Har unge nu om stunder slet ingen cykel?

Her kan du dele din glæde ved, at sidde fast i trafikken eller dine medpassagerer i toget.
fisken80
Indlæg: 22540
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1140
Likede indlæg: 52958

Re: Har unge nu om stunder slet ingen cykel?

Indlægaf fisken80 » 15. jan 2023, 13:16

Jeg kender seriøst kun ét menneske, der ikke har en cykel og det er min svigerfar på 73.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Luffegås
Indlæg: 2876
Tilmeldt: 18. dec 2015, 09:17
Kort karma: 234
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 5603

Re: Har unge nu om stunder slet ingen cykel?

Indlægaf Luffegås » 15. jan 2023, 15:17

Jeg bor ude på landet på fyn. Børn og unge er fordelt på 3 skoler, og så gymnasie i enten odense eller glamsbjerg. De fleste tager bussen, bortset fra den lokale skole der kun går til 6. klasse. Jeg tror virkelig det er fordi vejene opleves farligere herude. Min mand kommer selv fra landet og som han siger, der var no mercy fordi han var en dreng, han cyklede i al vejr rundt til sine kammerater, hvor han oplever hans 2 søster blev passet meget mere på, og kørt lidt mere rundt.
Og her i vores område ser jeg som sagt det nok er fordi vejene er farligere herude.
Vi har lige fået et lyskryds i byen for at øge børnenes sikkerhed, fordi det var et sted hvor folk oftest kører over de 50 tilladte.
0
Søger ikke gode råd, medmindre jeg har spurgt.
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8767
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7222

Re: Har unge nu om stunder slet ingen cykel?

Indlægaf Artem » 15. jan 2023, 18:40

Det er nok rigtigt at de fleste har en cykel til rådighed. Men tænker denne tråd reelt mere handler om hvorfor unge mennesker ikke cykler?
For at have en gammel lig af en cykel til at stå som man aldrig bruger, og som ikke er køreklar, er jo nærmest det samme som ingen cykel at have.

I forhold til da jeg var ung for 30 år siden, der cykler de unge mennesker meget mindre i dag. Min kæreste har feks 4 voksne børn og der er ingen af dem som cykler.
Min nevø har ingen cykel, mine 3 niecer har cykler, men er nogle de bruger meget lidt.

Husker stadig da min nevø gik på handelsskole, som det tager 10 min på cykel hen til. Der stod han tidligere op for at køre sin mor på arbejde så han havde bilen på skole, og skulle så også få det til at passe med at hente hende igen om eftermiddagen.
Det er mig stadig en gåde at min nevø ville bruge alt det tid på at lege chauffør for at have den bil, frem for bare at tage cyklen som ville have været meget hurtigere og mere effektivt.

Et andet sted man også tydeligt kan se udviklingen er med p-pladserne ved vores uddannelses institutioner, Hvor man gennem årene har været nødt til at udvide antallet af p-pladser. Da det i dag mere er reglen end undtagelsen at de unge mennesker kommer i bil frem for på cykel.

Har haft tænkt over hvorfor det går i den retning, og har ikke noget svar. Men tænker at det allerede starter i folkeskolen, hvor det er et mindretal af børn der selv cykler i skole. Det er jo alt for farligt på grund af alle de biler der kører som sindsyge ved skolen.
Hvorfor børnene skal køres i skole af deres forældre og det er netop alle de forældre der kører deres børn i skole, som gør at der er alle de biler ved skolerne.

Men ud over det så gør de unge mennesker vil bare som de voksne og det er jo reelt meget få der cykler på job osv.
Senest rettet af Artem 15. jan 2023, 18:59, rettet i alt 1 gang.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
fisken80
Indlæg: 22540
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1140
Likede indlæg: 52958

Re: Har unge nu om stunder slet ingen cykel?

Indlægaf fisken80 » 15. jan 2023, 18:55

Artem skrev:Det er nok rigtigt at de fleste har en cykel til rådighed. Men tænker denne tråd reelt mere handler om hvorfor unge mennesker ikke cykler?
For at have en gammel lig af en cykel til at stå som man aldrig bruger, og som ikke er køreklar, er jo nærmest det samme som ingen cykel at have.

I forhold til da jeg var ung for 30 år siden, der cykler de unge mennesker meget mindre i dag. Min kæreste har feks 4 voksne børn og der er ingen af dem som cykler.
Min nevø har ingen cykel, mine 3 niecer har cykler, men er nogle de bruger meget lidt.

Husker stadig da min nevø gik på handelsskole, som det tager 10 min på cykel hen til. Der stod han tidligere op for at køre sin mor på arbejde så han havde bilen på job, og skulle så også få det til at passe med at hente hende igen om eftermiddagen.
Det er mig stadig en gåde at min nevø ville bruge alt det tid på at lege chauffør for at have den bil, frem for bare at tage cyklen som ville have været meget hurtigere og mere effektivt.

