Etisk forsvarligt at shoppe online i corona-tider?

Er UGG støvler stadig fede? Og hvad skal man købe til vinter? Del dine modetips her.
Brugeravatar
Chachacha
Indlæg: 705
Tilmeldt: 3. sep 2015, 00:51
Kort karma: 104
Likede indlæg: 2116

Etisk forsvarligt at shoppe online i corona-tider?

Indlægaf Chachacha » 28. mar 2020, 18:50

Hvad tænker du om den etiske del af online shopping i disse corona-tider? En del af bekymringerne kunne være, at postpersonalet sætter helbredet på spil for at levere ens pakker, ligesom dem der pakker og henter på lager gør det.

Spørgsmålet gælder selvfølgelig ikke medicin og andre nødvendigheder.

Jeg har selv købt rigtig meget online de seneste uger. Jeg forsøger at købe lokalt, for så føler jeg i det mindste at jeg støtter butikkerne i området og samfundsøkonomien, men jeg har også købt på en fransk webshop og det giver mig faktisk en smule dårlig samvittighed... Jeg køber stadig kun ting, jeg rent faktisk vil bruge, men jeg kan ikke finde ud af, om man burde vente til efter corona-lock down.

Hvad siger I?
0
fisken80
Indlæg: 22339
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52560

Re: Etisk forsvarligt at shoppe online i corona-tider?

Indlægaf fisken80 » 28. mar 2020, 19:23

Chachacha skrev:Hvad tænker du om den etiske del af online shopping i disse corona-tider? En del af bekymringerne kunne være, at postpersonalet sætter helbredet på spil for at levere ens pakker, ligesom dem der pakker og henter på lager gør det.

Spørgsmålet gælder selvfølgelig ikke medicin og andre nødvendigheder.

Jeg har selv købt rigtig meget online de seneste uger. Jeg forsøger at købe lokalt, for så føler jeg i det mindste at jeg støtter butikkerne i området og samfundsøkonomien, men jeg har også købt på en fransk webshop og det giver mig faktisk en smule dårlig samvittighed... Jeg køber stadig kun ting, jeg rent faktisk vil bruge, men jeg kan ikke finde ud af, om man burde vente til efter corona-lock down.

Hvad siger I?


I forhold til dem der leverer kan man jo vælge flexlevering, så er der ingen fysisk kontakt.
Dem på lageret tager vel de samme forholdsregler som andre, der stadig går på arbejde. Så nej, jeg har bestemt ikke dårlig samvittighed ved at shoppe på nettet.
Jeg køber dog kun i danske webshops, men det gør jeg altid kun, så det har ikke noget med corona at gøre.
3
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Ondemand
Indlæg: 1745
Tilmeldt: 16. aug 2016, 06:42
Kort karma: 78
Geografisk sted: Udkanten
Likede indlæg: 6029

Re: Etisk forsvarligt at shoppe online i corona-tider?

Indlægaf Ondemand » 28. mar 2020, 19:24

Jeg køber alt online ligesom før coronakrisen så det kan jeg ikke se noget problem i. Langt det meste køber jeg i danske webshops, og eftersom jeg bor ude på bøh-landet går det ikke ud over lokale butikker.
0
“Tradition is not the worship of ashes, but the preservation of fire.”
― Gustav Mahler
Brugeravatar
TakeAChanceOnMe
Indlæg: 5924
Tilmeldt: 6. aug 2017, 20:04
Kort karma: 833
Geografisk sted: United Kingdom
Likede indlæg: 14742

Re: Etisk forsvarligt at shoppe online i corona-tider?

Indlægaf TakeAChanceOnMe » 28. mar 2020, 19:25

Når der bliver leveret her, står post/pakkebud ca 1.5-2 m væk og så går overlevering ved at tingene bliver lagt på jorden, som vi så kan samle op. Underskrift og sådan er lidt ligegyldigt lige pt.

Jeg vil gerne købe lokalt, men samtidig er der også bare ting jeg ikke synes er ligeså godt lokalt. Og så gider jeg altså ikke at bruge mine penge der. Selvom jeg køber ved større firmaer er det jo også med til at holde nogle i job.
0
Brugeravatar
Chachacha
Indlæg: 705
Tilmeldt: 3. sep 2015, 00:51
Kort karma: 104
Likede indlæg: 2116

Re: Etisk forsvarligt at shoppe online i corona-tider?

Indlægaf Chachacha » 28. mar 2020, 19:31

fisken80 skrev:
Chachacha skrev:Hvad tænker du om den etiske del af online shopping i disse corona-tider? En del af bekymringerne kunne være, at postpersonalet sætter helbredet på spil for at levere ens pakker, ligesom dem der pakker og henter på lager gør det.

Spørgsmålet gælder selvfølgelig ikke medicin og andre nødvendigheder.

