Hvornår trækker du ind igen?

Her kan du dele din glæde ved, at sidde fast i trafikken eller dine medpassagerer i toget.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hvornår trækker du ind igen?

Indlægaf Slettet bruger » 31. maj 2017, 08:50

lillebjoern skrev:Jeg lærte også det med de to forlygter, og det bruger jeg altid, uden undtagelse. Jeg synes ofte folk trækker ind alt for hurtigt og tæt, og det kan være enormt farligt hvis ham bagved ikke er helt opmærksom.


Hvordan farligt? Hvis man trækker hurtigt ind og klodser bremsen, er det selvfølgelig farligt, men hvis man holder overhalingsfarten? Hvis der skulle ske noget, skulle det være fordi den overhalede pludselig satte farten op og kørte ind i den overhalende, men selv hvis det sker, vil hastighedsforskellen jo være så beskeden at det næppe har de store konsekvenser andet end måske en bule.
0
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9526
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7841

Re: Hvornår trækker du ind igen?

Indlægaf Sophies-mor » 31. maj 2017, 09:20

abcd skrev:
lillebjoern skrev:Jeg lærte også det med de to forlygter, og det bruger jeg altid, uden undtagelse. Jeg synes ofte folk trækker ind alt for hurtigt og tæt, og det kan være enormt farligt hvis ham bagved ikke er helt opmærksom.


Hvordan farligt? Hvis man trækker hurtigt ind og klodser bremsen, er det selvfølgelig farligt, men hvis man holder overhalingsfarten? Hvis der skulle ske noget, skulle det være fordi den overhalede pludselig satte farten op og kørte ind i den overhalende, men selv hvis det sker, vil hastighedsforskellen jo være så beskeden at det næppe har de store konsekvenser andet end måske en bule.

Med 130 på motorvejen bliver det mere end en bule!
Og den bagfra kommende har ikke overholdt sikkerhedsafstanden selv om foran kørende bryder ind.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Hvornår trækker du ind igen?

Indlægaf kidkomb » 31. maj 2017, 09:22

Sophies-mor skrev:
abcd skrev:
lillebjoern skrev:Jeg lærte også det med de to forlygter, og det bruger jeg altid, uden undtagelse. Jeg synes ofte folk trækker ind alt for hurtigt og tæt, og det kan være enormt farligt hvis ham bagved ikke er helt opmærksom.


Hvordan farligt? Hvis man trækker hurtigt ind og klodser bremsen, er det selvfølgelig farligt, men hvis man holder overhalingsfarten? Hvis der skulle ske noget, skulle det være fordi den overhalede pludselig satte farten op og kørte ind i den overhalende, men selv hvis det sker, vil hastighedsforskellen jo være så beskeden at det næppe har de store konsekvenser andet end måske en bule.

Med 130 på motorvejen bliver det mere end en bule!
Og den bagfra kommende har ikke overholdt sikkerhedsafstanden selv om foran kørende bryder ind.

For ikke at tale om at man meget nemt mister herredømmet over en bil der bliver ramt med den fart.
2
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hvornår trækker du ind igen?

Indlægaf Slettet bruger » 31. maj 2017, 09:35

Sophies-mor skrev:
abcd skrev:
lillebjoern skrev:Jeg lærte også det med de to forlygter, og det bruger jeg altid, uden undtagelse. Jeg synes ofte folk trækker ind alt for hurtigt og tæt, og det kan være enormt farligt hvis ham bagved ikke er helt opmærksom.


Hvordan farligt? Hvis man trækker hurtigt ind og klodser bremsen, er det selvfølgelig farligt, men hvis man holder overhalingsfarten? Hvis der skulle ske noget, skulle det være fordi den overhalede pludselig satte farten op og kørte ind i den overhalende, men selv hvis det sker, vil hastighedsforskellen jo være så beskeden at det næppe har de store konsekvenser andet end måske en bule.

Med 130 på motorvejen bliver det mere end en bule!
Og den bagfra kommende har ikke overholdt sikkerhedsafstanden selv om foran kørende bryder ind.


Bulens størrelse afgøres ikke af hastigheden, den afgøres af hastighedsdifferencen, og den vil ikke være ret stor.

Det er i øvrigt ikke altid en fordel at have sikkerhedsafstand. Forestil dig at du kører med 200 meter til en forankørende, og han pludselig bremser hårdt imens du er uopmærksom. Bang siger det når du kører ind i ham med stor hastighedsdifference, og du slår dig meget hårdt. Forestil dig i stedet at du kører en meter bag ham der bremser hårdt. Nu slår du dig meget mindre fordi du hurtigere rammere den forankørende så hastighedsdifferencen er meget mindre.

Man skal selvfølgelig ikke være uopmærksom, men det var præmissen for det indlæg jeg svarede på.
0
MAX
Indlæg: 19
Tilmeldt: 31. maj 2017, 08:37
Kort karma: 0
Likede indlæg: 12

Re: Hvornår trækker du ind igen?

