Mode som investering?

Er UGG støvler stadig fede? Og hvad skal man købe til vinter? Del dine modetips her.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Mode som investering?

Indlægaf Wizzze » 24. aug 2016, 09:31

Uden at vide det har nogen af jer måske lavet nogle smarte investeringer over årene? :D

"I 2013 kom en ældre dame ind hos Bruun Rasmussen Auktioner med en genstand, hun ville sætte på auktion.
Det var hverken et rokokomaleri eller en mahognikommode, men derimod en taske – og ikke en hvilken som helst, men en Hermès-taske i modellen Kelly i krokodilleskind, som hun havde fået i gave af en rig elsker for mange år tilbage.
Tasken, som blev lanceret i 1930’erne og er opkaldt efter den amerikanske skuespillerinde og prinsesse af Monaco, Grace Kelly, blev sat på en Bruun Rasmussen kunst- og møbelauktion i Bredgade.
Og mens udenlandske auktionshuse som Sotheby’s i London og Bukowskis i Stockholm i længere tid har solgt mode på auktion, var det første gang, mode kom under hammeren hos Bruun Rasmussen. Det blev ikke sidste gang. For Kelly-tasken, som Bruun Rasmussen havde lavet en forsigtig vurdering på til 15.000 kr., endte med at blive solgt for 65.000 kr.

"Vi blev virkelig begejstrede, og den ældre dame blev meget forbløffet, for det var en meget gammel og skrøbelig taske, hvor håndtaget skulle repareres lidt," fortæller vurderingssagkyndig hos Bruun Rasmussen, Lise Jacobsen, der i dag står for auktionshusets mode- og smykkeauktioner.
Siden har auktionshuset haft omkring ti designertasker på auktion ved hver almindelig møbel- og kunstauktion, og det sidste år har auktionshuset haft en halvårlig onlineauktion udelukkende med mode – tasker, pelse, smykker, sko og tøj.

Man kan ikke ligefrem sige, at Bruun Rasmussen er alene på markedet for køb og salg af luksusmode.
Inden for de seneste ti år er der i danske storbyer åbnet adskillige luksusgenbrugsbutikker, hvor man kan sætte tøj og accessories til salg mod kommission, og internetportalen Trendsales, der åbnede i 2002, er Danmarks største handelsplatform for privates salg og køb af mode, om end langt fra alt i luksuskategorien, men det har en række mindre onlinebutikker som f.eks. The 2nd Edit specialiseret sig i.
Og i juni i år lancerede den parisiske onlinebutik Vestiaire Collective i Skandinavien med salg af privates luksusdesignervarer, der når ud til et modebevidst publikum verden over.
Tendensen ser ud til at fortsætte, godt hjulpet på vej af, at der efter finanskrisen er kommet en bevidsthed om, at genbrug er cool, mens brug og smid-væk er det modsatte.
Spørgsmålet er, om mode ligefrem kan være en god investering, når det kan sælges videre? Både ja og nej, lyder det fra auktionshuset Bruun Rasmussen.
"Jeg plejer at sige, at det er noget vrøvl, at mode kan være en investering. Men egentlig gælder det samme for kunsten. Som min tidligere chef sagde: Hvis man vil investere, skal man investere i værdipapirer, medmindre der er tale om en Picasso," siger Lise Jacobsen.
"Det gælder i høj grad også mode. For det er yderst sjældent, at man kan få mere end nypris for mode, der kommer på auktion. Jo, det kan godt være, at en taske, der kostede 5000 kr. for 30 år siden, kan indbringe det tredobbelte eller mere i dag, men omregnet i forhold til datidens priser er der jo ikke tale om, at man har tjent på den," fortæller Lise Jacobsen.
Så om man ser mode som investering, kommer an på, hvordan man definerer begrebet. Handler det decideret om at få penge til at vokse, kan det bedre betale sig at investere dem på traditionel vis. Ser man med mildere øjne på sagen og udvider det til at omhandle køb, der kan sælges videre, når man har brugt dem, kan mode faktisk være – om ikke en forretning, der giver overskud, så én, der giver mindre underskud.
Det kræver dog, at man køber det helt rigtige. Det, som med sikkerhed kan sælges videre, og mister mindst værdi i forhold til nyprisen.

