Hvis man skal starte en lille formidlingsting, hjemmeside, kanel, og er teknisk udfordret..

Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Hvis man skal starte en lille formidlingsting, hjemmeside, kanel, og er teknisk udfordret..

Indlægaf hotlips » 1. jun 2019, 10:02

Hvis man som teknisk udfordret, mildt sagt, skulle starte en lille net ting med mulighed for at udvide, hvor er det så bedst, jeg har siddet og kigget på hjemmesider for begyndere og det er simpelthen en jungle, jeg forstår ikke halvdelen af de ord de vil have mig til at købe noget af eller som man kan få med gratis, så jeg er i fare for at få ting jeg ikke har brug for, ikke have nok af det jeg skal bruge og i værste fald blive afkrævet en formue for det.

Det er ikke noget der skal bruges kommercielt, der skal bare være plads til lidt billeder, lidt videoer, muligvis en del tekst og så må det gerne kunne udvides til at kunne have en smule salg.

Det er en have side om hvordan man lettest muligt dyrker en frodig have jeg har i tankerne, men jeg vil gerne have plads til at nørde lidt og kunne skrive længere forklaringer om hvordan man laver de forskellige typer af jord og fortælle om glemte planter der har været vigtige i kulturen som porse, og lignende og der er ting som deling af iris og andet der ikke er så egnet til at forklare kun med still billeder så det vil være hensigtsmæssigt at kunne lægge lidt video vil jeg mene.

Er der nogen der laver noget der kunne hjælpe mig med erfaringer med hvad der er gode eller dårlige udbydere af den slags eller som måske kunne tænke sig være behjælpelig med de mange spørgsmål jeg utvivlsomt har løbende før jeg får lagt mig fast på noget?
2
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Hvis man skal starte en lille formidlingsting, hjemmeside, kanel, og er teknisk udfordret..

Indlægaf hotlips » 1. jun 2019, 16:56

Falstria skrev:One.com er både bedst og billigst og med dansk support 24/7.


Okay tak. er det udfra erfaring eller faglig viden?

Der står man kan skrive op til fem siders tekst uden programmering, hvad betyder det at jeg skal gøre efter de fem sider så er brugt?
1
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Hvis man skal starte en lille formidlingsting, hjemmeside, kanel, og er teknisk udfordret..

Indlægaf hotlips » 1. jun 2019, 21:11

Det var det her..
Jo med lidt bøvl kan jeg vist godt overføre filer, men jeg kommer til at bruge computeren kan jeg høre, det skal jeg lige vænne mig til igen, jeg bruger efterhånden altid telefon.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7322
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1558
Likede indlæg: 23132

Re: Hvis man skal starte en lille formidlingsting, hjemmeside, kanel, og er teknisk udfordret..

Indlægaf Aragorn » 1. jun 2019, 21:36

hotlips skrev:Det var det her..
Jo med lidt bøvl kan jeg vist godt overføre filer, men jeg kommer til at bruge computeren kan jeg høre, det skal jeg lige vænne mig til igen, jeg bruger efterhånden altid telefon.


Det ville være godt hvis du som minimum lærte at benytte FTP. Det burde også være til at lære for de fleste vil jeg mene.

Jeg tror teksten du har i dit screen shot betyder at du kan lave 5 forskellige sites fra deres templates med det abonnement. Og hvis du vil lave flere skal du betale mere. Men det står for mig uklart formuleret alligevel og jeg er strengt taget professionel.

Det korte af det lange er, at der ikke er nogen øvre længde for en side på nettet, så det er ret vanskeligt at begrænse.

Der findes også en masse WordPress templates der er gratis og de kan modificeres som man vil med et minimum af teknisk indsigt. Derudover er der et meget stort community der benytter WordPress og folk spørger hinanden.

Det skal du nok få styr på, men hvis du gerne vil lave din egen hjemmeside og ikke betale dig fra det, skal du lære et vist minimum af funktioner, det er nødvendigt at have en minimal forståelse for håndtering af filer og overførsel af filer mellem din computer og den webserver du ender med at leje dig ind på.

Det kan lyde overvældende, men det er altså blevet gjort meget enkelt, og det er ikke sådan at du skal sætte Debian op fra bunden med Apache og konfigurere DNS, lave .htaccess rewrites og den slags.

