"Uforståelig" p-bøde?

Her kan du dele din glæde ved, at sidde fast i trafikken eller dine medpassagerer i toget.
Brugeravatar
Eygo
Permanent bortvist
Indlæg: 826
Tilmeldt: 12. mar 2021, 15:09
Kort karma: -3
Likede indlæg: 88

"Uforståelig" p-bøde?

Indlægaf Eygo » 21. nov 2022, 09:11

"Uforståelig" p-bøde?

https://nyheder.tv2.dk/lokalt/2022-11-2 ... levet-foer

"Tine fik "uforståelig" p-bøde: - Det har jeg aldrig oplevet før.

Europark har været flittige i Horsens og uddelt bøder til bilister, der undrer sig over årsagen til en kontrolafgift på 795 kroner."

Knap 800 kroner ekstra for en dyne blev en temmelig dyr dyne!

Jeg mener, at det er vanvittigt, at udskrive en bøde på 795 kroner for 2 centimeter udenfor en åben bås!

Det virker som om, at det kun drejer sig om at tjene penge til Europark selskabet?

Har du oplevet noget lignende?
0
Brugeravatar
NoLady
Indlæg: 1270
Tilmeldt: 13. jan 2020, 13:48
Kort karma: 83
Likede indlæg: 2665

Re: "Uforståelig" p-bøde?

Indlægaf NoLady » 21. nov 2022, 09:58

Jeg ville gå i Retten med den. For hvad er definitionen for ”inde i båsen”.
Har selv haft en sag for Retten. Jeg holdt på stregen med det ene hjul og fik afgift, fordi man skal holde inde for stregerne. Mit augment var at så længe jeg ikke overskred stregen, så var jeg inde for stregerne. Loven siger, at en bil ikke må være bredere end 2,55 meter, men der er ingen krav til bredden af parkeringspladser. Ud fra det, afviste Dommeren parkeringsselskabets krav. Reglen er dog siden blevet ophævet.
0
Det er umuligt, sagde tvivlen
Det er farligt, sagde frygten
Det er unødigt, sagde fornuften
Gør det alligevel, sagde hjertet
Brugeravatar
EmoJanice
Indlæg: 1334
Tilmeldt: 4. dec 2017, 15:17
Kort karma: 13
Geografisk sted: Rødovre
Likede indlæg: 316
Kontakt:

Re: "Uforståelig" p-bøde?

Indlægaf EmoJanice » 21. nov 2022, 10:38

Eygo skrev:"Uforståelig" p-bøde?

https://nyheder.tv2.dk/lokalt/2022-11-2 ... levet-foer

"Tine fik "uforståelig" p-bøde: - Det har jeg aldrig oplevet før.

Europark har været flittige i Horsens og uddelt bøder til bilister, der undrer sig over årsagen til en kontrolafgift på 795 kroner."

Knap 800 kroner ekstra for en dyne blev en temmelig dyr dyne!

Jeg mener, at det er vanvittigt, at udskrive en bøde på 795 kroner for 2 centimeter udenfor en åben bås!

Det virker som om, at det kun drejer sig om at tjene penge til Europark selskabet?

Har du oplevet noget lignende?


Det er en pengemaskine. Efter at det blev forbudt at placere skiltene i 4 meters højde og kravene til skiltenes udformning blev skærpet, så er det klart at man ønsker at kræve ind med at indrette pladsen helt til grænsen af lovgivningen. Det er et område som burde reguleres meget mere. Måske skulle kræve bom-anlæg ved indkørslen til alle parkeringspladser med privat parkering og forbud mod at parkeringsselskaber må tage sig af private veje, da det giver problemer med hjemmepleje og renovation. Flere veje på den sydlige del af Bryggen er nu underlagt kontrol af private parkeringsselskaber istedet for Københavns kommune.
0
Brugeravatar
NoLady
Indlæg: 1270
Tilmeldt: 13. jan 2020, 13:48
Kort karma: 83
Likede indlæg: 2665

Re: "Uforståelig" p-bøde?

