Elbil, nov 2023?

Her kan du dele din glæde ved, at sidde fast i trafikken eller dine medpassagerer i toget.
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Indlæg: 4128
Tilmeldt: 3. sep 2015, 09:49
Kort karma: 111
Likede indlæg: 3726

Re: Elbil, nov 2023?

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 6. nov 2023, 02:18

Artem skrev:
Vlad Kalashnikov skrev:
Artem skrev:Jeg har et par store trailere jeg gerne vil kunne trække, så har brug for en bil der kan trække 2000-2500 kg.
Du skal have en Cybertruck :lun: Om end den nok kommer over 700k.
Føj for satan den er grim, og er slet ikke til Tesla.
Jeg syntes Cybertruck er den mest nyskabende og markante bil i årtier. Måske siden slut 60erne. Både med hensyn til udseende og materialer. Ellers ligner stort set alle andre biler hinanden (F150 ligner til forveksling Toyota Tundra, og alle de andre fra Toyota, Nissan, GMC, Chevrolet, etc.). Men her er endelig en bil der ikke ser ud til at være designet af en feminiseret risk adverse komite af midwits. Så hurrah for Cybertruck. Om den er flot ved jeg ikke. Ikke så mange bløde runde former. Den har et mere maskulint udtryk, ligesom muskelbiler fra 1960/70erne. Den ligner en bil der kan overleve zombieapokalypsen, hvor alle de andre biler ligner props fra en Barbiefilm. Men hvis man er mere til Barbie end Mad Max er den sikkert ikke flot.

Men hensyn til Tesla, så ved jeg det er blevet moderne for progressive elementer i USA at hade på Elon Musk (AOC måtte vist skille sig af med sin da det pludseligt var et dårlig identitetspolitiks signal), men Elon Musk har med Tesla givetvis formået enehåndigt skubbet elbiler frem med 5 år eller mere. Ved selv at lave nye biler, og ved at presse de andre til at investerer i elbiler og batterier. Uden Tesla ville vi ikke bare ikke have Model 3. Vi ville givetvis heller ikke have alle de tyske, franske og kinesiske elbiler.

Artem skrev:Men det er lidt interessant med eldrevne pickups som Ford F-150 Lightning :lun:
Billede
Senest rettet af Vlad Kalashnikov 6. nov 2023, 02:26, rettet i alt 1 gang.
1
Grab them by the pussy
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Indlæg: 4128
Tilmeldt: 3. sep 2015, 09:49
Kort karma: 111
Likede indlæg: 3726

Re: Elbil, nov 2023?

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 6. nov 2023, 02:23

Wizzze skrev:
fisken80 skrev:
Artem skrev:
Vlad Kalashnikov skrev:
Artem skrev:Jeg har et par store trailere jeg gerne vil kunne trække, så har brug for en bil der kan trække 2000-2500 kg.
Du skal have en Cybertruck :lun: Om end den nok kommer over 700k.

Føj for satan den er grim, og er slet ikke til Tesla.

Men det er lidt interessant med eldrevne pickups som Ford F-150 Lightning :lun:
Men forstår helt ærligt ikke priserne. Den koster fra 50.000 dollas i USA som er 350.000 kr.
Men startpriserne her i landet bliver nærmere omkring 1 mio kr. :gruble:

For det er interessant med de elektriske pickups, hvis de kommer med 4 hjulstræk og må trække 2500-3500 kg,
Og ikke som den eneste pickup man kan købe her i landet i dag en Maxus med baghjulstræk og som må trække 1000 kg. Som jo er totalt ubrugeligt.
Men den største grund til at de elekriske pickups er interessante er at den grønne ejerafgift er så høj i dag at selv anlængsentreprenøren vælger dem fra, da den grønne ejerafgift er op i mod 20.000 kr om året. :8:
Men da sådan en el-pickup ikke kører ret langt pr KWh, så ender de faktisk også med at blive halvdyre i ejerafgift. :whine:


Jeg nåede lige at tænke: jaja, hvor slemt kan det lige være. Men altså - holy moly hvor er den dog grim. Er der seriøst nogen, der frivilligt vil eje den bil?


Den ligner noget som SpaceX har designet til en kommende måne mission, men så har EM fået en af sine “gode ideer” og sat den i produktion hos Tesla :lol:
Den deler nogle materialer (rustfrit stål) med Starship. Jeg købte en gang en Saab. Den havde sådan nogle lille detaljer der viste den delte lidt med jagerflys-producenten Saab (Gripen). Det var ok-cool syntes jeg.

