Et godt tv?

No1
Kort karma: 139
Likede indlæg: 1921

Et godt tv?

Indlægaf No1 » 3. sep 2018, 10:59

Hvis man gerne vil have et max 49-50” tv, der ikke koster mere end 3.000 kr (der bliver tit kørt tilbud). Hvad skal man så efter? :)
0
Don't get so tolerant that you tolerate intolerance.
Brugeravatar
Tobywan
Kort karma: 48
Likede indlæg: 1020

Re: Et godt tv?

Indlægaf Tobywan » 3. sep 2018, 11:09

Et af de store mærker (Sony, Samsung, LG osv) og det som du synes er pænest/nemmest at betjene og som pt. er på tilbud - altså ikke et Harald Nyborg tv eller tilsvarende. I den prisklasse får du alligevel kun budgetmodellerne, og der vil reelt set ikke være den store forskel.

Hold evt. øje med "tilbudsjagten" på Flatpanels:
https://www.flatpanels.dk/fokusartikel. ... 1320152757

Et råd herfra er dog at købe nummeret større end du tror du skal have. Når først skærmen er sat op og sidder der, så går der som regel få dage før man havde ønsket sig noget der var lidt større - det vil sige kig på 55" ud fra det du skriver :)
Overvej dit budget en ekstra gang. Selvfølgelig kan man altid købe dyrere, men det er meget lavt for noget som sikkert skal holde mange år - så overvej at gå lidt op, eller i det mindste undersøge hvad du får eller går glip af ved at tage ud og kigge lidt forskellige modeller.
2
JoyNips
Kort karma: 581
Likede indlæg: 9043

Indlægaf JoyNips » 4. sep 2018, 08:59

Vær evt. obs på at tv-signalet ændres igen i 2020. Bare lige så du ikke får købt noget, der ikke er tilstrækkeligt fremtidssikret.
1
Brugeravatar
Tobywan
Kort karma: 48
Likede indlæg: 1020

Indlægaf Tobywan » 4. sep 2018, 09:07

JoyNips skrev:Vær evt. obs på at tv-signalet ændres igen i 2020. Bare lige så du ikke får købt noget, der ikke er tilstrækkeligt fremtidssikret.

Det er udelukkende tv via egen antenne (boxer), og DVB-T2 er med ret stor sandsynlighed i de fleste tv der købes i dag.

TV bliver aldrig fremtidssikret som teknologien er i dag. Eneste måde at gøre det nemt for sig selv, er at se det som udelukkende en ekstern skærm, hvor man tilslutter de enheder der er behov for, alt efter hvilket indhold man ønsker.

Se det som en skærm og køb en apple tv, chromecast, shield tv eller tilsvarnede for det indhold man ønsker. Den kan altid skiftes, når den ikke er tidssvarende mere.
3
No1

Indlægaf No1 » 6. sep 2018, 13:57

Tusind tak for bud. Jeg vil kigge på hjemmesiden. :)

Synes det er lidt en jungle at finde ud af, om tv’et kan holde flere år eller ej. Jeg har ikke de største krav heller, men det skal da kunne trække almindeligt signal. :genert:
0
No1

Indlægaf No1 » 6. sep 2018, 13:59

JoyNips skrev:Vær evt. obs på at tv-signalet ændres igen i 2020. Bare lige så du ikke får købt noget, der ikke er tilstrækkeligt fremtidssikret.

Det havde jeg slet ikke hørt om. Der kan man bare se :lol:
1
Brugeravatar
Artem
Kort karma: 202
Likede indlæg: 1398

Indlægaf Artem » 6. sep 2018, 14:38

Tobywan skrev:

Det er udelukkende tv via egen antenne (boxer), og DVB-T2 er med ret stor sandsynlighed i de fleste tv der købes i dag.

TV bliver aldrig fremtidssikret som teknologien er i dag. Eneste måde at gøre det nemt for sig selv, er at se det som udelukkende en ekstern skærm, hvor man tilslutter de enheder der er behov for, alt efter hvilket indhold man ønsker.

Se det som en skærm og køb en apple tv, chromecast, shield tv eller tilsvarnede for det indhold man ønsker. Den kan altid skiftes, når den ikke er tidssvarende mere.

Det har jeg ikke hørt om.
Hvad er det der sker i 2020 ???
For det var da allerede i 2016 vi skiftede til DVB-T2 Eller det er måske de sidste kanaler der også skifter over der?
0
Utak er verdens løn
Brugeravatar
Daine
Kort karma: 1904
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 19026

Indlægaf Daine » 6. sep 2018, 18:06

Artem skrev:
Tobywan skrev:

For det var da allerede i 2016 vi skiftede til DVB-T2 Eller det er måske de sidste kanaler der også skifter over der?