Et andet sted man også tydeligt kan se udviklingen er med p-pladserne ved vores uddannelses institutioner, Hvor man gennem årene har været nødt til at udvide antallet af p-pladser. Da det i dag mere er reglen end undtagelsen at de unge mennesker kommer i bil frem for på cykel.

Har haft tænkt over hvorfor det går i den retning, og har ikke noget svar. Men tænker at det allerede starter i folkeskolen, hvor det er et mindretal af børn der selv cykler i skole. Det er jo alt for farligt på grund af alle de biler der kører som sindsyge ved skolen.
Hvorfor børnene skal køres i skole af deres forældre og det er netop alle de forældre der kører deres børn i skole, som gør at der er alle de biler ved skolerne.

Men ud over det så gør de unge mennesker vil bare som de voksne og det er jo reelt meget få der cykler på job osv.


Når jeg ser hvor mange cykler det står ved uddannelsesinstitutionerne her i byen så er det ikke et billede jeg på nogen måde genkender.
Men det er da muligt det er anderleds på landet/uden for byerne
2
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Nesnay
Indlæg: 7673
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:51
Kort karma: 766
Likede indlæg: 21495

Re: Har unge nu om stunder slet ingen cykel?

Indlægaf Nesnay » 18. jan 2023, 09:59

fisken80 skrev:
Artem skrev:Det er nok rigtigt at de fleste har en cykel til rådighed. Men tænker denne tråd reelt mere handler om hvorfor unge mennesker ikke cykler?
For at have en gammel lig af en cykel til at stå som man aldrig bruger, og som ikke er køreklar, er jo nærmest det samme som ingen cykel at have.

I forhold til da jeg var ung for 30 år siden, der cykler de unge mennesker meget mindre i dag. Min kæreste har feks 4 voksne børn og der er ingen af dem som cykler.
Min nevø har ingen cykel, mine 3 niecer har cykler, men er nogle de bruger meget lidt.

Husker stadig da min nevø gik på handelsskole, som det tager 10 min på cykel hen til. Der stod han tidligere op for at køre sin mor på arbejde så han havde bilen på job, og skulle så også få det til at passe med at hente hende igen om eftermiddagen.
Det er mig stadig en gåde at min nevø ville bruge alt det tid på at lege chauffør for at have den bil, frem for bare at tage cyklen som ville have været meget hurtigere og mere effektivt.

Et andet sted man også tydeligt kan se udviklingen er med p-pladserne ved vores uddannelses institutioner, Hvor man gennem årene har været nødt til at udvide antallet af p-pladser. Da det i dag mere er reglen end undtagelsen at de unge mennesker kommer i bil frem for på cykel.

Har haft tænkt over hvorfor det går i den retning, og har ikke noget svar. Men tænker at det allerede starter i folkeskolen, hvor det er et mindretal af børn der selv cykler i skole. Det er jo alt for farligt på grund af alle de biler der kører som sindsyge ved skolen.
Hvorfor børnene skal køres i skole af deres forældre og det er netop alle de forældre der kører deres børn i skole, som gør at der er alle de biler ved skolerne.

Men ud over det så gør de unge mennesker vil bare som de voksne og det er jo reelt meget få der cykler på job osv.


Når jeg ser hvor mange cykler det står ved uddannelsesinstitutionerne her i byen så er det ikke et billede jeg på nogen måde genkender.
Men det er da muligt det er anderleds på landet/uden for byerne
Og hvis vi taler videregående uddannelser, så er det jo de færreste, der arbejder hjemme og kan låne forældrenes bil hver dag. Det er godt nok ni år siden, jeg færdiggjorde min kandidatuddannelse, men der var én på mit hold, der havde en bil. Resten gik/cyklede/tog bussen.
0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8767
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7222

Re: Har unge nu om stunder slet ingen cykel?

Indlægaf Artem » 18. jan 2023, 15:01

Nesnay skrev:Og hvis vi taler videregående uddannelser, så er det jo de færreste, der arbejder hjemme og kan låne forældrenes bil hver dag. Det er godt nok ni år siden, jeg færdiggjorde min kandidatuddannelse, men der var én på mit hold, der havde en bil. Resten gik/cyklede/tog bussen.