Men et chad-rumskib er nu alligevel mere cool end et jomfru-fly.

Billede
0
Grab them by the pussy
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8768
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7222

Re: Elbil, nov 2023?

Indlægaf Artem » 6. nov 2023, 06:56

Vlad Kalashnikov skrev:Jeg syntes Cybertruck er den mest nyskabende og markante bil i årtier. Måske siden slut 60erne. Både med hensyn til udseende og materialer. Ellers ligner stort set alle andre biler hinanden (F150 ligner til forveksling Toyota Tundra, og alle de andre fra Toyota, Nissan, GMC, Chevrolet, etc.). Men her er endelig en bil der ikke ser ud til at være designet af en feminiseret risk adverse komite af midwits. Så hurrah for Cybertruck. Om den er flot ved jeg ikke. Ikke så mange bløde runde former. Den har et mere maskulint udtryk, ligesom muskelbiler fra 1960/70erne. Den ligner en bil der kan overleve zombieapokalypsen, hvor alle de andre biler ligner props fra en Barbiefilm. Men hvis man er mere til Barbie end Mad Max er den sikkert ikke flot.

Men hensyn til Tesla, så ved jeg det er blevet moderne for progressive elementer i USA at hade på Elon Musk (AOC måtte vist skille sig af med sin da det pludseligt var et dårlig identitetspolitiks signal), men Elon Musk har med Tesla givetvis formået enehåndigt skubbet elbiler frem med 5 år eller mere. Ved selv at lave nye biler, og ved at presse de andre til at investerer i elbiler og batterier. Uden Tesla ville vi ikke bare ikke have Model 3. Vi ville givetvis heller ikke have alle de tyske, franske og kinesiske elbiler.

Jeg er konservativ i min smag på biler, hvor jeg synes de pæneste er dem som ligner almindelige biler, og som ligner biler inde i kabinen, som ikke bare er fyldt med en stor skærm og ingen knapper.

Så når jeg siger nej tak til Tesla er det fordi jeg ikke kan lide deres design ude, og endnu mindre synes om hvordan de har indrettet førerpladsen.
Kort sagt er Tasla et softwarefirma som har gjort sig til at bygge biler. De har nytænkt det på mange måder med at bygge bilen af færrest mulige dele. Hvor det hele styres fra software, som de også er gode til at lave.
Men selve den mekaniske bil, med at lave samlinger perfekte, male bilen så det holder, og bruge materialer i kabinen som virker solide og lækre. Der halter de meget, da de ikke har den samme erfaring som de gamle bilproducenter.
De gamle producenter er så omvendt dårlige til software når de nu også smider store skærme i deres biler og dropper en del fysiske knapper.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Fledermäuslein
Indlæg: 2129
Tilmeldt: 28. aug 2015, 20:06
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6856

Re: Elbil, nov 2023?

Indlægaf Fledermäuslein » 6. nov 2023, 13:31

Jeg kører til DK et par gange om året og jeg får akutte mareridtsagtige ticks ved tanken om at skulle opholde mig på tyske rastepladser længere end allerallerallerhøjst nødvendigt. Så hvis vores primære bil skal skiftes til en el-bil, skal den have en rækkevidde på mindst 800 km ligesom vores dieselbil har det.

Min pendlerbil kunne egentlig godt have været en el, men da vi købte brugt denne gang, havde vi ikke lyst til at binde an med el. Jeg har ingen fornemmelse for, hvilke batterier der holder godt og hvor mange kørte km det giver mening at acceptere i en brugt el-bil.

Jeg bliver dog nysgerrig, når flere af jer skriver, at de kører bedre end de traditionelle motorer, det har jeg simpelthen så svært ved at forestille mig.
0
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16414
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1416
Likede indlæg: 30548

Re: Elbil, nov 2023?

Indlægaf TinaW » 6. nov 2023, 13:37

Fledermäuslein skrev:Jeg kører til DK et par gange om året og jeg får akutte mareridtsagtige ticks ved tanken om at skulle opholde mig på tyske rastepladser længere end allerallerallerhøjst nødvendigt. Så hvis vores primære bil skal skiftes til en el-bil, skal den have en rækkevidde på mindst 800 km ligesom vores dieselbil har det.

Min pendlerbil kunne egentlig godt have været en el, men da vi købte brugt denne gang, havde vi ikke lyst til at binde an med el. Jeg har ingen fornemmelse for, hvilke batterier der holder godt og hvor mange kørte km det giver mening at acceptere i en brugt el-bil.

