I-phone er væk, hvad gør man så?

Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9081
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1018
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21923

I-phone er væk, hvad gør man så?

Indlægaf Purple Haze » 27. nov 2022, 22:07

Jeg har tabt min telefon :panik:

Og selvom jeg håber på det bedste.
At den er fundet af en flink person der vil levere den tilbage, og det på en eller anden måde kan lykkedes, så må jeg jo hellere forberede mig på det værste.

Jeg har fået spærret sim kort og bestilt et nyt.
Er begyndt at skifte passwords og låse adgang på alle andre devises end dem jeg bruger.
Hvilket ikke er nemt hvor de bruger to-faktor godkendelse og sender en SMS med en kode jeg skal bruge :skeptisk:

Hvad skal jeg ellers gøre?
Jeg ville gå på netbank og se om jeg kan lukke for mobil-pay og netbank derfra, men det kan jeg ikke da jeg skal bruge nem-ID eller mit-ID som jo er på telefonen. Så tænker jeg skriver til min bankrådgiver om det i morgen (har heldigvis hans mail).

Jeg håber ikke folk kan få adgang til alting på telefonen da den jo er låst, men tænker det er dumt at tage chancer.

Hvad skal jeg huske at gøre?

Og hvis nogen har en ældre I-phon liggende de gerne vil sælge, så sig til. :wave:
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7410
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1568
Likede indlæg: 23374

Re: I-phone er væk, hvad gør man så?

Indlægaf Aragorn » 27. nov 2022, 22:26

Du kan spærre din Mitid adgang uden at logge på, her:

https://www.mitid.dk/self-service/authe ... evocation/

Jeg ville sikre mig jeg havde adgang til min iclod, Gmail, Microsoft konti etc, jeg ville skaffe en ekstra enhed så jeg ikke kunne komme i samme situation en gang til, og begynde at benytte Google authenticator fremover og flytte alt væk fra SMS godkendelse (der alligevel er forældet).

Som du nok har opdaget er vores telefonnummer og vores email en oplysning der bekræfter vores identitet på linie med vores CPR nummer. Det er træls at mangle.
1

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
Mangoness
Indlæg: 6508
Tilmeldt: 10. jan 2016, 18:04
Kort karma: 630
Likede indlæg: 14444

Re: I-phone er væk, hvad gør man så?

Indlægaf Mangoness » 27. nov 2022, 23:12

Nu spørger jeg måske dumt: Men har du haft mulighed for at bruge "find my iPhone?" :gruble:
0
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:


Cheese Billede
Brugeravatar
Mangoness
Indlæg: 6508
Tilmeldt: 10. jan 2016, 18:04
Kort karma: 630
Likede indlæg: 14444

Re: I-phone er væk, hvad gør man så?

Indlægaf Mangoness » 27. nov 2022, 23:19

Aragorn skrev:Du kan spærre din Mitid adgang uden at logge på, her:

https://www.mitid.dk/self-service/authe ... evocation/

Jeg ville sikre mig jeg havde adgang til min iclod, Gmail, Microsoft konti etc, jeg ville skaffe en ekstra enhed så jeg ikke kunne komme i samme situation en gang til, og begynde at benytte Google authenticator fremover og flytte alt væk fra SMS godkendelse (der alligevel er forældet).

Som du nok har opdaget er vores telefonnummer og vores email en oplysning der bekræfter vores identitet på linie med vores CPR nummer. Det er træls at mangle.


Nu spørger jeg, fordi jeg tænker, at du ved noget om det :)

Google Authenticator: Kan man ikke kun få det til mobilen? Eller kan man også få det på ens pc, så man er "dobbelt sikret" i forhold til login? Eller ville du bare installere det på mobil nr 2, som man bare har liggende til nødstilfælde? Kan det evt installeres på en tablet? :gruble:

Det blev lidt mange spørgsmål, men jeg har selv gået og overvejet der der med, hvordan jeg kan være forberedt på en evt tabt mobil :genert:
1
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:


Cheese Billede
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15373
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25741

Re: I-phone er væk, hvad gør man så?

Indlægaf Delfin » 28. nov 2022, 02:03

Mangoness skrev:
Aragorn skrev:Du kan spærre din Mitid adgang uden at logge på, her:

https://www.mitid.dk/self-service/authe ... evocation/

Jeg ville sikre mig jeg havde adgang til min iclod, Gmail, Microsoft konti etc, jeg ville skaffe en ekstra enhed så jeg ikke kunne komme i samme situation en gang til, og begynde at benytte Google authenticator fremover og flytte alt væk fra SMS godkendelse (der alligevel er forældet).

Som du nok har opdaget er vores telefonnummer og vores email en oplysning der bekræfter vores identitet på linie med vores CPR nummer. Det er træls at mangle.


