Capsule wardrobe - en inspirationstråd

Er UGG støvler stadig fede? Og hvad skal man købe til vinter? Del dine modetips her.
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Capsule wardrobe - en inspirationstråd

Indlægaf Hunkat » 28. jun 2022, 08:05

Jeg leger med tanken om at gennemgå min garderobe og skære ned til et par håndfulde stykker tøj som kan kombineres på kryds og tværs, en såkaldt kapsel garderobe eller capsule wardrobe.

Jeg kan rigtig godt lide ideen men jeg synes de billeder og anden inspiration jeg kan finde online er ret... kedelige. Meget hvid i grå i beige. Jeg er med på at ideen er at basis tøjet er så neutralt at det kan gå med alt det andet men det bliver sgu for blegt til min smag personligt.

Men debatten er altid god til inspiration! :blomst: Så kom hid og del jeres tanker og ideer, uanset om I stadig lurer på ideen eller har været med i årevis. Gerne med billeder hvis man har lyst så vi andre kan se hvordan I sammensætter outfits.
1
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9823
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1859
Likede indlæg: 9560

Re: Capsule wardrobe - en inspirationstråd

Indlægaf Spjaerten » 28. jun 2022, 08:17

Project 333 er 33 stykker tøj man må bruge på 3 mdr
Der kan måske være noget insp at hente der
0
Tryk på * :slem:
Brugeravatar
Dromedar
Indlæg: 209
Tilmeldt: 17. dec 2018, 21:14
Kort karma: 30
Likede indlæg: 697

Re: Capsule wardrobe - en inspirationstråd

Indlægaf Dromedar » 28. jun 2022, 08:50

Jeg læste for 2 år siden en artikel om, præcis HVOR MEGET vores tøjforbrug belaster miljøet. I artiklen blev det anbefalet, at alle mennesker i den vestlige verden skar deres tøjindkøb ned til max. 5 nye stykker tøj om året. Og du læste rigtigt: Fem. F. E. M.

Hvert år sætter jeg et nyt miljømål - ud fra tanken om, at politikerne ikke kommer til at redde kloden, men at jeg også kan gøre meget selv. Jeg har derfor solgt min bil, skåret kødforbruget ned til et minimum osv.

Tøjindkøbet blev sidste års miljømål, og det var så fed en oplevelse, at jeg aldrig kommer til at gå tilbage. Lige pludselig bliver jeg nemlig nødt til at tænke over, hvad jeg køber. Det skal passe ind det tøj, jeg i forvejen har, og så skal det være holdbart.

Efter to år har jeg en garderobe, som jeg elsker mere, end jeg nogensinde har gjort. Jeg ved altid, hvad jeg skal tage på, og det hele passer sammen.

Jeg elsker farver, så det er tøjskabet fyldt med. Jeg går ikke i bukser, så der er i stedet ensfarvede basisnederdele. Til det har jeg en skjortebluse på eller t-shirt + cardigan. Så er der en håndfuld gode kjoler til festbrug. Dertil et par enkelte dele, som jeg kun går i ved særlige lejligheder, f.eks. en hvid skjorte med flæser.

I alt tror jeg, jeg nu ejer max. 30-40 stykker tøj, incl. t-shirts.

Mine venner driller mig lidt med, at de altid kan kende mig i bybilledet, fordi jeg har det samme tøj på. Så plejer jeg at fortælle dem om min mission med de fem stykker tøj, og så kan jeg godt se, at de begynder at tælle. :D
11
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6650
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 865
Likede indlæg: 18832

Re: Capsule wardrobe - en inspirationstråd

Indlægaf Æble » 28. jun 2022, 13:18

Jeg havde på et tidspunkt en capsuele wardrobe. Tror jeg havde 20-30 stk.

Min udfordring var at det blev lidt kedeligt. Jeg kan godt lide mønstre og farver og det er der ikke rigtig plads til. Tror de anbefaler 1-3 anderledes stykker tøj i en capsuele wardrobe og det er slet ikke nok til mig.