Jeg bliver dog nysgerrig, når flere af jer skriver, at de kører bedre end de traditionelle motorer, det har jeg simpelthen så svært ved at forestille mig.


Accelerationen i en elbil er konstant. Den accelerer ikke langsommere, som farten bliver højere.
Jeg synes det er svært at forklare, men både min mand og jeg sad bare og smilede, da vi prøvede den model, vi endte med at købe.
Det tror jeg aldrig jeg har gjort i en fossil bil.
Det er klart, hvis køreglæde for dig er lyden af en V8 motor, så vil den stille elbil, nok ikke kunne konkurrere med det.
Vi har ikke været udenlands i vores endnu, men fra de grupper jeg er med i på facebook, lader det til at de fleste tager ladestop med, som en del af rejsen/turen, i stedet for at se dem som nødvendige onder, der bare skal overstås.
0
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9612
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 995
Likede indlæg: 26893

Re: Elbil, nov 2023?

Indlægaf Santa » 6. nov 2023, 14:43

Wizzze skrev:Nu har jeg været ude og prøve et par ellerter og også et par plug-ins, og jeg kan sagtens se tiltrækningen ved El, de kører generelt godt, er stille, og der er træk med det samme. Men 15-10min prøvetur er jo langt fra en hverdag med el. Nu har jeg siddet og kigget/regnet på opladning, og det er jo en jungle :panik: og især hvis man bor i lejlighed og ikke kan få opsat en oplader.

Jer med EL hvor/hvordan lader i? Hjemme med egen/lejet box, ude på offentlige ladere? På jobbet? Eller noget helt fjerde ?

Langt de fleste elbil-ejere bor i eget hus og lader hjemme, så jeg forleden i en grafik.
Meget få bor i lejlighed - nok af samme grund.
Jeg (lejlighed i KBH) bliver i hvert fald ikke ejer af en elbil før der er så mange standere at man må lade den stå ved lader natten over eller før lynlader er alle vegne og bilens rækkevidde er 700+ km på en opladning. I modvind. Op ad bakke. Med to tykke trunter i.
0
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8768
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7222

Re: Elbil, nov 2023?

Indlægaf Artem » 6. nov 2023, 14:47

TinaW skrev:
Fledermäuslein skrev:Jeg kører til DK et par gange om året og jeg får akutte mareridtsagtige ticks ved tanken om at skulle opholde mig på tyske rastepladser længere end allerallerallerhøjst nødvendigt. Så hvis vores primære bil skal skiftes til en el-bil, skal den have en rækkevidde på mindst 800 km ligesom vores dieselbil har det.

Min pendlerbil kunne egentlig godt have været en el, men da vi købte brugt denne gang, havde vi ikke lyst til at binde an med el. Jeg har ingen fornemmelse for, hvilke batterier der holder godt og hvor mange kørte km det giver mening at acceptere i en brugt el-bil.

Jeg bliver dog nysgerrig, når flere af jer skriver, at de kører bedre end de traditionelle motorer, det har jeg simpelthen så svært ved at forestille mig.


Accelerationen i en elbil er konstant. Den accelerer ikke langsommere, som farten bliver højere.
Jeg synes det er svært at forklare, men både min mand og jeg sad bare og smilede, da vi prøvede den model, vi endte med at købe.
Det tror jeg aldrig jeg har gjort i en fossil bil.

Det er klart, hvis køreglæde for dig er lyden af en V8 motor, så vil den stille elbil, nok ikke kunne konkurrere med det.
Vi har ikke været udenlands i vores endnu, men fra de grupper jeg er med i på facebook, lader det til at de fleste tager ladestop med, som en del af rejsen/turen, i stedet for at se dem som nødvendige onder, der bare skal overstås.

Det markerede forstår jeg helt ærligt ikke.
Altså er med på at de fleste elbiler har mange hypper og er tilsvarende hurtige i optrækket, sammen med at der ikke er noget gearskifte.
Men ud over at det er sjovt den første uge. Så kører de fleste i elbiler meget pænt og fornuftigt for netop at få den til at køre så langt som muligt. Lige som mange også gør i benzin og diesel biler.

