Krav til mobil på cykel

Her kan du dele din glæde ved, at sidde fast i trafikken eller dine medpassagerer i toget.
Brugeravatar
EmoJanice
Indlæg: 1372
Tilmeldt: 4. dec 2017, 15:17
Kort karma: 13
Geografisk sted: Rødovre
Likede indlæg: 331
Kontakt:

Krav til mobil på cykel

Indlægaf EmoJanice » 22. sep 2023, 10:56

Jeg er ikke den store fan af mobiler på cykel, hvis man skal mase sig frem på cykelstien og bruge albuerne, så kræver det fuld opmærksomhed og så er der alle fodgængerne som bare tror at de kan gå fra fortov til en bus-helle uden at se sig for. De skal helst rammes så man kan lave rullefald uden at komme for meget til skade og så er en mobil i vejen.

Men jeg kan se at medierne dækker en sag i København mod en mand fra pressen som kom galt afsted i forbindelse med hvorvidt at det er ulovligt med mobil på cykel.

Skal mobiltelefonen ikke være fastmonteret på selve cyklen? Dvs. ikke noget med lommer osv. Der skal være en holder på stel eller styr. Sådan var det i sin tid. Er det stadig de gældende regler?
0
Sofakartoflen
Indlæg: 3873
Tilmeldt: 28. sep 2020, 12:32
Kort karma: 436
Likede indlæg: 9204

Re: Krav til mobil på cykel

Indlægaf Sofakartoflen » 22. sep 2023, 11:03

1
Brugeravatar
EmoJanice
Indlæg: 1372
Tilmeldt: 4. dec 2017, 15:17
Kort karma: 13
Geografisk sted: Rødovre
Likede indlæg: 331
Kontakt:

Re: Krav til mobil på cykel

Indlægaf EmoJanice » 22. sep 2023, 11:58

Sofakartoflen skrev:https://sikkertrafik.dk/rad-og-viden/bil/uopmaerksomhed/hvad-siger-loven/


Formuleringen

at mobiltelefon/GPS/tablet mv. er anbragt i en holder, der er fastgjort i/på køretøjet.


gør at en mobil som ligger i en taske på bagsædet eller i bagagerummet i en bil (eller i en taske i cykeltraileren) faktisk er ulovlig at bruge selvom den er forbundet med headset eller bilens radio via Bluetooth. I gamle dage krævede den slags en ledning. Kan man så ikke sige at loven ikke er fulgt med udviklingen og den derfor bør laves om af Folketinget?
0
Brugeravatar
AFK
Indlæg: 3117
Tilmeldt: 6. maj 2022, 10:54
Kort karma: 43
Likede indlæg: 5347

Re: Krav til mobil på cykel

Indlægaf AFK » 22. sep 2023, 13:18

EmoJanice skrev:
Skal mobiltelefonen ikke være fastmonteret på selve cyklen? Dvs. ikke noget med lommer osv. Der skal være en holder på stel eller styr. Sådan var det i sin tid. Er det stadig de gældende regler?


Den skal kun være fikseret i en holder, hvis du vil røre ved den fysisk. Du må gerne anvende den, hvis du ikke rører ved den. Det kan man eksempelvis gøre hvis den ligger i en lomme eller taske, og du har et headset med bluetooth, hvor du kan modtage/afvise/afslutte opkaldet ved at trykke på knapper på headsettet.
1
You can't truly call yourself "peaceful" unless you're capable of great violence. If you're not capable of violence, you're not peaceful. You're harmless.

Important distinction.
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8767
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7222

Re: Krav til mobil på cykel

Indlægaf Artem » 22. sep 2023, 13:43

Har en mobilholder til min cykel som jeg altid bruger når vi har været på cykelferie osv.
Men da jeg har flere cykler har jeg feks før kørt rundt inde i KBH en sen aften og brugt navigation på min mobil mens jeg cykler.
Selv om jeg som sagt selv har gjort det nogle få gange, er det helt ærligt uforsvarligt at holde sin mobil i hånden mens man cykler. Da man har brug for begge hænder når man skal bremse, dreje osv. Så at det er ulovligt har jeg virkelig fuld forståelse for, da man virkelig ikke kan betjene sin cykel forsvarligt med en mobil i hånden.
Senest rettet af Artem 22. sep 2023, 16:28, rettet i alt 1 gang.
1
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
EmoJanice
Indlæg: 1372
Tilmeldt: 4. dec 2017, 15:17
Kort karma: 13
Geografisk sted: Rødovre
Likede indlæg: 331
Kontakt:

Re: Krav til mobil på cykel

Indlægaf EmoJanice » 22. sep 2023, 15:07

I forbindelse med cykelferie skal det bemærkes at England har en strengere fortolkning af loven. Jeg ville faktisk anbefale at have den helt slukket derovre. For år siden var der en sag som blev omtalt internationalt. En cyklist kørte om natten uden lys, overfor rødt og imod færdselsretningen. Han blev dræbt. Bilisten røg i fængsel i 4 år. Ikke fordi man kunne påvise at hun havde talt. Men fordi hun havde modtaget en SMS lige inden, mente man at hun havde læst den og derfor havde været uopmærksom. Hun fik senere sin fængselsdom reduceret da man ikke kunne påvises at beskeder sendt fra hendes telefon var sendt mens hun kørte. Da man ikke kan bestemme hvornår man modtager SMS'er, er det derfor en god ting at have telefonen helt slukket.