Set fra den vinkel er en designertaske det bedste køb, lyder det samstemmende fra Bruun Rasmussen og Vestiaire Collective, mens prisen på tøj og sko med få undtagelser falder markant ved videresalg. Men ikke en hvilken som helst taske.
"Hermès er, efterfulgt af Chanel og Céline, det modehus, der sælger bedst på tværs af landegrænser, ligesom Louis Vuitton også er blandt dem, der sælger bedst," siger Sébastian Fabre, grundlægger og direktør hos Vestiaire Collective.
Og der er én taske, der sprænger alle rammer: Hermès’ Birkin-taske, lanceret i 1984, og opkaldt efter sangerinden Jane Birkin.
"En Birkin er den bedste investering. Køber du den, kan du sælge den til en højere pris to år efter. Den kan sælges på tværs af grænser og kan gå i arv fra generation til generation," fortæller Sébastian Fabre. Det dyreste, der nogensinde er solgt hos Vestiaire Collective, er da også netop en Birkin.
"Den var fra et af de første år, i et helt særligt skind og i virkelig god stand, og blev solgt til ca. 75.000 euro af en fransk kvinde," fortæller Sébastian Fabre.
Den nette sum svarer som bekendt til ca. en halv million danske kroner. Og når netop en Birkin kan indbringe maksimalt og er den taske, som du kan få tæt på nypris for, også 20 år efter du har købt den, hænger det sammen med, at man ikke lige kan gå ind i en Hermès-butik og købe en Birkin.

Man skal derimod stå på venteliste i minimum et år. Det skaber en efterspørgsel for secondhand-Birkin-tasker, man kan få nu og her – sammen med det faktum, at tasken er blevet en klassiker og et statussymbol for kvinder verden over.
"Birkin er efterfulgt af Kelly, der dog som regel sælges et godt stykke under butiksprisen. Det er de to, folk vil have. Hermès laver jo mange andre tasker, og de sælger ikke ret godt. For nylig havde vi f.eks. en virkelig smart guld Hermès-clutch med en H-lukning til salg til kun 1000 kr., og den blev ikke engang solgt," siger Lise Jacobsen.
Netop at købe det, der kun er begrænset adgang til, er i det hele taget en god idé, hvis man overvejer at sælge videre en dag. Det forklarer Helle Vestergaard, der står bag smykkemærket Anni Lu og er en af de danske kvinder, der har sin garderobe i rotation, så hun sælger det, hun ikke går med.
"Jeg har tre år i træk fundet en limited edition-taske i en Chanel-butik i Venedig, som for længst ville have været udsolgt i Paris, hvor især asiatiske kunder har stået i kø for at få den. Det gør den til et mere sikkert køb," siger Helle Vestergaard.
"Når jeg køber noget, gør jeg det selvfølgelig med tanke på at beholde det. Men er det en stor udskrivning, tænker jeg over, om det kan sælges videre, for så er det betryggende, at det ikke mister meget værdi, men at jeg kan komme af med det til en god pris," siger Helle Vestergaard.
En af de tre limited edition-tasker fra Chanel, hun købte, var en patchwork-denimtaske til ca. 19.000 kr., som hun senere solgte videre til samme pris.
"Jeg fortrød faktisk salget, hvad jeg ellers aldrig gør. Og da jeg fandt den igen hos en anden sælger, endte jeg med at give 4000 kr. mere for den, fordi den i mellemtiden havde fået status som en meget eftertragtet model. Så det var så ikke lige den smarteste investering, men det viser jo, at den type taske kan være en investering."

