Dagens artikel

Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2824
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3451

Dagens artikel

Indlægaf Torn » 15. jan 2020, 08:05

Falder du nogle gange over en artikel, en kronik eller et essay i de forskellige aviser, som virkelig ændrer dit verdenssyn, bidrager med for dig helt ny viden eller forståelse? Det gør jeg, men jeg glemmer ofte at gemme dem. Så her er tråden til det - og hvor vi kan dele dem med hinanden.

Artiklerne behøver ikke at være skrevet "i dag", blot at du selv har læst dem fornyligt. De må meget gerne være præget af viden(skab) og mindre af rent nyhedsstof. Og du må naturligvis gerne skrive, hvorfor netop dén artikel er af særlig (videns)værdi.
1
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2824
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3451

Re: Dagens artikel

Indlægaf Torn » 15. jan 2020, 08:18

https://www.weekendavisen.dk/2019-49/samfund/dommedagsskaermen

Jeg læste fornyligt "Dommedagsskærmen" i Weekendavisen, og den har indprentet sig hos mig. Måske særligt fordi jeg nu selv er forælder til en meget lille digitalt indfødt. Især den del om risiko for tidligere alzheimers fandt jeg uhyggelig.
1
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27065

Re: Dagens artikel

Indlægaf ajnaM » 13. feb 2020, 21:09

Jeg har flere gange genlæst og refereret til denne artikel, der måske ikke synes af så meget, men som virkelig beskriver nogle interessante tendenser inden for noget meget fundamentalt og samtidig ret 'nyt' - og kommer under huden på nogle unge mennesker med et helt andet mindset.

https://www.information.dk/moti/2016/06 ... e-forstaar

Artiklen tager, meget kort fortalt, udgangspunkt i dengang nye tal, der viste, at danske unge bruger meget mindre tid sammen med hinanden end unge andre steder i Europa. Journalisten tager fat i de unges skærmforbrug ved at gå ud og møde dem - og hun formår at blive lukket ind (og tage læseren med) i en verden, ikke engang forældrene tilsyneladende forstår.

For mig er det både fascinerende og skræmmende, og ud over at jeg synes, det er virkelig fin journalistik, har det også fået mig selv til at reflektere over, hvordan mine egne børn bruger skærme og sociale medier, og hvor vigtigt det er, at jeg som forælder forstår, hvad der foregår i den verden.
2
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…

Tilbage til "Videnskab og teknologi"