Jeg googlede lige, for det havde jeg heller ikke hørt om. Der står lidt her: https://digitalt.tv/mux-konvertering-dvb-t2hevc-2020/ og her, men det er desværre en betalingsartikel, det var ellers den nyeste https://www.business.dk/digital/titusin ... ebe-nyt-tv
2
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland
Aragorn
Kort karma: 353
Likede indlæg: 3830

Indlægaf Aragorn » 6. sep 2018, 18:29

Daine skrev:
Artem skrev:
Tobywan skrev:

Jeg googlede lige, for det havde jeg heller ikke hørt om. Der står lidt her: https://digitalt.tv/mux-konvertering-dvb-t2hevc-2020/ og her, men det er desværre en betalingsartikel, det var ellers den nyeste https://www.business.dk/digital/titusin ... ebe-nyt-tv

Jeg har et abonnement, og ikke ondt i røven over at paste teksten her:

Boxer vinder endnu ti år med at levere antenne-TV til danskerne, men TV-signalet bliver igen ændret i 2020, så der bør sættes penge af til at hjælpe folk gennem skiftet, mener Boxers administrerende direktør.

Hvis man vil se TV via en stueantenne, er det helt frem til 2030 stadig hos Boxer, at man skal have abonnement. Men titusinder skal berede sig på at skulle skifte det gamle fjernsyn ud, for i 2020 bliver TV-signalet endnu en gang lagt om.

Boxer vandt onsdag opgaven med at levere antenne-TV til danskerne i endnu ti år fra 2020, hvor den nuværende aftale udløber. Boxer var den eneste, der lagde bud ind. Både norskejede Telenor, der også ejer TV-udbyderen Canal Digital, og MTG, som TDC var lige ved at købe, og som bl.a. ejer TV-stationen TV3, Viasat og streamingtjenesten Viaplay, valgte ikke at gå ind i konkurrence om opgaven hos Slots- og Kulturstyrelsen under Kulturministeriet.

TV-signalet er skiftet mange gange

Danskerne kan se TV på rigtigt mange måder. Flest - næsten to tredjedele af de danske husstande - har kabel-TV, andre bruger en satellit, endnu andre ser TV over internet- eller mobilforbindelsen, og så bruger mange - især uden for storbyerne - stadig en »gammeldags« stueantenne.
Hver type TV-signal (DVB-T for antennemodtagelse, DVB-C for kabel-TV og DVB-S for satellitmodtagelse) kræver, at fjernsynet forstår dette signal. Mange fjernsyn forstår flere typer af signaler.
TV-signalerne er de seneste ti år blevet ændret flere gange. I oktober 2009 blev der slukket for det analoge TV-signal, så al TV-transmission i Danmark herefter er digital. Det har betydning for både mængden af kanaler, der er plads til, og den kvalitet på billed- og lydsiden, som de leveres i.
I januar 2012 blev det digitale billedsignal ændret fra MPEG-2- til MPEG-4-standarden, som igen gav mulighed for flere kanaler på samme plads og i bedre kvalitet.
I 2020 opgraderes det danske DVB-T-antennesignal til DVB-T2, som alle fjernsyn siden omkring 2011 har haft indbygget.

Sort skærm truer, fordi TV-signalet skifter

Boxer er Danmarks tredjestørste TV-distributør og ejes i dag af det sydjyske energiselskab SE/Sydenergi. Boxer har i dag omkring 280.000 TV-kunder og sælger også internetforbindelser via TDCs landsdækkende fastnet.

I 2020 risikerer mange danskere igen at få sort TV-skærm. Her indføres nemlig i Danmark en ny sendestandard til antenne-TV kaldet DVB-T2 for alle kanaler, også DRs kanaler. Den er allerede indbygget i stort set alle TV-apparater siden 2011, men der står stadig mange ældre fjernsyn ude i landet, og de bliver nu ramt, hvis de stadig ønsker at se DRs programmer og andre ukrypterede TV-kanaler. Anslået vil mellem en fjerdedel og en femtedel af alle, der ser TV via en antenne, skulle ud at købe enten et nyt fjernsyn eller investere i en særlig DVB-T2-boks.