At netop Chanel egner sig godt til videresalg, er dels, fordi mærket bliver ved med at have en stor målgruppe for stilbevidste kvinder verden over, dels fordi modehuset hele tiden sætter deres priser op. 8. april 2015 steg prisen for en Chanel-taske med 20-30 pct. fra den ene dag til den anden. Og ser man samlet på, hvad modehusets klassiske kviltede 2.55-model med kæde koster, er den steget ca. 70 pct. de seneste seks år.
Den slags prisstigninger betyder, at en Chanel-taske kan sælges secondhand for en højere pris.
Selvom det især er tasker, der sælges til gode priser, satser både Vestiare Collective og Bruun Rasmussen også på tøj og andre accessories.
"Som hovedregel sælger det, der ikke er tæt på huden til de bedste priser, som f.eks. frakker, ikke mindst på det skandinaviske marked på grund af klimaet, men også særligt karakteristiske items fra designerne," fortæller Sébastian Fabre.

Hos Bruun Rasmussen dog ikke på de fysiske auktioner i Bredgade, men primært online.
"Pelse sælger vi mange af," siger Lise Jacobsen.
"Birger Christensen-pelse sælger bedre end nogle som helst andre, men vi sælger også Alex Petersen og de helt dyre zobel-pelse. Danskere bruger flere penge, end man skulle tro, og der dukker folk op, som man slet ikke tror findes i Danmark med et forbrugsmønster af sindssygt dyre ting," siger Lise Jacobsen.
Men pelsen må ikke være mere end 30 år gammel, så bliver den for tung – det er de lette og mere moderne pelse, der kan sælges.
"De sælges ikke til nærheden af nyprisen – har den kostet 100.000 kr., bliver den måske solgt til omkring 10.000 kr. Og det er ikke til samme publikum, der går i Birger Christensen og køber en ny pels, for har du pengene, vil du ikke købe en brugt pels, men et mere casual publikum, der køber brugt for at spare penge," siger Lise Jacobsen.

Designertøj sælges også et godt stykke under nyprisen, som en Lanvin-kjole til omkring 10.000 kr., der fås for ca. 1500 kr. Skal prisen være højere, gælder det om at have sans for at købe nogle af de ting, der bliver udsolgte, så de er eftertragtede – og det kræver, at man følger godt med i modebilledet, for her er det skiftende designere, der er populære.
De seneste år har Isabel Marant været en af dem, der hos Vestiaire Collective har været et hit hos dem, som gerne går langt for at finde det helt rigtige og derfor også gerne betaler en god pris.
"Vi oplever, at folk køber det, de ikke har nået at købe i butikkerne og gerne betaler en god pris for det, også somme tider en højere pris end i butikkerne," siger Sébastian Fabre. "Desuden har vi observeret en cyklus, hvor vi kunne se, at det samme Isabel Marant-produkt først blev solgt til en højere pris secondhand end i butikkerne i Frankrig. Derefter blev det solgt til en pige fra et andet europæisk land, f.eks. England, til en lidt lavere pris, som så endte med at sælge det til en amerikaner, igen til en lidt lavere pris. På den måde bliver det samme produkt solgt hos os tre-fire gange." Og jo, måske indbringer Isabel Marant-frakken ikke en formue. Men den ender med heller ikke at koste én.

De gode investeringer:
Birkin-tasken fra Hermès. Intet over. Der er nemlig venteliste på et år hos Hermès til den klassiske taske.
Chanel-tasker. De stiger løbende i pris og kommer aldrig på udsalg.
Louis Vuitton-baggage. Ikonisk og går aldrig af mode.
Alt fra Céline. Ligesom Chanel og Louis Vuitton kan Céline, bortset fra solbriller, ikke købes online, og det betyder en større efterspørgsel.


Her købes og sælges luksusmode:
Vestiaire Collective
Designersager fra et modebevidst, internationalt publikum. Varen sættes til salg med det billede, du sender ind, og når den er solgt, sendes den til Vestiaire Collective. Her inspicerer et ekspertteam, inden den sendes til køberen, for at undgå kopivarer. Vestiaire Collective tager 25 pct. af varens pris i kommission.

