig og omkring de 30 i BMI, men passer ofte skjorter og bluser i medium og størrelse 40. I underetagen ligger jeg på L-XL eller str. 44. 46 bliver for stort til mig i livet - hvilket 44 også ofte kan være. Jeg er så også relativt slank om taljen i forhold til kabyssen og lårene.

Så det er ikke så ligetil. Jeg må være nogenlunde alm. størrelse foroven og plus-size forneden.
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1778
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2237

Re: Hvornår er man plus size?

Indlægaf lulu-p » 21. mar 2017, 12:12

Langt det meste af fx H&Ms stangtøj kan købes i størrelserne 34-44. Men det behøver vel ikke være udtryk for at man først er plussize når man bruger større tøj end 44.

Måske er det bare udtryk for at flere kvinder end tidligere nu bruger 42-44, og derfor producerer man mere tøj i de størrelser. Jeg tænker det er en accept af at der er flere plussize kvinder end tidligere, end at man er normalvægtig når man bruger 42-44.

Og så er jeg stadig fortaler for at man bruger øjnene i stedet for at hænge sig i tøjstørrelser. Jeg er ganske bette, og da jeg for år tilbage brugte str 42 var jeg ikke normalvægtig men decideret tyk.
1
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Akehurst2
Indlæg: 14143
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40577

Re: Hvornår er man plus size?

Indlægaf Akehurst2 » 21. mar 2017, 16:57

DenSyngendeLussing skrev:Der er vel i øvrigt ingen, der påstår, at man ikke kan være pæn, fordi man er plussize? Jeg abonnerer personligt på det slanke skønhedsideal, så jeg vil altid mene, at f.eks. Ashley Graham (som jeg, modsat hende Stefania, du har linket til, ville betegne som ægte plussize) ville blive endnu smukkere, hvis hun tabte sig en 10-15 kg, men hun er jo samtidig en meget smuk kvinde, som hun er. Det kan enhver se.


Jeg googlede lige Ashley Graham og man må godt nok sige, der er mange følelser på spil ift. det med at være plus size: http://www.mirror.co.uk/3am/celebrity-n ... am-8548613 :8:
0
Brugeravatar
Guldfuglen
Indlæg: 165
Tilmeldt: 8. sep 2015, 20:45
Kort karma: 31
Likede indlæg: 425

Re: Hvornår er man plus size?

Indlægaf Guldfuglen » 21. mar 2017, 17:38

Jeg definerer plus size ud fra normalbefolkningen, ikke ud fra modeller. Altså, jeg er 180 høj og bruger alt fra str. 38 til 42. Og synes jeg er ganske normalvægtig, men i modelverdenen ville jeg være plus size og det er fint.

For mig betyder plussize fra str. 44 og op, sådan generelt. Dog kan det jo godt tænkes at man bruger str. 44 indenfor én slags beklædningsgenstand, og så er man måske ikke helt plus size alligevel. Jeg synes det er ret svært at bedømme...
0
Grissebassen
Indlæg: 1997
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 163
Likede indlæg: 3425

Re: Hvornår er man plus size?

Indlægaf Grissebassen » 21. mar 2017, 18:09

Der er imo enormt stor forskel på at være plus size model, og være plus size almindelig kvinde. Jeg husker tydeligt, da Whitney var med i Top Model i USA (og vandt), og de i løbet af programmet talte om hendes selvværd, hvor Jay Alexander påpegede, at det måske var fordi hun var så tyk, at hun havde en periode med dårligt selvværd. Her påpegede Tyra Banks, meget fint, at Whitney altså ikke betragtedes som overvægtig i den almindelige verden, hvor hun, efter almene standarder, var en helt almindelig lækker kvinde. Så vidt jeg husker, var hun en str. 10 og næsten 180 cm, altså langt fra overvægtig eller tyk.
Jeg er selv en str 40-42 og ca. 170. Men det svinger jo meget fra mærke til mærke og tøjmodel til tøjmodel. Nogle ting kan jeg have svært ved at klemme mig ned i en str. 44, mens andre ting passer fint i str. 38. Jeg prøvede endda for nylig to meget ens modeller jeans fra samme mærke, hvor det ene par passede fint i str 40, mens str. 44 i det andet par var for småt. Men som oftest ligger jeg omkring str 40-42.
Jeg betragter mig selv som på kanten til plus size, netop fordi jeg er lidt bred i forhold til min højde (og sikkert bare altid vil føle mig lidt tyk, uanset hvordan jeg ser ud og hvor meget jeg vejer). I perioder hvor jeg ikke spiser så sundt, kan jeg godt se lidt chubby ud, mens jeg i perioder, hvor jeg lever sundt og får trænet, har en flad mave, smal talje og mine sædvanlige brede hofter og store bryster. Netop derfor synes jeg det var rigtig fint, at de valgte at kalde programmet 'curves', da de lavede den seneste skandinaviske udgave af topmodel, fordi det indikerer, at man altså godt kan være et pænt stykke oppe i de store tøjstørrelser, uden at være overvægtig, som jo, desværre, tit er det, som forbindes med begrebet plus size.
1
Brugeravatar
Shmartiesh
Indlæg: 1919
Tilmeldt: 10. jan 2016, 17:18
Kort karma: 157
Likede indlæg: 3019

Re: Hvornår er man plus size?

