Elbil, nov 2023?

Her kan du dele din glæde ved, at sidde fast i trafikken eller dine medpassagerer i toget.
fisken80
Indlæg: 22414
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1135
Likede indlæg: 52725

Re: Elbil, nov 2023?

Indlægaf fisken80 » 5. nov 2023, 13:02

Artem skrev:
fisken80 skrev:
Artem skrev:
fisken80 skrev:Min bror og familie kørte til Italien og hjem over Schweiz denne sommer. De oplevede ikke på noget tidspunkt kaos i forbindelse med at de skulle lade. De kørte ind, ladede og kørte videre. Og det er muligt de betalte mere end når de lader hjemme, men de betalte stadig ikke det man betaler for benzin og diesel.

Nu kender jeg efterhånden en del med elbiler, og firmabilerne på mit tidligere job var også elbiler.

Der er virkelig en masse nyt at sætte sig ind i forhold til opladning, og med hvor det er mest økonomisk fornuftigt at gøre i forhold til hvilket abonnement man selv har.
Er en stejl oplæringskurve og mange ting at sætte sig ind i. Men ja det er da muligt.

Som eksempel på hvad der skete da vi fik elbiler som firmabiler. Før tog folk ofte en elbil på kursus, eller til et møde længere væk.
Men med de elbiler vi havde fået som skulle lade for at kunne køre hjem igen. Var der nærmest aldrig nogle der tog en elbil til den type formål længere. Men kørte i deres private i stedet. Da folk ganske simpelt ikke kunne overskue det med hvor de skulle lade den henne?

Som sagt langt hen af vejen er det tilvænning, men feks i en firmabil med Clever abonnemet. Hvad gør man lige hvis der ikke er Clever ladeløsning der hvor man skal hen?
Skal man så selv betale for en anden ladeløsning? eller søge på nettet om hvor der er en Clever lader i nærheden, som måske ikke er en hurtig lader.?
Det er kort sagt bare for bøvlet endnu, hvorfor folk tager deres egen bil. Da man ikke føler man har tid og energi til at skulle sætte sig ind i det.


Bilen leder selv hen til nærmeste ladested, jeg kan godt nok ikke lige se problemet.

Ja det kan nogle elbiler, men langt fra alle.


Mon dog ikke de fleste nye elbiler har den funktion med.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13022
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2861
Likede indlæg: 28074

Re: Elbil, nov 2023?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 5. nov 2023, 13:16

Det kan ikke betale sig at skifte for os. Min mand skifter arbejdssted lige om lidt og skal køre 5 min til/fra arbejde. 5 min ekstra hvis han skal hente børn. Så han har lige købt en lille brugt C1 benzin.

Jeg kører nogle gange med tog og nogle gange bil. Der hvor jeg parkerer kan man kun holde i 4 timer hvis jeg skal lade og jeg kan ikke bare forlade min arbejdsplads i 20 minutter for at flytte bilen.

Biler interesserer os helt utroligt lidt og er noget at det sidste vi gider bruge penge på. Vi ville ikke have råd til at købe en elbil uden at skulle låne til det og det vil vi ikke.

Så, pt. har vi hverken behov eller lyst til en elbil.
0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8743
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7211

Re: Elbil, nov 2023?

Indlægaf Artem » 5. nov 2023, 13:43

fisken80 skrev:
Artem skrev:
fisken80 skrev:
Artem skrev:
fisken80 skrev:Min bror og familie kørte til Italien og hjem over Schweiz denne sommer. De oplevede ikke på noget tidspunkt kaos i forbindelse med at de skulle lade. De kørte ind, ladede og kørte videre. Og det er muligt de betalte mere end når de lader hjemme, men de betalte stadig ikke det man betaler for benzin og diesel.

Nu kender jeg efterhånden en del med elbiler, og firmabilerne på mit tidligere job var også elbiler.

Der er virkelig en masse nyt at sætte sig ind i forhold til opladning, og med hvor det er mest økonomisk fornuftigt at gøre i forhold til hvilket abonnement man selv har.
Er en stejl oplæringskurve og mange ting at sætte sig ind i. Men ja det er da muligt.

Som eksempel på hvad der skete da vi fik elbiler som firmabiler. Før tog folk ofte en elbil på kursus, eller til et møde længere væk.
Men med de elbiler vi havde fået som skulle lade for at kunne køre hjem igen. Var der nærmest aldrig nogle der tog en elbil til den type formål længere. Men kørte i deres private i stedet. Da folk ganske simpelt ikke kunne overskue det med hvor de skulle lade den henne?