Indlægaf MAX » 31. maj 2017, 09:45

Som hovedregel trækker jeg ind når jeg kan se forhjulene på den bagvedkørende.
0
Brugeravatar
lillebjoern
Indlæg: 5395
Tilmeldt: 13. aug 2015, 15:39
Kort karma: 703
Likede indlæg: 10424

Re: Hvornår trækker du ind igen?

Indlægaf lillebjoern » 31. maj 2017, 11:07

abcd skrev:
lillebjoern skrev:Jeg lærte også det med de to forlygter, og det bruger jeg altid, uden undtagelse. Jeg synes ofte folk trækker ind alt for hurtigt og tæt, og det kan være enormt farligt hvis ham bagved ikke er helt opmærksom.


Hvordan farligt? Hvis man trækker hurtigt ind og klodser bremsen, er det selvfølgelig farligt, men hvis man holder overhalingsfarten? Hvis der skulle ske noget, skulle det være fordi den overhalede pludselig satte farten op og kørte ind i den overhalende, men selv hvis det sker, vil hastighedsforskellen jo være så beskeden at det næppe har de store konsekvenser andet end måske en bule.


Hvis ham bagved eksempelvis sætter farten op, fordi han ikke har set, at der er en, der er ved at overhale, og overhaleren så trækker ind. Jeg tager bare aldrig chancer ved så høje hastigheder.
0
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Hvornår trækker du ind igen?

Indlægaf landsbytossen » 31. maj 2017, 11:29

Det bliver en lang overhaling, hvis man overhaler en MC, og venter til man kan se to forlygter i bakspejlet. :D
2
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Modesty Blame
Indlæg: 4367
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 524
Likede indlæg: 9500

Re: Hvornår trækker du ind igen?

Indlægaf Modesty Blame » 31. maj 2017, 18:54

Det skal lige siges, at det vist var forlygterne, jeg skulle kunne se - jeg kunne bare ikke lige huske det præcist, da jeg lavede indlægget.

Jeg overhaler meget, meget sjældent på hovedvej - nærmest kun når den er tosporet, så det er ikke så relevant i mit tilfælde.

I øvrigt synes jeg nærmest altid, at dem, der trækker ind for tidligt, kører lige den tand for langsomt, så man er nødt til at bremse op - men det kan være, det simpelthen er en automatreaktion, snarere end en faktisk risiko.
0
Brugeravatar
Lover-Moses
Indlæg: 449
Tilmeldt: 6. jul 2016, 12:06
Kort karma: 19
Geografisk sted: Næstved
Likede indlæg: 498

Re: Hvornår trækker du ind igen?

Indlægaf Lover-Moses » 31. maj 2017, 19:02

Angelina skrev:
Lover-Moses skrev:
kidkomb skrev:Jeg lærte "når du kan se begge forlygter i dit bakspejl".
Det er ikke altid helt retvisende. Nogle gange er det overkill og så trækker jeg ind lidt før.
Jeg er meget opmærksom på ikke at trække for tidligt ind, fordi det er en af mine helt store kæpheste.
Jeg bliver edder olm når folk stjæler min bremseafstand!


Jeg mindes ikke at jeg lærte dette da jeg tog kørekort, men det er sådan jeg selv kører. Jeg holder så bare 100% på det hver gang, også selvom der er mange biler, og en evt. ligger og presser bagfra (sjovt nok med stor stigning på vejen/pludselig stor vindmodstand til følge). Ingen har så travlt at de skal tro at de bestemmer hvornår jeg trækker ind. Eneste undtagelse er hvis der kommer blå blink, men det er trods alt sjældent.

Nu kører jeg stort set altid i køretøjer over 3500, så farten er max 80 på motorvejen, men alligevel ser jeg tit at folk trækker lige ind foran. Det er lidt modigt synes jeg, især når det er de helt små biler. Det værste er dog når folk gør det i regnvejr, når der ligger meget vand på vejen, så viskerne ikke kan følge med.


Åh hvor jeg håber det snart bliver helt forbudt for jer at ligge derude og skabe, pludselige opbremsninger og dårligt flow i trafikken.

(Jeg går så selv som alle ovenstående, to lygter - trækker ind når overhalingen er overstået)


Jeg er ikke som sådan fortaler for, at lastbiler skal overhale, men prøv at overvej hvordan en to-sporet motorvej ville se ud, hvis lastbiler ikke måtte overhale. 2-3km lange kolonner af lastbiler ville ikke være ualmindeligt, og det ville netop skabe et dårligere flow i trafikken, for busserne må jo stadig gerne overhale, og de kører som sagt 100km/t.

Men nu kan jeg så heller ikke se hvordan det er anderledes at en lastbil trækker ud, i forhold til en personbil. Lastbilen er trods alt til at få øje på.

