Uber lukker i Danmark

Her kan du dele din glæde ved, at sidde fast i trafikken eller dine medpassagerer i toget.
Brugeravatar
Forhedehulehelvede
Permanent bortvist
Indlæg: 565
Tilmeldt: 7. jan 2017, 05:36
Kort karma: 11
Likede indlæg: 297

Re: Uber lukker i Danmark

Indlægaf Forhedehulehelvede » 31. mar 2017, 20:31

Spoock skrev:Håber virkelig at taxabranchen tager sig selv op til revision og opper der service.

Det kan godt være at en lille up ikke kan klare alle de kilometer en taxa skal kunne, men det er altså noget pjat at det skal være kæmpe store dyre biler. I Letland gik det nationale luftfartsselskab ind og startede et taxaselskab, da der var for mange svindlere. De lavede en god aftale med Toyota og købte en stor flåde af ens og mindre biler, og det lader til at fungere meget godt.


Det er jo ikke taxi branchen der bestemmer det selv. De er også underlagt en masse regler som f.eks. skat og trafikstyrelsen udstikker.
F.eks. er der høje krav til forureningen, hvilket afliver mange billige biler der ikke har så god brændstoføkonomi og som forurener meget. Og det er faktisk ikke nogen dum idé, når man tænker på hvor mange km. sådan en bil kører på et år. Med mit kendskab til Letland, så er miljøet ikke det de tænker allermest på, selv om at det er blevet meget bedre her på det sidste.
1
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Uber lukker i Danmark

Indlægaf vibbsen » 31. mar 2017, 20:33

Forhedehulehelvede skrev:
vibbsen skrev:Mange af de engelske private cab drivere kører ikke fuld tid....De har det bare som en slags "bibeskæftigelse" hvor de bruger deres privatbil til lidt taxikørsel i weekenden. Præcis som Uber...Men under regulerede forhold. Man skal f.eks. have en licens udstedt at taxinævnet og bilerne skal være monteret med taxameter som man også kan vælge at få slået til hvis man er bange for at blive snydt på fastpris ture....


Derfor bliver biler af lavere kvalitet alligevel hurtigere slidt og går oftere i stykker end dyre kvalitetsbiler. Det gør ikke så meget for en privat med kørsel som bibeskæftigelse, men det duer bare ikke for en vognmand som skal tjene penge til sine chauffører og firmaet. Han skal kunne stole på sit materiel, da det ellers hurtigt kan blive dyrt for ham og i det lange løb kunderne.


Men det er jo netop det som er humlen i de private cabbies...Her er det den enkelte chauffør som står for at have en bil. Han kan så vælge at melde sig til en central. Og betaler så en eller anden del af det han tjener på en tur for denne "service" .Eller han kan vælge at folk skal ringe direkte til ham når de vil have en tur.

I England er en Private Cab netop det der ligger i ordet : En taxi som er ejet og kørt af en og samme person. Der er ikke nogen vognmand som skal tjene penge til at lønne sine chauffører eller holdet et firma kørende.

Forskellen på Uber og de private cabbies er at Uber OVERHOVEDET ikke er reguleret. Fordi det er "samkørsel" Det er de private cabbbies. De er faktisk taxier på lige fod med Black Cabs (Som så er de eneste der må samle gade kunder op og som må holde og vente på taxi ranks) De kører muligvis efter nogen andre regler. Men man kan - nøjagtig ligesom man kan med en hvilken som helst anden taxi - klage hvis man som kunde er utilfreds, ligesom man naturligvis skal have forsikringer og licenser i orden.
0
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
Forhedehulehelvede
Permanent bortvist
Indlæg: 565
Tilmeldt: 7. jan 2017, 05:36
Kort karma: 11
Likede indlæg: 297

Re: Uber lukker i Danmark

Indlægaf Forhedehulehelvede » 31. mar 2017, 21:15

vibbsen skrev:Men det er jo netop det som er humlen i de private cabbies...Her er det den enkelte chauffør som står for at have en bil. Han kan så vælge at melde sig til en central. Og betaler så en eller anden del af det han tjener på en tur for denne "service" .Eller han kan vælge at folk skal ringe direkte til ham når de vil have en tur.

I England er en Private Cab netop det der ligger i ordet : En taxi som er ejet og kørt af en og samme person. Der er ikke nogen vognmand som skal tjene penge til at lønne sine chauffører eller holdet et firma kørende.

