Elbil, nov 2023?

Her kan du dele din glæde ved, at sidde fast i trafikken eller dine medpassagerer i toget.
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7434
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1574
Likede indlæg: 23523

Re: Elbil, nov 2023?

Indlægaf Aragorn » 5. nov 2023, 07:51

Artem skrev:Jeg har et par store trailere jeg gerne vil kunne trække, så har brug for en bil der kan trække 2000-2500 kg.
Det er der meget få elbiler der kan, og hvor vi taler om biler til plus 700.000 kr.



God pointe. Nu er mit krav 700 kilometer på motorvej samt mindst 300 kilometer med en trailer lastet til 700 kg.

Jeg har det med at glemme traileren men den er faktisk ret vigtig for mig.

Jeg vil omformulere kravet om vejrets påvirkning til at være 'kørsel under de til enhver tid ringest tænkelige forhold'.

Jeg tænker også at benzin og diesel er mere pålideligt i eksempelvis Norges bjerge.
2

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9579
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26795

Re: Elbil, nov 2023?

Indlægaf Santa » 5. nov 2023, 07:56

Aragorn skrev:Jeg skifter til el når jeg kan køre 700 kilometer på en opladning. I dårligt vejr. På motorvej.

Ditto!
Og når der er ladestandere ved alle p-pladser, så os der bor i lejlighed kan lade lige så nemt som vi kan tanke benzin (eller at det kun tager max 10 min at lade fuldt op).
Og når elbilerne er faldet i pris. En rimelig str el-bil er stadig langt over hvad jeg vil betale.
1
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2563
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 129
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8592

Re: Elbil, nov 2023?

Indlægaf Raenil » 5. nov 2023, 07:58

Vi har købt en brugt e-golf og er godt tilfredse med kørekomforten. Den er fantastisk som pendlerbil til og fra Århus.
Vi har to biler - min kones e-golf og min Ford Mondeo. Mondeoen er en stationcar med benzin og træk.
Men efter erfaringen med e-golfen, er der nogle ting der gør, at Mondeoen ikke bliver skiftet ud med en elbil.
1. Rækkevidden er et problem.
Med en fyldt tank kan jeg ramme alle dele af landet -Bornholm. Med elbilen er der grænser.
2. Opladning tager tid på turen, også med hurtigladere.
3. Der er ikke så mange ladestandere endnu.
4. Kørsel med campingvogn - kan lade sig gøre, men i en helt anden prisklasse.
5. Smutture involverer at tage lader ud og sætte den i igen.
6. “I skal jo alligevel holde pause” argumentet er sådan noget iPhone-brugere siger til hinanden, når vi støder i en begrænsning på vores mobiltelefon. Så havde vi alligevel ikke brug for den funktion.
Ja, jeg skal måske holde pause alligevel, men måske ikke lige der. Måske havde jeg tænkt mig at finde en hyggelig rasteplads et sted i en skov. Og ladning på turen er dyrere end ladning derhjemme. En stor del af økonomien ryger, hvis man skal lade ved offentlige ladestandere.
7. Lademarkedet er helt hen i vejret og lader sig slet ikke sammenligne med benzinmarkedet. Det er ret besværligt at finde ud af hvad en ladning koster inden man holder ved standerne og i nogle tilfælde også inden man har ladet. Ladning involverer abonnementsordninger og bindinger til leverandører. Jeg ser frem til at Konkurrencestyrelsen får styr på det.
4
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2563
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 129
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8592

Re: Elbil, nov 2023?

Indlægaf Raenil » 5. nov 2023, 08:00

Aragorn skrev:Jeg skifter til el når jeg kan køre 700 kilometer på en opladning. I dårligt vejr. På motorvej.


Jeg overvejer at skrotte mit lange indlæg og bare erklære mig enig her. Baseret på praktisk erfaring.
0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8743
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7211

Re: Elbil, nov 2023?