Jeg undrer mig modsat over hvorfor alle elbilerne skal have så mange hypper?
Eller kender som sådan godt svaret, som er at det nærmest ikke koster noget ekstra at lave en elmotor som er dobbelt så stræk som en motor bilen reelt godt kunne nøjes med. Så nå elbiler er dyre på grund af batteriet vælger de at give folk dobbelt så mange hypper i stedet, da det ikke koster dem noget.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Fledermäuslein
Indlæg: 2129
Tilmeldt: 28. aug 2015, 20:06
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6856

Re: Elbil, nov 2023?

Indlægaf Fledermäuslein » 6. nov 2023, 15:55

Artem skrev:
TinaW skrev:
Fledermäuslein skrev:Jeg kører til DK et par gange om året og jeg får akutte mareridtsagtige ticks ved tanken om at skulle opholde mig på tyske rastepladser længere end allerallerallerhøjst nødvendigt. Så hvis vores primære bil skal skiftes til en el-bil, skal den have en rækkevidde på mindst 800 km ligesom vores dieselbil har det.

Min pendlerbil kunne egentlig godt have været en el, men da vi købte brugt denne gang, havde vi ikke lyst til at binde an med el. Jeg har ingen fornemmelse for, hvilke batterier der holder godt og hvor mange kørte km det giver mening at acceptere i en brugt el-bil.

Jeg bliver dog nysgerrig, når flere af jer skriver, at de kører bedre end de traditionelle motorer, det har jeg simpelthen så svært ved at forestille mig.


Accelerationen i en elbil er konstant. Den accelerer ikke langsommere, som farten bliver højere.
Jeg synes det er svært at forklare, men både min mand og jeg sad bare og smilede, da vi prøvede den model, vi endte med at købe.
Det tror jeg aldrig jeg har gjort i en fossil bil.

Det er klart, hvis køreglæde for dig er lyden af en V8 motor, så vil den stille elbil, nok ikke kunne konkurrere med det.
Vi har ikke været udenlands i vores endnu, men fra de grupper jeg er med i på facebook, lader det til at de fleste tager ladestop med, som en del af rejsen/turen, i stedet for at se dem som nødvendige onder, der bare skal overstås.

Det markerede forstår jeg helt ærligt ikke.
Altså er med på at de fleste elbiler har mange hypper og er tilsvarende hurtige i optrækket, sammen med at der ikke er noget gearskifte.
Men ud over at det er sjovt den første uge. Så kører de fleste i elbiler meget pænt og fornuftigt for netop at få den til at køre så langt som muligt. Lige som mange også gør i benzin og diesel biler.

Jeg undrer mig modsat over hvorfor alle elbilerne skal have så mange hypper?
Eller kender som sådan godt svaret, som er at det nærmest ikke koster noget ekstra at lave en elmotor som er dobbelt så stræk som en motor bilen reelt godt kunne nøjes med. Så nå elbiler er dyre på grund af batteriet vælger de at give folk dobbelt så mange hypper i stedet, da det ikke koster dem noget.


Måske er forskellen så i virkeligheden, at de fleste danskere grundet horrible afgifter kun har haft få hestekræfter førhen og derfor føles det så godt at komme i el-bil? Det problem har jeg nemlig ikke i Tyskland :-D
0
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16414
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1416
Likede indlæg: 30548

Re: Elbil, nov 2023?

Indlægaf TinaW » 6. nov 2023, 16:46

Artem skrev:
TinaW skrev:
Fledermäuslein skrev:Jeg kører til DK et par gange om året og jeg får akutte mareridtsagtige ticks ved tanken om at skulle opholde mig på tyske rastepladser længere end allerallerallerhøjst nødvendigt. Så hvis vores primære bil skal skiftes til en el-bil, skal den have en rækkevidde på mindst 800 km ligesom vores dieselbil har det.

Min pendlerbil kunne egentlig godt have været en el, men da vi købte brugt denne gang, havde vi ikke lyst til at binde an med el. Jeg har ingen fornemmelse for, hvilke batterier der holder godt og hvor mange kørte km det giver mening at acceptere i en brugt el-bil.

Jeg bliver dog nysgerrig, når flere af jer skriver, at de kører bedre end de traditionelle motorer, det har jeg simpelthen så svært ved at forestille mig.


Accelerationen i en elbil er konstant. Den accelerer ikke langsommere, som farten bliver højere.
Jeg synes det er svært at forklare, men både min mand og jeg sad bare og smilede, da vi prøvede den model, vi endte med at købe.
Det tror jeg aldrig jeg har gjort i en fossil bil.

