Hvordan lærer man at programmere?

Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6193
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1451
Likede indlæg: 16193

Hvordan lærer man at programmere?

Indlægaf Urtekussen » 31. jan 2023, 05:08

Min søn på 11 vil gerne lære at programmere.
Han bruger lige nu Scratch, hvor koderne er "fortrykt" og man flytter dem som små "blokke" og på den måde programmerer.

Men han vil gerne lære selv at skrive koder og starte helt fra bar bund.
Da jeg var barn kan jeg huske at der fandtes et program til at kode i, som man så kunne uploade og tjekke om det man arbejdede på virkede.

Hvad er et godt begynderprogram/hjemmeside, som han kan øve sig i? Og evt et sted, hvor han kan lære de basale koder.
0
2011
2015
2018
2020
2023
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7522
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1580
Likede indlæg: 23730

Re: Hvordan lærer man at programmere?

Indlægaf Aragorn » 31. jan 2023, 06:06

Det kommer jo an på hvad han gerne vil lave. Hvis han har Windows kan han sådan set bare åbne en powershell ISE konsol og gå i gang, men han er næppe super interesseret i at lave ændringer på sin egen computer gennem scripting.

Vil han lave hjemmesider eller spil? C# er meget populært i dag til spiludvikling, så det kunne være en retning. Python er et andet sted at starte.

Jeg har lært de ting jeg kan (som udelukkende er til husbehov og jeg er ikke særligt god til det) ved at læse på nettet, men der er en masse træningsprogrammer. Det er bare vigtigt at man forstår hvad det er man ønsker at opnå, for der er ret stor forskel om man vil lave grafik der flytter sig, eller om man vil lave et script der logger på ens router og laver en backup som derefter flyttes til Google Drive.

Så har I snakket om dén del?
1

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 4012
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 408
Likede indlæg: 5262

Re: Hvordan lærer man at programmere?

Indlægaf girl_beat » 31. jan 2023, 07:40

Prøv evt. at tjekke Coding Pirates, om de har nogle tilbud nær jer. Det er for børn og unge :)
5
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
Mangoness
Indlæg: 6540
Tilmeldt: 10. jan 2016, 18:04
Kort karma: 630
Likede indlæg: 14605

Re: Hvordan lærer man at programmere?

Indlægaf Mangoness » 31. jan 2023, 09:07

Man kan kode i Visual Studio :)
1
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:


Cheese Billede
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Hvordan lærer man at programmere?

Indlægaf DenBruneMunk » 31. jan 2023, 09:16

Da jeg lærte programmering startede det på ZX81 (1980'rne), der kunne man så købe blade (C&VG) hvor de have kode spil, som kunne tastes ind i datamat og så kunne man jo starte med at lære hvad de koden gjorde og finde bøger på biblioteket.
Det udviklede sig til 6502 kodning, assembler/maskinkode, og derfor andre platforme. Men grundlæggende læse lidt grundlæggende ting, og så se andre kode og forstå det. Enten tænker man logisk og kan, ellers så kan det blive op af bakke.
Jeg var også 11-12 år der :)
1
Brugeravatar
Moe
Indlæg: 4258
Tilmeldt: 9. sep 2022, 11:34
Kort karma: 23
Likede indlæg: 1201

Re: Hvordan lærer man at programmere?

Indlægaf Moe » 31. jan 2023, 09:56

1. Start med grundlæggende programmeringsbegreber og sprog (f.eks. HTML, CSS, JavaScript)
2. Deltag i online tutorials og kurser
3. Prøv at opbygge simple projekter og øg kompleksiteten gradvist
4. Få hjælp og feedback fra erfarne udviklere eller online fællesskaber.
5. Øv regelmæssigt og bliv ved med at udfordre dig selv med nye projekter og teknologier.
0
Homer: “Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that’s even remotely true. Facts schmacts.”
abcd
Indlæg: 6344
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 292
Likede indlæg: 10361

Re: Hvordan lærer man at programmere?

Indlægaf abcd » 31. jan 2023, 16:32

Der er mange der taler godt om Python som begyndersprog, jeg har dog aldrig brugt det selv.

Ellers synes jeg et oplagt sted at starte er Javascript - altså det man bruger til funktionalitet på hjemmesider. Dels fordi det ikke kræver ret meget at komme i gang med, og dels fordi webudvikling må siges at være en ret stor del af programmering i dag, og det er let at dele med sine venner.

Det er tradition at det første program man skriver i ethvert sprog, udskriver "Hello World!". I Javascript kan man f.eks. gøre det ved at tage teksten jeg har sat ind nedenfor, sætte det ind i en tekstfil som man døber "test.html" og herefter dobbeltklikker på, hvorefter den åbnes i ens valgte browser. Så har man lavet sit første computerprogram helt uden at skulle installere noget, og det er let at bygge videre på. Herefter kan man enten finde en af de myriader af tutorials der findes på nettet eller købe en bog. Jeg ville nok investere i en bog - Javascript for Dummies eller noget i den dur - men det kan også bare være min personlige præference. Jeg tror desværre det er svært at finde ret meget på dansk, men han er måske også allerede udmærket til engelsk.

