Århus letbane
Århus letbane
Endnu et uheld på Århus letbane. Den 3 inden de i det hele taget er begyndt med at køre rigtigt.
https://jyllands-posten.dk/aarhus/polit ... n-med-bil/
Er der en som kan forklare mig logikken i at vi her i 2017 skal til at have sporvogne igen?
For nyligt så jeg en dokumentar om Boston underground, som var den første undergrundsbane i USA i 1896 dog ikke den første som var i London i 1863 og som er over 150 år gammel nu.
Men problemet i Bosten var at vejene var overfyldte med sporvogne, hvorfor de måtte gøre noget, og endte med at grave sporene ned, da det var for farligt og skabte alt for meget trængsel at have alle de sporvogne på gadeplan.
De sidste fem år har banedanmark ikke lavet andet end at lukke ubevogtede baneoverskæringer, og sætte bomme op på dem som er nødvendige at bevare. Alt sammen af sikkerhedshensyn, og for at kunne køre lidt hurtigere på strækningerne.
Men nu skal vi altså have "letbane tog" på 50 tons til at køre ud og ind sammen med biler og bløde trafikanter. Noget man ellers droppede for over 100 år siden, og er helt modsat den jernbane sikkerhed som man normalt går op i.
Jeg forstå det virkelig ikke, og synes det er galimatias. Hvor jeg nærmest håber at trafikstyrelsen aldrig godkender det. Omvendt vil det jo være et helt enormt spild af penge. Men i mine øjne burde det aldrig have været lavet. Ved godt at en undergrundsbane ville have været meget dyrere. Men der er også et mere fremtidssikker alternativ. Nemlig elektriske føreløse busser. Som jeg tror på at der er fremtiden, frem for sporvogne der hører oldtiden til.
https://jyllands-posten.dk/aarhus/polit ... n-med-bil/
Er der en som kan forklare mig logikken i at vi her i 2017 skal til at have sporvogne igen?
For nyligt så jeg en dokumentar om Boston underground, som var den første undergrundsbane i USA i 1896 dog ikke den første som var i London i 1863 og som er over 150 år gammel nu.
Men problemet i Bosten var at vejene var overfyldte med sporvogne, hvorfor de måtte gøre noget, og endte med at grave sporene ned, da det var for farligt og skabte alt for meget trængsel at have alle de sporvogne på gadeplan.
De sidste fem år har banedanmark ikke lavet andet end at lukke ubevogtede baneoverskæringer, og sætte bomme op på dem som er nødvendige at bevare. Alt sammen af sikkerhedshensyn, og for at kunne køre lidt hurtigere på strækningerne.
Men nu skal vi altså have "letbane tog" på 50 tons til at køre ud og ind sammen med biler og bløde trafikanter. Noget man ellers droppede for over 100 år siden, og er helt modsat den jernbane sikkerhed som man normalt går op i.
Jeg forstå det virkelig ikke, og synes det er galimatias. Hvor jeg nærmest håber at trafikstyrelsen aldrig godkender det. Omvendt vil det jo være et helt enormt spild af penge. Men i mine øjne burde det aldrig have været lavet. Ved godt at en undergrundsbane ville have været meget dyrere. Men der er også et mere fremtidssikker alternativ. Nemlig elektriske føreløse busser. Som jeg tror på at der er fremtiden, frem for sporvogne der hører oldtiden til.
2
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
-
- Likede indlæg: 20787
Re: Århus letbane
Sporvogne virker ganske fint mange steder, f.eks. i Berlin.
Mener også de har dem i Amsterdam?
Mener også de har dem i Amsterdam?
0
-
- Likede indlæg: 20787
Re: Århus letbane
eks-Maupassant skrev:Sporvogne virker ganske fint mange steder, f.eks. i Berlin.
Mener også de har dem i Amsterdam?
Jeg er med på at de har bevaret sporvogne rundt omkring i nogle storbyer. Men bare fordi man har valgt at bevare dem så betyder det jo ikke at det er en god løsning.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
-
- Likede indlæg: 20787
Re: Århus letbane
Artem skrev:eks-Maupassant skrev:Sporvogne virker ganske fint mange steder, f.eks. i Berlin.
Mener også de har dem i Amsterdam?
Jeg er med på at de har bevaret sporvogne rundt omkring i nogle storbyer. Men bare fordi man har valgt at bevare dem så betyder det jo ikke at det er en god løsning.
Narh, men jeg siger bare at der er mange steder, hvor de er glade for dem. Så der må da være noget godt ved dem.
Du nævnte førerløse elektriske busser, og det tror jeg vel nærmest du har ret i, men de fandtes vel kun i sci-fi film da man besluttede at bygge letbanen, med det offentliges hastighed går jeg ud fra at beslutinen om at bygge den er taget omkring 1987
I hvert fald før førerløse biler så realistisk ud.
