Intelligent liv i rummet?

Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7323
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1558
Likede indlæg: 23138

Re: Intelligent liv i rummet?

Indlægaf Aragorn » 28. sep 2018, 09:46

Selina skrev:
Aragorn skrev:
Minionine skrev:Ja jeg tror der er andet liv derude. Hvordan og hvorledes ved jeg ikke, men jeg synes det er naivt at tro vi er de eneste :)


Det kan synes naivt, men hvis man regner baglæns på Drake's ligning, og fjerner planeter uden stabilt klima gennem millioner af år, fjerner planeter der ikke rammes af totalt udslettende katastrofer som eksempelvis sammenstød med andre planeter eller super nova i nabolaget etc,. så begynder sandsynligheden for at finde liv med avanceret teknologi andre steder i universet faktisk at snævre sig noget ind.

Jeg tror vi har størst sandsynlighed for at finde store netværk af robotter. Efterladenskaber fra fortidige civilisatio-ner.
Men Drake's ligning er jo baseret på nogle faktorer som det er meget vanskeligt at fastslå værdierne af. Alt afhængig af hvilke tal man sætter ind i ligningen, kan man komme frem til at der måske lavt sat er 10.000 intelligente civilisationer i vores galakse som har teknologien til at sende signaler ud i rummet. Nu har vi lyttet i mange år og der er kun tavshed. Finder vi liv på Mars, så vil sandsynligheden for, liv er mere udbredt i universet være noget større. Jeg tror vi er forudindtaget, fordi livet her på jorden i løbet af 3,5 milliarder år har udviklet sig til intelligente mennesker som gør at vi kan forstå sandsynligheden for udviklingen af livet. Så længe vi intet fysisk bevis har for liv uden for vores egen jord, så kan livet være helt almindeligt i universet eller også er det ekstremt sjældent.


Det er nemlig sagen i en nøddeskal. At vi ikke hører fremmed liv hele tiden er en af de store årsager til at jeg er begyndt at tro, det bare ikke er der.

Og jeg ville virkelig elske at få lov at stille spørgsmål til dem, i en verden hvor de kunne forstå mig, så det ærgrer mig at jeg ikke tror de er der længere.
0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Intelligent liv i rummet?

Indlægaf DenBruneMunk » 28. sep 2018, 10:09

Aragorn skrev:
DenBruneMunk skrev:
Dime skrev:Jeg siger blot at det er ganske naturligt for mennesket at konkludere at noget der er i stand til interstellart rejseri må være i besiddelse af ganske voldsomt kraftig energikilde, som helt sikkert må kunne bruges som våben

Hvorfor det? Jeg tror det er små grønne mænd med cocoon æg, og lange hoveder, de har ikke våben og render sikkert mere rundt forvirret over os og ser smarte ud, end det vi tror om dem.
Det hele er sån lidt fyldt med fantasier, for vi ved jo ikke meget, og som tidligere sagt, vi tror på videnskaben, og folk regner med DNA derude afslører det, fordi videnskaben ikke ved mere.

Hvorfor? det må også være naturligt at tro vi ikke alle er ens, bare fordi vi kun har videnskaben, så må der være mere end det?
Hvorfor skal det derude, være klar til interstellar rejser, hvorfor våben som er større? Det er jo ren scifi :)

En ting er sikkert, vores kreative fantasi sætter ingen grænser, og at spå om liv i rummet, er et område, vi ikke rigtig ved mere om end hvor virkeligheden stopper og fantasi starter. og klart nok, med udgangspunkt i videnskaben for mange.


Videnskaben konkluderer at hvis vi finder liv baseret på DNA så har vi strengt taget ikke fundet fremmed liv, så har vi fundet os selv. Så videnskaben ved godt, at man leder efter noget ekstremt anderledes.
Det lyder helt korekt, pænere kan det ikke siges!
0
Brugeravatar
Selina
Indlæg: 235
Tilmeldt: 27. aug 2018, 14:01
Kort karma: 13
Likede indlæg: 370

Re: Intelligent liv i rummet?

Indlægaf Selina » 28. sep 2018, 10:22

Aragorn skrev:
Det er nemlig sagen i en nøddeskal. At vi ikke hører fremmed liv hele tiden er en af de store årsager til at jeg er begyndt at tro, det bare ikke er der.

Og jeg ville virkelig elske at få lov at stille spørgsmål til dem, i en verden hvor de kunne forstå mig, så det ærgrer mig at jeg ikke tror de er der længere.
Vi har jo sådan set sendt en introduktion ... De to Voyager prober, så hvem ved. ;)
Voyager I har forladt vores solsystem og er nu på vej gennem det interstellar rum.