Jeg vil også anbefale one.com I den sammenhæng. Jeg ved deres templates er ret gode, da jeg har set en kollega klaske en side sammen på kort tid til en frisør med dem, og jeg har selv et domæne hosted hos dem som jeg udelukkende bruger til mail og diverse skrald jeg gerne vil have liggende online.

Jeg har så fra et professionelt synspunkt en stor mangel på kontrol i forhold til de dedikerede servere jeg benytter, men det er netop også derfor jeg kan sige at one.com sikkert er det mest enkle og alligevel mest værdifulde du kan få fat i, da de funktioner jeg savner er dem der vil kvæle dig inden du kom i gang med projektet.

Du må bare ikke tro du kan finde ud af det uden at skulle lægge en lille indsats for at forstå hvad du laver. Det er simpelthen umuligt at lave noget som helst uden at sætte sig ind i hvordan man gør.

Muligvis har MS også noget i deres Azure men det er en helt anden pris.

Edit: Det er sikkert mange der kan få det sat i gang for dig for nogle hundrede kroner under bordet så længe aftalen tydeligt er at du klarer dig selv når det er sat op.
0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16874
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20968

Re: Hvis man skal starte en lille formidlingsting, hjemmeside, kanel, og er teknisk udfordret..

Indlægaf Misantropen » 2. jun 2019, 05:18

Hvis det er en lille hobby-hjemmeside, og du ikke har meget viden eller erfaring med hjemmesider, vil jeg foreslå at starte med en blog eller en side(gruppe?) på Facebook med tomme skabeloner. Du kan altid udvide derfra hvis det skulle være, fx hvis du vil begynde at sælge eller designe din egen side.

Ønsker du en større og mere fancy hjemmeside fra start vil jeg anbefale at du enten "studerer" opbygning af hjemmesider m.m. først, allierer dig med nogen der kan hjælpe eller betaler dig fra det. Det kan være et omfattende og tidskrævende arbejde at starte fra scratch som "teknisk udfordret", og det kan sætte ens tålmodighed på prøve :D Men det er ikke umuligt at lære hvis man har tiden og interessen for det.
0
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7322
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1558
Likede indlæg: 23132

Re: Hvis man skal starte en lille formidlingsting, hjemmeside, kanel, og er teknisk udfordret..

Indlægaf Aragorn » 2. jun 2019, 06:37

Misantropen skrev:Hvis det er en lille hobby-hjemmeside, og du ikke har meget viden eller erfaring med hjemmesider, vil jeg foreslå at starte med en blog eller en side(gruppe?) på Facebook med tomme skabeloner. Du kan altid udvide derfra hvis det skulle være, fx hvis du vil begynde at sælge eller designe din egen side.

Ønsker du en større og mere fancy hjemmeside fra start vil jeg anbefale at du enten "studerer" opbygning af hjemmesider m.m. først, allierer dig med nogen der kan hjælpe eller betaler dig fra det. Det kan være et omfattende og tidskrævende arbejde at starte fra scratch som "teknisk udfordret", og det kan sætte ens tålmodighed på prøve :D Men det er ikke umuligt at lære hvis man har tiden og interessen for det.


Der er nu godt nok langt fra at starte fra scratch og så til one.com's færdige pakker. Men det kan måske være udmærket at bruge Facebook egentlig. Jeg ved ikke meget om Facebook og benytter det kun nødigt.

Jeg vil dog sige at det ikke kræver andet end at klikke på WordPress (som jeg heller aldrig ville bruge) i sit kontrolpanel på one.com for at det bliver rullet ud på ens domæne. Jeg har aldrig prøvet det, men jeg kunne forestille mig at det eneste man skal gøre er at vælge et administrator password for siden. Jeg vil tro at eventuelle forbindelser til en database ville blive oprettet gennem scripts som one.com har lavet i forvejen.

Hvis man har en drøm om at have sit eget kan jeg godt forstå at tanken om en blog hosted hos et stort blog site eller Facebook ikke er appellerende, og jeg kan virkelig kun opfordre til at smide de få kroner det koster efter noget billigt hos one.com og så få downloadet Filezilla og lære at bruge FTP. Altså, hvor galt kan det gå?

Det er hjernedødt simpelt og det er faktisk alt man skal kunne for at komme i gang.

I det hele taget er det skills man kan anvende til meget og som jeg har svært ved at se noget dårligt i at lære. Man bliver en hel del mere selvhjulpen. Jeg ville ikke bryde mig om at leve i en verden baseret på computere og ikke fatte et klap af hvordan de fungerer, og bare være nødt til at klikke ok og næste hele tiden (selv om det jo egentlig er grundkernen i Windows).