0
- Mi55y
- Indlæg: 8940
- Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
- Kort karma: 1052
- Geografisk sted: Århus med bolleÅ
- Likede indlæg: 18169
Re: Århus letbane
Jeg har selv brugt sporvogne meget mere end metro i udlandet, når det har været muligt (Amsterdam, Kyoto, Prag, Lissabon, Barcelona). Man beholder overblik og der er noget at kigge på fremfor at være gemt væk under jorden. Og i Århus tilfælde skal det jo lige siges, at letbanen skal ende med at køre hele vejen fra Grenå til Odder, og dermed skal køre langs allerede eksisterende togbane. Det er kun meget lidt af letbanen, der skal køre i midtbyen. Jeg glæder mig, til den kommer!
I øvrigt har alle 3 uheld været forårsaget af billister, der ikke overholdt vigepligt eller indkørselsforbud - og der er kun sket materiel skade. Den slags uheld sker vel hver eneste dag i trafikken i alle større byer.
I øvrigt har alle 3 uheld været forårsaget af billister, der ikke overholdt vigepligt eller indkørselsforbud - og der er kun sket materiel skade. Den slags uheld sker vel hver eneste dag i trafikken i alle større byer.
1
S - 09.10.18
K - 05.03.21
K - 05.03.21
- Code71
- Indlæg: 1509
- Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:55
- Kort karma: 304
- Geografisk sted: København
- Likede indlæg: 3345
Re: Århus letbane
Artem skrev:eks-Maupassant skrev:Sporvogne virker ganske fint mange steder, f.eks. i Berlin.
Mener også de har dem i Amsterdam?
Jeg er med på at de har bevaret sporvogne rundt omkring i nogle storbyer. Men bare fordi man har valgt at bevare dem så betyder det jo ikke at det er en god løsning.
I Berlin er sporvognene og -sporene forholdsvis nye. Det er en grøn form for transport. Jeg har ikke helt forstand på det. Men de er i hvert fald meget populære og har knudepunkt omkring Alexanderplatz. De er rigtig lækre at køre i.
Det samme gælder for Zürich hvor det også er klart den bedste måde at komme rundt på.
Om det kommer til at virke i Århus aner jeg ikke. Men jeg håber da at de har undersøgt det meget grundigt inden de gik i gang med projektet hehe
0
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Re: Århus letbane
I Aarhus har man også ændret buskøreplanerne fordi letbanen skal tage en del af bustrafikken. Og så er tanken også at det vil reducere antallet af bilister i midtbyen fordi letbanen er hurtig og kører tit (kommer til...ahrmm..)
Det sidste tror jeg er tvivlsomt, men man kan håbe. Enhver der har kørt på Kystvejen i myldretiden....AK og SUK.
Jeg glæder mig til letbanen. Forhåbentlig får jeg en tur i dag. Det er gratis
Det sidste tror jeg er tvivlsomt, men man kan håbe. Enhver der har kørt på Kystvejen i myldretiden....AK og SUK.
Jeg glæder mig til letbanen. Forhåbentlig får jeg en tur i dag. Det er gratis
1
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
-
- Likede indlæg: 20787
Re: Århus letbane
Mi55y skrev:I øvrigt har alle 3 uheld været forårsaget af billister, der ikke overholdt vigepligt eller indkørselsforbud - og der er kun sket materiel skade. Den slags uheld sker vel hver eneste dag i trafikken i alle større byer.
Det er rigtigt at det har været bilisternes skyld, men hvis der allerede har været 3 uheld inden den overhovedet er begyndt på normal drift, hvor mange uheld kommer der så når den går i almindelig drift? Jeg synes ikke rigtigt det hjælper at uheldene er bilisternes skyld, det bliver det ikke ligegyldigt af.
Til sammenligning er det meget sjældent man hører om busser der er involveret i uheld. Og i Aarhus kunne man have fået en lige så hurtig løsning som var meget billigere og mere fleksibel, ved at bygge dedikerede busbaner til ekspresbusser.
1
- Mi55y
- Indlæg: 8940
- Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
- Kort karma: 1052
- Geografisk sted: Århus med bolleÅ
- Likede indlæg: 18169
Re: Århus letbane
abcd skrev:Det er rigtigt at det har været bilisternes skyld, men hvis der allerede har været 3 uheld inden den overhovedet er begyndt på normal drift, hvor mange uheld kommer der så når den går i almindelig drift? Jeg synes ikke rigtigt det hjælper at uheldene er bilisternes skyld, det bliver det ikke ligegyldigt af.
Til sammenligning er det meget sjældent man hører om busser der er involveret i uheld. Og i Aarhus kunne man have fået en lige så hurtig løsning som var meget billigere og mere fleksibel, ved at bygge dedikerede busbaner til ekspresbusser.
Jeg troede, at den havde kørt med normaldrift i flere måneder? Det mener jeg da at have hørt/læst. Når jeg er gået over sporene har jeg i også jævnligt måtte holde tilbage for letbanen og på stationerne står der også, at næste tog kommer indenfor kort tid. Jeg arbejder i en bygning med udsigt over havnepladsen, og selvom jeg har udsigt den anden vej, så ser jeg letbanen køre forbi mange gange om dagen. Så jeg gik bare ud fra, at den kørte med normaldrift.