Det er klart, hvis køreglæde for dig er lyden af en V8 motor, så vil den stille elbil, nok ikke kunne konkurrere med det.
Vi har ikke været udenlands i vores endnu, men fra de grupper jeg er med i på facebook, lader det til at de fleste tager ladestop med, som en del af rejsen/turen, i stedet for at se dem som nødvendige onder, der bare skal overstås.

Det markerede forstår jeg helt ærligt ikke.
Altså er med på at de fleste elbiler har mange hypper og er tilsvarende hurtige i optrækket, sammen med at der ikke er noget gearskifte.
Men ud over at det er sjovt den første uge. Så kører de fleste i elbiler meget pænt og fornuftigt for netop at få den til at køre så langt som muligt. Lige som mange også gør i benzin og diesel biler.

Jeg undrer mig modsat over hvorfor alle elbilerne skal have så mange hypper?
Eller kender som sådan godt svaret, som er at det nærmest ikke koster noget ekstra at lave en elmotor som er dobbelt så stræk som en motor bilen reelt godt kunne nøjes med. Så nå elbiler er dyre på grund af batteriet vælger de at give folk dobbelt så mange hypper i stedet, da det ikke koster dem noget.


Det er nok svært at forklare. Jeg synes det er en fantastisk følelse at køre i elbil, også selvom jeg 95 % af tiden kører snusfornuftigt.
0
Kakadu
Indlæg: 3503
Tilmeldt: 7. jul 2019, 20:27
Kort karma: 573
Likede indlæg: 10334

Re: Elbil, nov 2023?

Indlægaf Kakadu » 6. nov 2023, 16:50

Fledermäuslein skrev:
Artem skrev:
TinaW skrev:
Fledermäuslein skrev:Jeg kører til DK et par gange om året og jeg får akutte mareridtsagtige ticks ved tanken om at skulle opholde mig på tyske rastepladser længere end allerallerallerhøjst nødvendigt. Så hvis vores primære bil skal skiftes til en el-bil, skal den have en rækkevidde på mindst 800 km ligesom vores dieselbil har det.

Min pendlerbil kunne egentlig godt have været en el, men da vi købte brugt denne gang, havde vi ikke lyst til at binde an med el. Jeg har ingen fornemmelse for, hvilke batterier der holder godt og hvor mange kørte km det giver mening at acceptere i en brugt el-bil.

Jeg bliver dog nysgerrig, når flere af jer skriver, at de kører bedre end de traditionelle motorer, det har jeg simpelthen så svært ved at forestille mig.


Accelerationen i en elbil er konstant. Den accelerer ikke langsommere, som farten bliver højere.
Jeg synes det er svært at forklare, men både min mand og jeg sad bare og smilede, da vi prøvede den model, vi endte med at købe.
Det tror jeg aldrig jeg har gjort i en fossil bil.

Det er klart, hvis køreglæde for dig er lyden af en V8 motor, så vil den stille elbil, nok ikke kunne konkurrere med det.
Vi har ikke været udenlands i vores endnu, men fra de grupper jeg er med i på facebook, lader det til at de fleste tager ladestop med, som en del af rejsen/turen, i stedet for at se dem som nødvendige onder, der bare skal overstås.

Det markerede forstår jeg helt ærligt ikke.
Altså er med på at de fleste elbiler har mange hypper og er tilsvarende hurtige i optrækket, sammen med at der ikke er noget gearskifte.
Men ud over at det er sjovt den første uge. Så kører de fleste i elbiler meget pænt og fornuftigt for netop at få den til at køre så langt som muligt. Lige som mange også gør i benzin og diesel biler.

Jeg undrer mig modsat over hvorfor alle elbilerne skal have så mange hypper?
Eller kender som sådan godt svaret, som er at det nærmest ikke koster noget ekstra at lave en elmotor som er dobbelt så stræk som en motor bilen reelt godt kunne nøjes med. Så nå elbiler er dyre på grund af batteriet vælger de at give folk dobbelt så mange hypper i stedet, da det ikke koster dem noget.


Måske er forskellen så i virkeligheden, at de fleste danskere grundet horrible afgifter kun har haft få hestekræfter førhen og derfor føles det så godt at komme i el-bil? Det problem har jeg nemlig ikke i Tyskland :-D

Det tror jeg ikke. Vi har fx haft en Volvo xc90, og den var fed at køre i, men vores lille e-golf er meget federe. Den der følelse når man bliver trykket tilbage i sædet under acceleration, den er jeg ret vild med :lun:
0
Hvis hesten er død, så stå af.
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14956
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1189
Likede indlæg: 25184

Re: Elbil, nov 2023?

