Køber du din telefon på afbetaling?

Petrix
Indlæg: 3763
Tilmeldt: 8. apr 2016, 18:00
Kort karma: 174
Likede indlæg: 3652

Re: Køber du din telefon på afbetaling?

Indlægaf Petrix » 3. nov 2023, 20:16

Altid kontant
0
27102021
Bergen
Indlæg: 7318
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11948

Re: Køber du din telefon på afbetaling?

Indlægaf Bergen » 4. nov 2023, 22:26

Nej. Kontant.
0
MOGA
Indlæg: 4054
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 525
Likede indlæg: 7381

Re: Køber du din telefon på afbetaling?

Indlægaf MOGA » 5. nov 2023, 06:40

Jeg køber mine mobiler kontant (og aldrig nyeste model), ca hver 3. år, og har et billigt abonnement hos Oister.
0
Brugeravatar
LittleLemon
Indlæg: 600
Tilmeldt: 17. maj 2023, 20:55
Kort karma: 30
Likede indlæg: 1173

Re: Køber du din telefon på afbetaling?

Indlægaf LittleLemon » 5. nov 2023, 14:50

Jeg har aldrig købt noget på afbetaling, udover hus og bil.

Har jeg ikke råd til noget jeg ønsker mig, så må jeg enten spare op, finde et billigere alternativ eller helt undvære pågældende ting. Jeg har ikke lyst til at skylde penge og sætter en ære i at betale kontant for det jeg køber (her dog hus og bil undtaget)

Så min mobil er købt kontant og når jeg på et tidspunkt trænger til en ny går den enten i arv til et af mine børn eller bliver solgt.
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19661
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2450
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46343

Re: Køber du din telefon på afbetaling?

Indlægaf LadyFox » 5. nov 2023, 15:15

Jeg har gjort begge ting. Min nuværende er købt kontant.
0
...
Brugeravatar
EmoJanice
Indlæg: 1368
Tilmeldt: 4. dec 2017, 15:17
Kort karma: 13
Geografisk sted: Rødovre
Likede indlæg: 328
Kontakt:

Re: Køber du din telefon på afbetaling?

Indlægaf EmoJanice » 5. nov 2023, 20:38

Jeg køber altid telefonen kontant. Det har altid været en af de næst-nyeste modeller. Jeg bruger den til løb, hvor den ligger i en frysepose inde i tøjet. Her om vinteren er der en forøget risiko for at falde og så skal telefonen ligge i en prisklasse, hvor jeg blot går ned og køber en ny, hvis det sker.
0
Jadajada
Indlæg: 723
Tilmeldt: 18. jan 2018, 21:31
Kort karma: 108
Likede indlæg: 2334

Re: Køber du din telefon på afbetaling?

Indlægaf Jadajada » 5. nov 2023, 23:07

ajnaM skrev:Jeg bruger kun min arbejdstelefon, men har købt til mit ældste barn, og det er på afbetaling.

Som 18-årig købte jeg en (hundedyr) telefon kontant, fordi jeg er opdraget med, at man ikke skal købe på afbetaling. Men det gik så op for mig, at det var markant dyrere at købe telefonen og så købe et abonnement oveni - fordi der var en indbygget besparelse i at købe et abonnement + telefon. Siden da har jeg altid købt på afbetaling - og det har altid været billigere.

Jeg har aldrig kunnet nøjes med et billigt abonnement, og det er klart det, der gør forskellen. Skal du bare bruge en billig telefon og/eller kan du nøjes med et abonnement til 50 kroner om måneden, tror jeg godt, det kan betale sig at købe kontakt. Men min erfaring er, at køber du en dyr telefon + dyrt abonnement, giver det mening at købe dem på afbetaling.


Jeg tror altså, at du blander tingene sammen.

Jeg har ikke, i nyere tid i hvert fald, set forskel på telefonens pris, hvadenten du køber den kontant eller på afbetaling. Jeg har udelukkende (haft) iPhones, men jeg vil tro, at billedet er det samme for andre modeller.

Men hvis du køber en mobil sammen med et abonnement og binder dig for 6 måneder (som privatkunde), så får du et tilskud, så mobilen bliver billigere. Men tilskuddets størrelse er uafhængigt af om du køber mobilen på afbetaling eller kontant for det givne abonnement.
Kan du finde eksempler på at mobilens pris varierer med, om du køber den kontant eller på afbetaling?


Jeg har lige købet en iPhone 15 Pro Max ved Telenor med Fri data-abonnnement.
Telefonen koster præcis det samme, samlet, om jeg havde købt den kontant eller over 12 eller 24 måneder.

Jeg har købt med Fri Data-abonnement til 269kr. Det tidligere abonnement, jeg havde ved et andet selskab kostede ca, 169, kan ikke huske det præcist, så samlet har jeg sparet godt 1000kr ift. at have købt mobilen uden abonnement.


Og for at svare på trådens spørgsmål, så nej. Jeg skylder ikke noget nogen steder. Og jeg orker ikke at betale på en luksusting (det er en iPhone for mig) i 1-2 år.
1
Cosi
Indlæg: 1011
Tilmeldt: 31. jul 2016, 17:33
Kort karma: 151
Likede indlæg: 2250

Re: Køber du din telefon på afbetaling?

