Re: Århus letbane
: 21. dec 2017, 17:20
Er der nogen af jer herinde der kan fortælle mig hvorfor de valgte ikke at lade toget køre forbi flyvepladsen i Tirstrup når de alligevel skal derud?
Forummet hvor du kan debattere alt fra kageopskrifter til kærestesorger, eller bare sludre løs om hverdagens oplevelser
https://debatten.net/forum/
Artem skrev:Modesty Blame skrev:
Ham den seneste er vist kørt over ved pil 1. Ved de to pile må man ikke køre ligeud. Når der alligevel kommer uheld, er det fordi bilister tilsyneladende opfatter det som en vejledende regel. Jeg har i hvert fald prøvet at måtte springe for livet ved pil 1 - når der er grønt for mig, og bilerne ikke må køre lige over.
Derudover var letbanen i dag langsom og overfyldt. Når nyhedens interesse er dalet, bliver det nok bedre, i betragtning af, at dens nuværende ruteforløb er ret unyttigt (der er begrænsede mængder beboelse på ruten, så det er nemmere at hoppe ombord på en direkte bus). Og den har forårsaget, at min busrute til arbejde er lagt om, så jeg skal skifte, og letbanen kommer ikke i nærheden af mig.
Sjovt at se, har en gang boet på hotel der. Men kommer nærmest aldrig inde i Århus centrum mere.
Har du nogen ide om hvilken fart den letbane kører med når den krydser veje som her?
For jeg er helt med på at det er bilisternes fejl når det går galt, på samme måde som på resten af vores jernbanenet, hvorfor man netop er ved at fjerne alle de ubevogtede jernbaneoverskæringer. Har selv 3 af dem lige ved siden af hvor jeg bor, og huske stadig det uheld for 3 år siden da et ældre ægtepar åbenbart havde overset lys og lyd og kørte ud på skinnerne i det samme som toget kom inden fra stationen. Bor tæt på stationen så den kan ikke have været længere oppe i fart end omkring 50 km/t. Men det var nok til at det ældre ægtepar døde på stedet.
Det er også lige kommet frem at S-togene skal laves ubemandede, og i den forbindelse skal hele S-tog nettet hegnes ind.
For det er på den baggrund jeg har svært ved at forstå at de her letbanetog bare skal køre over veje uden at der er bomme osv. For selv om det nok er med rimelig lav fart, så er bremselængden på et tog meget længere end på en bil eller bus. Hvorfor den ikke bare kan bremse for en forhindring som en bil på tværs. Men omvendt hvis de altid er nede på 20-30 km/t når de krydser en vej så bør det kun være materielle skader det fører til, med mindre vi taler om en blød trafikant der har overset det lydløse tog.
Modesty Blame skrev:Artem skrev:Modesty Blame skrev:
Ham den seneste er vist kørt over ved pil 1. Ved de to pile må man ikke køre ligeud. Når der alligevel kommer uheld, er det fordi bilister tilsyneladende opfatter det som en vejledende regel. Jeg har i hvert fald prøvet at måtte springe for livet ved pil 1 - når der er grønt for mig, og bilerne ikke må køre lige over.
Derudover var letbanen i dag langsom og overfyldt. Når nyhedens interesse er dalet, bliver det nok bedre, i betragtning af, at dens nuværende ruteforløb er ret unyttigt (der er begrænsede mængder beboelse på ruten, så det er nemmere at hoppe ombord på en direkte bus). Og den har forårsaget, at min busrute til arbejde er lagt om, så jeg skal skifte, og letbanen kommer ikke i nærheden af mig.
Sjovt at se, har en gang boet på hotel der. Men kommer nærmest aldrig inde i Århus centrum mere.
Har du nogen ide om hvilken fart den letbane kører med når den krydser veje som her?
For jeg er helt med på at det er bilisternes fejl når det går galt, på samme måde som på resten af vores jernbanenet, hvorfor man netop er ved at fjerne alle de ubevogtede jernbaneoverskæringer. Har selv 3 af dem lige ved siden af hvor jeg bor, og huske stadig det uheld for 3 år siden da et ældre ægtepar åbenbart havde overset lys og lyd og kørte ud på skinnerne i det samme som toget kom inden fra stationen. Bor tæt på stationen så den kan ikke have været længere oppe i fart end omkring 50 km/t. Men det var nok til at det ældre ægtepar døde på stedet.
