3D scanning for dummies

Brugeravatar
Elverpigen
Indlæg: 2313
Tilmeldt: 25. jun 2017, 04:31
Kort karma: 91
Likede indlæg: 2270

3D scanning for dummies

Indlægaf Elverpigen » 25. jun 2017, 05:15

Kender du et sted, hvor man som privatperson til hobbyformål kan få 3D scannet?

Jeg har en lille skønhed af et stykke legetøj, der er ca 512 cm langt og 48 cm bredt/højt, som jeg godt kunne tænke mig at få målt op i en opløsning på ca 1 mm. Det nemmeste er vel at rende en tur rundt om den med sådan en håndholdt 3D scanner, men jeg har absolut ingen erfaringer med 3D scan :gruble:

De håndholdte 3D scannere ser efterhånden ud til at være rimelige i pris, men hvordan er det at kaste sig ud i som nybegynder med software osv? De hobby 3D scannere jeg først er stødt ind i kan kun tage mindre objekter.

Kan jeg få det fikset til en overkommelig pris? (Københavnsområdet)

Er sådan en 3D scanner også et stykke legetøj, som jeg kunne komme til at blive vild med til andre formål? :blush: :fløjt: :genert:

:)
Elverpigen
0
Gobbedi
Indlæg: 2
Tilmeldt: 30. jun 2017, 20:22
Kort karma: 1

Re: 3D scanning for dummies

Indlægaf Gobbedi » 30. jun 2017, 20:38

Var i 3D- printhuset i Århus i dag for at forhøre mig hvad det ville koste at få scannet en glat og fin sten ca. på størrelse med en babyhånd.. 1000 KRONER. i timen - og det ville tage ca en time mente manden!
Wtf? 2017..?
0
Gobbedi
Indlæg: 2
Tilmeldt: 30. jun 2017, 20:22
Kort karma: 1

Re: 3D scanning for dummies

Indlægaf Gobbedi » 30. jun 2017, 20:39

Man kan jo også selv lave en støbeform..
0
Brugeravatar
Elverpigen
Indlæg: 2313
Tilmeldt: 25. jun 2017, 04:31
Kort karma: 91
Likede indlæg: 2270

Re: 3D scanning for dummies

Indlægaf Elverpigen » 1. jul 2017, 23:51

Gobbedi skrev:Man kan jo også selv lave en støbeform..


P.t. vurderer jeg ikke, at det er realistisk for mig at lave en gipsafstøbning eller lignende, der kræver mere udstyr og plads.
0
Brugeravatar
Elverpigen
Indlæg: 2313
Tilmeldt: 25. jun 2017, 04:31
Kort karma: 91
Likede indlæg: 2270

Re: 3D scanning for dummies

Indlægaf Elverpigen » 2. jul 2017, 00:08

Gobbedi skrev:Var i 3D- printhuset i Århus i dag for at forhøre mig hvad det ville koste at få scannet en glat og fin sten ca. på størrelse med en babyhånd.. 1000 KRONER. i timen - og det ville tage ca en time mente manden!
Wtf? 2017..?


Puha, jeg var forbi deres afdeling i Kbh, og de anslog et prislag på 3.000 - 5.000 :gruble:

De vil helst levere den behandlede scanning, dvs at de har en tekniker til at få lavet nogle fine kurvede flader ud fra den samling punkter, som selve 3D scanningen spytter ud.

Jeg forstår sådan set godt prisen ifht at de skal have deres folk og grej finansieret, men lige p.t. er det en for pebret pris for min strøtanke til et hobbyprojekt. Den prioritet kan måske ændre sig, men lige nu tænker jeg i retningen af at få scannet i nogle bidder á 2 meters længde med overlap, så en 3-4 scanninger kan merges. Fablab skriver, at der er noget open source software, som man kan bruge til den opgave. Det vil helt sikkert tage mig meget længere tid end teknikeren fra 3D Print Huset, men i første omgang er min prioritet at få genereret rådata fra en 3D scanning, og så kan resten komme hen ad vejen.

Hvis nogen har tips til, hvilken scanner og hvordan det gøres bedst og nemmest, så har jeg stadig slået ørerne ud :preggo2:
0

Tilbage til "Videnskab og teknologi"