Text driver jailed for bike death (BBC)
Motorist who caused cyclist’s death has prison term cut (Daily Echo)
0
Brugeravatar
AFK
Indlæg: 3117
Tilmeldt: 6. maj 2022, 10:54
Kort karma: 43
Likede indlæg: 5347

Re: Krav til mobil på cykel

Indlægaf AFK » 22. sep 2023, 16:08

Artem skrev:Da man har brug for begge hænder når man skal bremse, dreje osv. Så at det er ulovligt har jeg virkelig fuld forståelse for, da man virkelig ikke kan betjene sin cykel forsvarligt med en mobil i hånden.


Det argument giver bare ikke mening, når det er fuldt ud lovligt kun at have én hånd på styret. Uanset om den anden hånd er tom eller holder alt muligt andet end teleudstyr.
0
You can't truly call yourself "peaceful" unless you're capable of great violence. If you're not capable of violence, you're not peaceful. You're harmless.

Important distinction.
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8767
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7222

Re: Krav til mobil på cykel

Indlægaf Artem » 22. sep 2023, 17:20

AFK skrev:
Artem skrev:Da man har brug for begge hænder når man skal bremse, dreje osv. Så at det er ulovligt har jeg virkelig fuld forståelse for, da man virkelig ikke kan betjene sin cykel forsvarligt med en mobil i hånden.


Det argument giver bare ikke mening, når det er fuldt ud lovligt kun at have én hånd på styret. Uanset om den anden hånd er tom eller holder alt muligt andet end teleudstyr.

Jeg er sikker på at det med en hånd på styret er et kompromis, da cyklister skal give tegn med hånden når man drejer og standser.
Men i praksis er det meget usikkert at cykle med kun en hånd på styret når man skal dreje og bremse. Hvor en hver form for katastrofeopbremsning eller undvigemanøvre vil føre til at man vælter hvis man kun holder på styret med en hånd.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
AFK
Indlæg: 3117
Tilmeldt: 6. maj 2022, 10:54
Kort karma: 43
Likede indlæg: 5347

Re: Krav til mobil på cykel

Indlægaf AFK » 22. sep 2023, 17:34

Artem skrev:
AFK skrev:
Artem skrev:Da man har brug for begge hænder når man skal bremse, dreje osv. Så at det er ulovligt har jeg virkelig fuld forståelse for, da man virkelig ikke kan betjene sin cykel forsvarligt med en mobil i hånden.


Det argument giver bare ikke mening, når det er fuldt ud lovligt kun at have én hånd på styret. Uanset om den anden hånd er tom eller holder alt muligt andet end teleudstyr.

Jeg er sikker på at det med en hånd på styret er et kompromis, da cyklister skal give tegn med hånden når man drejer og standser.
Men i praksis er det meget usikkert at cykle med kun en hånd på styret når man skal dreje og bremse. Hvor en hver form for katastrofeopbremsning eller undvigemanøvre vil føre til at man vælter hvis man kun holder på styret med en hånd.


Det er ikke et kompromis. Man kunne nemt have skrevet ind i lovteksten, at det kun var ved tegngivning, at de måtte nøjes med én hånd på styret.

Jeg køber ikke påstanden om at det er meget usikkert at dreje eller bremse med kun én hånd på styret. Eller at "enhver form for katastrofeopbremsning eller undvigemanøvre fører til styrt". Det kan jeg jo konstatere dagligt, når jeg færdes i trafikken.
0
You can't truly call yourself "peaceful" unless you're capable of great violence. If you're not capable of violence, you're not peaceful. You're harmless.

Important distinction.
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20580
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 768
Likede indlæg: 44133

Re: Krav til mobil på cykel

Indlægaf paint » 22. sep 2023, 22:12

Artem skrev:
AFK skrev:
Artem skrev:Da man har brug for begge hænder når man skal bremse, dreje osv. Så at det er ulovligt har jeg virkelig fuld forståelse for, da man virkelig ikke kan betjene sin cykel forsvarligt med en mobil i hånden.


Det argument giver bare ikke mening, når det er fuldt ud lovligt kun at have én hånd på styret. Uanset om den anden hånd er tom eller holder alt muligt andet end teleudstyr.

Jeg er sikker på at det med en hånd på styret er et kompromis, da cyklister skal give tegn med hånden når man drejer og standser.
Men i praksis er det meget usikkert at cykle med kun en hånd på styret når man skal dreje og bremse. Hvor en hver form for katastrofeopbremsning eller undvigemanøvre vil føre til at man vælter hvis man kun holder på styret med en hånd.


Hvis man har prøvet at bremse en cykel med almindelig fart på, med kun den éne håndbremse (fordi man har noget i den anden hånd) - f.eks den til forhjulet - så ved man, at det er særdeles usikkert.
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra

Tilbage til "Trafik og (offentlige) transportmidler"