Det er også lige kommet frem at S-togene skal laves ubemandede, og i den forbindelse skal hele S-tog nettet hegnes ind.
For det er på den baggrund jeg har svært ved at forstå at de her letbanetog bare skal køre over veje uden at der er bomme osv. For selv om det nok er med rimelig lav fart, så er bremselængden på et tog meget længere end på en bil eller bus. Hvorfor den ikke bare kan bremse for en forhindring som en bil på tværs. Men omvendt hvis de altid er nede på 20-30 km/t når de krydser en vej så bør det kun være materielle skader det fører til, med mindre vi taler om en blød trafikant der har overset det lydløse tog.
Jeg kørte kun fra Dokk1 til Aarhus H, og ved det kryds på billedet, kørte den i hvert fald med sneglefart. Min kollega og jeg blev enige om, at hvis det ikke var fordi vi havde sat os for at prøve letbanen, så havde det uden tvivl været hurtigere at gå fra Dokk1 til Rådhuset.
Jeg er faktisk også stærkt i mod, at der ikke er bomme, men som sagt; i det konkrete tilfælde er problemet en idiot bag rattet.
Mi55y skrev:Modesty Blame skrev:Artem skrev:Modesty Blame skrev:
Ham den seneste er vist kørt over ved pil 1. Ved de to pile må man ikke køre ligeud. Når der alligevel kommer uheld, er det fordi bilister tilsyneladende opfatter det som en vejledende regel. Jeg har i hvert fald prøvet at måtte springe for livet ved pil 1 - når der er grønt for mig, og bilerne ikke må køre lige over.
Derudover var letbanen i dag langsom og overfyldt. Når nyhedens interesse er dalet, bliver det nok bedre, i betragtning af, at dens nuværende ruteforløb er ret unyttigt (der er begrænsede mængder beboelse på ruten, så det er nemmere at hoppe ombord på en direkte bus). Og den har forårsaget, at min busrute til arbejde er lagt om, så jeg skal skifte, og letbanen kommer ikke i nærheden af mig.
Sjovt at se, har en gang boet på hotel der. Men kommer nærmest aldrig inde i Århus centrum mere.
Har du nogen ide om hvilken fart den letbane kører med når den krydser veje som her?
For jeg er helt med på at det er bilisternes fejl når det går galt, på samme måde som på resten af vores jernbanenet, hvorfor man netop er ved at fjerne alle de ubevogtede jernbaneoverskæringer. Har selv 3 af dem lige ved siden af hvor jeg bor, og huske stadig det uheld for 3 år siden da et ældre ægtepar åbenbart havde overset lys og lyd og kørte ud på skinnerne i det samme som toget kom inden fra stationen. Bor tæt på stationen så den kan ikke have været længere oppe i fart end omkring 50 km/t. Men det var nok til at det ældre ægtepar døde på stedet.
Det er også lige kommet frem at S-togene skal laves ubemandede, og i den forbindelse skal hele S-tog nettet hegnes ind.
For det er på den baggrund jeg har svært ved at forstå at de her letbanetog bare skal køre over veje uden at der er bomme osv. For selv om det nok er med rimelig lav fart, så er bremselængden på et tog meget længere end på en bil eller bus. Hvorfor den ikke bare kan bremse for en forhindring som en bil på tværs. Men omvendt hvis de altid er nede på 20-30 km/t når de krydser en vej så bør det kun være materielle skader det fører til, med mindre vi taler om en blød trafikant der har overset det lydløse tog.
Jeg kørte kun fra Dokk1 til Aarhus H, og ved det kryds på billedet, kørte den i hvert fald med sneglefart. Min kollega og jeg blev enige om, at hvis det ikke var fordi vi havde sat os for at prøve letbanen, så havde det uden tvivl været hurtigere at gå fra Dokk1 til Rådhuset.
Jeg er faktisk også stærkt i mod, at der ikke er bomme, men som sagt; i det konkrete tilfælde er problemet en idiot bag rattet.