Indlægaf sigge » 7. nov 2023, 10:52

Min nuværende benzinbil er 6 år gammel, og jeg har ikke planer om at udskifte den lige nu, fordi jeg har et begrænset kørselsbehov og derfor ikke slider så meget på den. Havde jeg nu kørt min. 100 km hver dag, som jeg gjorde indtil for 2 år siden, ville jeg nok overveje at udskifte den nu, og så var det sikkert blevet en benzin igen, fordi jeg ikke har lademuligheder, hvor jeg bor.

Jeg har ikke brug for en stor bil, jeg vil egentlig gerne have en lille elbil, og der er udvalget ikke så stort. Samtidig kvier jeg mig ved at give 300.000 for en bil. Så jeg venter spændt på 2025, hvor flere bilfabrikker skulle komme med små elbiler - historien melder dog ikke noget om prisen. Rækkevidden bliver jo nok også tilsvarende mindre, men det er sjældent jeg kører mere end 200 km på en dag, så jeg tror godt, jeg kunne arbejde med 3-400 km rækkevidde. Hvis jeg skal skifte over til el, er det dog en forudsætning, at jeg får mulighed for at lade, hvor jeg bor. Jeg har spurgt direktøren i vores boligforening om det på beboermøderne de sidste 3 år, og måske kommer der noget næste år. Der udføres i hvert fald elforsyning til nogle nye P-pladser, der skal etableres. Samtidigt er der forlydender om, at nogen vil bygge (betalings)parkering med ladestandere til elbiler lige ved siden af boligforeningens P-plads, så det kunne også være en mulighed, hvis det ikke bliver alt for dyrt.

Så der går i hvert fald lige et par år, før jeg er klar til at tage springet.
0
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Moe
Indlæg: 4233
Tilmeldt: 9. sep 2022, 11:34
Kort karma: 23
Likede indlæg: 1195

Re: Elbil, nov 2023?

Indlægaf Moe » 7. nov 2023, 11:49

Aragorn skrev:Jeg skifter til el når jeg kan køre 700 kilometer på en opladning. I dårligt vejr. På motorvej.

Det bliver tidligt i 2025, muligvis først omkring 2030, da det kræver kommercielle og betalelige solid-state batterier, som pt. er for dyre til brug i elbiler.
0
Homer: “Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that’s even remotely true. Facts schmacts.”
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25021
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30014

Re: Elbil, nov 2023?

Indlægaf Wizzze » 7. nov 2023, 12:07

Artem skrev:
Vlad Kalashnikov skrev:Jeg syntes Cybertruck er den mest nyskabende og markante bil i årtier. Måske siden slut 60erne. Både med hensyn til udseende og materialer. Ellers ligner stort set alle andre biler hinanden (F150 ligner til forveksling Toyota Tundra, og alle de andre fra Toyota, Nissan, GMC, Chevrolet, etc.). Men her er endelig en bil der ikke ser ud til at være designet af en feminiseret risk adverse komite af midwits. Så hurrah for Cybertruck. Om den er flot ved jeg ikke. Ikke så mange bløde runde former. Den har et mere maskulint udtryk, ligesom muskelbiler fra 1960/70erne. Den ligner en bil der kan overleve zombieapokalypsen, hvor alle de andre biler ligner props fra en Barbiefilm. Men hvis man er mere til Barbie end Mad Max er den sikkert ikke flot.

Men hensyn til Tesla, så ved jeg det er blevet moderne for progressive elementer i USA at hade på Elon Musk (AOC måtte vist skille sig af med sin da det pludseligt var et dårlig identitetspolitiks signal), men Elon Musk har med Tesla givetvis formået enehåndigt skubbet elbiler frem med 5 år eller mere. Ved selv at lave nye biler, og ved at presse de andre til at investerer i elbiler og batterier. Uden Tesla ville vi ikke bare ikke have Model 3. Vi ville givetvis heller ikke have alle de tyske, franske og kinesiske elbiler.

Jeg er konservativ i min smag på biler, hvor jeg synes de pæneste er dem som ligner almindelige biler, og som ligner biler inde i kabinen, som ikke bare er fyldt med en stor skærm og ingen knapper.