Indlægaf Cosi » 18. nov 2023, 15:04

Jeg køber brugte telefoner kontant. Vil helt gerne undgå afbetaling. Og så er jeg for meget jyde til at jeg vil ofre penge på en helt ny telefon.
0
abcd
Indlæg: 6223
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 292
Likede indlæg: 10184

Re: Køber du din telefon på afbetaling?

Indlægaf abcd » 18. nov 2023, 16:01

Jeg har firmatelefon, hvilket kører med en månedlig udgift til en virksomhed der administrerer firmatelefonordninger, så det svarer til afbetaling. Min arbejdsgiver tilbyder godt nok en gratis telefon, men de fleste vælger en dyrere model hvor man så selv skal bidrage til at betale den over bruttolønnen. Den månedlige ydelse er lidt tosset dyr fordi det inkluderer eventuelle reparationer, hvilket jeg aldrig selv ville tilkøbe som forsikring, men når det er skattefrit, kan det jo svare sig alligevel. Det må være en god forretning for dem der administrerer firmatelefonordninger.
0
MrMister
Indlæg: 2399
Tilmeldt: 13. jan 2019, 18:24
Kort karma: 284
Likede indlæg: 6952

Re: Køber du din telefon på afbetaling?

Indlægaf MrMister » 18. nov 2023, 16:02

Jeg køber aldrig noget på afbetaling udover ejendom via realkredit. Jeg ønsker ikke at betale et premium for at bruge penge, jeg endnu ikke har i hænde.
0
"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill
Brugeravatar
Kilix
Indlæg: 1600
Tilmeldt: 16. nov 2016, 22:36
Kort karma: 205
Likede indlæg: 2927

Re: Køber du din telefon på afbetaling?

Indlægaf Kilix » 19. nov 2023, 12:33

Indtil for ca 5-6 år siden vidste jeg faktisk ikke at man kunne købe en telefon kontant. Jeg troede at man altid skulle købe det igennem abonnementet Hvor jeg har den ide fra, ved jeg ikke.
Så da kæresten købte en ny telefon, kontant, og jeg spurgte ham hvor længe han så var "låst" i sit abonnement, kiggede han mærkeligt på mig og sagde at han da bare havde købt den i butikken...
Siden da har jeg kun købt telefoner kontant. Nu har jeg dog en arbejdstelefon hvor firmaet betaler det hele, og ca hvert 3-4 år kan jeg få en tidligere generation telefon igennem arbejdet. Skal jeg have ny telefon vil jeg dog gerne have sidste nye, så nu jeg køber den selv, kontant, og så er den også min.
0
Sunset
Indlæg: 115
Tilmeldt: 7. jul 2022, 11:55
Kort karma: 2
Likede indlæg: 40

Re: Køber du din telefon på afbetaling?

Indlægaf Sunset » 19. nov 2023, 13:06

Jeg køber mobil med abonnement og på afbetaling, selvom jeg sagtens kan betale kontant. Siden der ikke ryger renter på, så passer det mig bedre med afbetaling
0
Brugeravatar
homofaber
Indlæg: 59
Tilmeldt: 6. jul 2020, 17:55
Kort karma: 0
Likede indlæg: 23

Re: Køber du din telefon på afbetaling?

Indlægaf homofaber » 4. feb 2024, 12:24

Den sidste mobil købte jeg for 5 år siden kontant. Da man for 20-30 år siden gik ned i Fona og købte et fjernsyn, videomaskine eller bærbar, var det kontant. Jeg husker i hvert fald ikke, at der blev reklameret for at kunne afdrage. Så hvorfor er muligheden i dag så udbredt?
Jeg synes, at mobiltelefoner er alt for sarte i forhold til prisen. Jeg vil hellere købe noget kontant som er mit og risikere at ødelægge det, end at risikere at ødelægge noget, som endnu ikke er mit.
0
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15420
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1252
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25797

Re: Køber du din telefon på afbetaling?

Indlægaf Delfin » 4. feb 2024, 12:37

Jeg køber kontant. Indtil videre har jeg til gode at finde en telefon, hvor det samlede beløb for afbetaling/abonnement er lavere end at købe kontant og beholde mit nuværende abonnement
0
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15420
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1252
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25797

Re: Køber du din telefon på afbetaling?

Indlægaf Delfin » 4. feb 2024, 12:42

homofaber skrev:Den sidste mobil købte jeg for 5 år siden kontant. Da man for 20-30 år siden gik ned i Fona og købte et fjernsyn, videomaskine eller bærbar, var det kontant. Jeg husker i hvert fald ikke, at der blev reklameret for at kunne afdrage. Så hvorfor er muligheden i dag så udbredt?
Jeg synes, at mobiltelefoner er alt for sarte i forhold til prisen. Jeg vil hellere købe noget kontant som er mit og risikere at ødelægge det, end at risikere at ødelægge noget, som endnu ikke er mit.


Ah man har nu altid kunnet købe på afbetaling. Der var også det latterligt dyre Leasy, hvor man lejede sit apparat og efter at have betalt i årevis, kunne man så købe det "billigt". Det var vist også på det tidspunkt, hvor man kunne få rente og afdragsfri afbetaling i et halvt år og derefter betalte høje renter for resten af afdragsperioden

Jeg har købt en enkelt ting via de rente og afdragsfrie lån. Jeg skulle bruge den her og nu, og så brugte jeg det halve år til at spare op og lægge hele beløbet, inden det halve år var gået, så jeg ikke blev ramt af de dyre renter
0
14 11 14
02 05 22
30 08 23

Tilbage til "Videnskab og teknologi"