Edit: Jeg kører aldrig mere end 80-82 som min lastvogn er begrænset til, og selvom den kunne rende 89, ville det ikke ændre noget. Jeg har aldrig mere travlt end at jeg kan overholde færdselsloven. Dvs. også 70km/t på landevej og motortrafikvej (bliver meget upopulær på 100km/t. strækningerne).
1
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Hvornår trækker du ind igen?

Indlægaf kidkomb » 31. maj 2017, 19:42

TAK fordi du overholder hastighedsbegrænsningerne i din lastbil :kys:
HVER gang jeg skal på arbejde bliver overhalet af min. 2 lastbiler, oftest 3. OG de stjæler gerne min bremseafstand.
Det er simpelthen så hensynsløst og farligt og jeg håber de slår tænderne ud på deres rat. Sorry.
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Lover-Moses
Indlæg: 449
Tilmeldt: 6. jul 2016, 12:06
Kort karma: 19
Geografisk sted: Næstved
Likede indlæg: 498

Re: Hvornår trækker du ind igen?

Indlægaf Lover-Moses » 1. jun 2017, 03:28

kidkomb skrev:TAK fordi du overholder hastighedsbegrænsningerne i din lastbil :kys:
HVER gang jeg skal på arbejde bliver overhalet af min. 2 lastbiler, oftest 3. OG de stjæler gerne min bremseafstand.
Det er simpelthen så hensynsløst og farligt og jeg håber de slår tænderne ud på deres rat. Sorry.


Cykler du? :P

Jeg føler mig også ret heldig at jeg er i en virksomhed, der lægger stor vægt på at vi fremstår som et godt eksempel ude på vejene, så at overholde færdselsreglerne bliver der lagt vægt på når man starter. Men det sparer også en del brændstof, især for de store køretøjer har det meget at sige, om man kører 80 eller 89. Tidsmæssigt betyder det langt mindre, det er jo mest dem der kører på tværs af landet/EU der får noget ud af det.
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Hvornår trækker du ind igen?

Indlægaf kidkomb » 1. jun 2017, 07:29

Lover-Moses skrev:
kidkomb skrev:TAK fordi du overholder hastighedsbegrænsningerne i din lastbil :kys:
HVER gang jeg skal på arbejde bliver overhalet af min. 2 lastbiler, oftest 3. OG de stjæler gerne min bremseafstand.
Det er simpelthen så hensynsløst og farligt og jeg håber de slår tænderne ud på deres rat. Sorry.


Cykler du? :P

Jeg føler mig også ret heldig at jeg er i en virksomhed, der lægger stor vægt på at vi fremstår som et godt eksempel ude på vejene, så at overholde færdselsreglerne bliver der lagt vægt på når man starter. Men det sparer også en del brændstof, især for de store køretøjer har det meget at sige, om man kører 80 eller 89. Tidsmæssigt betyder det langt mindre, det er jo mest dem der kører på tværs af landet/EU der får noget ud af det.

:lol:
Jeg holder fartpiloten på mellem.90 og 95.
Jeg arbejder aften, så jeg befinder mig kun på vejene når der er halvtomt, så jeg ligger i indesporet og cruiser.
Så det er jo "imponerende" at blive overhalet hver eneste arbejdsdag af ca 3 lastbiler, når de ikke "kan" køre mere end 89....
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Luffegås
Indlæg: 2860
Tilmeldt: 18. dec 2015, 09:17
Kort karma: 232
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 5556

Re: Hvornår trækker du ind igen?

Indlægaf Luffegås » 1. jun 2017, 17:32

Kommer an på hvor hurtigt jeg kører, kører jeg 130 og den jeg overhaler kører 90, ja så trækker jeg ind så snart jeg kan se dem i sidespejlet og fornemmer det.
1
Søger ikke gode råd, medmindre jeg har spurgt.
ajnaM
Indlæg: 10022
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27372

Re: Hvornår trækker du ind igen?

Indlægaf ajnaM » 4. jun 2017, 17:09

Jeg har aldrig overvejet at trække tidligere ind end når jeg kan se to lygter i bakspejlet. Og hvis det regner, venter jeg længere.

Jeg kører altid max-hastighed (og ofte også lidt over), når jeg kører i overhalingsbanen, og så kan jeg ærligt talt ikke hidse mig op over, at nogen skulle blive sure over, at jeg venter lidt med at trække ind.
2
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Frank
Indlæg: 318
Tilmeldt: 16. jun 2017, 09:41
Kort karma: 23
Likede indlæg: 625

Re: Hvornår trækker du ind igen?

Indlægaf Frank » 16. jun 2017, 10:07

En ting mange glemmer er at, den som bliver overhalet faktisk ikke må øge sin hastighed. Hvornår man skal trække ind er så op til ens egen vurdering. Da man foretager et vognbaneskift, må man så ikke være til fare eller ulempe for andre.
1

Tilbage til "Trafik og (offentlige) transportmidler"