Så når jeg siger nej tak til Tesla er det fordi jeg ikke kan lide deres design ude, og endnu mindre synes om hvordan de har indrettet førerpladsen.
Kort sagt er Tasla et softwarefirma som har gjort sig til at bygge biler. De har nytænkt det på mange måder med at bygge bilen af færrest mulige dele. Hvor det hele styres fra software, som de også er gode til at lave.
Men selve den mekaniske bil, med at lave samlinger perfekte, male bilen så det holder, og bruge materialer i kabinen som virker solide og lækre. Der halter de meget, da de ikke har den samme erfaring som de gamle bilproducenter.
De gamle producenter er så omvendt dårlige til software når de nu også smider store skærme i deres biler og dropper en del fysiske knapper.


Jeg er også forstokket og konservativ, men kan faktisk godt lide Tesla udefra, mit problem kommer inden i, der er minimalismen bare for gennemført. Og så har jeg et problem med udsyn bagud/bagspejl og så den der on/off speeder, hvor bilen “hugger” bare man løfter foden lidt. Der foretrækker jeg de “gamle” bilproducenters el versioner, der prøver at gøre overgangen til el blødere, og mere som en normal Benz/diesel bil.

Det bliver dog spændende med den nye Y´er der skulle komme i 2024, Musk har talt om 800km rækkevidde, og mere “liv” inden i, men den faceliftede 3´er synes jeg ikke gav meget ekstra, så måske snyder Y´eren også :gruble:
0
Do as I say! :whip:
Fledermäuslein
Indlæg: 2129
Tilmeldt: 28. aug 2015, 20:06
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6856

Re: Elbil, nov 2023?

Indlægaf Fledermäuslein » 7. nov 2023, 15:48

Kakadu skrev:
Fledermäuslein skrev:
Artem skrev:
TinaW skrev:
Fledermäuslein skrev:Jeg kører til DK et par gange om året og jeg får akutte mareridtsagtige ticks ved tanken om at skulle opholde mig på tyske rastepladser længere end allerallerallerhøjst nødvendigt. Så hvis vores primære bil skal skiftes til en el-bil, skal den have en rækkevidde på mindst 800 km ligesom vores dieselbil har det.

Min pendlerbil kunne egentlig godt have været en el, men da vi købte brugt denne gang, havde vi ikke lyst til at binde an med el. Jeg har ingen fornemmelse for, hvilke batterier der holder godt og hvor mange kørte km det giver mening at acceptere i en brugt el-bil.

Jeg bliver dog nysgerrig, når flere af jer skriver, at de kører bedre end de traditionelle motorer, det har jeg simpelthen så svært ved at forestille mig.


Accelerationen i en elbil er konstant. Den accelerer ikke langsommere, som farten bliver højere.
Jeg synes det er svært at forklare, men både min mand og jeg sad bare og smilede, da vi prøvede den model, vi endte med at købe.
Det tror jeg aldrig jeg har gjort i en fossil bil.

Det er klart, hvis køreglæde for dig er lyden af en V8 motor, så vil den stille elbil, nok ikke kunne konkurrere med det.
Vi har ikke været udenlands i vores endnu, men fra de grupper jeg er med i på facebook, lader det til at de fleste tager ladestop med, som en del af rejsen/turen, i stedet for at se dem som nødvendige onder, der bare skal overstås.

Det markerede forstår jeg helt ærligt ikke.
Altså er med på at de fleste elbiler har mange hypper og er tilsvarende hurtige i optrækket, sammen med at der ikke er noget gearskifte.
Men ud over at det er sjovt den første uge. Så kører de fleste i elbiler meget pænt og fornuftigt for netop at få den til at køre så langt som muligt. Lige som mange også gør i benzin og diesel biler.

Jeg undrer mig modsat over hvorfor alle elbilerne skal have så mange hypper?
Eller kender som sådan godt svaret, som er at det nærmest ikke koster noget ekstra at lave en elmotor som er dobbelt så stræk som en motor bilen reelt godt kunne nøjes med. Så nå elbiler er dyre på grund af batteriet vælger de at give folk dobbelt så mange hypper i stedet, da det ikke koster dem noget.


Måske er forskellen så i virkeligheden, at de fleste danskere grundet horrible afgifter kun har haft få hestekræfter førhen og derfor føles det så godt at komme i el-bil? Det problem har jeg nemlig ikke i Tyskland :-D

Det tror jeg ikke. Vi har fx haft en Volvo xc90, og den var fed at køre i, men vores lille e-golf er meget federe. Den der følelse når man bliver trykket tilbage i sædet under acceleration, den er jeg ret vild med :lun:


Det lyder fedt, det vil jeg glæde mig til at prøve på et tidspunkt.
0
Brugeravatar
Lover-Moses
Indlæg: 449
Tilmeldt: 6. jul 2016, 12:06
Kort karma: 19
Geografisk sted: Næstved
Likede indlæg: 498

Re: Elbil, nov 2023?