Indlægaf Artem » 5. nov 2023, 08:31

Raenil skrev:Vi har købt en brugt e-golf og er godt tilfredse med kørekomforten. Den er fantastisk som pendlerbil til og fra Århus.
Vi har to biler - min kones e-golf og min Ford Mondeo. Mondeoen er en stationcar med benzin og træk.
Men efter erfaringen med e-golfen, er der nogle ting der gør, at Mondeoen ikke bliver skiftet ud med en elbil.
1. Rækkevidden er et problem.
Med en fyldt tank kan jeg ramme alle dele af landet -Bornholm. Med elbilen er der grænser.
2. Opladning tager tid på turen, også med hurtigladere.
3. Der er ikke så mange ladestandere endnu.
4. Kørsel med campingvogn - kan lade sig gøre, men i en helt anden prisklasse.
5. Smutture involverer at tage lader ud og sætte den i igen.
6. “I skal jo alligevel holde pause” argumentet er sådan noget iPhone-brugere siger til hinanden, når vi støder i en begrænsning på vores mobiltelefon. Så havde vi alligevel ikke brug for den funktion.
Ja, jeg skal måske holde pause alligevel, men måske ikke lige der. Måske havde jeg tænkt mig at finde en hyggelig rasteplads et sted i en skov. Og ladning på turen er dyrere end ladning derhjemme. En stor del af økonomien ryger, hvis man skal lade ved offentlige ladestandere.
7. Lademarkedet er helt hen i vejret og lader sig slet ikke sammenligne med benzinmarkedet. Det er ret besværligt at finde ud af hvad en ladning koster inden man holder ved standerne og i nogle tilfælde også inden man har ladet. Ladning involverer abonnementsordninger og bindinger til leverandører. Jeg ser frem til at Konkurrencestyrelsen får styr på det.

Rigtig gode pointer, og har også hørt om det kaos med ladning på lange ture til høj pris.

Personligt kører jeg nærmest aldrig lange ture, så den del er jeg ligeglad med.
Men har brug for en bil som må trække en stor anhænger som en lille 2 tons maskintrailer.
Og det er kun de helt dyre elbiler der må det og med en stor batteripakke som kan være ligegyldig for mig og bare gør bilen unødvendig dyr.

Men som bil nr 2 der altid lader hjemme kan jeg godt se det smarte i en elbil.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
fisken80
Indlæg: 22414
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1135
Likede indlæg: 52726

Re: Elbil, nov 2023?

Indlægaf fisken80 » 5. nov 2023, 09:09

Artem skrev:
Raenil skrev:Vi har købt en brugt e-golf og er godt tilfredse med kørekomforten. Den er fantastisk som pendlerbil til og fra Århus.
Vi har to biler - min kones e-golf og min Ford Mondeo. Mondeoen er en stationcar med benzin og træk.
Men efter erfaringen med e-golfen, er der nogle ting der gør, at Mondeoen ikke bliver skiftet ud med en elbil.
1. Rækkevidden er et problem.
Med en fyldt tank kan jeg ramme alle dele af landet -Bornholm. Med elbilen er der grænser.
2. Opladning tager tid på turen, også med hurtigladere.
3. Der er ikke så mange ladestandere endnu.
4. Kørsel med campingvogn - kan lade sig gøre, men i en helt anden prisklasse.
5. Smutture involverer at tage lader ud og sætte den i igen.
6. “I skal jo alligevel holde pause” argumentet er sådan noget iPhone-brugere siger til hinanden, når vi støder i en begrænsning på vores mobiltelefon. Så havde vi alligevel ikke brug for den funktion.
Ja, jeg skal måske holde pause alligevel, men måske ikke lige der. Måske havde jeg tænkt mig at finde en hyggelig rasteplads et sted i en skov. Og ladning på turen er dyrere end ladning derhjemme. En stor del af økonomien ryger, hvis man skal lade ved offentlige ladestandere.
7. Lademarkedet er helt hen i vejret og lader sig slet ikke sammenligne med benzinmarkedet. Det er ret besværligt at finde ud af hvad en ladning koster inden man holder ved standerne og i nogle tilfælde også inden man har ladet. Ladning involverer abonnementsordninger og bindinger til leverandører. Jeg ser frem til at Konkurrencestyrelsen får styr på det.

Rigtig gode pointer, og har også hørt om det kaos med ladning på lange ture til høj pris.

Personligt kører jeg nærmest aldrig lange ture, så den del er jeg ligeglad med.
Men har brug for en bil som må trække en stor anhænger som en lille 2 tons maskintrailer.
Og det er kun de helt dyre elbiler der må det og med en stor batteripakke som kan være ligegyldig for mig og bare gør bilen unødvendig dyr.