Forskellen på Uber og de private cabbies er at Uber OVERHOVEDET ikke er reguleret. Fordi det er "samkørsel" Det er de private cabbbies. De er faktisk taxier på lige fod med Black Cabs (Som så er de eneste der må samle gade kunder op og som må holde og vente på taxi ranks) De kører muligvis efter nogen andre regler. Men man kan - nøjagtig ligesom man kan med en hvilken som helst anden taxi - klage hvis man som kunde er utilfreds, ligesom man naturligvis skal have forsikringer og licenser i orden.


Og så har du alle taxier klumpet sammen inde i de store byer hvor det meste af arbejdet er, mens ingen vil køre i de tyndtbefolkede områder, hvilket de bliver tvunget til herhjemme.
1
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Uber lukker i Danmark

Indlægaf landsbytossen » 31. mar 2017, 21:29

Forhedehulehelvede skrev:
vibbsen skrev:Men det er jo netop det som er humlen i de private cabbies...Her er det den enkelte chauffør som står for at have en bil. Han kan så vælge at melde sig til en central. Og betaler så en eller anden del af det han tjener på en tur for denne "service" .Eller han kan vælge at folk skal ringe direkte til ham når de vil have en tur.

I England er en Private Cab netop det der ligger i ordet : En taxi som er ejet og kørt af en og samme person. Der er ikke nogen vognmand som skal tjene penge til at lønne sine chauffører eller holdet et firma kørende.

Forskellen på Uber og de private cabbies er at Uber OVERHOVEDET ikke er reguleret. Fordi det er "samkørsel" Det er de private cabbbies. De er faktisk taxier på lige fod med Black Cabs (Som så er de eneste der må samle gade kunder op og som må holde og vente på taxi ranks) De kører muligvis efter nogen andre regler. Men man kan - nøjagtig ligesom man kan med en hvilken som helst anden taxi - klage hvis man som kunde er utilfreds, ligesom man naturligvis skal have forsikringer og licenser i orden.


Og så har du alle taxier klumpet sammen inde i de store byer hvor det meste af arbejdet er, mens ingen vil køre i de tyndtbefolkede områder, hvilket de bliver tvunget til herhjemme.

Med den nye taxilov kan det blive umuligt at få en taxi i de tyndtbefolkede områder især, hvis det er en kort tur, når der er travlt i centrum.

Og når nu taxiselskaberne ikke er begrænset af kommunegrænse/bevillingsområde, hvor vil taxierne så være ved store arrangementer som Roskilde Festival osv. ? Så kan kunder i de små byer omkring Roskilde få lov at vente til der tilfældigvis er en taxi i området, altså en taxi der gider køre ud til en privatadresse i stedet for at køre direkte tilbage til festivalen.
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Uber lukker i Danmark

Indlægaf kidkomb » 31. mar 2017, 21:38

landsbytossen skrev:
Forhedehulehelvede skrev:
vibbsen skrev:Men det er jo netop det som er humlen i de private cabbies...Her er det den enkelte chauffør som står for at have en bil. Han kan så vælge at melde sig til en central. Og betaler så en eller anden del af det han tjener på en tur for denne "service" .Eller han kan vælge at folk skal ringe direkte til ham når de vil have en tur.

I England er en Private Cab netop det der ligger i ordet : En taxi som er ejet og kørt af en og samme person. Der er ikke nogen vognmand som skal tjene penge til at lønne sine chauffører eller holdet et firma kørende.

Forskellen på Uber og de private cabbies er at Uber OVERHOVEDET ikke er reguleret. Fordi det er "samkørsel" Det er de private cabbbies. De er faktisk taxier på lige fod med Black Cabs (Som så er de eneste der må samle gade kunder op og som må holde og vente på taxi ranks) De kører muligvis efter nogen andre regler. Men man kan - nøjagtig ligesom man kan med en hvilken som helst anden taxi - klage hvis man som kunde er utilfreds, ligesom man naturligvis skal have forsikringer og licenser i orden.


Og så har du alle taxier klumpet sammen inde i de store byer hvor det meste af arbejdet er, mens ingen vil køre i de tyndtbefolkede områder, hvilket de bliver tvunget til herhjemme.

