Diamantring

Er UGG støvler stadig fede? Og hvad skal man købe til vinter? Del dine modetips her.
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6666
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 869
Likede indlæg: 18918

Diamantring

Indlægaf Æble » 17. mar 2024, 08:31

Jeg har fået en god bonus og kunne godt tænke mig at bruge nogle af dem på en guldring med diamanter som jeg kn have i mange år og som ikke mister værdien. Hvad skal jeg tænke på ift karat af guld og sten? Har ikke en pind forstand på ægte smykker. Budget ca 25.000 men op til 40.000.

Er sådan noget som Ole Lynggaard mere design for pengene eller holder materialerne også?
0
MissB
Indlæg: 2392
Tilmeldt: 30. apr 2017, 20:02
Kort karma: 259
Likede indlæg: 2257

Re: Diamantring

Indlægaf MissB » 17. mar 2024, 08:37

Da jeg lavede reserach i forbindelse med min forlovelsesring så var det generelle råd:

Du får mere diamant i bedre kvalitet (klarhed, farve osv). ved et no-name end ved fx Tiffanys (og Ole Lynggaard). For der betaler du for navnet også.
3
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3995
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 408
Likede indlæg: 5242

Re: Diamantring

Indlægaf girl_beat » 17. mar 2024, 08:40

Jeg er ‘vokset op’ i smykkebranchen, så mit råd er selvfølgelig præget af min egen kræsenhed :-D

Jeg ville prioritere guld og diamanter i høj kvalitet over fx et brand-navn eller en designer. Du får mere materiale for pengene og reel værdi, mens det for andre betyder mere at der er noget håndværk eller historie i fortællingen om smykket. Det er helt og holdent en smagssmag :)

Hvis du selv tænker i dén retning og har brug for anbefalinger, må du sige til :)
1
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6666
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 869
Likede indlæg: 18918

Re: Diamantring

Indlægaf Æble » 17. mar 2024, 09:04

girl_beat skrev:Jeg er ‘vokset op’ i smykkebranchen, så mit råd er selvfølgelig præget af min egen kræsenhed :-D

Jeg ville prioritere guld og diamanter i høj kvalitet over fx et brand-navn eller en designer. Du får mere materiale for pengene og reel værdi, mens det for andre betyder mere at der er noget håndværk eller historie i fortællingen om smykket. Det er helt og holdent en smagssmag :)

Hvis du selv tænker i dén retning og har brug for anbefalinger, må du sige til :)


Men hvad er “høj kvalitet”? Hvordan kan jeg vurdere det?

Jeg kan godt lide tanken om at det er en slags investering, men har ikke besluttet mig endnu om design betyder mere.
0
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6666
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 869
Likede indlæg: 18918

Re: Diamantring

Indlægaf Æble » 17. mar 2024, 09:07

Men jeg er ikke til alliance og prinsesseringe. Det skal have lidt mere “kant” eller noget specielt.
0
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3995
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 408
Likede indlæg: 5242

Re: Diamantring

Indlægaf girl_beat » 17. mar 2024, 09:22

Æble skrev:
girl_beat skrev:Jeg er ‘vokset op’ i smykkebranchen, så mit råd er selvfølgelig præget af min egen kræsenhed :-D

Jeg ville prioritere guld og diamanter i høj kvalitet over fx et brand-navn eller en designer. Du får mere materiale for pengene og reel værdi, mens det for andre betyder mere at der er noget håndværk eller historie i fortællingen om smykket. Det er helt og holdent en smagssmag :)

Hvis du selv tænker i dén retning og har brug for anbefalinger, må du sige til :)


Men hvad er “høj kvalitet”? Hvordan kan jeg vurdere det?

Jeg kan godt lide tanken om at det er en slags investering, men har ikke besluttet mig endnu om design betyder mere.

Her er en god guide til de fire C’er, som diamanter vurderes ud fra: https://4cs.gia.edu/en-us/diamond-buying-guide/

Hvis du fx ønsker dig en stor sten, kan det være, du må gå på kompromis med farve eller klarhed. Eller omvendt. Der er ikke noget rigtigt eller forkert, men hvad der passer til dine personlige præferencer og pengepung :)

Hvis en diamants kvalitet ikke er så afgørende, men du tænker på et smykke som helhed, er det nok en god idé at starte hos en guldsmed og se og røre ved forskellige smykker for at få en fornemmelse af kvaliteten.
1
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Undtagelsen
Indlæg: 2248
Tilmeldt: 17. aug 2015, 17:05
Kort karma: 221
Likede indlæg: 4601

Re: Diamantring

Indlægaf Undtagelsen » 17. mar 2024, 09:25

Æble skrev:Men jeg er ikke til alliance og prinsesseringe. Det skal have lidt mere “kant” eller noget specielt.