Jeg syntes også at det er super interessant emne.
0
Venflon lægger man da mens man kører. :)
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7323
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1558
Likede indlæg: 23138

Re: Intelligent liv i rummet?

Indlægaf Aragorn » 28. sep 2018, 12:38

Selina skrev:
Aragorn skrev:
Det er nemlig sagen i en nøddeskal. At vi ikke hører fremmed liv hele tiden er en af de store årsager til at jeg er begyndt at tro, det bare ikke er der.

Og jeg ville virkelig elske at få lov at stille spørgsmål til dem, i en verden hvor de kunne forstå mig, så det ærgrer mig at jeg ikke tror de er der længere.
Vi har jo sådan set sendt en introduktion ... De to Voyager prober, så hvem ved. ;)
Voyager I har forladt vores solsystem og er nu på vej gennem det interstellar rum.

Jeg syntes også at det er super interessant emne.


Proxima Centauri er dog stadig relativt langt væk, og når man tænker på Star Trek hvor man uden problemer på sekunder springer fra stjerne til stjerne, så er vores interstellare rejse lidt som en 2 årig der skal løbe en marathon. Det tager fucking lang tid. Voyager holdet var flere måneder om at fastslå at sonden havde forladt Heliosfæren i det hele taget, så det er tydeligt at vores begrænsede levetid også er en stor forhindring for intergalaktiske rejser.

Selv med lysets hastighed vil man måske skulle rejse 200 millioner år, så selv om jeg glæder mig over tanken om at Voyager er derude med sin guldplade længe efter at jorden er brændt til flydende klipper, så viser det at vi skal have teknologi som vi måske knapt i vores videste fantasi kan forestille os for at bevæge os derud.

Hvilket er en akilleshæl ved hele den tanke med at bosætte sig på Mars. Selv på den flotteste dag på Mars er miljøet en hel del mere ugæstfri end det er i Tjernobyl. Så på den måde er det vanskeligt at forstå at det nogensinde kan være nemmere at flytte til Mars end at fikse hvad der nu end er galt med Jorden, og en bosættelse på Mars vil kun have det formål at lære os hvordan vi skal opholde os i universet i lang tid ad gangen.

Man kunne godt få den tanke at vi aldrig får forladt denne her klode. Måske vil vi kunne sende nogle efterkommere af os, i form af robotter med avanceret AI derud (spørgsmålet er, hvornår AI bare er I), men jeg kan stadig godt tvivle på at menneskeheden vil leve andre steder i universet, når Jorden af enten menneskeskabte eller af Solen skabte årsager er ubeboelig.

Jeg tror de fleste af os mener der findes mennesker om 100 år, men hvad med om 1.000? Hvad med om 10.000 år? 100.000?
1

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
PerXX
Indlæg: 1372
Tilmeldt: 25. maj 2016, 13:53
Kort karma: 153
Likede indlæg: 4533

Re: Intelligent liv i rummet?

Indlægaf PerXX » 28. sep 2018, 12:43

Aragorn skrev:Det er nemlig sagen i en nøddeskal. At vi ikke hører fremmed liv hele tiden er en af de store årsager til at jeg er begyndt at tro, det bare ikke er der.


Men, universets størrelse, afstandene og hvor lidt vi kender til universet, gør bare at den udtalelse svarer til at undersøge et enkelt sandkorn fra en strand på Læsø og dermed konkluderer at der ikke findes elefanter.
1
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Intelligent liv i rummet?

Indlægaf thomassneum » 28. sep 2018, 12:55

Jeg håber det.
Uanset hvor skræmmende det så end måtte være.
1
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Intelligent liv i rummet?

Indlægaf Artem » 28. sep 2018, 13:19

Går da helt klart ud fra at der er mere intelligent liv andre steder end her på jorden. For det er ikke for imponerende.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
PerXX
Indlæg: 1372
Tilmeldt: 25. maj 2016, 13:53
Kort karma: 153
Likede indlæg: 4533

Re: Intelligent liv i rummet?

Indlægaf PerXX » 28. sep 2018, 13:21

thomassneum skrev:Jeg håber det.
Uanset hvor skræmmende det så end måtte være.

Billede
2
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7323
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1558
Likede indlæg: 23138

Re: Intelligent liv i rummet?

Indlægaf Aragorn » 28. sep 2018, 13:31

PerXX skrev:
Aragorn skrev:Det er nemlig sagen i en nøddeskal. At vi ikke hører fremmed liv hele tiden er en af de store årsager til at jeg er begyndt at tro, det bare ikke er der.