Jeg har ofte oprigtigt svært ved at forstå hvorfor så mange vægrer sig ved at beskæftige sig den mindste smule med IT. Jeg er med på at der er uhyggeligt komplicerede koncepter i den verden, men det er jo ikke det vi eksempelvis snakker om her.
0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16874
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20968

Re: Hvis man skal starte en lille formidlingsting, hjemmeside, kanel, og er teknisk udfordret..

Indlægaf Misantropen » 2. jun 2019, 14:20

Aragorn skrev:
Misantropen skrev:Hvis det er en lille hobby-hjemmeside, og du ikke har meget viden eller erfaring med hjemmesider, vil jeg foreslå at starte med en blog eller en side(gruppe?) på Facebook med tomme skabeloner. Du kan altid udvide derfra hvis det skulle være, fx hvis du vil begynde at sælge eller designe din egen side.

Ønsker du en større og mere fancy hjemmeside fra start vil jeg anbefale at du enten "studerer" opbygning af hjemmesider m.m. først, allierer dig med nogen der kan hjælpe eller betaler dig fra det. Det kan være et omfattende og tidskrævende arbejde at starte fra scratch som "teknisk udfordret", og det kan sætte ens tålmodighed på prøve :D Men det er ikke umuligt at lære hvis man har tiden og interessen for det.


Der er nu godt nok langt fra at starte fra scratch og så til one.com's færdige pakker. Men det kan måske være udmærket at bruge Facebook egentlig. Jeg ved ikke meget om Facebook og benytter det kun nødigt.

Jeg vil dog sige at det ikke kræver andet end at klikke på WordPress (som jeg heller aldrig ville bruge) i sit kontrolpanel på one.com for at det bliver rullet ud på ens domæne. Jeg har aldrig prøvet det, men jeg kunne forestille mig at det eneste man skal gøre er at vælge et administrator password for siden. Jeg vil tro at eventuelle forbindelser til en database ville blive oprettet gennem scripts som one.com har lavet i forvejen.

Hvis man har en drøm om at have sit eget kan jeg godt forstå at tanken om en blog hosted hos et stort blog site eller Facebook ikke er appellerende, og jeg kan virkelig kun opfordre til at smide de få kroner det koster efter noget billigt hos one.com og så få downloadet Filezilla og lære at bruge FTP. Altså, hvor galt kan det gå?

Det er hjernedødt simpelt og det er faktisk alt man skal kunne for at komme i gang.

I det hele taget er det skills man kan anvende til meget og som jeg har svært ved at se noget dårligt i at lære. Man bliver en hel del mere selvhjulpen. Jeg ville ikke bryde mig om at leve i en verden baseret på computere og ikke fatte et klap af hvordan de fungerer, og bare være nødt til at klikke ok og næste hele tiden (selv om det jo egentlig er grundkernen i Windows).

Jeg har ofte oprigtigt svært ved at forstå hvorfor så mange vægrer sig ved at beskæftige sig den mindste smule med IT. Jeg er med på at der er uhyggeligt komplicerede koncepter i den verden, men det er jo ikke det vi eksempelvis snakker om her.

Jeg havde en hjemmeside ved one.com for nogle år siden. Jeg var ved at blive sindssyg over at det ikke ville som jeg ville og deres skabeloner passede ikke til det udseende og de funktioner jeg ønskede. Det er formentlig mere et spørgsmål om smag og måske er det blevet mere brugervenligt siden, men hvis man er teknisk udfordret vil jeg kraftigt anbefale at man allierer sig med nogen der kan hjælpe en fra start. Også så det ikke bliver en sur pligt fordi man ikke interesserer sig for det.

Jeg synes selv det er spændende at rode med teknik, men har man det ikke på samme måde virker det nemt uoverskueligt(og så kan man nemt føle sig så meget på bar bund at man skal starte fra scratch)

Anyway, man må også nogle gange erkende sine begrænsninger. Min personlige anke er at man ikke skal lave en hjemmeside hvis ikke man vil gå all in. Der er ikke noget værre end en hjemmeside der ligner noget fra starten af 00'erne og brugervenligheden er ikke eksisterende. Hvis det ikke bare er til eget brug er man nødt til at have en vis form for sans for hvad der virker, hvis man skal bibeholde ønsket om besøgende.

