Lille bil til motorvejskørsel (170 km om dagen)?

Her kan du dele din glæde ved, at sidde fast i trafikken eller dine medpassagerer i toget.
Brugeravatar
Elefanne
Indlæg: 103
Tilmeldt: 3. feb 2016, 17:34
Kort karma: 13
Likede indlæg: 183

Lille bil til motorvejskørsel (170 km om dagen)?

Indlægaf Elefanne » 8. feb 2017, 17:28

Hjælp... :genert:

Hvilken bil vil I anbefale, når der dagligt køres omkring 170 km om dagen (primært på motorvej)? Jeg synes virkelig det er en jungle, men jeg aner heller ingenting om biler :lol2:

Hvilket mærke, hvad størrelse motor - hvad skal jeg i det hele taget kigge efter?
Af mærker har jeg Opel, VW og Peugeot i tankerne, men ved ikke lige hvordan de forskellige er? Elle om nogle mærker er bedre end andre? En 3-dørs er i øvrigt mere end nok, da det kun er mig der skal køre i den.

Og jeg har endnu ikke besluttet om der skal købes eller leases. Jeg kommer jo immervæk til at køre 35-40.000 km om året :gruble: Prismæssigt vil jeg helst gerne holde mig under 150.000, hvis jeg ender med at købe.

Kom glad med inspiration, for/imod og gode input :D
0
Every experience, no matter how bad it seems, holds within it a blessing of some kind. The goal is to find it.
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: Lille bil til motorvejskørsel (170 km om dagen)?

Indlægaf billiebean » 8. feb 2017, 17:46

Jeg stod ligesom dig for nogle år siden og skulle bruge en bil og samtidig vidste jeg NADA om biler. Så jeg gjorde det, at jeg købte en brugt men nysynet bil til 25.000 (dvs intet lån), som jeg så kunne "øve" mig i at være bilejer på. Den har indtil videre holdt i 3 år inkl. et par reparationer - ikke noget der vælter budgettet.

Jeg ved nu MEGET mere om biler og hvad der er godt og skidt for mig, så når jeg skal ud og købe en bil næste gang, så kan jeg træffe beslutninger på et langt bedre grundlag.
2
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Lille bil til motorvejskørsel (170 km om dagen)?

Indlægaf Slettet bruger » 8. feb 2017, 17:53

Jeg ville gå efter en bil i miniklassen som f.eks. denne Polo Bluemotion der går ret langt på literen selv om det er en benzinbil: http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/vw/pol ... 5d/3059939. I "gamle" dage var det diesel til pendlere, men efterhånden som der er kommet flere afgifter på dieselbiler skal man op at køre virkelig mange kilometer for at diesel kan betale sig hvis man lægger alle udgifter sammen. Derudover er der byer rundt omkring i Europa der begynder at begrænse adgang for dieselbiler. Det påvirker måske ikke dig lige nu, men det kan brede sig og påvirke brugtpriserne på længere sigt, så jeg ville holde mig til benzin. Og jeg ville holde mig fra mikrobilerne som f.eks. VW Up, Opel Karl og Peugeot 108, de egner sig ikke til at skulle bruge længere tid på motorvejen hver dag.
0
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9824
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1859
Likede indlæg: 9560

Re: Lille bil til motorvejskørsel (170 km om dagen)?

Indlægaf Spjaerten » 8. feb 2017, 18:01

abcd skrev:Jeg ville gå efter en bil i miniklassen som f.eks. denne Polo Bluemotion der går ret langt på literen selv om det er en benzinbil: http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/vw/pol ... 5d/3059939. I "gamle" dage var det diesel til pendlere, men efterhånden som der er kommet flere afgifter på dieselbiler skal man op at køre virkelig mange kilometer for at diesel kan betale sig hvis man lægger alle udgifter sammen. Derudover er der byer rundt omkring i Europa der begynder at begrænse adgang for dieselbiler. Det påvirker måske ikke dig lige nu, men det kan brede sig og påvirke brugtpriserne på længere sigt, så jeg ville holde mig til benzin. Og jeg ville holde mig fra mikrobilerne som f.eks. VW Up, Opel Karl og Peugeot 108, de egner sig ikke til at skulle bruge længere tid på motorvejen hver dag.


Enig jeg elsker min Opel Karl. Men ville ikke vælge den til andet end bypendling.
Den er ikke sjov at køre i i længden (str er fin, komforten osv. Det halter med hestekræfterne).
0
Tryk på * :slem:
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 406
Likede indlæg: 5211

Re: Lille bil til motorvejskørsel (170 km om dagen)?