Med den nye taxilov kan det blive umuligt at få en taxi i de tyndtbefolkede områder især, hvis det er en kort tur, når der er travlt i centrum.

Og når nu taxiselskaberne ikke er begrænset af kommunegrænse/bevillingsområde, hvor vil taxierne så være ved store arrangementer som Roskilde Festival osv. ? Så kan kunder i de små byer omkring Roskilde få lov at vente til der tilfældigvis er en taxi i området, altså en taxi der gider køre ud til en privatadresse i stedet for at køre direkte tilbage til festivalen.

Sidst jeg var på Roskilde og skulle have en taxa hjem, måtte jeg gå.
De 6 taxaer jeg spurgte ville ikke have mig med, fordi min tur var for kort.
Forpulede narrøve.
Så ja, den taxa-branche skal ses efter i sømmene.
For det er langt fra altid muligt at få en taxa i tyndtbefolkede områder.
Fordi de er nogle røvhuller nogle af dem.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Uber lukker i Danmark

Indlægaf landsbytossen » 31. mar 2017, 21:46

kidkomb skrev:
landsbytossen skrev:
Forhedehulehelvede skrev:
vibbsen skrev:Men det er jo netop det som er humlen i de private cabbies...Her er det den enkelte chauffør som står for at have en bil. Han kan så vælge at melde sig til en central. Og betaler så en eller anden del af det han tjener på en tur for denne "service" .Eller han kan vælge at folk skal ringe direkte til ham når de vil have en tur.

I England er en Private Cab netop det der ligger i ordet : En taxi som er ejet og kørt af en og samme person. Der er ikke nogen vognmand som skal tjene penge til at lønne sine chauffører eller holdet et firma kørende.

Forskellen på Uber og de private cabbies er at Uber OVERHOVEDET ikke er reguleret. Fordi det er "samkørsel" Det er de private cabbbies. De er faktisk taxier på lige fod med Black Cabs (Som så er de eneste der må samle gade kunder op og som må holde og vente på taxi ranks) De kører muligvis efter nogen andre regler. Men man kan - nøjagtig ligesom man kan med en hvilken som helst anden taxi - klage hvis man som kunde er utilfreds, ligesom man naturligvis skal have forsikringer og licenser i orden.


Og så har du alle taxier klumpet sammen inde i de store byer hvor det meste af arbejdet er, mens ingen vil køre i de tyndtbefolkede områder, hvilket de bliver tvunget til herhjemme.

Med den nye taxilov kan det blive umuligt at få en taxi i de tyndtbefolkede områder især, hvis det er en kort tur, når der er travlt i centrum.

Og når nu taxiselskaberne ikke er begrænset af kommunegrænse/bevillingsområde, hvor vil taxierne så være ved store arrangementer som Roskilde Festival osv. ? Så kan kunder i de små byer omkring Roskilde få lov at vente til der tilfældigvis er en taxi i området, altså en taxi der gider køre ud til en privatadresse i stedet for at køre direkte tilbage til festivalen.

Sidst jeg var på Roskilde og skulle have en taxa hjem, måtte jeg gå.
De 6 taxaer jeg spurgte ville ikke have mig med, fordi min tur var for kort.
Forpulede narrøve.
Så ja, den taxa-branche skal ses efter i sømmene.
For det er langt fra altid muligt at få en taxa i tyndtbefolkede områder.
Fordi de er nogle røvhuller nogle af dem.

De gamle regler var ok, fordi de ikke måtte nægte at køre, når de har friskilt tændt eller på anden måde søger hyre.

Som med alt andet kan man klage, hvis en taxi ikke følger takst-, kørselsreglement eller taxilovgivningen. Man skal notere tallene på den lille grønne bevillingsplade, der sidder ved siden af nummerpladen bag på bilen. Det er nok til at finde bilen, når bevillingsnævnet får klagen.
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Uber lukker i Danmark

Indlægaf vibbsen » 1. apr 2017, 16:08

Bluebell skrev:
Forhedehulehelvede skrev:
vibbsen skrev:Men det er jo netop det som er humlen i de private cabbies...Her er det den enkelte chauffør som står for at have en bil. Han kan så vælge at melde sig til en central. Og betaler så en eller anden del af det han tjener på en tur for denne "service" .Eller han kan vælge at folk skal ringe direkte til ham når de vil have en tur.