Jeg bruger ikke selv Facebook, men jeg kan huske man kunne lave sine egne sider og grupper(husker ikke forskellen) Det kan være et sted at starte hvis man ikke er helt sikker på hvilket indhold man ønsker på sin hjemmeside.
0
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Hvis man skal starte en lille formidlingsting, hjemmeside, kanel, og er teknisk udfordret..

Indlægaf hotlips » 2. jun 2019, 15:40

Jeg tror ikke det skal være en blog, jeg hader selv haveblogs inderligt der er simpelthen gået for meget jeg tror og synes og jeg har engang hørt fra en gammel tante i den uden folk ved en skid om det det de skriver om og ofte har de så travlt med at få smidt noget op at de ikke engang får sorteret de skrøner man med lidt fornuft kunne have fanget selv fra.

Facebook er for useriøst på en eller anden måde, det er bare for let at blande sig og jeg er ikke interesseret i at folk skal begynde at diskutere om ikke det er pænere med en trompet ensian når formålet var at fortælle den blå ensiansommerfugl vi har i Danmark har brug for den blå ensian vi har her.

De 19 kroner klarer jeg nok og det vil være fint hvis jeg kan sælge de planter jeg selv skriver om jeg har i overskud men ellers er det mest fra et idealistisk mål om at give de der ikke har 6 timer hver weekend kun at bruge på haven til ikke at lægge fliser fordi de tror det er for svært og tidskrævende med planter.

Jeg har svaret på flere tusinde havespørgsmål på nettet og det er mange af de samme ting der går igen, så et sted hvor de ting er taget op og forklaret i en lidt nem og måske i en lidt mere omfattende version for de der gider læse mere, det er sådan set kernen i det.

Jeg har overvejet at få en anden til det, jeg har en ven der laver sider for de fleste bordeller i København der har tilbudt det men der er til tider røverhistorier der breder sig lynhurtigt blandt haveejere og så vil jeg gerne selv kunne gå ind kl 3 om natten og forklare hvorfor man ikke får nogen roser ud af at stikke en rosenkvist i en kartoffel fks.
0
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16874
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20968

Re: Hvis man skal starte en lille formidlingsting, hjemmeside, kanel, og er teknisk udfordret..

Indlægaf Misantropen » 2. jun 2019, 17:45

hotlips skrev:Jeg tror ikke det skal være en blog, jeg hader selv haveblogs inderligt der er simpelthen gået for meget jeg tror og synes og jeg har engang hørt fra en gammel tante i den uden folk ved en skid om det det de skriver om og ofte har de så travlt med at få smidt noget op at de ikke engang får sorteret de skrøner man med lidt fornuft kunne have fanget selv fra.

Facebook er for useriøst på en eller anden måde, det er bare for let at blande sig og jeg er ikke interesseret i at folk skal begynde at diskutere om ikke det er pænere med en trompet ensian når formålet var at fortælle den blå ensiansommerfugl vi har i Danmark har brug for den blå ensian vi har her.

De 19 kroner klarer jeg nok og det vil være fint hvis jeg kan sælge de planter jeg selv skriver om jeg har i overskud men ellers er det mest fra et idealistisk mål om at give de der ikke har 6 timer hver weekend kun at bruge på haven til ikke at lægge fliser fordi de tror det er for svært og tidskrævende med planter.

Jeg har svaret på flere tusinde havespørgsmål på nettet og det er mange af de samme ting der går igen, så et sted hvor de ting er taget op og forklaret i en lidt nem og måske i en lidt mere omfattende version for de der gider læse mere, det er sådan set kernen i det.

Jeg har overvejet at få en anden til det, jeg har en ven der laver sider for de fleste bordeller i København der har tilbudt det men der er til tider røverhistorier der breder sig lynhurtigt blandt haveejere og så vil jeg gerne selv kunne gå ind kl 3 om natten og forklare hvorfor man ikke får nogen roser ud af at stikke en rosenkvist i en kartoffel fks.

Kvaliteten af indholdet på blogs og hjemmesider kan vel ofte sammenlignes med gammeldags læserbreve og dagbøger, hvis ejeren ikke har tilstrækkelig viden, men kun egne erfaringer og meninger. Det er ofte præmissen med privat/petsonligt indhold. Jeg ved ikke hvilken viden du har og hvorfra så jeg udtaler mig generelt.