Som sagt langt hen af vejen er det tilvænning, men feks i en firmabil med Clever abonnemet. Hvad gør man lige hvis der ikke er Clever ladeløsning der hvor man skal hen?
Skal man så selv betale for en anden ladeløsning? eller søge på nettet om hvor der er en Clever lader i nærheden, som måske ikke er en hurtig lader.?
Det er kort sagt bare for bøvlet endnu, hvorfor folk tager deres egen bil. Da man ikke føler man har tid og energi til at skulle sætte sig ind i det.


Bilen leder selv hen til nærmeste ladested, jeg kan godt nok ikke lige se problemet.

Ja det kan nogle elbiler, men langt fra alle.


Mon dog ikke de fleste nye elbiler har den funktion med.

Ingen ide
De 2022 Peugeot e2008 vi havde på det tidligere job havde ikke
Brugte ellers en del tid på at lede efter funktionen da jeg også havde en ide om at det nærmest var standard udstyr
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2563
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 129
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8592

Re: Elbil, nov 2023?

Indlægaf Raenil » 5. nov 2023, 13:51

fisken80 skrev:
Raenil skrev:
fisken80 skrev:Bilen leder selv hen til nærmeste ladested, som firmaet har en aftale med, jeg kan godt nok ikke lige se problemet.


Så, jeg fiksede det lige for dig.
Jeg sagde aldrig at det er svært at lade. I nogle områder kan det være - også i Danmark - men på motorvej er det ikke noget problem.
Jeg siger at markedet er svært at gennemskue, og dermed er prisen per kwh højere end den burde være.

Her er nogle andres ord for det samme - jeg orker ikke lige at lave et sammendrag. https://pro.ing.dk/mobilitytech/artikel ... oerers-all


Ja? Hvorfor skulle det være et problem? Uanset hvad er det stadig billigere end at tanke benzin og diesel.


Det er ikke “et altoverskyggende problem”. Det er bare en ting på “irriterende-listen”. Elbiler skal være ret dyre før rækkevidden ikke irriterer mig.
0
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16326
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1411
Likede indlæg: 30322

Re: Elbil, nov 2023?

Indlægaf TinaW » 5. nov 2023, 14:31

Raenil skrev:
fisken80 skrev:
Raenil skrev:
fisken80 skrev:Bilen leder selv hen til nærmeste ladested, som firmaet har en aftale med, jeg kan godt nok ikke lige se problemet.


Så, jeg fiksede det lige for dig.
Jeg sagde aldrig at det er svært at lade. I nogle områder kan det være - også i Danmark - men på motorvej er det ikke noget problem.
Jeg siger at markedet er svært at gennemskue, og dermed er prisen per kwh højere end den burde være.

Her er nogle andres ord for det samme - jeg orker ikke lige at lave et sammendrag. https://pro.ing.dk/mobilitytech/artikel ... oerers-all


Ja? Hvorfor skulle det være et problem? Uanset hvad er det stadig billigere end at tanke benzin og diesel.


Det er ikke “et altoverskyggende problem”. Det er bare en ting på “irriterende-listen”. Elbiler skal være ret dyre før rækkevidden ikke irriterer mig.


Hvordan giver den sidste sætning mening?

For os opvejer hele køreoplevelsen alle evt. gener.
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25011
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30006

Re: Elbil, nov 2023?

Indlægaf Wizzze » 5. nov 2023, 14:42

Nu har jeg været ude og prøve et par ellerter og også et par plug-ins, og jeg kan sagtens se tiltrækningen ved El, de kører generelt godt, er stille, og der er træk med det samme. Men 15-10min prøvetur er jo langt fra en hverdag med el. Nu har jeg siddet og kigget/regnet på opladning, og det er jo en jungle :panik: og især hvis man bor i lejlighed og ikke kan få opsat en oplader.

Jer med EL hvor/hvordan lader i? Hjemme med egen/lejet box, ude på offentlige ladere? På jobbet? Eller noget helt fjerde ?
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Indlæg: 4093
Tilmeldt: 3. sep 2015, 09:49
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3706

Re: Elbil, nov 2023?

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 5. nov 2023, 14:46

Artem skrev:Jeg har et par store trailere jeg gerne vil kunne trække, så har brug for en bil der kan trække 2000-2500 kg.
Du skal have en Cybertruck :lun: Om end den nok kommer over 700k.
0
Grab them by the pussy
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2563
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 129
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8592

Re: Elbil, nov 2023?