Men hvis man bygger den op fra basis og npr man så tilføjer noget “anderledes” så tænke på at det skal passe til måske 3-5 outfits så tror jeg godt man kan. Men man kan IMO ikke komme langt ned hvis man som mig har en kærlighed for andet end “plain”.
0
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6650
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 865
Likede indlæg: 18832

Re: Capsule wardrobe - en inspirationstråd

Indlægaf Æble » 28. jun 2022, 13:19

Dromedar - dit indlæg inspirerer - jeg vil gerne blive en mere bevidst forbruger på tøjsiden :gogo:
2
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Capsule wardrobe - en inspirationstråd

Indlægaf TomKah » 28. jun 2022, 14:38

Det er vel lidt ligegyldigt rent bæredygtighedsmæssigt hvor mange stykker man har hvis man bare bruger det op og køber nyt i en hastighed så man ikke sorterer ud for at få plads til mere. Jeg tror jeg har købt mellem 5 og 10 stykker tøj de sidste mange mange år, men derfor har jeg da alligevel et stort klædeskab med tøj.
3
Brugeravatar
Dromedar
Indlæg: 209
Tilmeldt: 17. dec 2018, 21:14
Kort karma: 30
Likede indlæg: 697

Re: Capsule wardrobe - en inspirationstråd

Indlægaf Dromedar » 28. jun 2022, 20:07

TomKah skrev:Det er vel lidt ligegyldigt rent bæredygtighedsmæssigt hvor mange stykker man har hvis man bare bruger det op og køber nyt i en hastighed så man ikke sorterer ud for at få plads til mere. Jeg tror jeg har købt mellem 5 og 10 stykker tøj de sidste mange mange år, men derfor har jeg da alligevel et stort klædeskab med tøj.


Sådan kan man sagtens se det. Problemet er bare, at I det store perspektiv, så køber den gennemsnitlige dansker 16 kilo tøj om året, men lader de fem kilo ligge ubrugte i skabet. Kilde: https://faktalink.dk/tøj-og-bæredygtighed. Så hvis man skal følge dit regnestykke, skal alt tøjet jo været helt brugt op den dag, du stiller træskoene. Det er lidt nemmere med en meget lille garderobe.

Nu vil jeg ikke afspore den ellers rigtig gode tråd med en miljødebat, men hvis der er nogen, der vil læse mere, så er det bl.a. artiklerne nedenfor, jeg har fået inspiration fra. Jeg kan ikke lige finde den med fem stykker tøj igen, men de andre artikler er også ret interessante:

https://www.retailnews.dk/article/view/614283/produktion_af_toj_er_blevet_en_stor_

https://taenk.dk/forbrugerliv/baeredygtighed/toej-saadan-skader-produktionen
3
Brugeravatar
Dromedar
Indlæg: 209
Tilmeldt: 17. dec 2018, 21:14
Kort karma: 30
Likede indlæg: 697

Re: Capsule wardrobe - en inspirationstråd

Indlægaf Dromedar » 28. jun 2022, 20:14

Nå, nu fandt jeg faktisk artiklen, og jeg huskede forkert. Det er ikke fem stykker tøj, vi anbefales at købe om året - hvis vi vil minimere CO2-udslippet og satse på, at temperaturen på verdensplan kun stiger med 1,5 grader.

Det er tre.

https://amtsavisen.dk/artikel/så-meget-køber-vi-i-gennemsnit-61-stykker-nyt-tøj-hvert-år-er-du-med-til-at-holde-statistikken-oppe
3
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Capsule wardrobe - en inspirationstråd

Indlægaf JoyNips » 30. jun 2022, 07:54

Jeg har levet et par år i joggingtøj :-D Hjemmearbejde, graviditet og nu barsel. Men jeg har en note på min telefon hvor jeg løbende har noteret, hvis jeg har set noget, jeg syner er værd at kopiere. Og så overvejer jeg at få lavet en farveanalyse, fx ved the color guru
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Mangoness
Indlæg: 6485
Tilmeldt: 10. jan 2016, 18:04
Kort karma: 630
Likede indlæg: 14369

Re: Capsule wardrobe - en inspirationstråd

Indlægaf Mangoness » 30. jun 2022, 11:19

JoyNips skrev:Jeg har levet et par år i joggingtøj :-D Hjemmearbejde, graviditet og nu barsel. Men jeg har en note på min telefon hvor jeg løbende har noteret, hvis jeg har set noget, jeg syner er værd at kopiere. Og så overvejer jeg at få lavet en farveanalyse, fx ved the color guru


Jeg har selv fået lavet sådan en farveanalyse (ved PrettyYourWorld.com), hvor jeg skulle indsende billeder af mig selv. Hvis du får lavet en farveanalyse, så kan jeg anbefale at tage nogle billeder, hvor du sætter forskellige farver tøj op under ansigtet (jeg tog billeder med tøjstykker i både varme og kolde undertoner, sort, kold grøn, varm grøn, varm brun, kraftig pink osv., så hun kunne se så mange forskellige slags farver på mig som muligt). Det var hvert fald sådan, hun nemmest kunne analysere mine farver (hun bad om flere billeder, fordi min hud er neutral, og jeg var lidt svær at placere til at starte med). Men Color guru kan selvfølgelig have andre præferencer :)
1
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:


Cheese Billede
pinkmoon
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 12. jan 2020, 14:59
Kort karma: 187
Likede indlæg: 6761

Re: Capsule wardrobe - en inspirationstråd

Indlægaf pinkmoon » 30. jun 2022, 11:40

Jeg køre det ret stringent og har gjort det i årevis. Men jeg holder mig til sort, grå, hvid, navy og beige.
0
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9010
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21827

Re: Capsule wardrobe - en inspirationstråd

Indlægaf Purple Haze » 30. jun 2022, 11:46

Dromedar skrev:I artiklen blev det anbefalet, at alle mennesker i den vestlige verden skar deres tøjindkøb ned til max. 5 nye stykker tøj om året. Og du læste rigtigt: Fem. F. E. M.


Ved du du rettede det til tre, og tænker det kan blive problematisk hvis man tæller undertøj med.
Ikke fordi jeg køber store mængder undertøj, men hvis det tæller med tror jeg ikke engang jeg kan få de trusser jeg skal bruge med kun 3 stykker om året.

Hvis der er tale om tøj-tøj og det kun gælder tøj købt fra nyt, så lyder det meget fornuftigt.
Vil tro 3/4 af min gaderobe er tøj jeg har fået forærende eller har købt brugt - og har svært ved at se at det skulle være problematisk for andre at gøre også (med de åbenlyse undtagelser).

Mht en capsul wardrobe, så tror jeg ikke helt jeg forstår ideen?
Er det fordi man ikke går op i tøj, og bare gerne vil kunne hive noget ud af skabet der altid vil passe sammen. Havde en kæreste engang der kørte efter det princip, det var super nemt for ham, han skulle kun gå op i om tøjet var rent eller ej. Men som flere nævner blev det ret kedeligt, hvilket han ikke havde noget imod, og så var det jo fint nok.

Hvis det er udefra et klimamæssigt fokus, synes jeg ikke det giver nogen mening, tænker at man jo så måske skal ud og købe nyt så tingene passer sammen - og måske skal skolde dig af med det som ikke passer til resten.
Det bliver da en større klima belastning, end at bruge det man har og så supplere op med primært brugt tøj når man har brug for det.
2
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Dromedar
Indlæg: 209
Tilmeldt: 17. dec 2018, 21:14
Kort karma: 30
Likede indlæg: 697

Re: Capsule wardrobe - en inspirationstråd

Indlægaf Dromedar » 1. jul 2022, 05:17

Purple Haze skrev:
Dromedar skrev:I artiklen blev det anbefalet, at alle mennesker i den vestlige verden skar deres tøjindkøb ned til max. 5 nye stykker tøj om året. Og du læste rigtigt: Fem. F. E. M.


Ved du du rettede det til tre, og tænker det kan blive problematisk hvis man tæller undertøj med.
Ikke fordi jeg køber store mængder undertøj, men hvis det tæller med tror jeg ikke engang jeg kan få de trusser jeg skal bruge med kun 3 stykker om året.

Hvis der er tale om tøj-tøj og det kun gælder tøj købt fra nyt, så lyder det meget fornuftigt.
Vil tro 3/4 af min gaderobe er tøj jeg har fået forærende eller har købt brugt - og har svært ved at se at det skulle være problematisk for andre at gøre også (med de åbenlyse undtagelser).

Mht en capsul wardrobe, så tror jeg ikke helt jeg forstår ideen?
Er det fordi man ikke går op i tøj, og bare gerne vil kunne hive noget ud af skabet der altid vil passe sammen. Havde en kæreste engang der kørte efter det princip, det var super nemt for ham, han skulle kun gå op i om tøjet var rent eller ej. Men som flere nævner blev det ret kedeligt, hvilket han ikke havde noget imod, og så var det jo fint nok.

Hvis det er udefra et klimamæssigt fokus, synes jeg ikke det giver nogen mening, tænker at man jo så måske skal ud og købe nyt så tingene passer sammen - og måske skal skolde dig af med det som ikke passer til resten.
Det bliver da en større klima belastning, end at bruge det man har og så supplere op med primært brugt tøj når man har brug for det.


Nu ved jeg ikke, om det sidste også var til mig, men jeg har ikke en capsul wardrobe - jeg tror faktisk knap nok, at jeg ved, hvad det er. Men jeg har haft den samme stil i mange år, så her har der ikke været tale om at smide noget ud. Til gengæld køber jeg nu kun tøj, som jeg ved, at jeg vil bruge helt op.