Indlægaf girl_beat » 8. feb 2017, 19:12

Med så lange daglige ture ville jeg prioritere
- 6 gear
- god benzin/dieseløkonomi
- god siddekomfort (det finder du kun ud af ved at prøve)

Af hensyn til sikkerheden ville jeg kigge i mellemklassen fx Golf, Seat León, Mazda 3, Audi A3/A4, Ford Focus :)
1
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
cola
Permanent bortvist
Indlæg: 2462
Tilmeldt: 16. aug 2015, 11:25
Kort karma: 87
Likede indlæg: 2058

Re: Lille bil til motorvejskørsel (170 km om dagen)?

Indlægaf cola » 8. feb 2017, 19:41

Hvordan kører du bil, er du bedstefar der triller afsted bag en lastbil eller er du mor med 5 unger der gerne vil hjem hurtigere eller er du brian... fart... og det kan kun gå for langsomt ?
For alt efter hvilken kørestil du holder dig er det forskellig bil du skal vælge.
Jeg personligt har intet imod at trille afsted på motorvejen i min lille micro mii, men hvis du ikke kan lide kampen om hvem der skal være forrest, dig der køre 110 eller den store bil der kører 105, men ikke kan lide en lille bil overhaler, så vælg en lidt større bil.
Jeg er skoda fan, hvorfor betale mere for det samme, og en skoda er det samme som en vw. Jeg ville gå efter en fabia eller en karl.
Og selvom det kun er dig der skal køre i den, så handler du vel ind, eller skal køre med ting, så er 5 dør altså ret dejligt at have.
Jo mindre bil du køber jo mere skal du overveje at tage cruice med... for så behøver du ikke føle dig presset af nogen af de andre biler, for din fart er ens.

Jeg har aldrig været god til det der diesel biler, så derfor så kan jeg kun sige... jeg kører benzin og jeg kan få min bil til at kører lidt over 18 km/l selvom den er estimeret til 23... tror jeg nok. men jeg har en lille brian gemt i mig, så jeg ved hvordan jeg bruger min speeder optimalt for at komme op i fart hurtigt.
0
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Lille bil til motorvejskørsel (170 km om dagen)?

Indlægaf JoyNips » 8. feb 2017, 22:15

Jeg knuselsker min Peugeot 108, men til så meget motorvej ville jeg vælge noget større. Min bil trækker ikke voldsomt godt fra og mikrobilerne har generelt en del kabinestøj. Lidt mere motor og komfort tror jeg vil gøre dig gladere i længden.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Lille bil til motorvejskørsel (170 km om dagen)?

Indlægaf kidkomb » 8. feb 2017, 22:20

Jeg kører 140km på arbejdsdage og jeg for alt i verden ikke undvære min fartpilot! Den er også god for benzinøkonomien.
Selvfølgelig, hvis du skal sidde i kø eller køre bykørsel det meste af vejen, så er det nok ikke super vigtigt :D
Så lang en tur, der er det vigtigt at du sidder godt.
Er du en kortere kvinde, som mig, så mærk meget, meget godt efter om du kan nå pedalerne uden at sidde klistret op i rattet eller støde knæene mod noget.
Og også om selen kan sidde uden at den skærer dig ind i halsen.
I nogle biler kan sidespejlene ikke indstilles så jeg kan se ordentligt i dem.
Og så lav er jeg altså heller ikke, jeg er 1,6m.
Jeg kan også bedst lide at der ikke er for mange blinde vinkler. Specielt hvis man skal køre i byer.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Lille bil til motorvejskørsel (170 km om dagen)?

Indlægaf paint » 8. feb 2017, 23:18

Jeg ville nok gå efter en Citroên DS3. Det er ikke en stor bil, men rigelig til en een. Den har en ret god benzinøkonomi. Den er behagelig og komfortabel at køre i, og den kan sagtens følge med på motorvejene - uden at motoren kører for fulde omdrejninger.

http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/citron ... 3d/3050383
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Lover-Moses
Indlæg: 446
Tilmeldt: 6. jul 2016, 12:06
Kort karma: 18
Geografisk sted: Næstved
Likede indlæg: 493

Re: Lille bil til motorvejskørsel (170 km om dagen)?

Indlægaf Lover-Moses » 9. feb 2017, 09:57

Jeg ville uden tvivl gå efter en diesel til det kørselsmønster. Når vi snakker motorvej, så er diesel det mest oplagte valg af flere årsager. De kører med færre omdrejninger hvilket i sig selv giver en bedre kørekomfort pga. mindre støj, men de kører altså også længere per liter.

Hvis man kigger på spritmonitor.de, så kan man se hvad andre med de forskellige motorer har kørt per liter (står som liter/100km), og når man kigger på f.eks. en Polo 1.0 TSI, så er bedste gennemsnit 5.08/100km = 19.6km/l. Det er i sig selv ganske fint, men det er også det bedste gennemsnit på siden for den bil, og når man registrerer sin kørsel på den måde, passer man også automatisk mere på sin kørsel hvilket forvrænger billedet lidt. Desuden er det uden motorvejskørsel, vedkommende har registreret gennemsnitsfarten, hvilket ligger på omkring 43-48km/t i snit. Hæv den til 80 eller 90 og se hvad der sker.