Indlægaf Raenil » 5. nov 2023, 15:07

TinaW skrev:
Raenil skrev:
fisken80 skrev:
Raenil skrev:
fisken80 skrev:Bilen leder selv hen til nærmeste ladested, som firmaet har en aftale med, jeg kan godt nok ikke lige se problemet.


Så, jeg fiksede det lige for dig.
Jeg sagde aldrig at det er svært at lade. I nogle områder kan det være - også i Danmark - men på motorvej er det ikke noget problem.
Jeg siger at markedet er svært at gennemskue, og dermed er prisen per kwh højere end den burde være.

Her er nogle andres ord for det samme - jeg orker ikke lige at lave et sammendrag. https://pro.ing.dk/mobilitytech/artikel ... oerers-all


Ja? Hvorfor skulle det være et problem? Uanset hvad er det stadig billigere end at tanke benzin og diesel.


Det er ikke “et altoverskyggende problem”. Det er bare en ting på “irriterende-listen”. Elbiler skal være ret dyre før rækkevidden ikke irriterer mig.


Hvordan giver den sidste sætning mening?

For os opvejer hele køreoplevelsen alle evt. gener.


Vi var til fest igår. Vi tog elbilen. På vej hjem tog vi motorvejen, og pludselige kom bekymringen om hvorvidt der var strøm nok uden at bilen går i powersave - vi skulle nok nå hjem.
Vi kunne have tanket på vejen, men det føles dumt, når nu der kun er 20 km hjem.

Det er irriterende nok til at tage lidt af glæden fra køreoplevelsen.
Den sidste sætning handler om at vores bil ikke er en af dem med den længste rækkevidde. Men prisen stiger med rækkeviden.
1
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16326
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1411
Likede indlæg: 30322

Re: Elbil, nov 2023?

Indlægaf TinaW » 5. nov 2023, 15:38

Raenil skrev:
TinaW skrev:
Raenil skrev:
fisken80 skrev:
Raenil skrev:
fisken80 skrev:Bilen leder selv hen til nærmeste ladested, som firmaet har en aftale med, jeg kan godt nok ikke lige se problemet.


Så, jeg fiksede det lige for dig.
Jeg sagde aldrig at det er svært at lade. I nogle områder kan det være - også i Danmark - men på motorvej er det ikke noget problem.
Jeg siger at markedet er svært at gennemskue, og dermed er prisen per kwh højere end den burde være.

Her er nogle andres ord for det samme - jeg orker ikke lige at lave et sammendrag. https://pro.ing.dk/mobilitytech/artikel ... oerers-all


Ja? Hvorfor skulle det være et problem? Uanset hvad er det stadig billigere end at tanke benzin og diesel.


Det er ikke “et altoverskyggende problem”. Det er bare en ting på “irriterende-listen”. Elbiler skal være ret dyre før rækkevidden ikke irriterer mig.


Hvordan giver den sidste sætning mening?

For os opvejer hele køreoplevelsen alle evt. gener.


Vi var til fest igår. Vi tog elbilen. På vej hjem tog vi motorvejen, og pludselige kom bekymringen om hvorvidt der var strøm nok uden at bilen går i powersave - vi skulle nok nå hjem.
Vi kunne have tanket på vejen, men det føles dumt, når nu der kun er 20 km hjem.

Det er irriterende nok til at tage lidt af glæden fra køreoplevelsen.
Den sidste sætning handler om at vores bil ikke er en af dem med den længste rækkevidde. Men prisen stiger med rækkeviden.


På den måde.
Vi har et par gange stoppet og lige ladet 10-15 min. selv om vi nok godt kunne være nået hjem på det resterende batteri.
Men jeg ville heller aldrig være kørt hjem på dampene, i benzin bilen.
0
Kakadu
Indlæg: 3488
Tilmeldt: 7. jul 2019, 20:27
Kort karma: 572
Likede indlæg: 10299

Re: Elbil, nov 2023?

Indlægaf Kakadu » 5. nov 2023, 15:39

Wizzze skrev:Nu har jeg været ude og prøve et par ellerter og også et par plug-ins, og jeg kan sagtens se tiltrækningen ved El, de kører generelt godt, er stille, og der er træk med det samme. Men 15-10min prøvetur er jo langt fra en hverdag med el. Nu har jeg siddet og kigget/regnet på opladning, og det er jo en jungle :panik: og især hvis man bor i lejlighed og ikke kan få opsat en oplader.