I England er en Private Cab netop det der ligger i ordet : En taxi som er ejet og kørt af en og samme person. Der er ikke nogen vognmand som skal tjene penge til at lønne sine chauffører eller holdet et firma kørende.

Forskellen på Uber og de private cabbies er at Uber OVERHOVEDET ikke er reguleret. Fordi det er "samkørsel" Det er de private cabbbies. De er faktisk taxier på lige fod med Black Cabs (Som så er de eneste der må samle gade kunder op og som må holde og vente på taxi ranks) De kører muligvis efter nogen andre regler. Men man kan - nøjagtig ligesom man kan med en hvilken som helst anden taxi - klage hvis man som kunde er utilfreds, ligesom man naturligvis skal have forsikringer og licenser i orden.


Og så har du alle taxier klumpet sammen inde i de store byer hvor det meste af arbejdet er, mens ingen vil køre i de tyndtbefolkede områder, hvilket de bliver tvunget til herhjemme.


Jeg oplever det modsatte. Det er, hvor jeg færdes i UK væsentlig lettere at få en taxa ude i ingenmandsland end i DK. Fordi der er nogle små aktører, der gider betjene det område, hvor de typisk selv bor og kender befolkningen. Der er områder i Danmark, hvor jeg har oplevet, at det simpelthen ikke er en mulighed at tage en taxa.


Det er netop også det der er min oplevelse. Min bror og hans kone bor i Udkants UK (Nordirland). 40 miles fra Belfast. Kør forbi skiltet til Lars Tyndskids mark. Forbi In the Middle of Nowhere. Og fortsæt ud i mørket til du finder en samling huse. Selv der kan man sagtens få en taxi. Man skal bare huske at ringe i god tid. For cabbyen kan godt være gået i seng. Men har man bestilt en tur, så står han op og kommer og henter en og går hjem i seng.

Min forældre har et hus i Thy. Mellem Fjerritslev og Hanstholm. Ude på en mark. Hvis man forsøger at få en taxi derud så dør de da af grin....
0
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
Forhedehulehelvede
Permanent bortvist
Indlæg: 565
Tilmeldt: 7. jan 2017, 05:36
Kort karma: 11
Likede indlæg: 297

Re: Uber lukker i Danmark

Indlægaf Forhedehulehelvede » 1. apr 2017, 16:47

Bluebell skrev:Jeg oplever det modsatte. Det er, hvor jeg færdes i UK væsentlig lettere at få en taxa ude i ingenmandsland end i DK. Fordi der er nogle små aktører, der gider betjene det område, hvor de typisk selv bor og kender befolkningen. Der er områder i Danmark, hvor jeg har oplevet, at det simpelthen ikke er en mulighed at tage en taxa.


Selvfølgelig er det det. Du ringer efter en og så kommer den og henter dig. Nej der er måske ikke lige en der hvor du står, men de er der stadig.
0
Brugeravatar
Forhedehulehelvede
Permanent bortvist
Indlæg: 565
Tilmeldt: 7. jan 2017, 05:36
Kort karma: 11
Likede indlæg: 297

Re: Uber lukker i Danmark

Indlægaf Forhedehulehelvede » 7. apr 2017, 11:34

http://nyheder.tv2.dk/business/2017-04- ... er-lukning

500 Uber-chauffører vil køre videre efter lukning

Over 500 chauffører for køretjenesten Uber er klar til at køre passagerer rundt, selv efter Uber lukker senere på måneden.

Når Uber lukker den 18. april, står 500 af køretjenestens chauffører klar til at køre videre med en ny app til samme Uber-priser.

Det skriver Berlingske.

Ifølge Uber-chaufførernes talsmand, Per Jakobsen, har det nye initiativ ikke noget med Uber at gøre.

- Den passer til den danske model, hvor der indberettes skat og moms, og vi lægger også meget vægt på at gøre det til samme priser som hos Uber, siger Per Jakobsen til Berlingske.

De mange snart tidligere Uber-chauffører kommer til at køre videre i en ny forening, som alle chauffører kommer til at blive medlemmer af. Ifølge Berlingske er Uber-chaufførerene allerede begyndt at dele visitkort fra den nye forening ud til Uber-kunderne.
Dømt for piratkørsel

I slutningen af sidste måned kom det frem, at Uber ville lukke ned i Danmark på grund af den nye taxa-lovgivning, som transportminister Ole Birk Olesen (LA) kunne løfte sløret for tilbage i februar.