Men som bil nr 2 der altid lader hjemme kan jeg godt se det smarte i en elbil.


Min bror og familie kørte til Italien og hjem over Schweiz denne sommer. De oplevede ikke på noget tidspunkt kaos i forbindelse med at de skulle lade. De kørte ind, ladede og kørte videre. Og det er muligt de betalte mere end når de lader hjemme, men de betalte stadig ikke det man betaler for benzin og diesel.
2
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
fisken80
Indlæg: 22414
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1135
Likede indlæg: 52726

Re: Elbil, nov 2023?

Indlægaf fisken80 » 5. nov 2023, 09:10

Aragorn skrev:
Artem skrev:Jeg har et par store trailere jeg gerne vil kunne trække, så har brug for en bil der kan trække 2000-2500 kg.
Det er der meget få elbiler der kan, og hvor vi taler om biler til plus 700.000 kr.



God pointe. Nu er mit krav 700 kilometer på motorvej samt mindst 300 kilometer med en trailer lastet til 700 kg.

Jeg har det med at glemme traileren men den er faktisk ret vigtig for mig.

Jeg vil omformulere kravet om vejrets påvirkning til at være 'kørsel under de til enhver tid ringest tænkelige forhold'.

Jeg tænker også at benzin og diesel er mere pålideligt i eksempelvis Norges bjerge.


Norge er et af de lande der er længst fremme i forhold til elbiler, så lige der tror jeg sgu egentlig en elbil er rimelig pålidelig…
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8743
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7211

Re: Elbil, nov 2023?

Indlægaf Artem » 5. nov 2023, 09:31

fisken80 skrev:Min bror og familie kørte til Italien og hjem over Schweiz denne sommer. De oplevede ikke på noget tidspunkt kaos i forbindelse med at de skulle lade. De kørte ind, ladede og kørte videre. Og det er muligt de betalte mere end når de lader hjemme, men de betalte stadig ikke det man betaler for benzin og diesel.

Nu kender jeg efterhånden en del med elbiler, og firmabilerne på mit tidligere job var også elbiler.

Der er virkelig en masse nyt at sætte sig ind i forhold til opladning, og med hvor det er mest økonomisk fornuftigt at gøre i forhold til hvilket abonnement man selv har.
Er en stejl oplæringskurve og mange ting at sætte sig ind i. Men ja det er da muligt.

Som eksempel på hvad der skete da vi fik elbiler som firmabiler. Før tog folk ofte en elbil på kursus, eller til et møde længere væk.
Men med de elbiler vi havde fået som skulle lade for at kunne køre hjem igen. Var der nærmest aldrig nogle der tog en elbil til den type formål længere. Men kørte i deres private i stedet. Da folk ganske simpelt ikke kunne overskue det med hvor de skulle lade den henne?

Som sagt langt hen af vejen er det tilvænning, men feks i en firmabil med Clever abonnemet. Hvad gør man lige hvis der ikke er Clever ladeløsning der hvor man skal hen?
Skal man så selv betale for en anden ladeløsning? eller søge på nettet om hvor der er en Clever lader i nærheden, som måske ikke er en hurtig lader.?
Det er kort sagt bare for bøvlet endnu, hvorfor folk tager deres egen bil. Da man ikke føler man har tid og energi til at skulle sætte sig ind i det.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7434
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1574
Likede indlæg: 23523

Re: Elbil, nov 2023?

Indlægaf Aragorn » 5. nov 2023, 10:13

fisken80 skrev:
Aragorn skrev:
Artem skrev:Jeg har et par store trailere jeg gerne vil kunne trække, så har brug for en bil der kan trække 2000-2500 kg.
Det er der meget få elbiler der kan, og hvor vi taler om biler til plus 700.000 kr.



God pointe. Nu er mit krav 700 kilometer på motorvej samt mindst 300 kilometer med en trailer lastet til 700 kg.

Jeg har det med at glemme traileren men den er faktisk ret vigtig for mig.

Jeg vil omformulere kravet om vejrets påvirkning til at være 'kørsel under de til enhver tid ringest tænkelige forhold'.

Jeg tænker også at benzin og diesel er mere pålideligt i eksempelvis Norges bjerge.