Og nej, det er ikke med undertøj. Her er jeg dog holdt op med at købe bh'er, der ikke passer. Så slipper jeg for at smide dem ud, ubrugte. Køber kun af det samme mærke og krydser fingre for, at modellen aldrig udgår.

Om det er en god ide for dig og for miljøet at gå i genbrugstøj, det handler vel om, om tøjet bliver brugt helt op. Selvfølgelig er det godt, at tøjet får en ekstra livscyklus hos dig. Hvis det omvendt bare ligger hos dig, indtil det bliver så umoderne, at det bliver sendt til forbrændingen, når du sender det til genbrug, så er vi jo lige vidt.

Men altså, i bund og grund diskuterer jeg normalt ikke det her med andre mennesker. Andre mennesker kan gøre, præcis hvad de vil. Jeg prøver bare at holde min egen sti så ren som mulig.
3
pinkmoon
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 12. jan 2020, 14:59
Kort karma: 187
Likede indlæg: 6761

Re: Capsule wardrobe - en inspirationstråd

Indlægaf pinkmoon » 1. jul 2022, 11:11

Dromedar skrev:
Purple Haze skrev:
Dromedar skrev:I artiklen blev det anbefalet, at alle mennesker i den vestlige verden skar deres tøjindkøb ned til max. 5 nye stykker tøj om året. Og du læste rigtigt: Fem. F. E. M.


Ved du du rettede det til tre, og tænker det kan blive problematisk hvis man tæller undertøj med.
Ikke fordi jeg køber store mængder undertøj, men hvis det tæller med tror jeg ikke engang jeg kan få de trusser jeg skal bruge med kun 3 stykker om året.

Hvis der er tale om tøj-tøj og det kun gælder tøj købt fra nyt, så lyder det meget fornuftigt.
Vil tro 3/4 af min gaderobe er tøj jeg har fået forærende eller har købt brugt - og har svært ved at se at det skulle være problematisk for andre at gøre også (med de åbenlyse undtagelser).

Mht en capsul wardrobe, så tror jeg ikke helt jeg forstår ideen?
Er det fordi man ikke går op i tøj, og bare gerne vil kunne hive noget ud af skabet der altid vil passe sammen. Havde en kæreste engang der kørte efter det princip, det var super nemt for ham, han skulle kun gå op i om tøjet var rent eller ej. Men som flere nævner blev det ret kedeligt, hvilket han ikke havde noget imod, og så var det jo fint nok.

Hvis det er udefra et klimamæssigt fokus, synes jeg ikke det giver nogen mening, tænker at man jo så måske skal ud og købe nyt så tingene passer sammen - og måske skal skolde dig af med det som ikke passer til resten.
Det bliver da en større klima belastning, end at bruge det man har og så supplere op med primært brugt tøj når man har brug for det.


Nu ved jeg ikke, om det sidste også var til mig, men jeg har ikke en capsul wardrobe - jeg tror faktisk knap nok, at jeg ved, hvad det er. Men jeg har haft den samme stil i mange år, så her har der ikke været tale om at smide noget ud. Til gengæld køber jeg nu kun tøj, som jeg ved, at jeg vil bruge helt op.

Og nej, det er ikke med undertøj. Her er jeg dog holdt op med at købe bh'er, der ikke passer. Så slipper jeg for at smide dem ud, ubrugte. Køber kun af det samme mærke og krydser fingre for, at modellen aldrig udgår.

Om det er en god ide for dig og for miljøet at gå i genbrugstøj, det handler vel om, om tøjet bliver brugt helt op. Selvfølgelig er det godt, at tøjet får en ekstra livscyklus hos dig. Hvis det omvendt bare ligger hos dig, indtil det bliver så umoderne, at det bliver sendt til forbrændingen, når du sender det til genbrug, så er vi jo lige vidt.

Men altså, i bund og grund diskuterer jeg normalt ikke det her med andre mennesker. Andre mennesker kan gøre, præcis hvad de vil. Jeg prøver bare at holde min egen sti så ren som mulig.


Enig. Brugt tøj er bedre end nyt tøj, men det er jo stadig produceret. Det kan hurtigt blive lidt en sovepude at (over)forbrug er ok hvis bare det er genbrug.

Det mest bæredygtige tænker jeg er, at købe få velproducerede ting som er lavet til at holde, og som bliver brugt til det ikke kan mere.
1

Tilbage til "Mode"