Hjælp mig med at købe en bil

Her kan du dele din glæde ved, at sidde fast i trafikken eller dine medpassagerer i toget.
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8936
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25598

Re: Hjælp mig med at købe en bil

Indlægaf Madam Pomfrey » 24. apr 2021, 17:49

Hvis du iøvrigt gerne vil teste det af, inden du investerer i en bil, eller binder dig for en længere leasing kontrakt, så kunne det være en mulighed at prøve noget mini - leasing.

Sixt har f.x. en 3 måneders leasing, der inkluderer alle udgifter til bil, forsikring m.m. https://mini-lease.dk/hvad-er-sixt-mini-lease/
https://mini-lease.dk/biler/renault-zoe-41-kwh-life/
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Smiling_Goat
Indlæg: 2725
Tilmeldt: 25. aug 2015, 16:29
Kort karma: 1282
Likede indlæg: 12241

Re: Hjælp mig med at købe en bil

Indlægaf Smiling_Goat » 24. apr 2021, 19:26

Madam Pomfrey skrev:
Smiling_Goat skrev:
Tak fordi du siger det.

Det er en lettelse at høre at andre har haft det som mig og alligevel er blevet glade for at køre.

Det er også friheden der gør, at jeg bare er nødt til at gøre det. Jeg har 1,5 timer hver vej med det offentlige. Jeg kan få min køretid ned på 30 min. Hvis jeg bare kører selv. Derudover er der jo også det upraktiske ved at bo på landet og ikke have en bil, så jeg er bare nødt til at få det til at fungere.



Har du overvejet at købe nogle køretimer, og komme igang på den måde?
Det ved jeg mange gør, når de af forskellige årsager føler sig rustne eller usikre ifht. det at køre bil. Så er det meget rart med en god opfrisker :)


Det er en god idé, og ja, det har jeg. Problemet er at jeg hader de køretimer mere end at køre bil. Det der med at køre formålsløst rundt irriterer mig. Jeg kan egentligt godt køre bil og fik også 0 fejl til min teoriprøve, så det er egentligt ikke evnen. Det er lysten og erfaringen den er gal med.

Jeg tror simpelthen ikke, jeg bliver glad for at køre bil, hvis jeg ikke kommer ud på vejen. Alene bag rattet og i min egen bil. Jeg skal bare i gang - og med den rigtige bil.
1
Brugeravatar
GuldPilen
Indlæg: 623
Tilmeldt: 7. okt 2020, 08:05
Kort karma: 29
Likede indlæg: 254

Re: Hjælp mig med at købe en bil

Indlægaf GuldPilen » 24. apr 2021, 19:43

Smiling_Goat skrev:Det er en god idé, og ja, det har jeg. Problemet er at jeg hader de køretimer mere end at køre bil. Det der med at køre formålsløst rundt irriterer mig. Jeg kan egentligt godt køre bil og fik også 0 fejl til min teoriprøve, så det er egentligt ikke evnen. Det er lysten og erfaringen den er gal med.

Jeg tror simpelthen ikke, jeg bliver glad for at køre bil, hvis jeg ikke kommer ud på vejen. Alene bag rattet og i min egen bil. Jeg skal bare i gang - og med den rigtige bil.

Måske skulle du droppe bilen og få et el-løbehjul? Du kan jo næsten gå hen og blive en road-rage bilist, hvis du kan være så utilfreds med biler, så kan du være utilfreds med andre i trafikken? Så gør noget alternativt, som jeg skriver. Måske en el-cykel :)
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8936
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25598

Re: Hjælp mig med at købe en bil

Indlægaf Madam Pomfrey » 24. apr 2021, 20:48

Smiling_Goat skrev:
Madam Pomfrey skrev:
Smiling_Goat skrev:
Tak fordi du siger det.

Det er en lettelse at høre at andre har haft det som mig og alligevel er blevet glade for at køre.

Det er også friheden der gør, at jeg bare er nødt til at gøre det. Jeg har 1,5 timer hver vej med det offentlige. Jeg kan få min køretid ned på 30 min. Hvis jeg bare kører selv. Derudover er der jo også det upraktiske ved at bo på landet og ikke have en bil, så jeg er bare nødt til at få det til at fungere.