Der er jo ingen tvivl om at børn og unge cykler mindre og mindre. Det er veldokumenteret, og der er tidligere smidt en link i tråden med den følgende undersøgelser.
https://www.cyklistforbundet.dk/aktuelt ... alliancen/
Som viser at faldet for børn på 10-17 år er på 24,5% fra 2009 til 2019
Cyklistforbundet har flere undersøgelser med det, og i 2014 var det halvdelen af børnene der cyklede i skole, hvor det er 20% færre end i start 90'erne.
https://www.cyklistforbundet.dk/det-vil ... til-skole/

Når børn ikke er vokset op med at cykle i skole, begynder de ikke lige pludselig med at gøre det til ungdomsuddannelser, så der ville man se et tilsvarende fald hvis man undersøgte det.

Med Uni i de store byer. Der vil jeg ikke udelukke at det ser anderledes ud.
For i følge den næste undersøgelse, cykler børn af højtuddannede mere end lavt uddannede. Ja og følgende vil dem på uni også cykle mere end dem på teknisk skole osv.
https://www.cyklistforbundet.dk/alt-om- ... gelse2022/
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Nesnay
Indlæg: 7673
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:51
Kort karma: 766
Likede indlæg: 21495

Re: Har unge nu om stunder slet ingen cykel?

Indlægaf Nesnay » 18. jan 2023, 15:10

Artem skrev:
Nesnay skrev:Og hvis vi taler videregående uddannelser, så er det jo de færreste, der arbejder hjemme og kan låne forældrenes bil hver dag. Det er godt nok ni år siden, jeg færdiggjorde min kandidatuddannelse, men der var én på mit hold, der havde en bil. Resten gik/cyklede/tog bussen.

Der er jo ingen tvivl om at børn og unge cykler mindre og mindre. Det er veldokumenteret, og der er tidligere smidt en link i tråden med den følgende undersøgelser.
https://www.cyklistforbundet.dk/aktuelt ... alliancen/
Som viser at faldet for børn på 10-17 år er på 24,5% fra 2009 til 2019
Cyklistforbundet har flere undersøgelser med det, og i 2014 var det halvdelen af børnene der cyklede i skole, hvor det er 20% færre end i start 90'erne.
https://www.cyklistforbundet.dk/det-vil ... til-skole/

Når børn ikke er vokset op med at cykle i skole, begynder de ikke lige pludselig med at gøre det til ungdomsuddannelser, så der ville man se et tilsvarende fald hvis man undersøgte det.

Med Uni i de store byer. Der vil jeg ikke udelukke at det ser anderledes ud.
For i følge den næste undersøgelse, cykler børn af højtuddannede mere end lavt uddannede. Ja og følgende vil dem på uni også cykle mere end dem på teknisk skole osv.
https://www.cyklistforbundet.dk/alt-om- ... gelse2022/
Jeg betvivler ikke, at befolkningen generelt cykler mindre inkl. børn og unge. Men jeg stiller mig meget tvivlende over for, at "de fleste" unge kører i bil til uddannelsesinstitutionerne, og særligt de fleste unge på videregående uddannelser. Langt de fleste studerende i store byer HAR slet ikke en bil.
0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8767
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7222

Re: Har unge nu om stunder slet ingen cykel?

Indlægaf Artem » 18. jan 2023, 15:24

Nesnay skrev:
Artem skrev:
Nesnay skrev:Og hvis vi taler videregående uddannelser, så er det jo de færreste, der arbejder hjemme og kan låne forældrenes bil hver dag. Det er godt nok ni år siden, jeg færdiggjorde min kandidatuddannelse, men der var én på mit hold, der havde en bil. Resten gik/cyklede/tog bussen.

Der er jo ingen tvivl om at børn og unge cykler mindre og mindre. Det er veldokumenteret, og der er tidligere smidt en link i tråden med den følgende undersøgelser.
https://www.cyklistforbundet.dk/aktuelt ... alliancen/
Som viser at faldet for børn på 10-17 år er på 24,5% fra 2009 til 2019
Cyklistforbundet har flere undersøgelser med det, og i 2014 var det halvdelen af børnene der cyklede i skole, hvor det er 20% færre end i start 90'erne.
https://www.cyklistforbundet.dk/det-vil ... til-skole/

Når børn ikke er vokset op med at cykle i skole, begynder de ikke lige pludselig med at gøre det til ungdomsuddannelser, så der ville man se et tilsvarende fald hvis man undersøgte det.

Med Uni i de store byer. Der vil jeg ikke udelukke at det ser anderledes ud.
For i følge den næste undersøgelse, cykler børn af højtuddannede mere end lavt uddannede. Ja og følgende vil dem på uni også cykle mere end dem på teknisk skole osv.
https://www.cyklistforbundet.dk/alt-om- ... gelse2022/
Jeg betvivler ikke, at befolkningen generelt cykler mindre inkl. børn og unge. Men jeg stiller mig meget tvivlende over for, at "de fleste" unge kører i bil til uddannelsesinstitutionerne, og særligt de fleste unge på videregående uddannelser. Langt de fleste studerende i store byer HAR slet ikke en bil.