Jeg tror desværre det bliver en umulig opgave at komme det til livs. Det er nok også svært at argumentere mod ting der gøres på en forkert måde hvis det virker for nogen.
0
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7322
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1558
Likede indlæg: 23132

Re: Hvis man skal starte en lille formidlingsting, hjemmeside, kanel, og er teknisk udfordret..

Indlægaf Aragorn » 2. jun 2019, 18:12

hotlips skrev:Jeg tror ikke det skal være en blog, jeg hader selv haveblogs inderligt der er simpelthen gået for meget jeg tror og synes og jeg har engang hørt fra en gammel tante i den uden folk ved en skid om det det de skriver om og ofte har de så travlt med at få smidt noget op at de ikke engang får sorteret de skrøner man med lidt fornuft kunne have fanget selv fra.

Facebook er for useriøst på en eller anden måde, det er bare for let at blande sig og jeg er ikke interesseret i at folk skal begynde at diskutere om ikke det er pænere med en trompet ensian når formålet var at fortælle den blå ensiansommerfugl vi har i Danmark har brug for den blå ensian vi har her.

De 19 kroner klarer jeg nok og det vil være fint hvis jeg kan sælge de planter jeg selv skriver om jeg har i overskud men ellers er det mest fra et idealistisk mål om at give de der ikke har 6 timer hver weekend kun at bruge på haven til ikke at lægge fliser fordi de tror det er for svært og tidskrævende med planter.

Jeg har svaret på flere tusinde havespørgsmål på nettet og det er mange af de samme ting der går igen, så et sted hvor de ting er taget op og forklaret i en lidt nem og måske i en lidt mere omfattende version for de der gider læse mere, det er sådan set kernen i det.

Jeg har overvejet at få en anden til det, jeg har en ven der laver sider for de fleste bordeller i København der har tilbudt det men der er til tider røverhistorier der breder sig lynhurtigt blandt haveejere og så vil jeg gerne selv kunne gå ind kl 3 om natten og forklare hvorfor man ikke får nogen roser ud af at stikke en rosenkvist i en kartoffel fks.



CMS systemer som WordPress, Joomla og Drupal bygger på netop det du ønsker: Der er en administratorside man logger ind på, hvor man kan udgive artikler og ændre tekst, og man skal ikke vide en skid om den bagvedliggende kode der driver sitet. Jeg tvivler på at Line Baun Danielsen eller Mascha Vang sidder og koder i PHP og MySQL når de laver et blog indlæg om deres sexliv og bagefter ringer til EkstraBladet for at få dem til at skrive om at nu er der det indlæg på deres blog.

Det er præcist hvad CMS systemer er til for - at mennesker der ikke kan programmere eller designe kan bygge sig en hjemmeside og vedligeholde den. Et firma kan nøjes med at sekretæren tilføjer ny tekst og nye billeder, og spare en webdesigner/grafiker/serveradministrator.

Man skriver i et tekstfelt som dette vi skriver i her, og når man er færdig vælger man en kategori, en side det skal ligge på, eventuelt om det skal have sit eget menupunkt, om der skal være tags til søgning på siden etc.

Dvs., at du ikke beskæftiger dig med designet som sådan, når du på et tidspunkt har fået det sat op som du synes det skal se ud. Du vil have et tekstfelt hvor du kan vælge skriftyper og størrelser, farver og kunne uploade billeder.

Det var NETOP derfor jeg skrev at du skulle få en anden til at sætte det op, og så tage over når den tekniske del er færdig.
0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7322
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1558
Likede indlæg: 23132

Re: Hvis man skal starte en lille formidlingsting, hjemmeside, kanel, og er teknisk udfordret..

Indlægaf Aragorn » 2. jun 2019, 18:20

Misantropen skrev:
Aragorn skrev:
Misantropen skrev:Hvis det er en lille hobby-hjemmeside, og du ikke har meget viden eller erfaring med hjemmesider, vil jeg foreslå at starte med en blog eller en side(gruppe?) på Facebook med tomme skabeloner. Du kan altid udvide derfra hvis det skulle være, fx hvis du vil begynde at sælge eller designe din egen side.

Ønsker du en større og mere fancy hjemmeside fra start vil jeg anbefale at du enten "studerer" opbygning af hjemmesider m.m. først, allierer dig med nogen der kan hjælpe eller betaler dig fra det. Det kan være et omfattende og tidskrævende arbejde at starte fra scratch som "teknisk udfordret", og det kan sætte ens tålmodighed på prøve :D Men det er ikke umuligt at lære hvis man har tiden og interessen for det.