Jeg har selv købt rigtig meget online de seneste uger. Jeg forsøger at købe lokalt, for så føler jeg i det mindste at jeg støtter butikkerne i området og samfundsøkonomien, men jeg har også købt på en fransk webshop og det giver mig faktisk en smule dårlig samvittighed... Jeg køber stadig kun ting, jeg rent faktisk vil bruge, men jeg kan ikke finde ud af, om man burde vente til efter corona-lock down.

Hvad siger I?


I forhold til dem der leverer kan man jo vælge flexlevering, så er der ingen fysisk kontakt.
Dem på lageret tager vel de samme forholdsregler som andre, der stadig går på arbejde. Så nej, jeg har bestemt ikke dårlig samvittighed ved at shoppe på nettet.
Jeg køber dog kun i danske webshops, men det gør jeg altid kun, så det har ikke noget med corona at gøre.

I en opgang skal de stadig ind, de skal trykke på en dørtelefon og de skal bevæge sig op og ned ad trapperne. Der er selvfølgelig ingen fysisk kontakt mellem dem og mig, men jeg kan alligevel godt tænke lidt over den potentielle risiko, der er i leveringen for postmedarbejdere.

For lagermedarbejdere gælder selvfølgelig samme retningslinjer som andre på arbejde, men det er jo ikke en vigtig eller kritisk funktion at få sine sneakers og kjoler pakket og håndteret. Deraf mine overvejelser. Måske er jeg vitterligt alene med dem :gruble:
0
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14723
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19075

Re: Etisk forsvarligt at shoppe online i corona-tider?

Indlægaf Flora » 28. mar 2020, 19:33

Som jeg ser det, er nethandel en hjælp til de butikker, der er nødt til at holde deres fysiske butikker lukket. Jeg tænker, de er glade for at få den indtægt, de kan, og at de tager deres forholdsregler på lageret. Jeg shoppede f.eks. et sted, hvor de skrev, at der var længere leveringstid end normalt, fordi de var færre på lageret, så de kunne holde afstand.

Post Nord har indført, at man ikke skal skrive under på den der dims, de har med, så postbudet ikke skal rende rundt med noget, som en masse mennesker har rørt ved. Og mon ikke også de tager deres forholdsregler på pakkecentrene.

Så jeg synes, man skal netshoppe alt det, man vil. Det gør jeg i hvert fald.
12
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11296
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1792
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23356

Re: Etisk forsvarligt at shoppe online i corona-tider?

Indlægaf Mani » 28. mar 2020, 19:41

Post Nord kører jo heller ikke generelt med opgangstider. Tænker også de risikerer fyringsrunder, hvis opgaverne forsvinder helt?
Jeg køber det jeg har behov for online fremfor at møde op i fysiske butikker, men det er yderst begrænset, hvad jeg handler.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
fisken80
Indlæg: 22339
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52560

Re: Etisk forsvarligt at shoppe online i corona-tider?

Indlægaf fisken80 » 28. mar 2020, 20:02

Chachacha skrev:
fisken80 skrev:
Chachacha skrev:Hvad tænker du om den etiske del af online shopping i disse corona-tider? En del af bekymringerne kunne være, at postpersonalet sætter helbredet på spil for at levere ens pakker, ligesom dem der pakker og henter på lager gør det.

Spørgsmålet gælder selvfølgelig ikke medicin og andre nødvendigheder.

Jeg har selv købt rigtig meget online de seneste uger. Jeg forsøger at købe lokalt, for så føler jeg i det mindste at jeg støtter butikkerne i området og samfundsøkonomien, men jeg har også købt på en fransk webshop og det giver mig faktisk en smule dårlig samvittighed... Jeg køber stadig kun ting, jeg rent faktisk vil bruge, men jeg kan ikke finde ud af, om man burde vente til efter corona-lock down.

Hvad siger I?


I forhold til dem der leverer kan man jo vælge flexlevering, så er der ingen fysisk kontakt.
Dem på lageret tager vel de samme forholdsregler som andre, der stadig går på arbejde. Så nej, jeg har bestemt ikke dårlig samvittighed ved at shoppe på nettet.
Jeg køber dog kun i danske webshops, men det gør jeg altid kun, så det har ikke noget med corona at gøre.

I en opgang skal de stadig ind, de skal trykke på en dørtelefon og de skal bevæge sig op og ned ad trapperne. Der er selvfølgelig ingen fysisk kontakt mellem dem og mig, men jeg kan alligevel godt tænke lidt over den potentielle risiko, der er i leveringen for postmedarbejdere.

