Hvorfor køber du?

Er UGG støvler stadig fede? Og hvad skal man købe til vinter? Del dine modetips her.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Hvorfor køber du?

Indlægaf Wizzze » 21. jan 2018, 12:24

Hvordan begynder et køb for dig?
Er du typen der starter med et behov, ala jeg skal bruge nogle bukser til arbejde, og så går i gang med at kigge rundt efter noget der opfylder dit behov. Eller jeg mangler en rød kjole til den fest eller det look jeg vil sammensætte, og så kigger på røde kjoler.
Eller er du typen der ser noget i et blad, på en celeb eller i en butiksrude, og bliver omg omg omg jeg MÅ have, jeg kan ikke leve uden, det fylder drømme om natten?
Hvor meget kigger du på hvad du allerede har, og tænker nyt ind i den eksisterende garderobe, evt finder ting i garderoben, som er det samme / næsten det samme, som det nye du kigger på, og således sparer et køb?
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19042

Re: Hvorfor køber du?

Indlægaf Flora » 21. jan 2018, 12:30

Jeg køber som regel efter behov.
0
Brugeravatar
Anlewi
Indlæg: 2592
Tilmeldt: 21. maj 2016, 12:13
Kort karma: 178
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 3874

Re: Hvorfor køber du?

Indlægaf Anlewi » 21. jan 2018, 12:33

Jeg køber både af lyst og behov.
0
:savl: selvom man er tyk kan man godt have tynd mave :savl:
Brugeravatar
Suzan
Indlæg: 442
Tilmeldt: 3. sep 2015, 12:29
Kort karma: 31
Likede indlæg: 556

Re: Hvorfor køber du?

Indlægaf Suzan » 21. jan 2018, 13:43

Begge dele.

90% af gangene er det bare almindelig trang til at shoppe, som jeg så udlever i genbrugsbutikker/brugtmarkeder.

De sidste 10% er i "rigtige" butikker og typisk sko/støvler/sandaler - strømper - og BHer.

Prøver at holde mængden af tøj nede på et håndterligt niveau, så når der ligger lidt for meget på hylderne der var "god til prisen" eller "god at have" kan noget af det godt risikere en slagtning :-D
0
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Hvorfor køber du?

Indlægaf Annione » 21. jan 2018, 15:25

Jeg mangler sjældent en skid. Jeg har alt - og masser af det. Så når jeg træder ind i en butik, så køber jeg noget, hvad som helst, jeg synes er fedt. Måske opdager jeg pludselig, at jeg "jo faktisk heller ikke har en bluse, sådan lige til den og den situation". :lol:

Jeg har alt for meget tøj, men jeg har lige tabt mig en hulens masse kg, så den der slanke krop har virkelig fortjent en ny *indsæt selv beklædning*.

Sko er der imod et meget planlagt køb. Jeg har 1 mærke, jeg kan gå i, og de er dyre, så dem sparer jeg op til i 2-3 måneder.

Jeg havde dog 1 bryllup sidste år, hvor jeg gik ind i butikken og ledte efter den rigtige kjole. Jeg har kun 1 butik, som har nogle kjoler jeg elsker, så det var nemt. Finder altid noget i den biks. Totalt yndlings.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hvorfor køber du?

Indlægaf Slettet bruger » 21. jan 2018, 15:32

Det begynder med at der går hul på et eller andet. Åh for helvede, jeg bliver nødt til at købe noget nyt. Det får jeg ikke gjort, og snart går der hul på noget andet. Nu skal jeg tage mig sammen. Får det stadig ikke gjort. En morgen mangler jeg noget at tage på, og må ud i vaskekurven og hente noget beskidt. Deromkring får jeg taget mig sammen til at erstatte alt det der er gået i stykker. Og så begynder det forfra.
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19609
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46091

Re: Hvorfor køber du?

Indlægaf LadyFox » 21. jan 2018, 15:34

Jeg køber næsten kun efter behov, og stort set kun genbrug - fordi jeg synes det er synd for miljøet hvis jeg har en masse nyt tøj i skabet som jeg stort set ikke får brugt. Jeg får heller ikke nogen glæde af det tøj der bare hænger.

Jeg har dog en svaghed for korte, gerne sorte kjoler, så dem har jeg det alligevel med at købe udelukkende fordi at jeg har lyst. Det er dog dumt, jeg mangler alt andet tøj, og alligevel er det kjoler der kommer med hjem gang, på gang, på gang. Alt det andet har jeg også virkelig svært ved at finde noget jeg kan lide af.
1
...
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Hvorfor køber du?

Indlægaf Krølle » 21. jan 2018, 15:34

Tidligere lyst, nu stort set kun behov.