Der er nu godt nok langt fra at starte fra scratch og så til one.com's færdige pakker. Men det kan måske være udmærket at bruge Facebook egentlig. Jeg ved ikke meget om Facebook og benytter det kun nødigt.

Jeg vil dog sige at det ikke kræver andet end at klikke på WordPress (som jeg heller aldrig ville bruge) i sit kontrolpanel på one.com for at det bliver rullet ud på ens domæne. Jeg har aldrig prøvet det, men jeg kunne forestille mig at det eneste man skal gøre er at vælge et administrator password for siden. Jeg vil tro at eventuelle forbindelser til en database ville blive oprettet gennem scripts som one.com har lavet i forvejen.

Hvis man har en drøm om at have sit eget kan jeg godt forstå at tanken om en blog hosted hos et stort blog site eller Facebook ikke er appellerende, og jeg kan virkelig kun opfordre til at smide de få kroner det koster efter noget billigt hos one.com og så få downloadet Filezilla og lære at bruge FTP. Altså, hvor galt kan det gå?

Det er hjernedødt simpelt og det er faktisk alt man skal kunne for at komme i gang.

I det hele taget er det skills man kan anvende til meget og som jeg har svært ved at se noget dårligt i at lære. Man bliver en hel del mere selvhjulpen. Jeg ville ikke bryde mig om at leve i en verden baseret på computere og ikke fatte et klap af hvordan de fungerer, og bare være nødt til at klikke ok og næste hele tiden (selv om det jo egentlig er grundkernen i Windows).

Jeg har ofte oprigtigt svært ved at forstå hvorfor så mange vægrer sig ved at beskæftige sig den mindste smule med IT. Jeg er med på at der er uhyggeligt komplicerede koncepter i den verden, men det er jo ikke det vi eksempelvis snakker om her.

Jeg havde en hjemmeside ved one.com for nogle år siden. Jeg var ved at blive sindssyg over at det ikke ville som jeg ville og deres skabeloner passede ikke til det udseende og de funktioner jeg ønskede. Det er formentlig mere et spørgsmål om smag og måske er det blevet mere brugervenligt siden, men hvis man er teknisk udfordret vil jeg kraftigt anbefale at man allierer sig med nogen der kan hjælpe en fra start. Også så det ikke bliver en sur pligt fordi man ikke interesserer sig for det.

Jeg synes selv det er spændende at rode med teknik, men har man det ikke på samme måde virker det nemt uoverskueligt(og så kan man nemt føle sig så meget på bar bund at man skal starte fra scratch)

Anyway, man må også nogle gange erkende sine begrænsninger. Min personlige anke er at man ikke skal lave en hjemmeside hvis ikke man vil gå all in. Der er ikke noget værre end en hjemmeside der ligner noget fra starten af 00'erne og brugervenligheden er ikke eksisterende. Hvis det ikke bare er til eget brug er man nødt til at have en vis form for sans for hvad der virker, hvis man skal bibeholde ønsket om besøgende.

Jeg bruger ikke selv Facebook, men jeg kan huske man kunne lave sine egne sider og grupper(husker ikke forskellen) Det kan være et sted at starte hvis man ikke er helt sikker på hvilket indhold man ønsker på sin hjemmeside.


Jeg er nu ikke selv en haj til webdesign, og jeg laver faktisk ikke andet end HTML som designelementer krydret med en smule CSS fra BootStrap. Jeg er ikke på nogen måde webdesigner, og kan faktisk kun lave noget kode der får noget til at ske på en side. Jeg kan ikke få det til at se godt ud, og jeg har ingen interesse i at lave hjemmesider.

Men altså, nu er emnet 'hvordan får man en hjemmeside op at køre', og det gør man i store træk på den måde jeg har svaret på. Hvis ikke man bryder sig om hvad end one.com nu har at byde på af designs (jeg aner ikke hvad de har), så kan man jo kigge efter WordPress eller Drupal. Særligt Drupal har nogle sindssygt fede templates med alt hvad hjertet kan begære til en moderne webside. WordPress er super populært men er nok mest at betragte som et stykke malware med indbygget hjemmeside funktionalitet. Sidst jeg tjekkede var Joomla! gået lidt bag om valsen, det var ellers ganske fornuftigt engang, med en god balance mellem funktionalitet og enkelhed i brugen.