Nu skrev jeg ved vores uddannelses institutioner
Hvor jeg tænker på dem lokalt her i min provinsby. Hvor der altså mest er tale om ungdomsuddannelser. Selv om der også er nogle videregående uddannelser her.
Men det er altså gymnasiet, handelsskolen, teknisk skole, også UCN hvor man kan læse videregående ting som pædagog, sygeplejske, og finansøkonom. Selv det sidste sted som en kommunal bygning som jeg tidligere har haft bygningsansvaret for og ofte kommet i og med deres cykelskur. Så holder der måske 10 cykler der inde i en bygning med flere hundred studerende.

Er helt med på at der ikke er ret mange unge i de store byer med bil, men der er så en meget mere velfungerende offentlig trafik som jeg gætter på at mange af dem bruger.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Nesnay
Indlæg: 7673
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:51
Kort karma: 766
Likede indlæg: 21495

Re: Har unge nu om stunder slet ingen cykel?

Indlægaf Nesnay » 18. jan 2023, 15:45

Artem skrev:
Nesnay skrev:
Artem skrev:
Nesnay skrev:Og hvis vi taler videregående uddannelser, så er det jo de færreste, der arbejder hjemme og kan låne forældrenes bil hver dag. Det er godt nok ni år siden, jeg færdiggjorde min kandidatuddannelse, men der var én på mit hold, der havde en bil. Resten gik/cyklede/tog bussen.

Der er jo ingen tvivl om at børn og unge cykler mindre og mindre. Det er veldokumenteret, og der er tidligere smidt en link i tråden med den følgende undersøgelser.
https://www.cyklistforbundet.dk/aktuelt ... alliancen/
Som viser at faldet for børn på 10-17 år er på 24,5% fra 2009 til 2019
Cyklistforbundet har flere undersøgelser med det, og i 2014 var det halvdelen af børnene der cyklede i skole, hvor det er 20% færre end i start 90'erne.
https://www.cyklistforbundet.dk/det-vil ... til-skole/

Når børn ikke er vokset op med at cykle i skole, begynder de ikke lige pludselig med at gøre det til ungdomsuddannelser, så der ville man se et tilsvarende fald hvis man undersøgte det.

Med Uni i de store byer. Der vil jeg ikke udelukke at det ser anderledes ud.
For i følge den næste undersøgelse, cykler børn af højtuddannede mere end lavt uddannede. Ja og følgende vil dem på uni også cykle mere end dem på teknisk skole osv.
https://www.cyklistforbundet.dk/alt-om- ... gelse2022/
Jeg betvivler ikke, at befolkningen generelt cykler mindre inkl. børn og unge. Men jeg stiller mig meget tvivlende over for, at "de fleste" unge kører i bil til uddannelsesinstitutionerne, og særligt de fleste unge på videregående uddannelser. Langt de fleste studerende i store byer HAR slet ikke en bil.

Nu skrev jeg ved vores uddannelses institutioner
Hvor jeg tænker på dem lokalt her i min provinsby. Hvor der altså mest er tale om ungdomsuddannelser. Selv om der også er nogle videregående uddannelser her.
Men det er altså gymnasiet, handelsskolen, teknisk skole, også UCN hvor man kan læse videregående ting som pædagog, sygeplejske, og finansøkonom. Selv det sidste sted som en kommunal bygning som jeg tidligere har haft bygningsansvaret for og ofte kommet i og med deres cykelskur. Så holder der måske 10 cykler der inde i en bygning med flere hundred studerende.

Er helt med på at der ikke er ret mange unge i de store byer med bil, men der er så en meget mere velfungerende offentlig trafik som jeg gætter på at mange af dem bruger.
Ah, så giver det bedre mening, jeg læste "vores" som "vores allesammens"/"samfundets".
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20580
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 768
Likede indlæg: 44133

Re: Har unge nu om stunder slet ingen cykel?

Indlægaf paint » 18. jan 2023, 16:23

Når man på stort set alle S-togsstationer, ser scenerier som nedenstående, så må der trods alt, være nogle der cykler. I S-togenes vogne, hvor man må have cykler med, er der som regel proppet med cykler - i hvert fald i myldretiderne. Men det er muligvis ikke de helt unge.
Inden man fil sat begrænsninger på el-løbehjulene, lå de og flød stort tale allevegne. Og der er stadig en del, der kører rundt på deres egne, selvom kravet om cykelhjelm nok har gjort sit til at nedbringe antallet.

Til gengæld ser jeg en del på diverse former for skate board.

Billede
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra

Tilbage til "Trafik og (offentlige) transportmidler"