Men, universets størrelse, afstandene og hvor lidt vi kender til universet, gør bare at den udtalelse svarer til at undersøge et enkelt sandkorn fra en strand på Læsø og dermed konkluderer at der ikke findes elefanter.


En fremmed civilisation der opstod for 5 - 6 milliarder år siden kunne på den anden side have haft automatiske sonder sendt ud til samtlige stjernesystemer i løbet af nogle hundrede millioner år, så ja, du har ganske ret i at det er et meget stort univers og at vi har undersøgt meget lidt. Det er bare ikke nødvendigt at det er os der finder dem - de kunne sagtens finde os, og det lader det ikke til at de har.

Ligesom at Stephen Hawking holdt en fest for tidsrejsende og annocerede det efter festen var holdt, og der var et larmende fravær af tidsrejsende hos ham, så er der også et larmende fravær af fremmede racer med avanceret teknologi den del af universet vi observerer. Det lader i hvert fald ikke til at vi lever i et Star Trek univers, hvor det myldrer med alverdens civilisationer.

Jeg skal ikke påstå at jeg kender svaret, overhovedet ikke, det er naturligvis rent gætteri, men jeg finder bare at den mest enkle forklaring på dette problem er, at der ikke er nogen.

Men jeg skal understrege igen at jeg inderligt håber jeg tager fejl.
0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Intelligent liv i rummet?

Indlægaf paint » 28. sep 2018, 15:48

Aragorn skrev:
PerXX skrev:
Aragorn skrev:Det er nemlig sagen i en nøddeskal. At vi ikke hører fremmed liv hele tiden er en af de store årsager til at jeg er begyndt at tro, det bare ikke er der.


Men, universets størrelse, afstandene og hvor lidt vi kender til universet, gør bare at den udtalelse svarer til at undersøge et enkelt sandkorn fra en strand på Læsø og dermed konkluderer at der ikke findes elefanter.


En fremmed civilisation der opstod for 5 - 6 milliarder år siden kunne på den anden side have haft automatiske sonder sendt ud til samtlige stjernesystemer i løbet af nogle hundrede millioner år, så ja, du har ganske ret i at det er et meget stort univers og at vi har undersøgt meget lidt. Det er bare ikke nødvendigt at det er os der finder dem - de kunne sagtens finde os, og det lader det ikke til at de har.

Ligesom at Stephen Hawking holdt en fest for tidsrejsende og annocerede det efter festen var holdt, og der var et larmende fravær af tidsrejsende hos ham, så er der også et larmende fravær af fremmede racer med avanceret teknologi den del af universet vi observerer. Det lader i hvert fald ikke til at vi lever i et Star Trek univers, hvor det myldrer med alverdens civilisationer.

Jeg skal ikke påstå at jeg kender svaret, overhovedet ikke, det er naturligvis rent gætteri, men jeg finder bare at den mest enkle forklaring på dette problem er, at der ikke er nogen.

Men jeg skal understrege igen at jeg inderligt håber jeg tager fejl.


Mon ikke vi skulle begrænse det til Galakse og ikke hele universet. Og galakser, er der flere hundrede milliarder af i Universet. Vores egen galakse, alene, rummer omkring 250 milliarder stjerner. ;)
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Dynaudio
Indlæg: 2686
Tilmeldt: 29. okt 2015, 22:20
Kort karma: 157
Likede indlæg: 2076

Re: Intelligent liv i rummet?

Indlægaf Dynaudio » 28. sep 2018, 21:32

Aragorn skrev:En fremmed civilisation der opstod for 5 - 6 milliarder år siden kunne på den anden side have haft automatiske sonder sendt ud til samtlige stjernesystemer i løbet af nogle hundrede millioner år, så ja, du har ganske ret i at det er et meget stort univers og at vi har undersøgt meget lidt. Det er bare ikke nødvendigt at det er os der finder dem - de kunne sagtens finde os, og det lader det ikke til at de har.



Jeg tvivler på, at en civilization, som har 5 - 6 milliarder års forspring i forhold til os, overhovedet ville være interesseret i at tage kontakt. De er så langt foran os udviklingsmæssigt, at jeg tror, at de ville bedømme det som værende spild af ressourcer og tid. Jeg gætter på, at de vil se på os, som vi ser cro-magnonmennesket.
0
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7323
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1558
Likede indlæg: 23138

Re: Intelligent liv i rummet?

