Import af biler
: 30. aug 2017, 22:21
Til aften havde programmet Penge en udsendelse om import af biler fra tyskland. Vi fulgte bla en nordjyde der selv var taget til tyskland for at købe en stor fin Audi A6 S-line.
Kan køber den til 20.400 Euro. Rundt regnet 152.000 kr.
Som alle ved har vi jo europas højeste afgifter på biler her i landet. Med 105% registreringsafgift op til 106.600 kr og 150% for resten. Oven i kommer også moms, men der er jo også betalt moms af biler i tyskland.
Men med afgiftnedsættelsen for nogle år siden fra 180% til 150% burde en bil i danmark max være 2,5 gange dyrere end i tyskland. Som faktisk også er tilfældet med nye dyre biler.
Men ved import bliver det lidt mærkeligt. For der ligger Skat ikke bare først 105% og 150% afgift på den importerede bil. De ser i stedet på hvad tilsvarende biler koster i danmark, og hvor man så mere eller mindre skal betale differencen. Det kan altså grundlæggende ikke betale sig at finde en billig godt køb i Tyskland, da man så bare kommer til at betale tilsvarende mere i afgift i danmark. Er nærmest bedre at finde en for dyrt prissat bil i tyskland.
For at vende tilbage til eksemplet. Så koster en tilsvarende bil i danmark 450.000 kr. Altså 3 gange den tyske pris.
Manden i eksemplet havde fået 2 vurderingen fra private firmaer på afgiften på henholdsvis 252.000 og 277.000 kr.
Skat ender dog med at vurdere den til 243.000 kr. Så bilen ender i at koste ham 395.000 kr. Som jo trods alt er en besparelse i forhold til hvad de står til her i danmark.
Men der kommer vi så frem til min pointe. Her i danmark er nybils salget af større luksus biler meget lille. Mens efterspørgslen er større som brugte når de faldet til omkring det halve i pris. Hvorfor både forhandlere og private importere mange større biler til landet.
Men fordi efterspørgslen efter de biler er større end udbruddet her i landet, er brugtpriserne tilsvarende også høje, som man kan se ved at bilen her i danmark er 3 gange så dyr, som i tyskland når forskellen burde være max 2,5 gange.
På grund af de høje brugtpriser her i landet. Ender Skat med at ligge en afgift på de importerede biler som reelt er højere end hvis der var tale om en ny bil. Er det virkelig fair? Personligt synes jeg det virker helt skævt. Når man i Tyskland kan se hvad sådan en bil virkelig burde koste, og vi så har nogle afgifter som skævvrider det hele, og som gør at det ikke en gang kan betale sig at gøre en god handel i udlandet, da man så bare bliver "straffet" af Skat for det.
Kan køber den til 20.400 Euro. Rundt regnet 152.000 kr.
Som alle ved har vi jo europas højeste afgifter på biler her i landet. Med 105% registreringsafgift op til 106.600 kr og 150% for resten. Oven i kommer også moms, men der er jo også betalt moms af biler i tyskland.
Men med afgiftnedsættelsen for nogle år siden fra 180% til 150% burde en bil i danmark max være 2,5 gange dyrere end i tyskland. Som faktisk også er tilfældet med nye dyre biler.
Men ved import bliver det lidt mærkeligt. For der ligger Skat ikke bare først 105% og 150% afgift på den importerede bil. De ser i stedet på hvad tilsvarende biler koster i danmark, og hvor man så mere eller mindre skal betale differencen. Det kan altså grundlæggende ikke betale sig at finde en billig godt køb i Tyskland, da man så bare kommer til at betale tilsvarende mere i afgift i danmark. Er nærmest bedre at finde en for dyrt prissat bil i tyskland.
For at vende tilbage til eksemplet. Så koster en tilsvarende bil i danmark 450.000 kr. Altså 3 gange den tyske pris.
Manden i eksemplet havde fået 2 vurderingen fra private firmaer på afgiften på henholdsvis 252.000 og 277.000 kr.
Skat ender dog med at vurdere den til 243.000 kr. Så bilen ender i at koste ham 395.000 kr. Som jo trods alt er en besparelse i forhold til hvad de står til her i danmark.
Men der kommer vi så frem til min pointe. Her i danmark er nybils salget af større luksus biler meget lille. Mens efterspørgslen er større som brugte når de faldet til omkring det halve i pris. Hvorfor både forhandlere og private importere mange større biler til landet.
Men fordi efterspørgslen efter de biler er større end udbruddet her i landet, er brugtpriserne tilsvarende også høje, som man kan se ved at bilen her i danmark er 3 gange så dyr, som i tyskland når forskellen burde være max 2,5 gange.
På grund af de høje brugtpriser her i landet. Ender Skat med at ligge en afgift på de importerede biler som reelt er højere end hvis der var tale om en ny bil. Er det virkelig fair? Personligt synes jeg det virker helt skævt. Når man i Tyskland kan se hvad sådan en bil virkelig burde koste, og vi så har nogle afgifter som skævvrider det hele, og som gør at det ikke en gang kan betale sig at gøre en god handel i udlandet, da man så bare bliver "straffet" af Skat for det.