Jer med EL hvor/hvordan lader i? Hjemme med egen/lejet box, ude på offentlige ladere? På jobbet? Eller noget helt fjerde ?

Jeg lader, når jeg køber ind. Det går fint op i hverdagen. Og så lader vi selvfølgelig undervejs, når vi er på langtur.
0
Hvis hesten er død, så stå af.
Brugeravatar
PaleSeptember
Indlæg: 11649
Tilmeldt: 16. dec 2015, 17:28
Kort karma: 916
Likede indlæg: 18743

Re: Elbil, nov 2023?

Indlægaf PaleSeptember » 5. nov 2023, 16:19

Vi lader 99% hjemme. I går var vi en tur i Hobro, der er vel et par hundrede km hjemme fra os. På vejen derop var vi i IKEA og inde omkring centrum af Aarhus, på vejen til Hobro derfra ladede vi i Hadsten en halv times tid. Det betød, at vi kom hjem fra Hobro med 4% på batteriet - jeg var tæt på at få rækkeviddeangst :-D Vores Leaf har ikke den største rækkevidde, og den er lidt dum med lynladning, idet vi skal bruge Chademostik, og dem er der ikke så mange af, men som regel lykkes det jo fint. Til gengæld er den så behagelig at køre i, at vi altid vælger Leafen frem for Qashqaien, hvis vi skal på tur (medmindre vi skal på katteudstilling og have 4 katte + opppakning med).
0
Vejen til helvede er brolagt med gode intentioner
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8743
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7211

Re: Elbil, nov 2023?

Indlægaf Artem » 5. nov 2023, 17:14

Vlad Kalashnikov skrev:
Artem skrev:Jeg har et par store trailere jeg gerne vil kunne trække, så har brug for en bil der kan trække 2000-2500 kg.
Du skal have en Cybertruck :lun: Om end den nok kommer over 700k.

Føj for satan den er grim, og er slet ikke til Tesla.

Men det er lidt interessant med eldrevne pickups som Ford F-150 Lightning :lun:
Men forstår helt ærligt ikke priserne. Den koster fra 50.000 dollas i USA som er 350.000 kr.
Men startpriserne her i landet bliver nærmere omkring 1 mio kr. :gruble:

For det er interessant med de elektriske pickups, hvis de kommer med 4 hjulstræk og må trække 2500-3500 kg,
Og ikke som den eneste pickup man kan købe her i landet i dag en Maxus med baghjulstræk og som må trække 1000 kg. Som jo er totalt ubrugeligt.
Men den største grund til at de elekriske pickups er interessante er at den grønne ejerafgift er så høj i dag at selv anlængsentreprenøren vælger dem fra, da den grønne ejerafgift er op i mod 20.000 kr om året. :8:
Men da sådan en el-pickup ikke kører ret langt pr KWh, så ender de faktisk også med at blive halvdyre i ejerafgift. :whine:
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
fisken80
Indlæg: 22414
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1135
Likede indlæg: 52725

Re: Elbil, nov 2023?

Indlægaf fisken80 » 5. nov 2023, 18:14

Artem skrev:
Vlad Kalashnikov skrev:
Artem skrev:Jeg har et par store trailere jeg gerne vil kunne trække, så har brug for en bil der kan trække 2000-2500 kg.
Du skal have en Cybertruck :lun: Om end den nok kommer over 700k.

Føj for satan den er grim, og er slet ikke til Tesla.

Men det er lidt interessant med eldrevne pickups som Ford F-150 Lightning :lun:
Men forstår helt ærligt ikke priserne. Den koster fra 50.000 dollas i USA som er 350.000 kr.
Men startpriserne her i landet bliver nærmere omkring 1 mio kr. :gruble:

For det er interessant med de elektriske pickups, hvis de kommer med 4 hjulstræk og må trække 2500-3500 kg,
Og ikke som den eneste pickup man kan købe her i landet i dag en Maxus med baghjulstræk og som må trække 1000 kg. Som jo er totalt ubrugeligt.
Men den største grund til at de elekriske pickups er interessante er at den grønne ejerafgift er så høj i dag at selv anlængsentreprenøren vælger dem fra, da den grønne ejerafgift er op i mod 20.000 kr om året. :8:
Men da sådan en el-pickup ikke kører ret langt pr KWh, så ender de faktisk også med at blive halvdyre i ejerafgift. :whine:


Jeg nåede lige at tænke: jaja, hvor slemt kan det lige være. Men altså - holy moly hvor er den dog grim. Er der seriøst nogen, der frivilligt vil eje den bil?
2
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25011
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30006

Re: Elbil, nov 2023?