Indlægaf NoLady » 21. nov 2022, 11:21

En parkering er enhver hensætning af bilen, der varer mere end 3 minutter. Hvis årsagen til, at bilen holder stille i mere end 3 minutter er, at du enten skal pålæsse eller aflæsse gods eller personer i bilen, så er det ikke en parkering, men blot en standsning af bilen og dermed lovligt ud over de 3 minutter, selvom der er parkering forbudt. Renovation er pålæsning af gods. Er der stansning forbudt, så må man slet ikke holde der.
1
Det er umuligt, sagde tvivlen
Det er farligt, sagde frygten
Det er unødigt, sagde fornuften
Gør det alligevel, sagde hjertet
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2531
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 128
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8488

Re: "Uforståelig" p-bøde?

Indlægaf Raenil » 21. nov 2022, 12:13

Jeg forstår ikke den uendelige vrede over parkeringsselskaberne. Det er ejeren af parkeringspladsen der indgår en aftale med parkeringsselskabet - de kunne bare indgå en anden aftale, med andre regler. Hvis Horsens Kommune eller Føtex synes at det er for meget, så bed selskabet om at slappe lidt af.

Og en anden kæphest: Det er helt fint at folk bliver bedt om at holde nogenlunde lige i båsen. At holde på stregen over mod den anden bil er uendelig træls. At holde uden for båsen er træls for udsynet. Bare hold i midten af båsen.
8
Brugeravatar
PaleSeptember
Indlæg: 11502
Tilmeldt: 16. dec 2015, 17:28
Kort karma: 909
Likede indlæg: 18526

Re: "Uforståelig" p-bøde?

Indlægaf PaleSeptember » 21. nov 2022, 12:45

Jeg undrer mig bare over, hvad folk med større (længere) biler gør. Den i artiklen ser ikke særlig stor ud, og det er jo ikke fordi, hun har parkeret, så der er oceaner af plads bag den heller.
0
Vejen til helvede er brolagt med gode intentioner
Brugeravatar
Tobywan
Indlæg: 1013
Tilmeldt: 1. sep 2015, 18:12
Kort karma: 74
Likede indlæg: 1965

Re: "Uforståelig" p-bøde?

Indlægaf Tobywan » 21. nov 2022, 13:04

Aldrig oplevet noget lignende. Er ret overbevist om, at vores Superb eller Octavia overhovedet ikke kan holde sig indenfor sådan en p plads i længden - præcist som på billederne i den pågældende sag.
Holder ofte nogle cm udenfor på den lange led og har aldrig fået en afgift. Det er heller ikke det generelle billede jeg ser eller hører om.

Sørger dog altid at holde i midten, hvor det er muligt. Det er det dog ikke altid, hvis de andre biler parkerer meget tæt på striben.

Jeg havde nok også taget den pågældende sag videre, men synes generelt set tonen mod parkingsselskaberne er meget skinger. De er ansat til at overholde nogle regler og jeg synes på ingen måde det virker til kun at handle om overskud for en hver pris.
1
Brugeravatar
AFK
Indlæg: 3015
Tilmeldt: 6. maj 2022, 10:54
Kort karma: 36
Likede indlæg: 5214

Re: "Uforståelig" p-bøde?

Indlægaf AFK » 21. nov 2022, 13:20

Raenil skrev:Jeg forstår ikke den uendelige vrede over parkeringsselskaberne. Det er ejeren af parkeringspladsen der indgår en aftale med parkeringsselskabet - de kunne bare indgå en anden aftale, med andre regler. Hvis Horsens Kommune eller Føtex synes at det er for meget, så bed selskabet om at slappe lidt af.


Der er flere eksempler på, at ejerne har indgået en aftale med et P-selskab, og hvor P-selskabet så har forvaltet deres kontroller på en måde, som ejerne hverken havde forestillet sig eller langt mere aggressivt, end de havde forestillet sig.

Raenil skrev:Og en anden kæphest: Det er helt fint at folk bliver bedt om at holde nogenlunde lige i båsen. At holde på stregen over mod den anden bil er uendelig træls. At holde uden for båsen er træls for udsynet. Bare hold i midten af båsen.


I det konkrete eksempel er der ikke tale om en bås. Der er to parallelle streger langs siden af bilen og en langs bagenden. Der er ikke nogen linie langs forenden af bilen. Det er den imaginære linie, der overskrides.
0
You can't truly call yourself "peaceful" unless you're capable of great violence. If you're not capable of violence, you're not peaceful. You're harmless.

