Regler for at trække ind på motorvej?

Her kan du dele din glæde ved, at sidde fast i trafikken eller dine medpassagerer i toget.
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6650
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 865
Likede indlæg: 18832

Regler for at trække ind på motorvej?

Indlægaf Æble » 7. jul 2017, 09:48

Jeg har lige været ude og køre tværs over Danmark og blev i tvivl igen om de præcise regler for at trække ind.

Hvad skal man gøre i denne situation?

To-sporet motorvej, hastighedsbegrænsning 110 km/t. Inderst kører en lang række lastbiler og andre langsomme køretøjer med ca 80-90 km/t. Du kører i yderste spor med 110-115 km/t. Bagved nærmer sig en bil med høj fart, som gerne vil overhale. Skal du sætte farten ned til 80 og trække ind mellem lastbilerne eller er det ok at fortsætte i ydersporet med den fart hastighedsbegrænsningen tillader?
0
Brugeravatar
Miss_no_More
Indlæg: 1804
Tilmeldt: 6. sep 2015, 08:45
Kort karma: 289
Geografisk sted: Nordjylland
Likede indlæg: 6209

Re: Regler for at trække ind på motorvej?

Indlægaf Miss_no_More » 7. jul 2017, 09:52

Jeg ville fortsætte i ydersporet, indtil jeg kunne trække ind uden at skulle bremse ned til 80. At der er nogle, der har lyst til at køre over det tilladte, skal ikke stresse mig. Så må HAM i AUDIEN vente! :-D *fordomme out*
9
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6650
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 865
Likede indlæg: 18832

Re: Regler for at trække ind på motorvej?

Indlægaf Æble » 7. jul 2017, 09:57

Miss_no_More skrev:Jeg ville fortsætte i ydersporet, indtil jeg kunne trække ind uden at skulle bremse ned til 80. At der er nogle, der har lyst til at køre over det tilladte, skal ikke stresse mig. Så må HAM i AUDIEN vente! :-D *fordomme out*


Har det på samme måde (og ja det er altid en "Brian" der er blevet så voksen at han har råd til en hurtig bil).

Det er bare ikke rart og det er farligt når de så kører helt op i røven på en og blinker og laver fagter o
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Regler for at trække ind på motorvej?

Indlægaf Slettet bruger » 7. jul 2017, 10:03

Medmindre det er et udrykningskøretøj så venter du bare med at trække ind til der er ordentlig plads til det, og til det ikke er til stor ulempe for dig selv. Man skal ikke lade sige presse af fartbøller, hverken efter juridiske eller moralske standarder.
4
Frank
Indlæg: 318
Tilmeldt: 16. jun 2017, 09:41
Kort karma: 23
Likede indlæg: 625

Re: Regler for at trække ind på motorvej?

Indlægaf Frank » 7. jul 2017, 14:11

Tillad mig som pensioneret politimand, med en fortid i færdsel, at komme med et indspark.
Du skal først og fremmest følge reglerne for vognbaneskift. Dvs. at du kun må skifte bane så længe du ikke er til fare eller ulempe for andre. Trækker du ind mellem to lastbiler og bremser ned til 80-90, stjæler du bremselængden for den bagerste lastvogn og er derved både til fare og ulempe. Du skal forsætte med den lovlige hastighed frem til hvor du uden fare kan skifte vognbane.

Man behøver ikke give plads til "fartbøller", skriver en. Dette er ikke korrekt. Igen, kan du trække ind uden at være til gene for andre skal du gøre det. At han så kører for stærkt er ikke dit problem.

Med hensyn til udrykningskøretøjer, så gæller samme regler om vognbaneskift. Du må ikke trække ind hvis du så bliver til fare eller ulempe. Ifølge loven skal man give fri passage til disse køretøjer. Så der tillades faktisk en moderat overskridelse af hastighedsgrænsen hvis man skønner at man derved kan komme af vejen og udrykningskøretøjet dermed kan komme uhindret frem.

Et lille tip. Hvis du opdager et bagfrakommende udrykningskøretøj, så blink lige en gang eller to med det lange lys. Det får nemlig mange forankørende til at kikke i bakspejlet og derved bliver opmærksom på dette køretøj.
9
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Regler for at trække ind på motorvej?

Indlægaf Krølle » 7. jul 2017, 15:54

Miss_no_More skrev:Jeg ville fortsætte i ydersporet, indtil jeg kunne trække ind uden at skulle bremse ned til 80. At der er nogle, der har lyst til at køre over det tilladte, skal ikke stresse mig. Så må HAM i AUDIEN vente! :-D *fordomme out*


Totalt upassende fordomme om Audier. Jeg er faktisk en dame :-D
2

Tilbage til "Trafik og (offentlige) transportmidler"