Overhalingsstriber?

Her kan du dele din glæde ved, at sidde fast i trafikken eller dine medpassagerer i toget.
cola
Permanent bortvist
Indlæg: 2462
Tilmeldt: 16. aug 2015, 11:25
Kort karma: 87
Likede indlæg: 2058

Overhalingsstriber?

Indlægaf cola » 16. jun 2017, 08:46

Jeg sad og kedet mig og faldt over denne https://www.youtube.com/watch?v=PkiCjekffpE 2 gange brokker personen der har lavet den sig over at folk overhaler mens der er overhaling forbudt, begge gange ser jeg på striberne, der for mig kun siger "vær agtspågiven" de er nemlig ikke fuldt optrukne, hverken da de trækker ud eller trækker ind igen.

Er der noget jeg har misforstået ved de der striber, er det ikke kun de fuldt optrukne der betyder overhaling forbudt ?
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Overhalingsstriber?

Indlægaf kidkomb » 16. jun 2017, 09:16

Bilisten i klippet kører lovligt. Han trækker ud og overhaler inden der bliver fuldt optrukket.
Det er måske ikke den smarteste overhaling i verden og den er farlig, det er da rigtig nok.

Jeg kan godt forstå at folk har dash-cam.
Men man keder sig godt nok når man sidder og laver compilations af andre bilister...

Jeg ville gerne have et både for og bag, men det er primært pga lastbiler.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Frank
Indlæg: 318
Tilmeldt: 16. jun 2017, 09:41
Kort karma: 23
Likede indlæg: 625

Re: Overhalingsstriber?

Indlægaf Frank » 16. jun 2017, 09:50

cola skrev:Jeg sad og kedet mig og faldt over denne https://www.youtube.com/watch?v=PkiCjekffpE 2 gange brokker personen der har lavet den sig over at folk overhaler mens der er overhaling forbudt, begge gange ser jeg på striberne, der for mig kun siger "vær agtspågiven" de er nemlig ikke fuldt optrukne, hverken da de trækker ud eller trækker ind igen.

Er der noget jeg har misforstået ved de der striber, er det ikke kun de fuldt optrukne der betyder overhaling forbudt ?
En fuld optrukken linje, eller Spærrelinje som den faktisk hedder, betyder ikke overhaling forbudt som mange tror. Man må under normale omstændigheder ikke overskride den, men man må godt overhale hvis man kan uden at overskride linjen. I praksis er det nok mest motorcykler som kan gøre det.
0
cola
Permanent bortvist
Indlæg: 2462
Tilmeldt: 16. aug 2015, 11:25
Kort karma: 87
Likede indlæg: 2058

Re: Overhalingsstriber?

Indlægaf cola » 16. jun 2017, 13:23

Mistermor skrev:De brudte striber kaldes varslingslinjer, og de må gerne krydses, hvis man kan gøre det uden fare for andre. De advarer om, at der kommer fuldt optrukne om lidt.
Så du har ikke misforstået noget.

Jeg undrer mig meget over, at folk kører rundt og filmer andre. :stoned:

Jeg har ville have sådan et cam de sidste mange år, men har glemt at købe. Sådan som folk kører så vil jeg gerne kunne bevise at det var dem og ikke mig der kørte ind i modparten, eller gjorde et eller andet dumt. For den sags skyld hvis en trailer smider med ting at kunne bevise det.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Overhalingsstriber?

Indlægaf dgd2007 » 16. jun 2017, 13:39

Hmm ... jeg har egentlig aldrig tænkt over, at jeg set den type striber (det har jeg sikkert :genert:) men jeg ville også umiddelbart fortolke det som de andre: altså en advarsel om, at det snart bliver forbudt at overhale - ikke at det er det her. Men specielt når det er en langsom traktor, der er foran, kan man sikkert sagtens nå det, inden det brliver rigtig forbudt.

Jeg keder mig også lidt, så jeg googlede det: http://teoribogonline.dk/faerdselstavle ... ebanen-m-m

teoribogonline.dk skrev:Q 42 Varslingslinje
Smal punkteret linje med lang streg og kort mellemrum. Den angiver adskillelse mellem vognbaner. Overskridelse af varslingslinje kan ske, hvis manøvren kan udføres uden fare eller unødig ulempe for andre. Ved manøvren skal udvises særlig agtpågivenhed. Varslingslinje benyttes som forvarsling for spærrelinje og i øvrigt navnlig som midterlinje på smalle veje med dårlige oversigtsforhold. I vejkryds kan varslingslinje endvidere anvendes til at lede færdslen. Varslingslinje kan i særlige tilfælde anvendes til at lede færdslen ved forskydning af vognbaner.