Indlægaf Lover-Moses » 7. nov 2023, 16:24

Wizzze skrev:
Artem skrev:
Vlad Kalashnikov skrev:Jeg syntes Cybertruck er den mest nyskabende og markante bil i årtier. Måske siden slut 60erne. Både med hensyn til udseende og materialer. Ellers ligner stort set alle andre biler hinanden (F150 ligner til forveksling Toyota Tundra, og alle de andre fra Toyota, Nissan, GMC, Chevrolet, etc.). Men her er endelig en bil der ikke ser ud til at være designet af en feminiseret risk adverse komite af midwits. Så hurrah for Cybertruck. Om den er flot ved jeg ikke. Ikke så mange bløde runde former. Den har et mere maskulint udtryk, ligesom muskelbiler fra 1960/70erne. Den ligner en bil der kan overleve zombieapokalypsen, hvor alle de andre biler ligner props fra en Barbiefilm. Men hvis man er mere til Barbie end Mad Max er den sikkert ikke flot.

Men hensyn til Tesla, så ved jeg det er blevet moderne for progressive elementer i USA at hade på Elon Musk (AOC måtte vist skille sig af med sin da det pludseligt var et dårlig identitetspolitiks signal), men Elon Musk har med Tesla givetvis formået enehåndigt skubbet elbiler frem med 5 år eller mere. Ved selv at lave nye biler, og ved at presse de andre til at investerer i elbiler og batterier. Uden Tesla ville vi ikke bare ikke have Model 3. Vi ville givetvis heller ikke have alle de tyske, franske og kinesiske elbiler.

Jeg er konservativ i min smag på biler, hvor jeg synes de pæneste er dem som ligner almindelige biler, og som ligner biler inde i kabinen, som ikke bare er fyldt med en stor skærm og ingen knapper.

Så når jeg siger nej tak til Tesla er det fordi jeg ikke kan lide deres design ude, og endnu mindre synes om hvordan de har indrettet førerpladsen.
Kort sagt er Tasla et softwarefirma som har gjort sig til at bygge biler. De har nytænkt det på mange måder med at bygge bilen af færrest mulige dele. Hvor det hele styres fra software, som de også er gode til at lave.
Men selve den mekaniske bil, med at lave samlinger perfekte, male bilen så det holder, og bruge materialer i kabinen som virker solide og lækre. Der halter de meget, da de ikke har den samme erfaring som de gamle bilproducenter.
De gamle producenter er så omvendt dårlige til software når de nu også smider store skærme i deres biler og dropper en del fysiske knapper.


Jeg er også forstokket og konservativ, men kan faktisk godt lide Tesla udefra, mit problem kommer inden i, der er minimalismen bare for gennemført. Og så har jeg et problem med udsyn bagud/bagspejl og så den der on/off speeder, hvor bilen “hugger” bare man løfter foden lidt. Der foretrækker jeg de “gamle” bilproducenters el versioner, der prøver at gøre overgangen til el blødere, og mere som en normal Benz/diesel bil.

Det bliver dog spændende med den nye Y´er der skulle komme i 2024, Musk har talt om 800km rækkevidde, og mere “liv” inden i, men den faceliftede 3´er synes jeg ikke gav meget ekstra, så måske snyder Y´eren også :gruble:


One pedal drive (OPD) kan godt slås fra i en Tesla, og jeg mindes også at den kan trille som en konventionel automatgears bil. De gjorde OPD til standard indstillingen for nogle år siden, da det bidrager rigtig meget til et lavere forbrug. Jeg synes det er genialt, specielt i by og ved kø-kørsel. Det er bla. noget af det der holder mig fra at gå med på kineserbøljen, da deres rekuperation er meget lav. Det og så en masse andet.

Jeg tror ikke at man skal regne med at hverken Tesla eller de andre kommer med 800+ rækkevidde lige forløbig. Selv for Tesla der har en rigtig god effektivitet bliver det svært, og spørgsmålet er om det i det hele taget er nødvendigt.
0

Tilbage til "Trafik og (offentlige) transportmidler"