Fremtidens globus er klar!

Brugeravatar
eks-Maupassant
Kort karma: 330
Likede indlæg: 6312

Re: Fremtidens globus er klar!

Indlægaf eks-Maupassant » 9. jan 2018, 20:46

Falstria skrev:
eks-Maupassant skrev:
Falstria skrev:
De levede dog med 900 ppm forud for hændelsen, hvad der så end skete af vulkan udbrud og meteor nedslag som gav det voldsomme skift og fjernede ozonlaget osv.
20 meter lavere vandstand end i dag (den faldt 80 meter i perioden) og 2 grader varmere klima, så sådan kan det også gå.

Det ser ud til problemet er størst ved Island... Er der nogen der har fået hummer fra Island for nylig og kan berette om de er blevet lettere at skille ad?

Yes men som jeg citerede, så er problemet at det går så hurtigt.

Og det giver mening for mig at hvis pH ændringen sker over 30.000 år er det nemmere for dem at tilpasse sig, end hvis det sker over 800 år.

(Eller måske uddøde de også ved 900 ppm? Det kan være at skal-arterne uddøde, og så har andre arter udviklet skaller bagefter?)

Jeg så en forelæsning engang, af en forsker der arbejder med koreller, han nævnte noget i retning af at de lever i synergi med parasitter, de tilpasser sig bl.a. ved at vælge en parasit til eller vælge en anden fra, og det var inden for en uge eller sådan.
Den ene parasit gav fordele i det ene miljø, den anden gav fordele i et andet, og så ved jeg ikke hvor mange forskellige der var observeret.

Det er lidt ligesom os, hvor det meste af os egentlig er bakterier der bor i os, det er i høj grad dem der bestemmer hvordan vi har det og hvad vi kan spise for at overleve og sådan.

Ja en af de dyr der lever inde i koralen, den kan ikke gøre sin ting hvis vandet bliver varmere, og så smider koralen den ud og dør.

Det var det der skete sidste år da der var kæmpe choral bleeching i Australien.

Hvad den adnden parasit laver ved jeg ikke.

Hvis temperaturen er problem 1 for koralerne, så har jeg tænkt på om man også kan flytte dem imod polerne for at beholde dem.
0
I wish the left would learn to love objectivity, reason, science, and evolutionary theory. They are very useful tools. - Keith Frankish
Brugeravatar
Falstria
Kort karma: 408
Likede indlæg: 2107

Indlægaf Falstria » 9. jan 2018, 20:48

eks-Maupassant skrev:I øvrigt tror jeg ikke der er andre end os der kigger i den her tråd :)

Nej det kan du være sikker på, du ville jo drukne i likes hvis folk kendte til denne tråd :D
1
Brugeravatar
Falstria

Indlægaf Falstria » 9. jan 2018, 20:55

eks-Maupassant skrev:
Falstria skrev:
eks-Maupassant skrev:
Falstria skrev:
De levede dog med 900 ppm forud for hændelsen, hvad der så end skete af vulkan udbrud og meteor nedslag som gav det voldsomme skift og fjernede ozonlaget osv.
20 meter lavere vandstand end i dag (den faldt 80 meter i perioden) og 2 grader varmere klima, så sådan kan det også gå.

Det ser ud til problemet er størst ved Island... Er der nogen der har fået hummer fra Island for nylig og kan berette om de er blevet lettere at skille ad?

Yes men som jeg citerede, så er problemet at det går så hurtigt.

Og det giver mening for mig at hvis pH ændringen sker over 30.000 år er det nemmere for dem at tilpasse sig, end hvis det sker over 800 år.

(Eller måske uddøde de også ved 900 ppm? Det kan være at skal-arterne uddøde, og så har andre arter udviklet skaller bagefter?)

Jeg så en forelæsning engang, af en forsker der arbejder med koreller, han nævnte noget i retning af at de lever i synergi med parasitter, de tilpasser sig bl.a. ved at vælge en parasit til eller vælge en anden fra, og det var inden for en uge eller sådan.
Den ene parasit gav fordele i det ene miljø, den anden gav fordele i et andet, og så ved jeg ikke hvor mange forskellige der var observeret.