Så konklusionen må være, at videomanden tager fejl. Jeg er dog enig med ham i, at der er alt for mange, der kører over for rødt. Forleden stoppede jeg for rødt, hvorefter en varevogn bagfra overhalede mig over fuldt optrukne linjer og over krydset! :stoned:
0
cola
Permanent bortvist
Indlæg: 2462
Tilmeldt: 16. aug 2015, 11:25
Kort karma: 87
Likede indlæg: 2058

Re: Overhalingsstriber?

Indlægaf cola » 16. jun 2017, 14:39

dgd2007 skrev:Hmm ... jeg har egentlig aldrig tænkt over, at jeg set den type striber (det har jeg sikkert :genert:) men jeg ville også umiddelbart fortolke det som de andre: altså en advarsel om, at det snart bliver forbudt at overhale - ikke at det er det her. Men specielt når det er en langsom traktor, der er foran, kan man sikkert sagtens nå det, inden det brliver rigtig forbudt.

Jeg keder mig også lidt, så jeg googlede det: http://teoribogonline.dk/faerdselstavle ... ebanen-m-m

teoribogonline.dk skrev:Q 42 Varslingslinje
Smal punkteret linje med lang streg og kort mellemrum. Den angiver adskillelse mellem vognbaner. Overskridelse af varslingslinje kan ske, hvis manøvren kan udføres uden fare eller unødig ulempe for andre. Ved manøvren skal udvises særlig agtpågivenhed. Varslingslinje benyttes som forvarsling for spærrelinje og i øvrigt navnlig som midterlinje på smalle veje med dårlige oversigtsforhold. I vejkryds kan varslingslinje endvidere anvendes til at lede færdslen. Varslingslinje kan i særlige tilfælde anvendes til at lede færdslen ved forskydning af vognbaner.


Så konklusionen må være, at videomanden tager fejl. Jeg er dog enig med ham i, at der er alt for mange, der kører over for rødt. Forleden stoppede jeg for rødt, hvorefter en varevogn bagfra overhalede mig over fuldt optrukne linjer og over krydset! :stoned:


Det er ikke de værste... de værste er dem der står stille ved det røde lys, og så vælger at køre over for rødt, hvorfor ved jeg ikke, men jeg har oplevet det flere gange og det er end ikke fordi der er grøn pil eller fordi de følger den tværgående trafiklys.
0
Brugeravatar
Mangoness
Indlæg: 6486
Tilmeldt: 10. jan 2016, 18:04
Kort karma: 630
Likede indlæg: 14371

Re: Overhalingsstriber?

Indlægaf Mangoness » 16. jun 2017, 16:58

Når han ikke skjuler nummerpladerne på optagelserne, bryder han så persondataloven? :gruble:
0
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:


Cheese Billede
Frank
Indlæg: 318
Tilmeldt: 16. jun 2017, 09:41
Kort karma: 23
Likede indlæg: 625

Re: Overhalingsstriber?

Indlægaf Frank » 16. jun 2017, 17:37

Mangoness skrev:Når han ikke skjuler nummerpladerne på optagelserne, bryder han så persondataloven? :gruble:
Nej, det gør han ikke.
Det er det man i lovens forstand kalder situationsbilleder.
1
Brugeravatar
Lover-Moses
Indlæg: 446
Tilmeldt: 6. jul 2016, 12:06
Kort karma: 18
Geografisk sted: Næstved
Likede indlæg: 493

Re: Overhalingsstriber?

Indlægaf Lover-Moses » 17. jun 2017, 13:57

Nu er det meget dårlig kvalitet det er optaget i, så den første med traktoren er svær at bedømme, men umiddelbart når bilisten at trække ind før varslings linjerne bliver til en spærrelinje. Det andet og sidste eksempel vil jeg mene er direkte forkert. Der er ikke spærrelinje, og skiltet der kommer omkring 3:19 signalerer ganske rigtigt at der er overhaling forbudt, men tavlen under, som man igen ikke kan se pga. ringe kvalitet, vil med al sandsynsynlighed vise f.eks. 100-500m, altså forbud fra om 100m og 500m frem.
0

Tilbage til "Trafik og (offentlige) transportmidler"