Comeback til Uber

Her kan du dele din glæde ved, at sidde fast i trafikken eller dine medpassagerer i toget.
Brugeravatar
NoLady
Indlæg: 1270
Tilmeldt: 13. jan 2020, 13:48
Kort karma: 83
Likede indlæg: 2665

Re: Comeback til Uber

Indlægaf NoLady » 7. feb 2024, 10:42

Uber er da velkomne til at komme og drive vognmandsforretning i Danmark, hvis de vil. Men så skal de overholde dansk lovgivning.

Afregning skal ske via et godkendt taxameter, så kunderne er sikrede mod fusk. Der skal være sædefølere i bilerne, så bilen ikke kan bruges til hvidvaskning af penge. Der skal være rimelige arbejdsforhold for chaufførerne, så man ikke får lønslaveri. Det skal være muligt at organisere sig i en fagforening. Det skal være muligt for kunden at sikre sig at chaufføren har en ren straffeattest. Bilen skal være i god mekanisk stand, lovlig, overholde syn osv. Hvis Uber vil sikre de ting bliver overholdt, må de da hjertens gerne drive forretning i Danmark. Østre Landsret har afgjort at Uber er en vognmandsservice, så skal de holde loven for den slags.

Jeg har intet imod at der er konkurrence på dette marked så længe det foregår på samme præmisser, dette er jo så hvor en service som Uber forsøger stort set overalt de eksisterer at omgå reglerne ved at påstå det er en samkørsels ordning når det i praksis absolut ikke er. Derudover er der deres princip om deres medarbejdere ikke er medarbejdere, et forsøg på at undsige sig deres ansvar. Hele Uber's forretnings model siden det startede i USA været baseret på omgå eksisterende lovgivning, der til dels er til for at beskytte forbrugerne og medarbejderne. Så i det store hele har jeg det ret fint med de er blevet forbudte i deres eksisterende form.

Jeg kan heller ikke åbne en restaurant, men samtidig nægte at overholde gældende lov. Jeg har ikke en restaurant – næ, jeg laver bare mad til sultende mennesker. Sådan spiller klaveret ikke.

Man burde heller formulere spørgsmålet: hvorfor ønsker Uber ikke at overholde dansk lovgivning?
6
Det er umuligt, sagde tvivlen
Det er farligt, sagde frygten
Det er unødigt, sagde fornuften
Gør det alligevel, sagde hjertet
Brugeravatar
AFK
Indlæg: 3117
Tilmeldt: 6. maj 2022, 10:54
Kort karma: 43
Likede indlæg: 5347

Re: Comeback til Uber

Indlægaf AFK » 7. feb 2024, 14:38

EmoJanice skrev:
AFK skrev:
Den nye taxalov fra 2018 er noget at det bedste, der er sket i branchen nogenside!


Det gavner bare ikke de udenlandske turister som kommer til København og håber at finde en taxa uden at vide at de skal lægge en time før at chaufføren gider dem.


Lige nøjagtig københavn lider sgu nok ingen nød. For det første er byen oversvømmet med taxaer. For det andet er der så rigeligt med alternativer i form af offentlig trafik.
0
You can't truly call yourself "peaceful" unless you're capable of great violence. If you're not capable of violence, you're not peaceful. You're harmless.

Important distinction.
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Comeback til Uber

Indlægaf landsbytossen » 7. feb 2024, 15:09

En væsentlig forskel på en taxi og uber er kundens sikkerhed.

En taxi synes før første tur og derefter hvert år.
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup

Tilbage til "Trafik og (offentlige) transportmidler"