Google CMS systemer - det vælter med den slags. Og lær at bruge FileZilla som FTP klient. Så er man kommer meget langt når man ikke har ambitioner om at lave det nye Facebook.
0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16874
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20968

Re: Hvis man skal starte en lille formidlingsting, hjemmeside, kanel, og er teknisk udfordret..

Indlægaf Misantropen » 2. jun 2019, 19:52

Aragorn skrev:Jeg er nu ikke selv en haj til webdesign, og jeg laver faktisk ikke andet end HTML som designelementer krydret med en smule CSS fra BootStrap. Jeg er ikke på nogen måde webdesigner, og kan faktisk kun lave noget kode der får noget til at ske på en side. Jeg kan ikke få det til at se godt ud, og jeg har ingen interesse i at lave hjemmesider.

Men altså, nu er emnet 'hvordan får man en hjemmeside op at køre', og det gør man i store træk på den måde jeg har svaret på. Hvis ikke man bryder sig om hvad end one.com nu har at byde på af designs (jeg aner ikke hvad de har), så kan man jo kigge efter WordPress eller Drupal. Særligt Drupal har nogle sindssygt fede templates med alt hvad hjertet kan begære til en moderne webside. WordPress er super populært men er nok mest at betragte som et stykke malware med indbygget hjemmeside funktionalitet. Sidst jeg tjekkede var Joomla! gået lidt bag om valsen, det var ellers ganske fornuftigt engang, med en god balance mellem funktionalitet og enkelhed i brugen.

Google CMS systemer - det vælter med den slags. Og lær at bruge FileZilla som FTP klient. Så er man kommer meget langt når man ikke har ambitioner om at lave det nye Facebook.

Jeg tvivler ikke på at du ved hvad du snakker om, men jeg kender ikke de forkortelser eller fagudtryk du bruger :)
0
Brugeravatar
Umulius
Indlæg: 215
Tilmeldt: 2. apr 2019, 11:58
Kort karma: 20
Likede indlæg: 251

Re: Hvis man skal starte en lille formidlingsting, hjemmeside, kanel, og er teknisk udfordret..

Indlægaf Umulius » 2. jun 2019, 19:57

Jeg vil virkelig gerne følge sådan en hjemmeside, så husk at fortælle hvad den kommer til at hedde :)
0
hyben
Indlæg: 380
Tilmeldt: 23. feb 2016, 12:53
Kort karma: 55
Likede indlæg: 911

Re: Hvis man skal starte en lille formidlingsting, hjemmeside, kanel, og er teknisk udfordret..

Indlægaf hyben » 3. jun 2019, 07:14

Tjek denne side ud https://bricksite.dk/
Du kan lave en gratis hjemmeside, hvor du tester om du kan bruge systemet. Du behøver ikke at kende så meget til termer og fagudtryk.
Jeg lavede for nogle år siden en hjemmeside for en forening og det var super nemt. Jeg kan se, at de har forbedret konceptet siden da - så jeg håber stadig det er nemt :-)
0
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16874
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20968

Re: Hvis man skal starte en lille formidlingsting, hjemmeside, kanel, og er teknisk udfordret..

Indlægaf Misantropen » 3. jun 2019, 17:14

Falstria skrev:
Misantropen skrev:
Anyway, man må også nogle gange erkende sine begrænsninger. Min personlige anke er at man ikke skal lave en hjemmeside hvis ikke man vil gå all in. Der er ikke noget værre end en hjemmeside der ligner noget fra starten af 00'erne og brugervenligheden er ikke eksisterende. Hvis det ikke bare er til eget brug er man nødt til at have en vis form for sans for hvad der virker, hvis man skal bibeholde ønsket om besøgende.


Hvad er der galt med hjemmesider fra 00'erne?

Denne debat er bygget på en løsning fra 00'erne.

Det er da noget af det der virker allerbedst på hele internettet, websider fra 00'erne.

Der er ikke noget galt med hjemmesider fra 00'erne.
Jeg snakker om udseendet og brugervenligheden på hjemmesider fra starten af 00'erne.

Som disse:
http://www.topdesignmag.com/web-design- ... year-2000/
https://gizmodo.com/23-ancient-web-site ... ve-5960831
https://medium.com/@melissamcewen/the-t ... a05702a9aa
0

Tilbage til "Videnskab og teknologi"