Nu spørger jeg, fordi jeg tænker, at du ved noget om det :)

Google Authenticator: Kan man ikke kun få det til mobilen? Eller kan man også få det på ens pc, så man er "dobbelt sikret" i forhold til login? Eller ville du bare installere det på mobil nr 2, som man bare har liggende til nødstilfælde? Kan det evt installeres på en tablet? :gruble:

Det blev lidt mange spørgsmål, men jeg har selv gået og overvejet der der med, hvordan jeg kan være forberedt på en evt tabt mobil :genert:


Ellers er et let alternativ er at bestille en kodeviser som supplement. Den er så kun til MitId
https://www.mitid.dk/kom-i-gang-med-mit ... uage=da-dk
0
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9081
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1018
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21923

Re: I-phone er væk, hvad gør man så?

Indlægaf Purple Haze » 28. nov 2022, 03:45

Mangoness skrev:Nu spørger jeg måske dumt: Men har du haft mulighed for at bruge "find my iPhone?" :gruble:

Den viser mig hen til en parkeringsplads, hvor jeg forestiller mig, at jeg har tabt telefonen.

(Der ligger ikke umiddelbart nogen tlf der).
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Aesel82
Indlæg: 2655
Tilmeldt: 21. okt 2015, 20:17
Kort karma: 176
Likede indlæg: 4287

Re: I-phone er væk, hvad gør man så?

Indlægaf Aesel82 » 28. nov 2022, 04:06

Purple Haze skrev:
Mangoness skrev:Nu spørger jeg måske dumt: Men har du haft mulighed for at bruge "find my iPhone?" :gruble:

Den viser mig hen til en parkeringsplads, hvor jeg forestiller mig, at jeg har tabt telefonen.

(Der ligger ikke umiddelbart nogen tlf der).


I forbindelse med en butik? Måske har nogen indleveret telefonen i butikken?
0
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9081
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1018
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21923

Re: I-phone er væk, hvad gør man så?

Indlægaf Purple Haze » 28. nov 2022, 04:50

Aesel82 skrev:
Purple Haze skrev:
Mangoness skrev:Nu spørger jeg måske dumt: Men har du haft mulighed for at bruge "find my iPhone?" :gruble:

Den viser mig hen til en parkeringsplads, hvor jeg forestiller mig, at jeg har tabt telefonen.

(Der ligger ikke umiddelbart nogen tlf der).


I forbindelse med en butik? Måske har nogen indleveret telefonen i butikken?


Nej desværre, kun en parkeringsplads.
Og de nærliggende butikker var lukkede.
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7410
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1568
Likede indlæg: 23374

Re: I-phone er væk, hvad gør man så?

Indlægaf Aragorn » 28. nov 2022, 05:45

Mangoness skrev:
Aragorn skrev:Du kan spærre din Mitid adgang uden at logge på, her:

https://www.mitid.dk/self-service/authe ... evocation/

Jeg ville sikre mig jeg havde adgang til min iclod, Gmail, Microsoft konti etc, jeg ville skaffe en ekstra enhed så jeg ikke kunne komme i samme situation en gang til, og begynde at benytte Google authenticator fremover og flytte alt væk fra SMS godkendelse (der alligevel er forældet).

Som du nok har opdaget er vores telefonnummer og vores email en oplysning der bekræfter vores identitet på linie med vores CPR nummer. Det er træls at mangle.


Nu spørger jeg, fordi jeg tænker, at du ved noget om det :)

Google Authenticator: Kan man ikke kun få det til mobilen? Eller kan man også få det på ens pc, så man er "dobbelt sikret" i forhold til login? Eller ville du bare installere det på mobil nr 2, som man bare har liggende til nødstilfælde? Kan det evt installeres på en tablet? :gruble:

Det blev lidt mange spørgsmål, men jeg har selv gået og overvejet der der med, hvordan jeg kan være forberedt på en evt tabt mobil :genert:


Man kan løfte Google Authenticator nøglerne i en anden authenticator app på en PC, og man kan også bruge en særlig USB nøgle der genererer nogle RSA nøgler der kan bruges som tokens af Chrome men det er ikke en god løsning. Der findes ikke mig bekendt en Google Authenticator app eller browser plugin til PC.

Jeg vil klart anbefale at man har en enhed mere der også har mail og godkender opsat som man kan tænde og slukke for efter behov. Og få flyttet alt væk fra SMS godkendelse. De er alligevel ligeså stille holdt op med at tilbyde den løsning eksempelvis hos Google.


Delfin skrev:Ellers er et let alternativ er at bestille en kodeviser som supplement. Den er så kun til MitId
https://www.mitid.dk/kom-i-gang-med-mit ... uage=da-dk


Den er nemlig kun til MitID, og den er jeg faktisk mindst bekymret for, for det er ret vanskeligt at misbruge den eller logge ind på min netbank, selv om man har min telefon.

Min identitet på nettet i form af mine konti hos Microsoft, LastPass, Google og til dels Facebook er jeg meget mere bekymret for, og hvis jeg mister adgang der, så får jeg den aldrig igen. Det er uden tvivl værre fordi der er en mulighed for at det ikke er ordentligt beskyttet, og det er sådan noget folk først opdager når det er for sent.