Important distinction.
Brugeravatar
EmoJanice
Indlæg: 1334
Tilmeldt: 4. dec 2017, 15:17
Kort karma: 13
Geografisk sted: Rødovre
Likede indlæg: 316
Kontakt:

Re: "Uforståelig" p-bøde?

Indlægaf EmoJanice » 22. nov 2022, 07:41

Efter at have set billeder i artiklen fra TV2, kan jeg se at der igen er behov for at Folketinget skal stramme op overfor parkeringsselskaberne. En tysker som besøgte en af firmaerne talte chokeret over at vores parkeringsafgifter ligger langt over Europæisk niveau. I andre lande betaler man typisk omkring 50 euro i bøde.

Men hele debatten om imaginære linjer ved parkeringsbåde kunne løses ved at Folketinget kræver at der skal være 4 streger omkring en parkeringsbås og de sætter regler for hvor store båsene kan være så også gangbesværede og lettere handicappede som ikke opfylder kravene til et egentlig invalidekort kan komme til at handle.

Sekundært så skal der sættes navne på butikkerne, så de føler et pres til enten at opsige samarbejdet med parkeringselskaberne eller flytte.

TV 2 skrev om urimelig p-bøde i Horsens, og så væltede det ind med henvendelser (TV2 Nyhederne)
0
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: "Uforståelig" p-bøde?

Indlægaf fisken80 » 22. nov 2022, 12:11

EmoJanice skrev:Efter at have set billeder i artiklen fra TV2, kan jeg se at der igen er behov for at Folketinget skal stramme op overfor parkeringsselskaberne. En tysker som besøgte en af firmaerne talte chokeret over at vores parkeringsafgifter ligger langt over Europæisk niveau. I andre lande betaler man typisk omkring 50 euro i bøde.

Men hele debatten om imaginære linjer ved parkeringsbåde kunne løses ved at Folketinget kræver at der skal være 4 streger omkring en parkeringsbås og de sætter regler for hvor store båsene kan være så også gangbesværede og lettere handicappede som ikke opfylder kravene til et egentlig invalidekort kan komme til at handle.

Sekundært så skal der sættes navne på butikkerne, så de føler et pres til enten at opsige samarbejdet med parkeringselskaberne eller flytte.

TV 2 skrev om urimelig p-bøde i Horsens, og så væltede det ind med henvendelser (TV2 Nyhederne)


Hvis det er ved Jysk så er det nok Jysk, der har hyret p-selskabet og hvis det er ved Føtex er det nok Føtex. Det er ikke ligefrem fordi det er en hemmelighed...
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2531
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 128
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8488

Re: "Uforståelig" p-bøde?

Indlægaf Raenil » 22. nov 2022, 12:20

fisken80 skrev:
EmoJanice skrev:Efter at have set billeder i artiklen fra TV2, kan jeg se at der igen er behov for at Folketinget skal stramme op overfor parkeringsselskaberne. En tysker som besøgte en af firmaerne talte chokeret over at vores parkeringsafgifter ligger langt over Europæisk niveau. I andre lande betaler man typisk omkring 50 euro i bøde.

Men hele debatten om imaginære linjer ved parkeringsbåde kunne løses ved at Folketinget kræver at der skal være 4 streger omkring en parkeringsbås og de sætter regler for hvor store båsene kan være så også gangbesværede og lettere handicappede som ikke opfylder kravene til et egentlig invalidekort kan komme til at handle.

Sekundært så skal der sættes navne på butikkerne, så de føler et pres til enten at opsige samarbejdet med parkeringselskaberne eller flytte.

TV 2 skrev om urimelig p-bøde i Horsens, og så væltede det ind med henvendelser (TV2 Nyhederne)


Hvis det er ved Jysk så er det nok Jysk, der har hyret p-selskabet og hvis det er ved Føtex er det nok Føtex. Det er ikke ligefrem fordi det er en hemmelighed...


Helt enig. Hver gang der er historier, så skal vi snakke om parkeringsselskaberne, men det er firmaet der hyrer p-selskabet der fortjener en shitstorm.
0
Brugeravatar
EmoJanice
Indlæg: 1334
Tilmeldt: 4. dec 2017, 15:17
Kort karma: 13
Geografisk sted: Rødovre
Likede indlæg: 316
Kontakt:

Re: "Uforståelig" p-bøde?