Jeg ville nok mere kigge efter sådan noget her: http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/kia/ri ... 5d/3137733
De fås også med en 1.1 liters der vist er normeret til omkring 30-33km/l men det passer ingen steder, og den vil køre nogenlunde det samme som en 1.4, bare med væsentligt dårligere træk.
0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Lille bil til motorvejskørsel (170 km om dagen)?

Indlægaf Artem » 14. aug 2017, 14:34

Spjaerten skrev:Enig jeg elsker min Opel Karl. Men ville ikke vælge den til andet end bypendling.
Den er ikke sjov at køre i i længden (str er fin, komforten osv. Det halter med hestekræfterne).

Troede faktisk Karl var bedre da jeg har hørt at den er en halv klasse større end de andre og er bedre støj isoleret osv.

Men ellers ville jeg også gå en klasse eller to op. Har selv haft en VW Polo som firmabil og den kører kanon godt, som man sagtens kan holde ud at køre langt i. Men hvis vi taler om køb er VW lidt dyrt hvor jeg nok i stedet ville købe søstermodellen Seat Ibiza eller Toledo.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
didas
Indlæg: 2144
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:28
Kort karma: 404
Geografisk sted: Amager
Likede indlæg: 5792

Re: Lille bil til motorvejskørsel (170 km om dagen)?

Indlægaf didas » 14. aug 2017, 14:49

Jeg har lige købt en Kia Rio som pendlerbil og det er altså en skøn bil. Kørekomforten er god og det er en diesel. Min kører 27,8 km/l men de kan også fået med 31,3. Det er en 1,0 motor men jeg synes den accelererer fint og har ingen problemer med at følge med på motorvejen. Jeg gav 80.000 for en december 2012 model, der havde kørt 82.000 km
0
I was dropped as a baby into a pool of awesomeness and glitter :dance:
Spoock
Indlæg: 132
Tilmeldt: 13. okt 2015, 09:03
Kort karma: 9
Likede indlæg: 165

Re: Lille bil til motorvejskørsel (170 km om dagen)?

Indlægaf Spoock » 12. okt 2017, 13:02

Peugeot 208 1,6 100hk HDI kunne være et godt bud. Det er en virkelig god dieselbil. Jeg er netop kørt 250 km. motorvej i weekenden og lå på ca. 24,5-25 km. literen. Hvis man så samtidig ikke er verdens største (jeg er lige en tand for stor) er der også ganske fin komfort.
0
Brugeravatar
TakeAChanceOnMe
Indlæg: 5890
Tilmeldt: 6. aug 2017, 20:04
Kort karma: 831
Geografisk sted: United Kingdom
Likede indlæg: 14699

Re: Lille bil til motorvejskørsel (170 km om dagen)?

Indlægaf TakeAChanceOnMe » 12. okt 2017, 21:21

Jeg har en VW Up! og kører på motorvej hver dag, dog ikke SÅ langt igen. Har nok højest kørt omkring 100 km om dagen i den. På de længder kørte den omkring 21 km/l, selvom jeg ofte ligger og kører 80-85 mil i timen. Den trækker ganske fint fra og jeg synes egentlig ikke den er ubehagelig i at køre i, selvom den er lille. Du kan mærke det hvis en kæmpe bil suser forbi dig med 170 km i timen, men det er også nogenlunde det.

Jeg købte min brugt - godt og vel 45.000 km havde den gået. Super fin lille bil, med masser af plads selv hvis du er lidt mere langbenet - min kæreste er omkring 175 og føler sig ikke klemt i den. Jeg vil dog sige at jeg savner fart pilot i min. Skulle jeg købe bil igen ville jeg ikke vælge uden fart piloten.
Den er dog ikke specielt god til kø-kørsel når det er kortere turer (40 km dagligt), længere ture gør kø-kørsel ikke den store forskel.
0
Brugeravatar
Elefanne
Indlæg: 103
Tilmeldt: 3. feb 2016, 17:34
Kort karma: 13
Likede indlæg: 183

Re: Lille bil til motorvejskørsel (170 km om dagen)?

Indlægaf Elefanne » 18. dec 2017, 22:14

Tak for alle jeres svar :)

Lille update: Jeg købte tilbage i april måned en ét år gammel Peugeot 208 (1,6 100hk HDI).

Eeelsker den! :dance:
1
Every experience, no matter how bad it seems, holds within it a blessing of some kind. The goal is to find it.

Tilbage til "Trafik og (offentlige) transportmidler"