Har du overvejet at købe nogle køretimer, og komme igang på den måde?
Det ved jeg mange gør, når de af forskellige årsager føler sig rustne eller usikre ifht. det at køre bil. Så er det meget rart med en god opfrisker :)


Det er en god idé, og ja, det har jeg. Problemet er at jeg hader de køretimer mere end at køre bil. Det der med at køre formålsløst rundt irriterer mig. Jeg kan egentligt godt køre bil og fik også 0 fejl til min teoriprøve, så det er egentligt ikke evnen. Det er lysten og erfaringen den er gal med.

Jeg tror simpelthen ikke, jeg bliver glad for at køre bil, hvis jeg ikke kommer ud på vejen. Alene bag rattet og i min egen bil. Jeg skal bare i gang - og med den rigtige bil.


Ca 2 timer sparet i daglig transport ville være mere end rigelig motivationsfaktor for mig :lol:
Jeg er dybt afhængige af min bil, både i logistik og tid, og ville ikke kunne have det job jeg har, hvis jeg ikke havde bil.

Men jeg er dog også glad for at køre bil, og tager gerne rattet på en langtur. Og jeg nyder min køretur til og fra job, bare mig, god musik eller hyggelig radio, jeg kan synge med på musikken, slippe en vind, ingen hensyn at tage:D
2
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Smiling_Goat
Indlæg: 2725
Tilmeldt: 25. aug 2015, 16:29
Kort karma: 1282
Likede indlæg: 12241

Re: Hjælp mig med at købe en bil

Indlægaf Smiling_Goat » 25. apr 2021, 06:21

GuldPilen skrev:
Smiling_Goat skrev:Det er en god idé, og ja, det har jeg. Problemet er at jeg hader de køretimer mere end at køre bil. Det der med at køre formålsløst rundt irriterer mig. Jeg kan egentligt godt køre bil og fik også 0 fejl til min teoriprøve, så det er egentligt ikke evnen. Det er lysten og erfaringen den er gal med.

Jeg tror simpelthen ikke, jeg bliver glad for at køre bil, hvis jeg ikke kommer ud på vejen. Alene bag rattet og i min egen bil. Jeg skal bare i gang - og med den rigtige bil.

Måske skulle du droppe bilen og få et el-løbehjul? Du kan jo næsten gå hen og blive en road-rage bilist, hvis du kan være så utilfreds med biler, så kan du være utilfreds med andre i trafikken? Så gør noget alternativt, som jeg skriver. Måske en el-cykel :)


40 km på el-cykel :lol:
0
Smiling_Goat
Indlæg: 2725
Tilmeldt: 25. aug 2015, 16:29
Kort karma: 1282
Likede indlæg: 12241

Re: Hjælp mig med at købe en bil

Indlægaf Smiling_Goat » 25. apr 2021, 06:27

Madam Pomfrey skrev:
Smiling_Goat skrev:
Madam Pomfrey skrev:
Smiling_Goat skrev:
Tak fordi du siger det.

Det er en lettelse at høre at andre har haft det som mig og alligevel er blevet glade for at køre.

Det er også friheden der gør, at jeg bare er nødt til at gøre det. Jeg har 1,5 timer hver vej med det offentlige. Jeg kan få min køretid ned på 30 min. Hvis jeg bare kører selv. Derudover er der jo også det upraktiske ved at bo på landet og ikke have en bil, så jeg er bare nødt til at få det til at fungere.



Har du overvejet at købe nogle køretimer, og komme igang på den måde?
Det ved jeg mange gør, når de af forskellige årsager føler sig rustne eller usikre ifht. det at køre bil. Så er det meget rart med en god opfrisker :)


Det er en god idé, og ja, det har jeg. Problemet er at jeg hader de køretimer mere end at køre bil. Det der med at køre formålsløst rundt irriterer mig. Jeg kan egentligt godt køre bil og fik også 0 fejl til min teoriprøve, så det er egentligt ikke evnen. Det er lysten og erfaringen den er gal med.

Jeg tror simpelthen ikke, jeg bliver glad for at køre bil, hvis jeg ikke kommer ud på vejen. Alene bag rattet og i min egen bil. Jeg skal bare i gang - og med den rigtige bil.