Kode: Vælg alt

<!DOCTYPE html>
<html>
<head>
<script type="text/javascript">
function buttonClick() {
   alert('Hello world!');
}
</script>
</head>

<body>

<input type="button" onclick="buttonClick()" value="Tryk her" />

</body>
</html>


Eksemplet indeholder også HTML, Javascripten foregår imellem <script> og </script>, og det er det interessante, HTML'en er "bare" til markup.
0
Oak123
Indlæg: 2158
Tilmeldt: 26. okt 2018, 15:40
Kort karma: 106
Likede indlæg: 4045

Re: Hvordan lærer man at programmere?

Indlægaf Oak123 » 31. jan 2023, 16:44

Apple har et app der hedder Swift Playground. Hvor man både kan gøre det fra bunden af, men også en tutorial. Og man kan teste det af undervejs.
2
Brugeravatar
Contrast
Indlæg: 2084
Tilmeldt: 21. jan 2016, 18:24
Kort karma: 214
Likede indlæg: 6197

Re: Hvordan lærer man at programmere?

Indlægaf Contrast » 2. feb 2023, 20:58

Vil han lave hjemmesider, spil, eller noget tredje?
0
Inge Færch Schott
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6193
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1451
Likede indlæg: 16193

Re: Hvordan lærer man at programmere?

Indlægaf Urtekussen » 3. feb 2023, 04:22

Jeg læser alt I skriver - har bare lidt travlt denne uge :)

Men han er ikke så specifik, jeg tror dog han primært er interesseret i at programmere spil lige nu. Han har fået Roblox Studio hos sin far - det kan åbenbart bruges til at programmere.
Der findes lokale tilbud med kurser, som vi har talt om at skrive ham på til efteråret, og evt et kursus i sommerferien:)
1
2011
2015
2018
2020
2023
Brugeravatar
Moe
Indlæg: 4258
Tilmeldt: 9. sep 2022, 11:34
Kort karma: 23
Likede indlæg: 1201

Re: Hvordan lærer man at programmere?

Indlægaf Moe » 15. mar 2023, 10:31

Urtekussen skrev:Jeg læser alt I skriver - har bare lidt travlt denne uge :)

Men han er ikke så specifik, jeg tror dog han primært er interesseret i at programmere spil lige nu. Han har fået Roblox Studio hos sin far - det kan åbenbart bruges til at programmere.
Der findes lokale tilbud med kurser, som vi har talt om at skrive ham på til efteråret, og evt et kursus i sommerferien:)


Hvis det er Roblox Studio, skal han bruge Lua. Lua er et C-lignende sprog, men det er et scripting sprog ligesom Python.

Syntaxen for den klassiske "Hello World" er:
print("Hello World")

Du kan give ham dette link, så han kan fortsætte derfra:
https://www.lua.org/pil/1.html
0
Homer: “Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that’s even remotely true. Facts schmacts.”
Brugeravatar
Mangoness
Indlæg: 6540
Tilmeldt: 10. jan 2016, 18:04
Kort karma: 630
Likede indlæg: 14605

Re: Hvordan lærer man at programmere?

Indlægaf Mangoness » 15. mar 2023, 10:54

Der er også en app, som hedder Mimo, hvor man kan lære lidt HTML, CSS, Javascript og Python.
0
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:


Cheese Billede
Brugeravatar
Skvatman
Indlæg: 1231
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1923

Re: Hvordan lærer man at programmere?

Indlægaf Skvatman » 15. mar 2023, 11:17

Lærte selv Basic på C64 da jeg var barn, ca 12 år. Og gik derfra til Turbo pascal og delphi. Det var der humlen her, var at dert interesserede mig - så kommer man langt, men får også nogle slemt dårlig vaner, som jeg lærte på den hårde måde senere i livet på studiet. Men tror interesse, og så i særdeleshed tålmodighed og forberede ham på, at ting tager tid - både at lære og udvikle.
Måske kan roblox studio, en masse drag and drop, og scripts der er givet på forhånd - det ved jeg ikke.

Men hvis han blot vil kode spil og starte et sted er der en gratis og simpel game engine der hedder "Godot". Den kan alle mulige "sprog".
Unity, har jeg selv benyttet en del - men vil mene der skal man kunne lidt mere.
1
Brugeravatar
Musenmor
Indlæg: 1693
Tilmeldt: 11. apr 2018, 18:07
Kort karma: 286
Likede indlæg: 2468

Re: Hvordan lærer man at programmere?

Indlægaf Musenmor » 5. apr 2023, 14:58

Hvis han taler engelsk, kan jeg anbefale www.codecademy.com
1
"All you need is faith, trust and a little pixie dust." - :preggo1:

Tilbage til "Videnskab og teknologi"