Indlægaf Wizzze » 5. nov 2023, 18:50

fisken80 skrev:
Artem skrev:
Vlad Kalashnikov skrev:
Artem skrev:Jeg har et par store trailere jeg gerne vil kunne trække, så har brug for en bil der kan trække 2000-2500 kg.
Du skal have en Cybertruck :lun: Om end den nok kommer over 700k.

Føj for satan den er grim, og er slet ikke til Tesla.

Men det er lidt interessant med eldrevne pickups som Ford F-150 Lightning :lun:
Men forstår helt ærligt ikke priserne. Den koster fra 50.000 dollas i USA som er 350.000 kr.
Men startpriserne her i landet bliver nærmere omkring 1 mio kr. :gruble:

For det er interessant med de elektriske pickups, hvis de kommer med 4 hjulstræk og må trække 2500-3500 kg,
Og ikke som den eneste pickup man kan købe her i landet i dag en Maxus med baghjulstræk og som må trække 1000 kg. Som jo er totalt ubrugeligt.
Men den største grund til at de elekriske pickups er interessante er at den grønne ejerafgift er så høj i dag at selv anlængsentreprenøren vælger dem fra, da den grønne ejerafgift er op i mod 20.000 kr om året. :8:
Men da sådan en el-pickup ikke kører ret langt pr KWh, så ender de faktisk også med at blive halvdyre i ejerafgift. :whine:


Jeg nåede lige at tænke: jaja, hvor slemt kan det lige være. Men altså - holy moly hvor er den dog grim. Er der seriøst nogen, der frivilligt vil eje den bil?


Den ligner noget som SpaceX har designet til en kommende måne mission, men så har EM fået en af sine “gode ideer” og sat den i produktion hos Tesla :lol:
0
Do as I say! :whip:
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6682

Re: Elbil, nov 2023?

Indlægaf 1234 » 5. nov 2023, 18:51

Raenil skrev:Vi har købt en brugt e-golf og er godt tilfredse med kørekomforten. Den er fantastisk som pendlerbil til og fra Århus.
Vi har to biler - min kones e-golf og min Ford Mondeo. Mondeoen er en stationcar med benzin og træk.
Men efter erfaringen med e-golfen, er der nogle ting der gør, at Mondeoen ikke bliver skiftet ud med en elbil.
1. Rækkevidden er et problem.
Med en fyldt tank kan jeg ramme alle dele af landet -Bornholm. Med elbilen er der grænser.
2. Opladning tager tid på turen, også med hurtigladere.
3. Der er ikke så mange ladestandere endnu.
4. Kørsel med campingvogn - kan lade sig gøre, men i en helt anden prisklasse.
5. Smutture involverer at tage lader ud og sætte den i igen.
6. “I skal jo alligevel holde pause” argumentet er sådan noget iPhone-brugere siger til hinanden, når vi støder i en begrænsning på vores mobiltelefon. Så havde vi alligevel ikke brug for den funktion.
Ja, jeg skal måske holde pause alligevel, men måske ikke lige der. Måske havde jeg tænkt mig at finde en hyggelig rasteplads et sted i en skov. Og ladning på turen er dyrere end ladning derhjemme. En stor del af økonomien ryger, hvis man skal lade ved offentlige ladestandere.
7. Lademarkedet er helt hen i vejret og lader sig slet ikke sammenligne med benzinmarkedet. Det er ret besværligt at finde ud af hvad en ladning koster inden man holder ved standerne og i nogle tilfælde også inden man har ladet. Ladning involverer abonnementsordninger og bindinger til leverandører. Jeg ser frem til at Konkurrencestyrelsen får styr på det.

Det med pausen er et tosset argument. Vi holder langt fra altid en pause. Vi har små børn og hvis de sover, så kører vi de 3-4 timer til vores familie i et stræk , men hvis de vågner og er kede af det, så stopper vi ved nærmest p-plads og ikke den med en lader 5 km senere.

Vi køber først elbil, når vi kan få en der kører 450 km i dårligt vejr og koster under 150.000 kr. Formentlig får vi det først når vi skifter til deleordning, hvor der elbiler imellem.
1

Tilbage til "Trafik og (offentlige) transportmidler"