Ca 2 timer sparet i daglig transport ville være mere end rigelig motivationsfaktor for mig :lol:
Jeg er dybt afhængige af min bil, både i logistik og tid, og ville ikke kunne have det job jeg har, hvis jeg ikke havde bil.

Men jeg er dog også glad for at køre bil, og tager gerne rattet på en langtur. Og jeg nyder min køretur til og fra job, bare mig, god musik eller hyggelig radio, jeg kan synge med på musikken, slippe en vind, ingen hensyn at tage:D


Ja, jeg vil så også sige, at der også har været en økonomisk faktor, så det har ikke kun været ulyst ift. At køre bil.


Jeg er dog nået til et punkt hvor jeg tænker, jeg vil prøve den der frihed af som jeg hører alle tale om :D
1
Undtagelsen
Indlæg: 2243
Tilmeldt: 17. aug 2015, 17:05
Kort karma: 221
Likede indlæg: 4589

Re: Hjælp mig med at købe en bil

Indlægaf Undtagelsen » 25. apr 2021, 06:38

Smiling_Goat skrev:
Madam Pomfrey skrev:
Smiling_Goat skrev:
Tak fordi du siger det.

Det er en lettelse at høre at andre har haft det som mig og alligevel er blevet glade for at køre.

Det er også friheden der gør, at jeg bare er nødt til at gøre det. Jeg har 1,5 timer hver vej med det offentlige. Jeg kan få min køretid ned på 30 min. Hvis jeg bare kører selv. Derudover er der jo også det upraktiske ved at bo på landet og ikke have en bil, så jeg er bare nødt til at få det til at fungere.



Har du overvejet at købe nogle køretimer, og komme igang på den måde?
Det ved jeg mange gør, når de af forskellige årsager føler sig rustne eller usikre ifht. det at køre bil. Så er det meget rart med en god opfrisker :)


Det er en god idé, og ja, det har jeg. Problemet er at jeg hader de køretimer mere end at køre bil. Det der med at køre formålsløst rundt irriterer mig. Jeg kan egentligt godt køre bil og fik også 0 fejl til min teoriprøve, så det er egentligt ikke evnen. Det er lysten og erfaringen den er gal med.

Jeg tror simpelthen ikke, jeg bliver glad for at køre bil, hvis jeg ikke kommer ud på vejen. Alene bag rattet og i min egen bil. Jeg skal bare i gang - og med den rigtige bil.


Altså - 0 fejl i teoriprøven siger ikke noget om evnerne til at køre bil. Det fortæller bare at du kender reglerne.
Evnen til at køre bil kommer ene og alene med erfaring, så afsted med dig.
4
Smiling_Goat
Indlæg: 2725
Tilmeldt: 25. aug 2015, 16:29
Kort karma: 1282
Likede indlæg: 12241

Re: Hjælp mig med at købe en bil

Indlægaf Smiling_Goat » 25. apr 2021, 06:42

Undtagelsen skrev:Altså - 0 fejl i teoriprøven siger ikke noget om evnerne til at køre bil. Det fortæller bare at du kender reglerne.
Evnen til at køre bil kommer ene og alene med erfaring, så afsted med dig.


Nej, jeg ved godt teoriprøven ikke siger så meget om selve kørslen, men jeg så lige en mulighed for at prale med mit testresultat. Hvor tit får man lige mulighed for det? :lol:


Jeg er fast besluttet på at komme ud at køre nu. Jeg skal bare have fundet bilen som sagt.

Jeg har fået en del gode råd her i tråden (og tak for det alle sammen.) Jeg får dem set ordentligt igennem og så er jeg forhåbentligt snart at finde ude på de danske veje :banan2:
0
JoyNips
Indlæg: 12084
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33981

Re: Hjælp mig med at købe en bil

Indlægaf JoyNips » 25. apr 2021, 07:18

Jeg bryder mig heller ikke specielt om at køre bil og keg brugte faktisk ikke mit kørekort de første 10-12 år jeg havde det. Så da jeg skulle køre igen - og endda i København - tog jeg et par køretimer. Det var fint givet ud for lige at blive mindet om hvordan man gør.