Indlægaf Aragorn » 28. sep 2018, 21:41

Dick Longflop skrev:
Aragorn skrev:En fremmed civilisation der opstod for 5 - 6 milliarder år siden kunne på den anden side have haft automatiske sonder sendt ud til samtlige stjernesystemer i løbet af nogle hundrede millioner år, så ja, du har ganske ret i at det er et meget stort univers og at vi har undersøgt meget lidt. Det er bare ikke nødvendigt at det er os der finder dem - de kunne sagtens finde os, og det lader det ikke til at de har.



Jeg tvivler på, at en civilization, som har 5 - 6 milliarder års forspring i forhold til os, overhovedet ville være interesseret i at tage kontakt. De er så langt foran os udviklingsmæssigt, at jeg tror, at de ville bedømme det som værende spild af ressourcer og tid. Jeg gætter på, at de vil se på os, som vi ser cro-magnonmennesket.


Absolut.

Min pointe er bare her, at det kunne være muligt for os at observere dem, hvis de havde efterladt sig spor. Men som det ser ud for os, så er der tomt.
0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Intelligent liv i rummet?

Indlægaf paint » 28. sep 2018, 22:04

Aragorn skrev:
Dick Longflop skrev:
Aragorn skrev:En fremmed civilisation der opstod for 5 - 6 milliarder år siden kunne på den anden side have haft automatiske sonder sendt ud til samtlige stjernesystemer i løbet af nogle hundrede millioner år, så ja, du har ganske ret i at det er et meget stort univers og at vi har undersøgt meget lidt. Det er bare ikke nødvendigt at det er os der finder dem - de kunne sagtens finde os, og det lader det ikke til at de har.



Jeg tvivler på, at en civilization, som har 5 - 6 milliarder års forspring i forhold til os, overhovedet ville være interesseret i at tage kontakt. De er så langt foran os udviklingsmæssigt, at jeg tror, at de ville bedømme det som værende spild af ressourcer og tid. Jeg gætter på, at de vil se på os, som vi ser cro-magnonmennesket.


Absolut.

Min pointe er bare her, at det kunne være muligt for os at observere dem, hvis de havde efterladt sig spor. Men som det ser ud for os, så er der tomt.


Jeg ved ikke om jeg misforstår dig. Men hvordan vil du søge spor efter nogen, der bor/boede f.eks 400.000 lysår fra jorden?
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7323
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1558
Likede indlæg: 23138

Re: Intelligent liv i rummet?

Indlægaf Aragorn » 29. sep 2018, 06:33

paint skrev:
Aragorn skrev:
Dick Longflop skrev:
Aragorn skrev:En fremmed civilisation der opstod for 5 - 6 milliarder år siden kunne på den anden side have haft automatiske sonder sendt ud til samtlige stjernesystemer i løbet af nogle hundrede millioner år, så ja, du har ganske ret i at det er et meget stort univers og at vi har undersøgt meget lidt. Det er bare ikke nødvendigt at det er os der finder dem - de kunne sagtens finde os, og det lader det ikke til at de har.



Jeg tvivler på, at en civilization, som har 5 - 6 milliarder års forspring i forhold til os, overhovedet ville være interesseret i at tage kontakt. De er så langt foran os udviklingsmæssigt, at jeg tror, at de ville bedømme det som værende spild af ressourcer og tid. Jeg gætter på, at de vil se på os, som vi ser cro-magnonmennesket.


Absolut.

Min pointe er bare her, at det kunne være muligt for os at observere dem, hvis de havde efterladt sig spor. Men som det ser ud for os, så er der tomt.


Jeg ved ikke om jeg misforstår dig. Men hvordan vil du søge spor efter nogen, der bor/boede f.eks 400.000 lysår fra jorden?[/quote

Med radiosignaler. Men igen, min pointe er ikke at de var/er på ét enkelt punkt 400.000 lysår væk, men at det er så teknologisk avanceret en race at den har befolket, lad os blot sige galaksen i dette tilfælde - så burde de være mange steder, også steder der er tættere på.

Jeg taler ikke så meget om hvad vi som art kan, men hvad DE må kunne som en gammel teknologisk udviklet civilisation.

Nå, men det er underordnet. Jeg synes det bliver en smule kedeligt at diskutere i ring, for ingen af os ved hvad der foregår, men samtidigt er der ikke nogen, der rigtigt bruger fantasien. Hvilket er alt vi har i dette tilfælde.
0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Intelligent liv i rummet?

Indlægaf paint » 29. sep 2018, 13:22

Det kunne ellers være ret hyggeligt og betryggende, hvis der var intelligent liv andre steder i Universet - når der nu ikke er det, hér på jorden ;)
2
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra

Tilbage til "Videnskab og teknologi"