Indlægaf Shmartiesh » 21. mar 2017, 18:31

Zizzi som er en butik med tøj til primært plus-size, de har tøj helt ned til str. 40. HM har tøj op til str. 46, i deres 'normale' linje altså, så det er svært at definere ud fra mærkerne synes jeg. Og egentlig også modeverdenen. At kalde en kvinde i str. 38-40 plus-size er ikke retfærdigt. Men ja, det synes modeeksperterne nok noget andet om.

At sige det ud fra at man skal være overvægtig tænker jeg heller ikke er retfærdigt, da det handler meget om hvordan man er bygget.

Jeg er selv plus-size og overvægtig, og når medierne, eller normalvægtige uvidende mennesker ikke mener der skal være plus size modeller eller smart tøj i plus-size, og at det ligefrem er at hylde overvægt, så bliver jeg stødt fordi de får det til at lyde som om vi ikke må være glade for pænt tøj og at klæde sig pænt, bare fordi man er overvægtig. Som om alle overvægtige skal ønske at tabe sig og kunne passe en str. 36. Og specielt fordi de modeller de ofte fremstiller i mine øjne ikke er plus-size eller specielt overvægtige, og jeg tænker at hvis jeg nogensinde så sådan ud, ville jeg føle mig ret normalvægtig.
2
Brugeravatar
Myresluger
Indlæg: 2347
Tilmeldt: 25. dec 2015, 22:04
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3802

Re: Hvornår er man plus size?

Indlægaf Myresluger » 21. mar 2017, 18:42

Jeg er høj og har kraftig knoglebygning - og er også overvægtig og bruger størrelse 44-ish - det er også der min "plus size grænse". Da jeg var meget slank - eller tynd som jeg fik at vide dengang, man kunne tælle mine ribben brugte jeg størrelse 42. Men med brede hofter og brede skuldre samtidig med at man er høj, kommer man ikke meget lavere i tøj-størrelser. Men er man 1,5 m høj vil en størrelse 42 selvfølgelig være stort. Så i mine øjne giver det ikke mening at definere overvægt ud fra tøjstørrelse - og det er det vi gør..
9
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9823
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1859
Likede indlæg: 9560

Re: Hvornår er man plus size?

Indlægaf Spjaerten » 21. mar 2017, 18:55

Myresluger skrev:Jeg er høj og har kraftig knoglebygning - og er også overvægtig og bruger størrelse 44-ish - det er også der min "plus size grænse". Da jeg var meget slank - eller tynd som jeg fik at vide dengang, man kunne tælle mine ribben brugte jeg størrelse 42. Men med brede hofter og brede skuldre samtidig med at man er høj, kommer man ikke meget lavere i tøj-størrelser. Men er man 1,5 m høj vil en størrelse 42 selvfølgelig være stort. Så i mine øjne giver det ikke mening at definere overvægt ud fra tøjstørrelse - og det er det vi gør..

Tak du har lige skrevet det jeg tænkte / sådan jeg har det.
1
Tryk på * :slem:
Brugeravatar
Lisva
Indlæg: 1198
Tilmeldt: 11. apr 2016, 15:01
Kort karma: 135
Likede indlæg: 4408

Re: Hvornår er man plus size?

Indlægaf Lisva » 21. mar 2017, 19:10

Jeg tænker også, at plus size er over gennemsnittet for henholdsvis modeller og ikke-modeller. Men jeg synes faktisk, det er mere interessant, hvorfor vi alle sammen går op i det. Det er jo for pokker bare et ord, en definition, og det ændrer intet ved udgangspunktet. Det handler bare endnu engang om, at det er nogle andre, der kommer til at definere, hvordan vi har det med os selv. "Gudskelov, jeg tilhører ikke plus size-kategorien, så kan jeg godt tage det roligt". Lidt ligesom konceptet vanity sizing. Det er skingrende vanvittigt, men jeg hopper også i med begge ben, - som jo så heller ikke er fede mere, når jeg pludselig kan presse dem i en str. 38. Halleluja!
3

Tilbage til "Mode"