Jeg bryder mig stadig ikke om at køre fremmede steder og jeg undgår supermarkedets parkeringsplads i primetime, men jeg har det fint med mine faste ruter.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
FrkFauna
Indlæg: 390
Tilmeldt: 21. dec 2020, 16:42
Kort karma: 36
Likede indlæg: 562

Re: Hjælp mig med at købe en bil

Indlægaf FrkFauna » 26. apr 2021, 08:56

Min kørelærer sagde til mig, man lærte først rigtigt at køre bil når man skulle køre alene.
I de første par år jeg havde kørekort, der kørte jeg ikke særlig tit bil, det kom først senere - Jeg fik i hvert fald min ''lyst'' styret da jeg kom til tyskland (i forbindelse med arbejde) og blev tvunget til at køre rundt til div. ting - Men selvom jeg ikke har noget imod at kører, så bliver jeg nok aldrig en af de typer som bare må/skal køre bil hver evig eneste dag. Er ret glad for min cykel :D :fløjt:

Bilbasen er måske en mulighed for at finde noget?
0
They say time heals all wounds.
- Broken hearts aren't that simple.


The only creatures that are evolved enough to convey pure love are animals and infants.
Brugeravatar
lillebjoern
Indlæg: 5391
Tilmeldt: 13. aug 2015, 15:39
Kort karma: 703
Likede indlæg: 10408

Re: Hjælp mig med at købe en bil

Indlægaf lillebjoern » 26. apr 2021, 09:17

Ift. dit behov ville jeg også anbefale en mikrobil. Hvis det ikke er meningen du skal have store møbler eller ragelse i den, og det primært skal være dig/din kæreste/måske et lille barn, så fungerer de ganske fint.

Ift. automatgear var jeg også sikker på, at jeg ville have automatgear i min første bil, ellers ville jeg slet ikke køre - jeg var også ret nervøs og ikke særligt glad for at køre bil. Nu har vi faktisk både en bil med og uden automatgear og jeg tænker aldrig over det i forhold til køreglæden. Jo, i kø er det da rart at have automatgear, så man ikke skal sidde og røre i gryden hele tiden, men det er aldrig noget jeg tænker over. Automatgear er som regel virkelig dyrt, hvis det ikke er en del af en kampagne/standardudstyr.

Hvad er budgettet for en bil - det er vel også væsentligt? Jeg er også begejstret for VW Polo, den er bare ret dyr sammenlignet med andre biler i samme klasse, så hvis du ikke er sikker på du nogensinde kommer til at køre meget mere ud over det nødvendige, synes jeg en Polo vil være overvurderet.
0
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
Apostrof
Indlæg: 353
Tilmeldt: 10. dec 2015, 13:48
Kort karma: 115
Likede indlæg: 1085

Re: Hjælp mig med at købe en bil

Indlægaf Apostrof » 27. apr 2021, 13:02

Som en anden vil jeg virkelig også anbefale en elbil. Hvis det kun er til daglig pendling som nr. 2, så er rækkevidden ikke et issue og det er bare en helt anden køreglæde!

Derudover har de ofte lidt bedre udstyr end de lidt ældre, små brugte biler. F.eks. er "automatgear" (der er ikke gear i en elbil) og adaptiv fartpilot virkelig vanedannende, hvis man kører kø-kørsel i myldretidstrafik, når man pendler.

Derudover er serviceudgifter virkelig lave og skal oftest kun serviceres hvert andet år, grønne afgifter lave, man kan få et 1% grønt billån og billige forsikringer.

Jeg ville dog undgå de helt små biler, da de bare ikke er nær så sikre som en anelse større.

Vi har en e-golf, som vi virkelig elsker og de kan fåes til nogle rigtig stærke priser nu hvor Golf 8 og ID3 er kommet. Derudover kan Nissan Leaf, Renault Zoe, Nissan Leaf, Hyundai Ioniq mv. også fåes til nogle rigtig fornuftige priser :)


Er du ikke på elbil, som var jeg vildt glad for min Seat Ibiza (langt over Obel Corsa og Renault Megane, som vi også har haft).
0

Tilbage til "Trafik og (offentlige) transportmidler"