Det er lidt ligesom os, hvor det meste af os egentlig er bakterier der bor i os, det er i høj grad dem der bestemmer hvordan vi har det og hvad vi kan spise for at overleve og sådan.

Ja en af de dyr der lever inde i koralen, den kan ikke gøre sin ting hvis vandet bliver varmere, og så smider koralen den ud og dør.

Det var det der skete sidste år da der var kæmpe choral bleeching i Australien.

Hvad den adnden parasit laver ved jeg ikke.

Hvis temperaturen er problem 1 for koralerne, så har jeg tænkt på om man også kan flytte dem imod polerne for at beholde dem.

De spreder sig da værre end ukrudt hvis det bliver varmt nok til det, deres afkom kan jo drive tværs over et hav i løbet af en sæson.
0
Brugeravatar
eks-Maupassant
Kort karma: 330
Likede indlæg: 6312

Indlægaf eks-Maupassant » 9. jan 2018, 20:59

Falstria skrev:
eks-Maupassant skrev:I øvrigt tror jeg ikke der er andre end os der kigger i den her tråd :)

Nej det kan du være sikker på, du ville jo drukne i likes hvis folk kendte til denne tråd :D

Det er til at græde over - endeligt lefler jeg for masserne, og så ser de det ikke en gang :)
1
I wish the left would learn to love objectivity, reason, science, and evolutionary theory. They are very useful tools. - Keith Frankish
Brugeravatar
Falstria

Indlægaf Falstria » 10. jan 2018, 07:31

eks-Maupassant skrev:
Åh, nej jeg kaldte dig ikke klimabenægter, jeg skrev bare at der var en vis parallelitet i nogen af dine argumenter. Men det gør dig jo ikke til klimabenægter på nogen måde :)

Hvis jeg har skrevet det er den en en fejl.

Parallelitet kan jo skyldes at der er noget om snakken ;)

Negativ-feedback (selvregulerende) er særdeles effektivt.
Det fordrer at feedback arbejder med tilstrækkelig høj frekvens (slew-rate), det gør planter, den stiger tilmed når det bliver varmere i det her tilfælde (plantedækket breder sig).
Og så at der er tid nok pr. periode til at mekanismen kan virker, det bliver der mere af når temperaturen stiger i dette tilfælde, planternes vækstsæson bliver længere på den nordlige halvkugle når temperaturen stiger.

Frekvensen hvormed CO2 hives ud af atmosfæren er 1 gang pr. år, hver gang det bliver sommer på den nordlige halvkugle.
I løbet af 4 måneder forsvinder 7 ppm, næsten 2 ppm pr. måned, det er slew-raten for planterne med deres nuværende udbredelse.
I løbet af de øvrige 8 måneder tilgår der 9 ppm, altså ca. 1 ppm pr. måned.
Der øges samlet med 2 ppm om året og det frygter man så vil give en opvarmning.

Det nuværende plantedække er altså istand til at fjerne CO2 fra atmosfæren, ca. dobbelt så hurtigt som der tilgår CO2 til atmosfæren nu.

Hvis den vækstsæson forlænges til 5 måneder som følge af opvarmning osv., så bør der jo forsvinde 2 ppm mere hver sommer og tilgangen falder med 1 ppm om vinteren.
Og så stiger CO2 ikke mere, så falder det med 1 ppm om året istedet.

Hvis plantedækket breder sig så de kan fjerne 3 ppm om måneden i vækstsæsonen, så vil der fjernes 12 ppm om året med den nuværende vækstsæson.
Og så stiger CO2 ikke mere, så falder det med 3 ppm om året istedet.

Synergi effekten af øget plantedække og længere vækstsæson, giver et fald på 7 ppm om året.
Det siger lidt om potentialet i den feedback mekanisme.

Planterne venter bare på noget varme så de får en længere sæson og så de kan vokse på nye steder der er for kolde idag.
0
Brugeravatar
Falstria

Indlægaf Falstria » 15. jan 2018, 12:53

Hjælper det at høre det fra en skeptisk miljøaktivist og tidligere leder inden for Greenpeace, eller er det bare endnu en "vantro", en "benægter", en "forrædder", og hvad man ellers kan koble på af religiøse og følelsesladede mærkater?

0

Tilbage til "Videnskab og teknologi"