Min krop er for øvrigt ret aparte skruet sammen, så selvom der er et reelt behov, kan jeg ikke altid finde det, jeg mangler. Af samme årsag har jeg lige købt fem par jeans - for første gang i fem år fandt jeg en model, der sad perfekt og kunne bestilles i min aparte størrelse, så jeg købte restlageret. Når selv sælgeren skal dobbelttjekke med hovedkontoret, om de kan skaffe ens størrelse, ved man, at det er med at slå til :lol: Desuden udgår modellen (selvfølgelig :rulle:), så det var bare med at hamstre :-D
0
Brugeravatar
Knirkemis
Indlæg: 1273
Tilmeldt: 20. apr 2016, 08:42
Kort karma: 313
Likede indlæg: 3587

Re: Hvorfor køber du?

Indlægaf Knirkemis » 21. jan 2018, 17:42

Det er totalt lystbetonet og alt for ofte spontant :rulle: Story of my life.
1
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Hvorfor køber du?

Indlægaf Krølle » 21. jan 2018, 18:52

Lemonella skrev:Jeg køber primært efter behov. Jeg er sådan en kedelig person, der passer ekstremt godt på mit tøj og fodtøj og har det faktisk i rigtig mange år.
Min vinterfrakke, en rulams pels, er købt i 1999 og sidst jeg fik den renset, sagde renserimanden at den sagtens kunne holde mange år endnu. Mine vinterstøvler er ikke så gamle. Har kun haft dem i 8 år og de kan sagtens holde et par år endnu. :D

Jeg har ikke ret meget tøj, men jeg køber som regel, så det kan mixes sammen og bruges på mange måder.
Jeg køber sjældent genbrug. Til gengæld slider jeg det jeg har, helt op. :)


Jeg har to par jeans og en skindjakke købt samme dag i 2003 for en slik, mens jeg var på SU. De holder alle tre den dag i dag, selvom mit tøj lever et hårdt liv. Bedste. Only-køb. Ever!
0
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3756
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 555
Likede indlæg: 8188

Re: Hvorfor køber du?

Indlægaf Anilara » 21. jan 2018, 19:35

Når noget er slidt op, leder jeg efter nyt.
Det er sjældent jeg køber noget, uden at smide andet ud fordi det er 4-5-6-7 år gammelt.
Så, jeg køber primært når jeg mangler noget - også for at passe på miljøet til en vis grad.
0
Brugeravatar
lillebjoern
Indlæg: 5380
Tilmeldt: 13. aug 2015, 15:39
Kort karma: 698
Likede indlæg: 10394

Re: Hvorfor køber du?

Indlægaf lillebjoern » 22. jan 2018, 07:57

Somme tider kan jeg godt bare have lyst til at hoppe uden noget mål, men oftest mangler jeg et eller andet specifikt som fx nytårskjole/arbejdskjole/praktiske sko el. lign. Jeg er begyndt at tænke mere og mere i 'capsule wardrobe', som egentlig bare et et fancy ord for at begrænse ens tøjkøb- og mængder, men det betyder, at jeg ikke køber det samme af én slags ting, medmindre det er noget, jeg bruger virkelig ofte og derfor må have 2-3 af, hvis det andet er til vask. Men jeg kigger gerne et udsalg igennem uden at have noget specifikt at gå efter. :D
0
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Hvorfor køber du?

Indlægaf dgd2007 » 22. jan 2018, 08:01

Som regel kun efter stærkt behov, som har eksisteret gennem længere tid. :blush2:
1
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 406
Likede indlæg: 5211

Re: Hvorfor køber du?

Indlægaf girl_beat » 22. jan 2018, 10:27

lillebjoern skrev:Somme tider kan jeg godt bare have lyst til at hoppe uden noget mål, men oftest mangler jeg et eller andet specifikt som fx nytårskjole/arbejdskjole/praktiske sko el. lign. Jeg er begyndt at tænke mere og mere i 'capsule wardrobe', som egentlig bare et et fancy ord for at begrænse ens tøjkøb- og mængder, men det betyder, at jeg ikke køber det samme af én slags ting, medmindre det er noget, jeg bruger virkelig ofte og derfor må have 2-3 af, hvis det andet er til vask. Men jeg kigger gerne et udsalg igennem uden at have noget specifikt at gå efter. :D

Samme her - jeg browser også gerne lidt rundt for inspiration, men køber kun udvalgte items af god kvalitet :)
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Hvorfor køber du?

Indlægaf Rapfisk » 22. jan 2018, 10:43

Jeg starter med følelsen af ikke at have noget at tage på om morgenen. Den går jeg med nogle uger, måske et par måneder. Så går jeg på jagt efter det, jeg har brug for (fx langærmet om vinteren eller kortærmet om sommeren) og køber, når jeg finder noget, jeg kan lide.

Jeg shopper ikke som fritidsbeskæftigelse eller mødes med veninder om shopping, så der ryger kun impulskøb med, når jeg leder efter noget, jeg har brug for. Det sker så heller ikke så sjældent, at jeg kommer hjem med festtøj, når jeg skulle have sweaters.
0
Livslinjen: 70 201 201

Tilbage til "Mode"