Norge er et af de lande der er længst fremme i forhold til elbiler, så lige der tror jeg sgu egentlig en elbil er rimelig pålidelig…


Mjae.. Er de biler jævnt fordelt? Langt størstedelen af Norge er ødemark, og hoveddelen af befolkningen bor i den sydlige del af landet. Det er forskel på at køre langt nordpå eller i Oslo eller Bergen.
0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
PaleSeptember
Indlæg: 11649
Tilmeldt: 16. dec 2015, 17:28
Kort karma: 916
Likede indlæg: 18743

Re: Elbil, nov 2023?

Indlægaf PaleSeptember » 5. nov 2023, 10:44

Vi har to biler, og den ene er en elbil, som vi købte for 2 år siden. Den anden er en dieselbil (Qashqai), som nu er næsten 7 år gammel. Vi fortsætter med at køre i Qashqaien til den ikke kan mere, og så bliver den også skiftet ud med en elbil.
0
Vejen til helvede er brolagt med gode intentioner
fisken80
Indlæg: 22414
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1135
Likede indlæg: 52726

Re: Elbil, nov 2023?

Indlægaf fisken80 » 5. nov 2023, 11:40

Artem skrev:
fisken80 skrev:Min bror og familie kørte til Italien og hjem over Schweiz denne sommer. De oplevede ikke på noget tidspunkt kaos i forbindelse med at de skulle lade. De kørte ind, ladede og kørte videre. Og det er muligt de betalte mere end når de lader hjemme, men de betalte stadig ikke det man betaler for benzin og diesel.

Nu kender jeg efterhånden en del med elbiler, og firmabilerne på mit tidligere job var også elbiler.

Der er virkelig en masse nyt at sætte sig ind i forhold til opladning, og med hvor det er mest økonomisk fornuftigt at gøre i forhold til hvilket abonnement man selv har.
Er en stejl oplæringskurve og mange ting at sætte sig ind i. Men ja det er da muligt.

Som eksempel på hvad der skete da vi fik elbiler som firmabiler. Før tog folk ofte en elbil på kursus, eller til et møde længere væk.
Men med de elbiler vi havde fået som skulle lade for at kunne køre hjem igen. Var der nærmest aldrig nogle der tog en elbil til den type formål længere. Men kørte i deres private i stedet. Da folk ganske simpelt ikke kunne overskue det med hvor de skulle lade den henne?

Som sagt langt hen af vejen er det tilvænning, men feks i en firmabil med Clever abonnemet. Hvad gør man lige hvis der ikke er Clever ladeløsning der hvor man skal hen?
Skal man så selv betale for en anden ladeløsning? eller søge på nettet om hvor der er en Clever lader i nærheden, som måske ikke er en hurtig lader.?
Det er kort sagt bare for bøvlet endnu, hvorfor folk tager deres egen bil. Da man ikke føler man har tid og energi til at skulle sætte sig ind i det.


Bilen leder selv hen til nærmeste ladested, jeg kan godt nok ikke lige se problemet.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8743
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7211

Re: Elbil, nov 2023?

Indlægaf Artem » 5. nov 2023, 12:06

fisken80 skrev:
Artem skrev:
fisken80 skrev:Min bror og familie kørte til Italien og hjem over Schweiz denne sommer. De oplevede ikke på noget tidspunkt kaos i forbindelse med at de skulle lade. De kørte ind, ladede og kørte videre. Og det er muligt de betalte mere end når de lader hjemme, men de betalte stadig ikke det man betaler for benzin og diesel.

Nu kender jeg efterhånden en del med elbiler, og firmabilerne på mit tidligere job var også elbiler.

Der er virkelig en masse nyt at sætte sig ind i forhold til opladning, og med hvor det er mest økonomisk fornuftigt at gøre i forhold til hvilket abonnement man selv har.
Er en stejl oplæringskurve og mange ting at sætte sig ind i. Men ja det er da muligt.

Som eksempel på hvad der skete da vi fik elbiler som firmabiler. Før tog folk ofte en elbil på kursus, eller til et møde længere væk.
Men med de elbiler vi havde fået som skulle lade for at kunne køre hjem igen. Var der nærmest aldrig nogle der tog en elbil til den type formål længere. Men kørte i deres private i stedet. Da folk ganske simpelt ikke kunne overskue det med hvor de skulle lade den henne?