Indlægaf EmoJanice » 22. nov 2022, 13:08

fisken80 skrev:
EmoJanice skrev:Efter at have set billeder i artiklen fra TV2, kan jeg se at der igen er behov for at Folketinget skal stramme op overfor parkeringsselskaberne. En tysker som besøgte en af firmaerne talte chokeret over at vores parkeringsafgifter ligger langt over Europæisk niveau. I andre lande betaler man typisk omkring 50 euro i bøde.

Men hele debatten om imaginære linjer ved parkeringsbåde kunne løses ved at Folketinget kræver at der skal være 4 streger omkring en parkeringsbås og de sætter regler for hvor store båsene kan være så også gangbesværede og lettere handicappede som ikke opfylder kravene til et egentlig invalidekort kan komme til at handle.

Sekundært så skal der sættes navne på butikkerne, så de føler et pres til enten at opsige samarbejdet med parkeringselskaberne eller flytte.

TV 2 skrev om urimelig p-bøde i Horsens, og så væltede det ind med henvendelser (TV2 Nyhederne)


Hvis det er ved Jysk så er det nok Jysk, der har hyret p-selskabet og hvis det er ved Føtex er det nok Føtex. Det er ikke ligefrem fordi det er en hemmelighed...


Det er ikke altid tilfældet. Det er ejendommens ejer som bestemmer. Min tidligere arbejdsplads lå på et tidspunkt i et lejet lokale og ikke så få gange var butikschefen meget frustreret og vi flyttede butikken til sidst. Men der selvfølgelig steder hvor butikken får 50 procent af afgiften som de regner som kompensation for et areal de ikke kan sætte varer op på, men som de skal betale skat af.
0
Brugeravatar
AFK
Indlæg: 3015
Tilmeldt: 6. maj 2022, 10:54
Kort karma: 36
Likede indlæg: 5214

Re: "Uforståelig" p-bøde?

Indlægaf AFK » 24. nov 2022, 14:50

Nu har Parkeringsselskabet annulleret kontrolafgiften. Hun mener det skyldtes, at hun gik til medierne.

https://nyheder.tv2.dk/lokalt/2022-11-2 ... ilbage-med
0
You can't truly call yourself "peaceful" unless you're capable of great violence. If you're not capable of violence, you're not peaceful. You're harmless.

Important distinction.
Fledermäuslein
Indlæg: 2122
Tilmeldt: 28. aug 2015, 20:06
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6831

Re: "Uforståelig" p-bøde?

Indlægaf Fledermäuslein » 24. nov 2022, 17:02

Tak skæbne for en nidkær bøde.

Derudover synes jeg det er komplet vanvittigt, at en p-afgift skal være så dyr.
0
Brugeravatar
EmoJanice
Indlæg: 1334
Tilmeldt: 4. dec 2017, 15:17
Kort karma: 13
Geografisk sted: Rødovre
Likede indlæg: 316
Kontakt:

Re: "Uforståelig" p-bøde?

Indlægaf EmoJanice » 25. nov 2022, 15:17

Fledermäuslein skrev:Tak skæbne for en nidkær bøde.

Derudover synes jeg det er komplet vanvittigt, at en p-afgift skal være så dyr.


P-afgifter i Danmark er markant dyrere end i udlandet. Årsagen er at branchen ligger de udgifter for øget regulering som staten har fundet på som etablering af Ankenævn, tydelige skilte over på bilisterne.

Kan en vognmand kræve ekstra betaling hvis hastigheden bliver lavere på en strækning hvis han har haft kroner X fra destination X til Y? Nok ikke.

Her er en artikel fra TV2- lorry. Og Ja. Afgiften blev nok eftergivet fordi medierne gik ind i sagen. Folketinget burde lovgive nu hvor der er fundet mangler. Der burde være streger hele vejen rundt og hvorfor kan de egentlig ikke sætte størrelsen på en afgift politisk?

Lisbeth undrer sig: Hvorfor er prisen på parkeringsafgifter forskellig? (TV2 Lorry)
0

Tilbage til "Trafik og (offentlige) transportmidler"