Bruun Rasmussen Auktioner
Ønsker man at sælge hos Bruun Rasmussen, kommer man forbi og får vurderet varen, der enten sættes på online auktion eller fysisk auktion. Vurderingen hos Bruun Rasmussen vil ofte være lidt forsigtig, så som sælger kan man blive positivt overrasket. Oveni vurderingsprisen lægges salær på 25 pct. online og 30 pct. i auktionshuset.

Luksusgenbrugsbutikker
Små luksusgenbrugsbutikker, enten fysiske eller online, som bl.a. Magnolia Secondhand, The 2nd Edit og I Blame Lulu. Butikkerne har et kurateret udvalg fra et netværk af sælgere. Butikken tager typisk 50 pct. i kommission, men ved særlige luksusting eller meget store mængder kan en lavere kommission sommetider forhandles.

Trendsales, Ebay og DBA
De største online-butikker for private. Udvalget er stort – kæmpestort – og her er både designervarer og billige fund. Priserne er ofte lavere end på andre platforme, da handlen foregår direkte mellem køber og sælger. Til gengæld tjekkes varer ikke, så man kan være uheldig og købe en kopi.

http://pleasure.borsen.dk/design/artike ... ering.html
0
Do as I say! :whip:
Chloecat
Indlæg: 130
Tilmeldt: 26. dec 2015, 07:39
Kort karma: 8
Likede indlæg: 154

Re: Mode som investering?

Indlægaf Chloecat » 24. aug 2016, 11:51

Der er noget af Hogms design samarbejder og vist andre special kollektioner, som købes og sælges til overpris på eBay.

Der er også nogle som hamstre for at videresælge til overpris, så det må vel være en lidt mere kortsigtet investering, men med afkast - hvis man får udvalgt de vare som bliver mest hypet.

Det samme med sneakers, hvis man får fat i et begrænset oplag sko, så kan den også videresælges med fortjeneste. Så det kan godt lade sig gøre at tjene penge på mode.

Jeg ville ikke personligt kunne de mere langsigtede investerings item, som Chanel 2.55 eller ligende. For at få en god pris skal den være velholdt og det er helt sikkert jeg ville ende med at få en sovseplet eller andet dumt på. Jeg køber mine ting for at bruge dem, så jeg køber ting som jeg også tør bruge.
1
StripesAddict
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 2. sep 2015, 15:58
Kort karma: 128
Likede indlæg: 1046

Re: Mode som investering?

Indlægaf StripesAddict » 24. aug 2016, 15:12

Jeg ved bare ikke helt om jeg køber at de her tasketyper skulle blive ved med at være en god investering.

F.eks. oplever jeg ikke, at 2.55'eren fra Chanel har samme popularitet i dag som bare et par år siden. Ja, man ser dem stadig i modebilledet og på blogs, og ja, de er steget i pris, men på samme tid synes jeg slet ikke man ser dem lige så meget som for et par år siden hvor det var taskEN. Synes i høj grad flere af Celines, Chloés og Guccis modeller vinder indpas. De er måske ikke lige så klassiske, og det kan sagtens være at 2.55'eren vipper dem af pinden igen, men jeg tror den ryger lidt i baggrunden i en periode fordi stilen skifter og måske fordi den har været så overeksponeret de sidste par år.

Jeg kan da godt overveje muligheden for videresalg når jeg køber noget dyrt, fordi det giver en sikkerhed, men på sammetid, så køber jeg mine ting for at bruge dem og jeg gider ikke bekymre mig om en nedsat værdi ved videresalg, pga. brugstegn. Ej heller købe en it taske grundet bedresalgs værdi, frem for at købe en mindre populær model, som er den jeg i virkeligheden helst vil have.
0

Tilbage til "Mode"