0
S - 09.10.18
K - 05.03.21
K - 05.03.21
-
- Likede indlæg: 20787
Re: Århus letbane
Mi55y skrev:abcd skrev:Det er rigtigt at det har været bilisternes skyld, men hvis der allerede har været 3 uheld inden den overhovedet er begyndt på normal drift, hvor mange uheld kommer der så når den går i almindelig drift? Jeg synes ikke rigtigt det hjælper at uheldene er bilisternes skyld, det bliver det ikke ligegyldigt af.
Til sammenligning er det meget sjældent man hører om busser der er involveret i uheld. Og i Aarhus kunne man have fået en lige så hurtig løsning som var meget billigere og mere fleksibel, ved at bygge dedikerede busbaner til ekspresbusser.
Jeg troede, at den havde kørt med normaldrift i flere måneder? Det mener jeg da at have hørt/læst. Når jeg er gået over sporene har jeg i også jævnligt måtte holde tilbage for letbanen og på stationerne står der også, at næste tog kommer indenfor kort tid. Jeg arbejder i en bygning med udsigt over havnepladsen, og selvom jeg har udsigt den anden vej, så ser jeg letbanen køre forbi mange gange om dagen. Så jeg gik bare ud fra, at den kørte med normaldrift.
O.k., det kan godt være den gør det, jeg antog at det stadig kun var delvis drift uden at undersøge det nærmere. Men det ændrer ikke væsentligt på pointen, det er problematisk at letbanen allerede har været involveret i 3 ulykker. Andre trafikanter overser den, og jeg tror det er et spørgsmål om tid før den kører nogen ned, og der bliver personskade.
0
Re: Århus letbane
Mi55y skrev:abcd skrev:Det er rigtigt at det har været bilisternes skyld, men hvis der allerede har været 3 uheld inden den overhovedet er begyndt på normal drift, hvor mange uheld kommer der så når den går i almindelig drift? Jeg synes ikke rigtigt det hjælper at uheldene er bilisternes skyld, det bliver det ikke ligegyldigt af.
Til sammenligning er det meget sjældent man hører om busser der er involveret i uheld. Og i Aarhus kunne man have fået en lige så hurtig løsning som var meget billigere og mere fleksibel, ved at bygge dedikerede busbaner til ekspresbusser.
Jeg troede, at den havde kørt med normaldrift i flere måneder? Det mener jeg da at have hørt/læst. Når jeg er gået over sporene har jeg i også jævnligt måtte holde tilbage for letbanen og på stationerne står der også, at næste tog kommer indenfor kort tid. Jeg arbejder i en bygning med udsigt over havnepladsen, og selvom jeg har udsigt den anden vej, så ser jeg letbanen køre forbi mange gange om dagen. Så jeg gik bare ud fra, at den kørte med normaldrift.
Nej er først i dag de har fået tilladelse til at have passagerer med, men de har kørt rigtig mange km test kørsel hvor de uheld er sket
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Re: Århus letbane
Der kommer også en letbane i Odense, og trods modstandernes råben så har den allerede inden man er startet på at lægge skinner betydet vækst i byen. For der bygges en masse langs den planlagte rute, og investorerne siger samstemmende, at de bygger dér, fordi de ved letbanen kommer til at køre forbi. Og det er nagelfast, for modsat førerløse busser så kan man ikke ændre en letbanerute bare fordi... og det er faktisk en af fordele ved en letbane. Og så det, at den kan komme hurtigere gennem trafikken end en bus.
Og ja, jeg ser rigtig meget frem til, at letbanen i Odense åbner.
Og ja, jeg ser rigtig meget frem til, at letbanen i Odense åbner.
2
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.
Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.
Maude, din proportionssans
Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.
Maude, din proportionssans
-
- Likede indlæg: 20787
Re: Århus letbane
fisken80 skrev:Der kommer også en letbane i Odense, og trods modstandernes råben så har den allerede inden man er startet på at lægge skinner betydet vækst i byen. For der bygges en masse langs den planlagte rute, og investorerne siger samstemmende, at de bygger dér, fordi de ved letbanen kommer til at køre forbi. Og det er nagelfast, for modsat førerløse busser så kan man ikke ændre en letbanerute bare fordi... og det er faktisk en af fordele ved en letbane. Og så det, at den kan komme hurtigere gennem trafikken end en bus.
Den kan ikke komme hurtigere frem end en bus med sin egen bane. Og busløsningen er meget billigere.
0
- Mi55y
- Indlæg: 8940
- Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
- Kort karma: 1052
- Geografisk sted: Århus med bolleÅ
- Likede indlæg: 18169
Re: Århus letbane
Artem skrev:Nej er først i dag de har fået tilladelse til at have passagerer med, men de har kørt rigtig mange km test kørsel hvor de uheld er sket
Det er jeg godt klar over, jeg står netop nu og kigger på åbningsceremonien ud af vinduet. Med normaldrift mente jeg, at letbanen har kørt lige så ofte under testkørslen, som den skal gøre nu, hvor den skal køre med passagerer.
0
S - 09.10.18
K - 05.03.21
K - 05.03.21