Jeg er ikke inde i diamant-investering, men vedr design så tjek evt Ghita Ring. Hun laver nogle ret fine ting, som er mere rå.
1
abcd
Indlæg: 6223
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 292
Likede indlæg: 10184

Re: Diamantring

Indlægaf abcd » 17. mar 2024, 09:54

girl_beat skrev:Jeg er ‘vokset op’ i smykkebranchen, så mit råd er selvfølgelig præget af min egen kræsenhed :-D

Jeg ville prioritere guld og diamanter i høj kvalitet over fx et brand-navn eller en designer. Du får mere materiale for pengene og reel værdi, mens det for andre betyder mere at der er noget håndværk eller historie i fortællingen om smykket. Det er helt og holdent en smagssmag :)

Hvis du selv tænker i dén retning og har brug for anbefalinger, må du sige til :)


Holder mærket ikke værdien bedre selv om man får mindre for de samme penge? Når man ser de der "hvad er det værd"-programmer, synes jeg det virker som om dem der sidder på noget meget værdifuldt, er fordi de har en mærkevare.
0
Brugeravatar
Fru Himmelblå
Indlæg: 2965
Tilmeldt: 20. dec 2015, 16:58
Kort karma: 281
Likede indlæg: 8361

Re: Diamantring

Indlægaf Fru Himmelblå » 17. mar 2024, 11:13

Det er vidst meget almindeligt, at i det sekund du har købt ringen, mister den værdi.

Jeg synes du skal købe ringen, fordi du gerne vil have en, og glemme delen med at den skal holde værdien. For det gør den næppe. Den vil selvfølgelig være materialerne værd. Men du kommer til at betale en pæn markup du ikke får igen.
5
Vir prudens non contra ventum mingit
Brugeravatar
LittleLemon
Indlæg: 600
Tilmeldt: 17. maj 2023, 20:55
Kort karma: 30
Likede indlæg: 1173

Re: Diamantring

Indlægaf LittleLemon » 17. mar 2024, 15:16

Hvis det er ren investering, så ville jeg købe guldbarrer for pengene. Ren guld holder prisen godt og kan altid omsættes igen (også hvis man tænker helt ud i krig og katastrofer)

Men hvis du gerne vil bruge ringen fordi du har lyst til at gå med en smuk ring, så skal du vælge den du bliver mest glad af at bære, ikke den som vil være den bedste investering.
4
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6666
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 869
Likede indlæg: 18918

Re: Diamantring

Indlægaf Æble » 17. mar 2024, 15:23

Det er ikke en investering på den måde, det er en ring jeg gerne vil beholde rigtig længe og være glad for. Men jeg gider heller ikke bruge så mange penge på noget bras.
4
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17260
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3582
Likede indlæg: 42120

Re: Diamantring

Indlægaf LaMariposa » 17. mar 2024, 16:57

Jeg har en halskæde med diamanter fra Ruben Svart, og den er jeg så glad for. Har godt nok kun haft den i to år, men jeg synes den holder sig pæn, selvom jeg bruger den dagligt.

https://www.svart.dk/produkt-katalog/cl ... ge/page/6/
1
:lun: Be brave
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8952
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1518
Likede indlæg: 25647

Re: Diamantring

Indlægaf Madam Pomfrey » 17. mar 2024, 17:01

Hvis jeg havde den form for penge til et smykke, så ville jeg få det lavet et unika smykke specifikt til mig, i en stil jeg kunne lide.
Ifht. værdi, - så betaler man naturligvis for både materialer, sten, ædemetal, men også for håndværkerens timeløn.
Men selve ædelmetallet og sten vil kunne genanvendes i et evt. nyt design, skulle man blive træt af det.

jeg kender flere kvinder, som selv, eller hvis mænd, har fået lavet unika design til dem - ikke nødvendigvis i den prisklasse.
Men det har været smykker der både blev bemærket, og som matchede bærerens personlighed/stil virkelig godt.
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."

Tilbage til "Mode"