Årsagen er, at de sendefrekvenser, som hidtil har været brugt til antenne-TV, fremover skal bruges til mobilt bredbånd, fordi datamængderne på mobilnettet er eksploderet, og der derfor er brug for mere plads. Den får man ved at flytte TV-signalerne til andre frekvenser, men derved indsnævres kapaciteten til betalings-TV-kanaler fra omkring 30 kanaler til 20-25. DVB-T2-standarden gør det muligt at få plads til op mod 50 procent flere signaler på samme plads, ligesom da den digitale radiostandard, DAB, 1. oktober 2017 blev lagt om til den nye DAB+ for at få plads til flere kanaler. Her opstod der radiotavshed i op mod 400.000 gamle DAB-radioer.

DVB-T2 bruges allerede i blandt andet Sverige, Finland og Storbritannien.

Boxer-topchef: Sæt penge nok af til information og hjælp

Boxers administrerende direktør, Ulf Lund, er glad for at have fået aftalen i hus.

»I den nuværende licens er der krav om et vist antal pakker, kanaler og forskellige indholdsgenrer i procenter – altså en ret detaljeret regulering af programudbuddet. De er fjernet i den nye aftale, hvor vi – igen – ikke skal betale for at få licensen. Tidslen er så, at der sker en teknologisk omlægning af TV-signalet i 2020. Reelt ved ingen, hvor mange der bliver ramt. Vores bedste bud er, at det lige nu er omkring 20 procent af alle antenne-TV-kunder eller omkring 70.000 husstande,« siger han.

Blandt de ramte er dem, der blot har sat en antenne op for at se DR-kanalerne, hvilket ikke kræver abonnement, og dem, der gennem Boxer har købt et abonnement for at have adgang til DRs kanaler og TV 2, der er en betalingskanal.

»Det er typisk lidt ældre danskere og typisk folk, der bor uden for de store byer. Kulturministeriet har sat penge af til – men ikke beløb på – en informationskampagne, når signalet skifter, men jeg tror, at der er behov for en ret massiv informationskampagne, som kommer til at koste nogle penge. Da TV 2 blev betalingskanal, brugte man mange penge på den statslige kampagne. Jeg kunne godt tænke mig, at man hjælper med et markedsføringstilskud, for det er i praksis os, der skal hjælpe kunderne, og problemet bliver større for de statslige kanaler end for de kommercielle. Der er forhandlinger i gang om et medieforlig nu, og hvis der ikke kan sættes penge af på den almindelige finanslov til en sådan hjælp, bør det ske i medieforliget,« mener Ulf Lund, som ikke desto mindre har åbnet champagne til medarbejderne, efter at tiårsaftalen ved middagstid kom i hus.

Boxer har siden 2008 ejet licensen til at levere antenne-TV til Danmark. Den aftale udløber 3. april 2020, men forlænges nu til 2030. Boxer gav for første gang overskud i 2017, nemlig omkring 16 millioner kroner, og Ulf Lund forventer et endnu større overskud i 2018.
2
It's a good day when the hypothalamus is not telling you what to do.
Brugeravatar
Artem
Kort karma: 202
Likede indlæg: 1398

Indlægaf Artem » 6. sep 2018, 18:57

Aragorn skrev:
Daine skrev:Jeg googlede lige, for det havde jeg heller ikke hørt om. Der står lidt her: https://digitalt.tv/mux-konvertering-dvb-t2hevc-2020/ og her, men det er desværre en betalingsartikel, det var ellers den nyeste https://www.business.dk/digital/titusin ... ebe-nyt-tv

Jeg har et abonnement, og ikke ondt i røven over at paste teksten her:

Ok men for os som har Boxer tv gik det jo allerede galt i efteråret 2016 hvor de lavede en del kanaler om til HD som krævede DVB-T2
Så de fleste har allerede købt det nye tv med DVB-T2 tuner for 2 år siden. Men ok de flytter de sidste kanaler i 2020
1
Utak er verdens løn
Aragorn
Kort karma: 353
Likede indlæg: 3830

Indlægaf Aragorn » 6. sep 2018, 19:13

Derudover ville jeg for at svare på spørgsmålet selv gå efter LG eller Sony. Deres brugerflader samt billeder synes jeg bedst om. Jeg ville dog nok vælge Sony hvis penge ikke var et spørgsmål, da jeg ville foretrække at mit TV kørte Android. Så kunne man lige installare KODI og sådan....
2
It's a good day when the hypothalamus is not telling you what to do.
No1

Indlægaf No1 » 12. sep 2018, 22:15

Jeg endte med at købe et LG 49” tv. :-D
1

Tilbage til "Videnskab og teknologi"