For lagermedarbejdere gælder selvfølgelig samme retningslinjer som andre på arbejde, men det er jo ikke en vigtig eller kritisk funktion at få sine sneakers og kjoler pakket og håndteret. Deraf mine overvejelser. Måske er jeg vitterligt alene med dem :gruble:


Det er såmænd da heller ikke en kritisk funktion at renovere en skole eller en boligblok eller bygge en letbane, men det kører jo altså også ufortrødent videre.
Jeg går ud fra, at dem der leverer godt kan finde ud af at spritte hænder af når de har rørt ved døre og ringeklokker.
2
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
fisken80
Indlæg: 22339
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52560

Re: Etisk forsvarligt at shoppe online i corona-tider?

Indlægaf fisken80 » 28. mar 2020, 20:04

Jeg får da i øvrigt også stadig leveret min avis dagligt i min postkasse. Godt nok er samfundet lukket ned, men det har trods alt aldrig været meningen, at det skulle gå helt i stå.
2
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Ally
Indlæg: 4696
Tilmeldt: 2. sep 2015, 18:25
Kort karma: 892
Likede indlæg: 7690

Re: Etisk forsvarligt at shoppe online i corona-tider?

Indlægaf Ally » 28. mar 2020, 20:51

Jeg har onlineshoppet en del de sidste par uger; dog kun fra danske webshops, som bl.a. tilhører mindre butikker, der pt. er lukket. Når GLS-manden har afleveret pakker til mig, har vi stået 1½-2 meter fra hinanden, og PostNord-manden lægger pakkerne i skuret, så ham er der slet ingen kontakt til.
0
What if I fall? Oh, but my darling, what if you fly?
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46284

Re: Etisk forsvarligt at shoppe online i corona-tider?

Indlægaf LadyFox » 28. mar 2020, 22:00

Jeg tænker det er bedre for vores samfund at vi stadig bruger penge på andet end mad og medicin i disse tider end at vi lader være. Så de penge jeg spare på ikke at gå på café, til event, i byen osv. Bruger jeg i stedet på at købe ting online - både materialistiske ting, og gavekort til oplevelsesteder. Jeg køber ikke noget bare for at købe det, altså, det er ting jeg ville købe uanset hvad før eller siden - men som ikke behøvede være lige nu.
Jeg er sikker på at mine penge gør mere gavn ved at bevæge sig rundt ude i virkeligheden lige nu end de gør ved at stå på min konto og vente på at jeg kan gå ud og bruge dem selv.
4
...
Hewlett
Indlæg: 1457
Tilmeldt: 30. apr 2016, 19:33
Kort karma: 99
Likede indlæg: 4388

Re: Etisk forsvarligt at shoppe online i corona-tider?

Indlægaf Hewlett » 28. mar 2020, 23:13

Jeg tager mine forbehold ved pakkelevering og det forventer (og oplever) jeg også at pakkebuddet gør, så det korte svar er nej.
0
ShiningCotton
Indlæg: 132
Tilmeldt: 18. apr 2019, 07:00
Kort karma: 6
Likede indlæg: 134

Re: Etisk forsvarligt at shoppe online i corona-tider?

Indlægaf ShiningCotton » 29. mar 2020, 07:37

Jeg har samme tanke - min umiddelbare indskydelse er, at der er tale om en lidt pest/kolera situation.

Som de andre har påpeget, så går det jo udover firmaerne/økonomien, hvis alle fuldstændig holder op med at købe ind. Jeg har personligt bare svært ved at retfærdiggøre at nogle skal på arbejde mens andre bliver hjemme, hvis ikke det er absolut nødvendigt. Og det er min neglelak ikke - min solcreme er dog nok lidt en anden sag (blev solskoldet i går, da jeg var ude og løbe).

Så.. det er søde tanker - men hvad der er bedst at gøre er svært at vide.
1
Jedi
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 86
Likede indlæg: 3048

Re: Etisk forsvarligt at shoppe online i corona-tider?

Indlægaf Jedi » 29. mar 2020, 08:26

Jeg må indrømme, jeg skænker det ikke en tanke. De bude, jeg har set, bruger handsker og de holder afstand. Når jeg henter en pakke, så er der barriere, sprit og besked om kun en person ad gangen.
0
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3726
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11281

Re: Etisk forsvarligt at shoppe online i corona-tider?

Indlægaf Danseprinsesse » 29. mar 2020, 08:28

Jeg kan fortælle, hvordan det er hos os og vores lille webshop.
Vores omsætning er markant påvirket, og vi er usandsynligt glade for hver eneste ordre, fordi det handler om butikkens overlevelse.

Vi er så små, at det kun er os - fra samme hustand (primært min kæreste) - der pakker.
Min kæreste kommer ud i firmaet med bil, og GLS er meget omhyggelige med 2 meters afstand, så han føler sig ikke udsat ved at passe sit arbejde.
Hvordan det foregår på resten af turen, fra vi har afleveret pakken, ved jeg ikke - men indtrykket er i hvert fald, at GLS gør meget ud af at holde afstand og passe på deres medarbejdere.
15

Tilbage til "Mode"