El bil?

Her kan du dele din glæde ved, at sidde fast i trafikken eller dine medpassagerer i toget.
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16241
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1408
Likede indlæg: 30219

El bil?

Indlægaf TinaW » 11. okt 2021, 11:09

Vi har kigget på ny bil og prøvet en Mercedes EQA, som vi begge var virkelig begejstrede for.
Vi skal over og prøve den en gang mere og har også aftalt en prøve tur i den elektriske udgave af Volvo xc40 (som er lidt min drømmebil)
Synes det er svært, skal man skifte til el bil nu eller vente.
Risikerer vi at markedet går ud af de benzin drevne biler inden for få år, så vi ikke kan komme af med den vi skal af med osv.
Er der nogen herinde, der kører ren el bil og som vil fortælle for og i mod?
0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8733
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: El bil?

Indlægaf Artem » 11. okt 2021, 13:15

Har ikke selv en elbil, men kender flere som har, og vi har også nogle stykker som firmabiler på job.
Da jeg selv er meget bilinteresseret følger jeg med i deres erfaringer og læser om dem osv.

Det jeg kan konkludere ind til videre er at selve elbilerne virker godt. Der er sjældent problemer med dem, service koster nærmest intet at få lavet da der ikke er mekaniske ting som blive slidt, der ikke skal skiftes olie osv.
Det er også meget billigt at køre i elbilen hvis man feks har en laderløsning med Clever.
Driftøkonomien er på den måde god, ingen grøn ejerafgift, billig kørsel på el, nærmest ingen serviceomkostininger, og lavt værditab, da elbiler også er attraktive som lettere brugte.
Ved dog ikke helt hvor billige de er at køre i pt, med de kraftigt stigende elpriser. :gruble:

Men der er naturligvis også et minus ved dem.
Som er at udviklingen går meget hurtigt i de her år, hvor de nye modeller fra i år ofte er en del bedre end modellerne fra sidste år. En af de ting der feks sker en stor udvikling på er hvor hurtigt de kan lades på lynladere.
For ladning på farten er det store problem. Hvis du 99% af tiden kan lade der hjemme. Så er der ingen problemer. Men hvis du bor i lejlighed og skal bruge offentlige ladere vil du meget hurtigt blive træt af at køre rundt og lede efter en lader.
For det folk ofte oplever i op til halvdelen af gangene er at laderen man sigter efter er optaget, eller at den ikke virker.
Ja og så er der naturligvis det med rækkevidden. Hvor man skal trække omkring 20% fra for at få hvad man kan køre i praksis, men det jo det samme som med biler og km/l hvor de fleste også køre mindre end det lovede.
1
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Smiling_Goat
Indlæg: 2725
Tilmeldt: 25. aug 2015, 16:29
Kort karma: 1282
Likede indlæg: 12249

Re: El bil?

Indlægaf Smiling_Goat » 11. okt 2021, 20:03

Jeg har elbil og jeg er så glad for mit valg. Det tager 4 timer at lade den helt op, og den kan køre 300 km på et fuldt batteri. Samtidig kan den stå og blive varmet op om morgenen, mens jeg bliver klar til at tage af sted.

Jeg valgte at købe en nyere brugt (men næsten ubrugt) model - den havde kørt ca. 15.000 km. Så jeg fik en god pris og er af den grund naturligvis heller ikke så bekymret for at gå glip af en bedre model. Samtidig vil jeg sige: er de nyere biler ikke altid lidt bedre end de tidligere? Så vil man ikke altid være bekymret for at gå glip af noget, når man køber?

Mine overvejelser i købsprocessen var bl.a. at en elbil mister hurtigere værdi end andre biltyper, så hvad du giver 300.000 kr. For i dag, kan nemt være væsentligt mindre værd om bare et par år. Det går langsommere for benzin- og dieselbiler.

Jeg valgte af samme grund at købe brugt. Afskrivningen ville irritere mig for meget. Til gengæld har jeg ikke mange krav til en bil. Den skulle bare have sædevarme, automatgear, bakkamera og være god i sikkerhedstests, så var jeg glad.

Andre overvejelser var slid på batteriet. Jeg valgte af samme grund en nyere model. Valget skyldtes dog også at der er sket meget med batterierne de seneste år, og en nyere model derfor formentligt har et bedre batteri. Derudover har jeg valgt at få installeret egen ladestander. Der kan man i øvrigt indgå aftale med nogle forskellige firmaer mht. Installation, og derved få refunderet noget af elregningen ifm. Opladning af bilen. Derudover medfølger ofte en ladebrik, så man kan lade ved forskellige offentlige standere. Det har jeg dog ikke valgt at få, eftersom mit forbrug er ret begrænset (jeg oplader ikke engang hver dag) og jeg derfor ikke rigtig sparer noget (når man medregner abonnementpris og prisen på ladestanderen.) Jeg gav ca. 4.000 kr. For standeren og så nogle tusinde for Installation. Det var ikke galt. Samtidig indstiller jeg bilen til at kun oplade om natten (hvor kWh-prisen er lavest.)


Jeg er som sagt virkelig glad for mit valg, og i disse dage hvor benzinpriserne stiger er jeg især glad for mit valg :D
1
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16241
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1408
Likede indlæg: 30219

Re: El bil?

Indlægaf TinaW » 12. okt 2021, 04:39

Vi kan lade hjemme og da vi bor på en lille ø og ikke har det helt store kørselsbehov, så er jeg ikke bekymret for rækkevidde.
Det var egentligt planen at det var vores lille bil (min) der skulle udskiftes med en elbil, men nu er vi faldet for en noget større model og da det muligvis kan passe med at mandens bil kan indgå som udbetaling, så bliver det nok sådan det bliver.
0

Tilbage til "Trafik og (offentlige) transportmidler"