Side 1 af 1

Import af biler

: 30. aug 2017, 22:21
af Artem
Til aften havde programmet Penge en udsendelse om import af biler fra tyskland. Vi fulgte bla en nordjyde der selv var taget til tyskland for at købe en stor fin Audi A6 S-line.
Kan køber den til 20.400 Euro. Rundt regnet 152.000 kr.

Som alle ved har vi jo europas højeste afgifter på biler her i landet. Med 105% registreringsafgift op til 106.600 kr og 150% for resten. Oven i kommer også moms, men der er jo også betalt moms af biler i tyskland.
Men med afgiftnedsættelsen for nogle år siden fra 180% til 150% burde en bil i danmark max være 2,5 gange dyrere end i tyskland. Som faktisk også er tilfældet med nye dyre biler.

Men ved import bliver det lidt mærkeligt. For der ligger Skat ikke bare først 105% og 150% afgift på den importerede bil. De ser i stedet på hvad tilsvarende biler koster i danmark, og hvor man så mere eller mindre skal betale differencen. Det kan altså grundlæggende ikke betale sig at finde en billig godt køb i Tyskland, da man så bare kommer til at betale tilsvarende mere i afgift i danmark. Er nærmest bedre at finde en for dyrt prissat bil i tyskland.

For at vende tilbage til eksemplet. Så koster en tilsvarende bil i danmark 450.000 kr. Altså 3 gange den tyske pris.
Manden i eksemplet havde fået 2 vurderingen fra private firmaer på afgiften på henholdsvis 252.000 og 277.000 kr.
Skat ender dog med at vurdere den til 243.000 kr. Så bilen ender i at koste ham 395.000 kr. Som jo trods alt er en besparelse i forhold til hvad de står til her i danmark.

Men der kommer vi så frem til min pointe. Her i danmark er nybils salget af større luksus biler meget lille. Mens efterspørgslen er større som brugte når de faldet til omkring det halve i pris. Hvorfor både forhandlere og private importere mange større biler til landet.
Men fordi efterspørgslen efter de biler er større end udbruddet her i landet, er brugtpriserne tilsvarende også høje, som man kan se ved at bilen her i danmark er 3 gange så dyr, som i tyskland når forskellen burde være max 2,5 gange.
På grund af de høje brugtpriser her i landet. Ender Skat med at ligge en afgift på de importerede biler som reelt er højere end hvis der var tale om en ny bil. Er det virkelig fair? Personligt synes jeg det virker helt skævt. Når man i Tyskland kan se hvad sådan en bil virkelig burde koste, og vi så har nogle afgifter som skævvrider det hele, og som gør at det ikke en gang kan betale sig at gøre en god handel i udlandet, da man så bare bliver "straffet" af Skat for det.

Re: Import af biler

: 31. aug 2017, 19:44
af Artem
Ok kan godt være at jeg har glemt at belyse en ting som jeg går ud fra at alle ved.
På grund af meget progressiv beskatning af biler i danmark hvor en Ford Ka feks koster det samme i danmark og tyskland, mens der på en stor Mercedes ML er der en faktor 2,5 i forskel fra ny.
Op til omkring de 200.000 kr er der ikke så stor forskel på priserne i danmark og tyskland. Da der findes et bundfradag på biler alt efter hvor langt den kører på literen osv, og afgiften af de første 106.600 kr "kun" er 105%
Det gør at danskerne gladeligt køber nye biler der koster op til 200.000 kr. og hvor der også er masser af konkurrence på brugtmarkedet.
Når vi kommer op i 200.000 - 400.000 kr. Så bliver der stadig solgt nogle biler til private, men ikke så mange.
Over 400.000 kr bliver der nærmest ingen biler solgt til private. Mindes en statistik jeg læste om sidste år for 2015, hvor tallet for solgte VW Passat, og Ford Mondeo til private kunne tælles på en hånd. Var vist henholdvis 2 og 5 biler.

De dyre biler der koster over 400.000 kr fra ny bliver altså ikke længere solgt til private. Der findes dog stadig mange af dem på vejene, men de bliver leaset til firmaer og private. Det har bare den uheldige konsekvens at når de biler skal sælges efter 3 år, så er det leasingselskabet der sætter prisen da konkurrencen er sat ud af spillet. Som de gør ved kun at sætte nogle få biler til salg af gangen her i danmark, hvor de i stedet får refunderet afgiften på de andre, og sælger dem i udlandet.
Det gør at udbuddet af større brugte biler på den danske marked er unaturligt lille, hvor efterspørgslen er større end udbuddet, som gør at brugtpriserne bliver unaturligt høje med en faktor 3 i forhold til tyske biler, selv om den burde være på 2-2,5
Det gør så også at der er et stort marked for forhandlere som nærmest alene lever af at importere større tyske biler til danmark og sælge dem.
Men er der det går galt, for når der skal betales afgift på de her brugte biler, ser Skat på hvad tilsvarende biler koster i danmark og sætter deres afgift der efter. Hvilket gør at konkurrencen igen er sat ud af spillet

Kort fortalt har vi altså en situation her i danmark i disse år, hvor konkurrencen på større brugte biler er sat ud af spillet, som gør at brugtpriserne er unaturligt høje. Hvor konkurrence fra import af tyske biler kunne løse det problem. Men da Skat tager en højere registreringsafgift procentvis på de importerede brugte biler end de gjorde på en tilsvarende ny her i landet. Så er konkurrencen fra udlandet også sat ud af spillet.
Hvilket er det jeg gerne vil have løst.

Re: Import af biler

: 31. aug 2017, 19:58
af Artem
Angelina skrev:Hvis det kunne betale sig at importere bilen - så døde 100% af bilsalget jo i Danmark med det samme. Så kørte alle jo til Tyskland og hentede en bil. (Jeg synes så personligt at 55.000 kr's besparelse er noget hvor det "godt kan betale sig" - men sådan er vi jo så forskellige)

Generelt synes jeg også afgifterne på biler er for høje - men det har intet med importen at gøre.

Man kan godt gøre en god forretning ved selv at importere en bil fra tyskland, det kræver bare at den helst er over 6 år gammel og med et meget højt udstyrsniveau. Da Skat afskriver værdien på det udstyr jo ældre bilen er.
Så jo man kan spare lidt ved at importere fra tyskland, hvis det er en topmodel i højeste udstyrstrin.
Modsat hvis man importere en 3 år gammel mere skrabet bil, der vil man nemt kunne ende med at den bliver dyrere end i danmark.

Så manden i eksemplet havde gjort det rigtige, og fik en besparelse ud af det. Men han har så også selv haft nogle udgifter og taget en risiko ved selv at gøre det. For man bruger en del tid på det, der skal købes tyske prøveplader og en ansvarsforsikring. Der er altså ikke kasko på bilen når han kører den hjem. Ud over det så er der udfordringen med garanti, for selv om den tyske forhandler også giver det, er der jo lidt upraktisk hvis forhandleren ligge over 1000 km fra ens bopæl.
I sidste ende er den besparelse man opnår ved selv at importere ikke meget anderledes end den man opnår ved at handle privat frem for gennem en forhandler her i landet.