10 km/t
Artem skrev:Mi55y skrev:Modesty Blame skrev:Artem skrev:Modesty Blame skrev:
Ham den seneste er vist kørt over ved pil 1. Ved de to pile må man ikke køre ligeud. Når der alligevel kommer uheld, er det fordi bilister tilsyneladende opfatter det som en vejledende regel. Jeg har i hvert fald prøvet at måtte springe for livet ved pil 1 - når der er grønt for mig, og bilerne ikke må køre lige over.
Derudover var letbanen i dag langsom og overfyldt. Når nyhedens interesse er dalet, bliver det nok bedre, i betragtning af, at dens nuværende ruteforløb er ret unyttigt (der er begrænsede mængder beboelse på ruten, så det er nemmere at hoppe ombord på en direkte bus). Og den har forårsaget, at min busrute til arbejde er lagt om, så jeg skal skifte, og letbanen kommer ikke i nærheden af mig.
Sjovt at se, har en gang boet på hotel der. Men kommer nærmest aldrig inde i Århus centrum mere.
Har du nogen ide om hvilken fart den letbane kører med når den krydser veje som her?
For jeg er helt med på at det er bilisternes fejl når det går galt, på samme måde som på resten af vores jernbanenet, hvorfor man netop er ved at fjerne alle de ubevogtede jernbaneoverskæringer. Har selv 3 af dem lige ved siden af hvor jeg bor, og huske stadig det uheld for 3 år siden da et ældre ægtepar åbenbart havde overset lys og lyd og kørte ud på skinnerne i det samme som toget kom inden fra stationen. Bor tæt på stationen så den kan ikke have været længere oppe i fart end omkring 50 km/t. Men det var nok til at det ældre ægtepar døde på stedet.
Det er også lige kommet frem at S-togene skal laves ubemandede, og i den forbindelse skal hele S-tog nettet hegnes ind.
For det er på den baggrund jeg har svært ved at forstå at de her letbanetog bare skal køre over veje uden at der er bomme osv. For selv om det nok er med rimelig lav fart, så er bremselængden på et tog meget længere end på en bil eller bus. Hvorfor den ikke bare kan bremse for en forhindring som en bil på tværs. Men omvendt hvis de altid er nede på 20-30 km/t når de krydser en vej så bør det kun være materielle skader det fører til, med mindre vi taler om en blød trafikant der har overset det lydløse tog.
Jeg kørte kun fra Dokk1 til Aarhus H, og ved det kryds på billedet, kørte den i hvert fald med sneglefart. Min kollega og jeg blev enige om, at hvis det ikke var fordi vi havde sat os for at prøve letbanen, så havde det uden tvivl været hurtigere at gå fra Dokk1 til Rådhuset.
Jeg er faktisk også stærkt i mod, at der ikke er bomme, men som sagt; i det konkrete tilfælde er problemet en idiot bag rattet.
10 km/t
Selv om de ikke bremser særligt godt, så burde der jo ikke kunne ske uheld hvis de kører så langsomt, da de så bør kunne bremse for en bil der holder på skinnerne.
cola skrev:Er der nogen af jer herinde der kan fortælle mig hvorfor de valgte ikke at lade toget køre forbi flyvepladsen i Tirstrup når de alligevel skal derud?
Thomas31 skrev:Jeg er ikke i tvivl om, at jernbanen står foran gigantisk vækst i Danmark. Der er intet alternativ. Biltrafikken vil blive sande stadig mere til. Det vil blive sværere, dyrere og langsommere at komme ind til byerne i bil. Det kræver nogle store engangsinvesteringer i jernbanen, men de er allerede vedtaget. Det vil give hurtigere lyntog mellem Aarhus og københavn med nye strækninger, men de afledte effekter med regionaltog er lang mere væsentlige. Når Aarhus-Horsens går fra 30 minutter til 18 minutter er det noget pendlere kan mærke, især når turen samtidig bliver langsommere i bil.
Mi55y skrev:Der har været tale om biler der er drejet ind foran eller pludselig standset foran letbanen. Men pga farten er der kun sket mindre materiel skade i de tilfælde.