Som sagt langt hen af vejen er det tilvænning, men feks i en firmabil med Clever abonnemet. Hvad gør man lige hvis der ikke er Clever ladeløsning der hvor man skal hen?
Skal man så selv betale for en anden ladeløsning? eller søge på nettet om hvor der er en Clever lader i nærheden, som måske ikke er en hurtig lader.?
Det er kort sagt bare for bøvlet endnu, hvorfor folk tager deres egen bil. Da man ikke føler man har tid og energi til at skulle sætte sig ind i det.


Bilen leder selv hen til nærmeste ladested, jeg kan godt nok ikke lige se problemet.

Ja det kan nogle elbiler, men langt fra alle.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8952
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1518
Likede indlæg: 25647

Re: Elbil, nov 2023?

Indlægaf Madam Pomfrey » 5. nov 2023, 12:21

Jeg vil meget gerne have en elbil, og tænker også jeg skal om nogle år, det tænkte jeg også for et par år siden, men jeg synes fortsat der er en stor udvikling bl.a. ifht rækkevidde, og så synes jeg der er lidt for "spændene" udsving i priserne, med bl.a Tesla, jeg har ikke lyst til et stort værdi tab.
Og sidst men ikke mindst også en bedre fornemmelse af hvor mange km der er i sådan er batteri, så jeg ikke står med et slidt batteri med halv kapacitet efter 5-6 år.
Jeg pendler og har 90 km kørsel dagligt, halvdelen motorvej, og jeg har brug for ikke at skulle lade hver anden - 3. Dag nødvendigvis.

De biler jeg synes er fede, og som matcher behov ifht størrelse og rækkevidde synes jeg også er liiige dyre nok for min økonomi.
Jeg skal have et stort bagagerum med plads til hund og halløj, og god plads på bagsædet til 3, og gerne en 7 personers, men der kan jeg godt gå på kompromis.

Jeg har pt blik for Skoda Enyaq, og overvejer meget at komme ud på en prøvetur.
Min søster har aiways, og den matcher budgettet okay, og lever op til størrelseskravet. Den er ganske fin at køre i, dog er den ret krakilsk med afstribning og laver en meget hård opretning, hvis man glemmer at blinke ved vognbane skift :tie:
Og så er den bare ikke vildt pænt udvendig :sarkasme:
Senest rettet af Madam Pomfrey 5. nov 2023, 12:45, rettet i alt 1 gang.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2563
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 129
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8592

Re: Elbil, nov 2023?

Indlægaf Raenil » 5. nov 2023, 12:44

fisken80 skrev:Bilen leder selv hen til nærmeste ladested, som firmaet har en aftale med, jeg kan godt nok ikke lige se problemet.


Så, jeg fiksede det lige for dig.
Jeg sagde aldrig at det er svært at lade. I nogle områder kan det være - også i Danmark - men på motorvej er det ikke noget problem.
Jeg siger at markedet er svært at gennemskue, og dermed er prisen per kwh højere end den burde være.

Her er nogle andres ord for det samme - jeg orker ikke lige at lave et sammendrag. https://pro.ing.dk/mobilitytech/artikel ... oerers-all
1
fisken80
Indlæg: 22414
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1135
Likede indlæg: 52726

Re: Elbil, nov 2023?

Indlægaf fisken80 » 5. nov 2023, 13:01

Raenil skrev:
fisken80 skrev:Bilen leder selv hen til nærmeste ladested, som firmaet har en aftale med, jeg kan godt nok ikke lige se problemet.


Så, jeg fiksede det lige for dig.
Jeg sagde aldrig at det er svært at lade. I nogle områder kan det være - også i Danmark - men på motorvej er det ikke noget problem.
Jeg siger at markedet er svært at gennemskue, og dermed er prisen per kwh højere end den burde være.

Her er nogle andres ord for det samme - jeg orker ikke lige at lave et sammendrag. https://pro.ing.dk/mobilitytech/artikel ... oerers-all


Ja? Hvorfor skulle det være et problem? Uanset hvad er det stadig billigere end at tanke benzin og diesel.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans

Tilbage til "Trafik og (offentlige) transportmidler"