Flere Uber-chauffører er desuden blevet dømt for pirat-kørsel i Østre Landsret, hvilket kastede yderligere grus i maskineriet for den populære køretjeneste.

Det har dog ikke afskrækket danskere for at melde sig som chauffører under Ubers faner, som ved udgangen af sidste måned opgjorde antallet af danske Uber-chauffører til over 2000.
Klokkeklar omgåelse

Idéen med at fortsætte kørslen i regi af en forening og dermed undgå de regler, som resten af hyrevognsbranchen ligger under for, giver advokat Morten Bjerregaard med speciale i økonomisk kriminalitet hos Bjerregaard Advokatfirma ikke meget for.

Man må nemlig gerne tage penge for at køre en passager, hvis der er tale om, at chaufføren og passageren kender hinanden, men det bliver ikke tilfældet i de tidligere Uber-chaufførers nye koncept.

- Det er rigtigt, at man kan tage penge for kørsel, uden at det er hyrevognskørsel, hvis der er tale om en reel relation. Men det er der helt sikkert ikke i det her tilfælde. Der er tale om klokkeklar omgåelse af reglerne, siger Morten Bjerregaard til Berlingske.


Vi slipper for Uber, men nogle af chaufførerne vil stadig køre videre i en forening i et forsøg på at omgås reglerne.
Tror i at de vil holde længe, nu det alt sammen holdes inden for landet grænser?
0
Brugeravatar
Jasmin
Indlæg: 509
Tilmeldt: 14. jun 2016, 09:14
Kort karma: 45
Likede indlæg: 814

Re: Uber lukker i Danmark

Indlægaf Jasmin » 7. apr 2017, 11:43

Forhedehulehelvede skrev:Tror i at de vil holde længe, nu det alt sammen holdes inden for landet grænser?
Lige så længe som dem der benytter disse pirattaxaer bliver ved med at bruge dem.
0
“Frihed består i at kunne alt det, som ikke skader andre”
Den franske erklæring om menneskerettigheder 1789
Brugeravatar
Aspargsen
Permanent bortvist
Indlæg: 2082
Tilmeldt: 14. aug 2015, 13:57
Kort karma: 53
Likede indlæg: 1375

Re: Uber lukker i Danmark

Indlægaf Aspargsen » 7. apr 2017, 11:53

Forhedehulehelvede skrev:
Ifølge Uber-chaufførernes talsmand, Per Jakobsen, har det nye initiativ ikke noget med Uber at gøre.



Var det ikke Nicolai Jørgensen der var talsmand ?
eller blev han fravalgt da de ikke vil have dømte med i klubben for udførelse af kriminelle handlinger :gruble:
0
NON-TRIMMER! - fordi utrimmede indlæg bare er bedre :rock:
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Uber lukker i Danmark

Indlægaf landsbytossen » 7. apr 2017, 12:51

Hvordan tør man køre med en Uber eller lignende. Kan chaufførerne ikke forstå den danske lovgivning vedr. hyrekørsel, så forstår de nok heller ikke færdselsloven.
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
Aspargsen
Permanent bortvist
Indlæg: 2082
Tilmeldt: 14. aug 2015, 13:57
Kort karma: 53
Likede indlæg: 1375

Re: Uber lukker i Danmark

Indlægaf Aspargsen » 7. apr 2017, 13:17

Kommentar på Version2.dk

Per Jakobsen er kendt lystløgner og bedrager. Han har svindlet handicappede i flere nu lukkede selskaber i mange år. Her er en artikel om ham fra 2010.
http://hans-nyberg.dk/uber/Per-Flex.jpg
0
NON-TRIMMER! - fordi utrimmede indlæg bare er bedre :rock:
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3756
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 555
Likede indlæg: 8192

Re: Uber lukker i Danmark

Indlægaf Anilara » 21. apr 2017, 12:58

Jeg har da tænkt mig at støtte op om det.
I øvrigt har jeg kun kørt med danske chauffører...
0
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3059
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5512

Re: Uber lukker i Danmark

Indlægaf Pølsemix » 21. apr 2017, 13:17

Man kan også bare få transporteret sin taske og tage med:
http://www.dagens.dk/politik/fragtfirma ... -ikke-uber

:D
0

Tilbage til "Trafik og (offentlige) transportmidler"