En ekstra enhed koster ikke meget og man skal virkelig overveje hvad det koster hvis man omvendt ikke køber den.

Derudover skal man sørge for at beskytte sine computere med password og man skal sørge for at slå BitLocker til på sine Windows computere sådan at harddisken er krypteret hvis nogen stjæler maskinen, og den BitLocker nøgle skal man igen tage alvorligt og gemme ordentligt, for hvis man skal bruge den for at låse sin computer op og ikke har den, så kan man lige så godt bare installere Windows forfra og slette alt på disken. Man får det ikke tilbage uden nøglen.
1

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
avdotja
Indlæg: 4945
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 538
Likede indlæg: 14771

Re: I-phone er væk, hvad gør man så?

Indlægaf avdotja » 28. nov 2022, 18:16

Men hvis telefonen er låst, er det så virkelig overhovedet realistisk at nogen får adgang til indholdet på den?

Altså hvis FBI ikke kan, hvad er sandsynligheden så for at det lykkes for en tilfældig borger? The FBI and Apple are facing off over an iPhone again
0
avdotja
Indlæg: 4945
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 538
Likede indlæg: 14771

Re: I-phone er væk, hvad gør man så?

Indlægaf avdotja » 28. nov 2022, 18:17

Men nu overvejer jeg da at få fat i en mitID-kodeviser som backup, så jeg altid kan komme på netbank.
0
Brugeravatar
lillebjoern
Indlæg: 5395
Tilmeldt: 13. aug 2015, 15:39
Kort karma: 703
Likede indlæg: 10424

Re: I-phone er væk, hvad gør man så?

Indlægaf lillebjoern » 28. nov 2022, 21:22

Hvis Find my iPhone viser, at telefonen lige nu befinder sig på en parkeringsplads, så er sandsynligheden ret høj for at den gør det (eller et sted i nærheden). Hvis du også tænker du har tabt den der, ville jeg helt sikkert tage tilbage, og også høre i de lukkede butikker når de åbner. Man kan bede telefonen om at spille en høj lyd. Det var sådan min bror fandt sin, da han havde tabt den ud af lommen mens han kørte på motorcykel :)
4
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9081
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1018
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21923

Re: I-phone er væk, hvad gør man så?

Indlægaf Purple Haze » 29. nov 2022, 03:33

lillebjoern skrev:Hvis Find my iPhone viser, at telefonen lige nu befinder sig på en parkeringsplads, så er sandsynligheden ret høj for at den gør det (eller et sted i nærheden). Hvis du også tænker du har tabt den der, ville jeg helt sikkert tage tilbage, og også høre i de lukkede butikker når de åbner. Man kan bede telefonen om at spille en høj lyd. Det var sådan min bror fandt sin, da han havde tabt den ud af lommen mens han kørte på motorcykel :)


Den findes ikke længere på Find my IPhone, tænker den må være løbet tør for strøm / er blevet skilt ad (eller hvad det end er lyssky personer gør med telefoner).
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9081
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1018
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21923

Re: I-phone er væk, hvad gør man så?

Indlægaf Purple Haze » 29. nov 2022, 03:37

avdotja skrev:Men hvis telefonen er låst, er det så virkelig overhovedet realistisk at nogen får adgang til indholdet på den?

Altså hvis FBI ikke kan, hvad er sandsynligheden så for at det lykkes for en tilfældig borger? The FBI and Apple are facing off over an iPhone again


Det håber jeg ikke.
Tænker det er urealistisk nogen rammer lige min kode.
Men ved ikke hvor god sådan noget ansigtsgenkendelse er, om “en der ligner” ville kunne åbne den.
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7410
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1568
Likede indlæg: 23374

Re: I-phone er væk, hvad gør man så?

Indlægaf Aragorn » 29. nov 2022, 05:53

avdotja skrev:Men hvis telefonen er låst, er det så virkelig overhovedet realistisk at nogen får adgang til indholdet på den?

Altså hvis FBI ikke kan, hvad er sandsynligheden så for at det lykkes for en tilfældig borger? The FBI and Apple are facing off over an iPhone again


Det kommer an på hvor godt telefonen er beskyttet. Jeg har en gang siddet med en telefon der var beskyttet med en mønsterlås, og jeg Googlede de mest brugte mønstre.

Jeg mener det var nummer 3 eller 4 på listen der åbnede telefonen, så beskyttelsen er ikke bedre end man selv er.

Her går spørgsmålet mere på hvad man stiller op når man har mistet sin MFA og ikke kan logge ind på de vigtigste ting, fordi man ikke kan modtage en SMS med kode.

Det oplagte svar er at bruge en authenticator, have den på flere enheder og sørge for at én af de enheder ikke er tabt ude i byen.

Man kunne godt argumentere for at ens data er kompromitteret alene fordi man har mistet sin telefon på en parkeringsplads et sted, men som du selv er inde på, så er det ikke let at bryde ind i en moderne telefon.
0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.

Tilbage til "Videnskab og teknologi"